جمع بندی آیا این غیبت حساب میشه؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا این غیبت حساب میشه؟
اینکه بگن فلانی در فلان جلسه کاری یک حرفی را زد.  و بعد هم بگن خیلی پر رو بود که این حرف را زد و بعد هم حرفش را مسخره کنند این غیبت حساب میشه یا نه؟
برچسب: 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد حنیف
اینکه بگن فلانی در فلان جلسه کاری یک حرفی را زد. و بعد هم بگن خیلی پر رو بود که این حرف را زد و بعد هم حرفش را مسخره کنند این غیبت حساب میشه یا نه؟
  بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام و احترام غیبت چیزی جز این نیست. در واقع این نوع صحبت کردن پشت سر کسی، هم مصداق غیبت و هم مصداقِ تمسخر است که دو گناه از گناهان کبیره هستند. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: «ما كَرِهتَ أن تُواجِهَ أخاكَ فهُو غِيبَةٌ»؛ هر چيزى كه خوش ندارى رو به روى برادرت بگويى، آن غيبت است.»  (۱)       پی نوشت: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ حکمت نامه پیامبر اعظم؛ موسسه علمی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۶؛ ج ۹، ص ۱۲۸  
ممنون و تشکر مثلا یک استاد دانشگاه سر کلاس درس یک حرفی میزنه در مورد سیاست و غیره ... که اشتباهه و حق نیست و یک جمعی رو به اشتباه میندازه... اینارو نمیشه پشت سرش حرف زد؟ مثلا پشت سرش گفته بشه که این چه حرفی بود که این آقا زد نظرش اشتباه بود و ...؟   یا یک نمونه دیگه مثلا یک جوون کم سن و سال در یک جمعی یک حرف خامی میزنه که عجیبه و خارج از عرفه مثلا میگه چرا ما استخدام نمیشیم و یا چرا حقوقمان اضافه نمیشه؟ اینارو اگر پشت سرش خرده بگیرند و ایراد کنند. غیبت حساب میشه؟  
ممنون و تشکر مثلا یک استاد دانشگاه سر کلاس درس یک حرفی میزنه در مورد سیاست و غیره ... که اشتباهه و حق نیست و یک جمعی رو به اشتباه میندازه... اینارو نمیشه پشت سرش حرف زد؟ مثلا پشت سرش گفته بشه که این چه حرفی بود که این آقا زد نظرش اشتباه بود و ...؟ یا یک نمونه دیگه مثلا یک جوون کم سن و سال در یک جمعی یک حرف خامی میزنه که عجیبه و خارج از عرفه مثلا میگه چرا ما استخدام نمیشیم و یا چرا حقوقمان اضافه نمیشه؟ اینارو اگر پشت سرش خرده بگیرند و ایراد کنند. غیبت حساب میشه؟
  خواهش می کنم.  غیبت همانطور که عرض شد، بدگویی ست. یعنی اگر به صورتی بیان کنید که از ایشان بدگویی شود،‌ بله غیبت است. ولی روشن کردنِ یک مطلبِ حق بدگویی نیست. شما می توانید بدون بدگویی کردن از این افراد، به دفاعِ‌ مستدل و منطقی بپردازید. و بهتر هم این هست که در حضور خود او این حرف زده شود. یعنی در همان کلاسی که این استاد چنین حرفی را می زند،‌ صحبت کرده و اگر جواب منطقی و قانع کننده ای دارید،‌ بیان کنید تا هم خودش روشن شود و هم تمام افرادی که این حرف را شنیده اند.
حنیف said in ممنون و تشکر
خواهش می کنم. غیبت همانطور که عرض شد، بدگویی ست. یعنی اگر به صورتی بیان کنید که از ایشان بدگویی شود،‌ بله غیبت است. ولی روشن کردنِ یک مطلبِ حق بدگویی نیست. شما می توانید بدون بدگویی کردن از این افراد، به دفاعِ‌ مستدل و منطقی بپردازید. و بهتر هم این هست که در حضور خود او این حرف زده شود. یعنی در همان کلاسی که این استاد چنین حرفی را می زند،‌ صحبت کرده و اگر جواب منطقی و قانع کننده ای دارید،‌ بیان کنید تا هم خودش روشن شود و هم تمام افرادی که این حرف را شنیده اند.
سپاس،  اینکه بخوایم درباره یکی تحقیق کنیم، (نه برای ازدواج، صرفا برای شناخت شخصیت یک نفر) مثلا پشت سرش از دیگران بپرسیم، اعتقاد و عقایدش چجوریه. دین داریش چجوریه؟ اینا غیبت حساب میشه؟
سپاس، اینکه بخوایم درباره یکی تحقیق کنیم، (نه برای ازدواج، صرفا برای شناخت شخصیت یک نفر) مثلا پشت سرش از دیگران بپرسیم، اعتقاد و عقایدش چجوریه. دین داریش چجوریه؟ اینا غیبت حساب میشه؟   خواهش می کنم. در مقام مشورت برای ازدواج یا کار یا چیزی مانند اینها، غیبت مصداق پیدا نمی کند. ولی باید توجه داشت که در همان  حد بیان شود و صرفا مسائل مرتبط. یعنی اگر در مورد ازدواج از کسی سوال شد، فقط باید به بیان مطالبی بپردازد که به همین مسئله مربوط می شود و زیاده روی نکند.   اما در غیر از این، اگر برای مسئله ی مهمی تحقیق می کنید و دانستنِ این اطلاعات ضرورت عقلایی و شرعی داشته باشد، قاعدتا نباید غیبت محسوب شود. چون اصولا در این مسائل اهمّ و مهم می شود. در غیر اینصورت و صرفا برای اینکه طرف را بشناسید، به نظر نمی رسد که بیان عیوب،‌ بی اشکال باشد.
جمع بندی پرسش: اینکه گفته شود فلانی در فلان جلسه کاری کرد یا حرفی زد و بعد هم گفته شود که خیلی پررو بود که این حرف را زد و حرفش را مسخره کنند، غیبت است؟ برای مثال وقتی استاد سر کلاس حرف اشتباهی می زند و دیگران را به اشتباه می اندازد، آیا نمی توان پشت سرش حرف زد و گفت که این نظر اشتباه بود؟ تحقیق کردن در مورد افراد به چه صورت است؟ اگر در مواردی غیر از ازدواج و صرفا برای اینکه بدانیم شخصی دین داری و عقایدش به چه صورتی ست، در مورد او پرس و جو کنیم غیبت است؟   پاسخ: غیبت چیزی جز این نیست. در واقع این نوع صحبت کردن پشت سر کسی، هم مصداق غیبت و هم مصداقِ تمسخر است که دو گناه از گناهان کبیره هستند. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: «ما كَرِهتَ أن تُواجِهَ أخاكَ فهُو غِيبَةٌ»؛ هر چيزى كه خوش ندارى رو به روى برادرت بگويى، آن غيبت است.»  (۱) پشت سر استاد یا هر کسی دیگری هم اگر به صورتی بیان کنید که از ایشان بدگویی شود،‌ بله غیبت است. ولی روشن کردنِ یک مطلبِ حق بدگویی نیست. شما می توانید بدون بدگویی کردن از این افراد، به دفاعِ‌ مستدل و منطقی بپردازید. و بهتر هم این هست که در حضور خود او این حرف زده شود. یعنی در همان کلاسی که این استاد چنین حرفی را می زند،‌ صحبت کرده و اگر جواب منطقی و قانع کننده ای دارید،‌ بیان کنید تا هم خودش روشن شود و هم تمام افرادی که این حرف را شنیده اند. در مقام مشورت برای ازدواج، یا کار و امثال اینها، غیبت مصداق پیدا نمی کند. ولی باید توجه داشته باشید که در همان حد و صرفا مسائل مرتبط بیان شود. یعنی اگر در مورد ازدواج از کسی سوال شد، فقط باید به بیان مطالبی بپردازد که به همین مسئله مربوط می شود و زیاده روی نکند. در غیر از این، اگر برای مسئله ی مهمی تحقیق می کنید و دانستنِ این اطلاعات ضرورتِ عقلایی و شرعی داشته باشد، قاعدتا نباید غیبت محسوب شود. چون اصولا در این مسائل اهمّ و مهم می شود. در غیر اینصورت و صرفا برای اینکه طرف را بشناسید، به نظر نمی رسد که بیان عیوب،‌ بی اشکال باشد.   پی نوشت: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ حکمت نامه پیامبر اعظم؛ موسسه علمی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۶؛ ج ۹، ص ۱۲۸    
موضوع قفل شده است