جمع بندی آیا این باران های سیل آسا از نشانه های ظهور است؟

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا این باران های سیل آسا از نشانه های ظهور است؟

با سلام
الحمدلله امسال سال پر بارانی است
این را می توان از باران هایی که در گوشه و کنار کشورمان باریده فهمید
دعا می کنم که این باران ها موجب خیر و برکت باشد نه عذاب و زحمت !
آمین

اما در فضای مجازی حدیثی پخش شده که این باران ها رو از اعلائم و نشانه های ظهور حضرت می دانند:

از کارشناس محترم می خواهم این حدیث را از جنبه سندی و دلالتی بررسی نمایند و صحت و سقم آن را بیان نمایند

متن کامل روایت که من تونستم پیداش کنم اینطور هستش:

رَوَى عَبْدُ اَلْكَرِيمِ اَلْخَثْعَمِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَمْ يَمْلِكُ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَبْعَ سِنِينَ تَطُولُ لَهُ اَلْأَيَّامُ وَ اَللَّيَالِي حَتَّى تَكُونَ اَلسَّنَةُ مِنْ سِنِيهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِينَ مِنْ سِنِيكُمْ فَيَكُونُ سِنُو مُلْكِهِ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ وَ إِذَا آنَ قِيَامُهُ مُطِرَ اَلنَّاسُ جُمَادَى اَلْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ يَرَ اَلْخَلاَئِقُ مِثْلَهُ فَيُنْبِتُ اَللَّهُ بِهِ لُحُومَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مُقْبِلِينَ مِنْ قِبَلِ جُهَيْنَةَ يَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ اَلتُّرَابِ

تشکر از وقتی که می گذارید

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد میقات

[TD][/TD]

یار مهربان;1018726 نوشت:
از کارشناس محترم می خواهم این حدیث را از جنبه سندی و دلالتی بررسی نمایند و صحت و سقم آن را بیان نمایند

با سلام و درود

ترجمه ای که در تصویر است، صحیح و کامل نیست. کامل روایت بدین شرح است:

رَوَى عَبْدُ الْكَرِيمِ الْخَثْعَمِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَمْ يَمْلِكُ الْقَائِمُ ع قَالَ سَبْعَ سِنِينَ تَطُولُ لَهُ الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى تَكُونَ السَّنَةُ مِنْ سِنِيهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِينَ مِنْ سِنِيكُمْ فَيَكُونُ سِنُو مُلْكِهِ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ.
وَ إِذَا آنَ قِيَامُهُ‏ مُطِرَ النَّاسُ‏ جُمَادَى‏ الْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ يَرَ الْخَلَائِقُ مِثْلَهُ فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مُقْبِلِينَ مِنْ قِبَلِ جُهَيْنَةَ يَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ التُّرَاب‏.
(الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج ‏2، ص 381)

عبدالکریم الخثعمی می گوید: به امام صادق(علیه السلام) گفتم: قائم آل محمد(علیه السلام) چند سال حکومت می کند؟
پس فرمود: هفت سال، اما از آن سال هایی که خداوند ایام و ساعات آن را اطاله می دهد تا این که هر یک سال آن به أندازه ده سال شماها باشد. پس عمر حکومت وی بر اساس شمارش سالیان شما، هفتاد سال خواهد بود.
و زمانی که موعد قیامش سر برسد در جمادی آخر و ده روز از رجب، آن چنان بارانی خواهد بارید که مثل آن را بشر به روی خود ندیده است. پس خداوند بواسطه آن باران، گوشت تن مومنین و بدن هاشان را از قبورشان بیرون می آورد؛ گویی به آن ها نگاه می کنم که از مقابل (از طرف جهینه = قبیله ای در حوالی مدینه)، موهای سرشان از خاک بیرون می آید.

چند نکته:

1. این روایت در هیچ کدام از کتب اربعه حدیثی (کافی، تهذیب، استبصار، من لایحضره الفقیه) نیامده است.

2. «شیخ مفید»(ره)(الإرشاد، ج ‏2، ص 381) و «مرحوم طبرسی»(إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة)، النص، ص 462) این روایت را بدون سند آورده اند؛ لذا از نظر سندی، اشکال دارد و نمی توان آن را به معصوم نسبت داد. این روایت مرسل محسوب می شود.

3. بقیه نقل ها نیز این روایت را به نقل از «شیخ مفید» آورده اند؛ لذا سند دیگری برای آن ذکر نشده است.

4. در موضوع رجعت، از این روایت نیز استفاده شده است. لذا این گونه نیست که به علائم قبل از ظهور اختصاص داشته باشد.

5. «شیخ طوسی»(ره)، فقط ابتدای این روایت (مقدار حکومت امام) را آورده و بقیه آن را نقل نکرده است.
«قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَمْ‏ يَمْلِكُ‏ الْقَائِمُ‏؟ قَالَ سَبْعَ سِنِينَ يَكُونُ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ.»(الغيبة، ص 474)

لذا در نقل «شیخ طوسی» اصلا قسمت دوم روایت که موضوع باران های شدید و مداوم است، آورده نشده است. و این جای سؤال است و حتی به این نقل موجود ضربه می زند، زیرا معنایش این است که «شیخ طوسی» چنین روایت و یا چنین نقلی را قبول نداشته است.

6. این روایت می گوید به مدت 40 روز (ماه جمادی الاخری و 10 روز از ماه رجب) بارندگی شدید و مداوم اتفاق می افتد؛ در حالی که بارندگی های اخیر در کشورمان به مدت یک هفته یا بیشتر و فقط در نیمه دوم ماه رجب بوده، لذا نمی توان این دو را به هم ارتباط داد.

7. جمله «فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ»(روئیدن گوشت بر بدن های مؤمنان در قبرها) علاوه بر این که می تواند مربوط به برپایی قیامت و زنده شدن مردگان باشد، نه اشاره به قبل از ظهور؛ افزون بر آن، همین که اکنون چنین اتفاقی رخ نداده است، دلیل روشنی است بر این که نمی توان این روایت را با شرائط فعلی (بارندگی یک هفته ای) ارتباط داد.

8. علائم ظهور، علاوه بر این که بخشی علائم قطعی و بخشی غیر قطعی هستند، متعدد نیز هستند؛ لذا نمی توان با یک مورد مشابه (که البته باران های اخیر، مشابهتی با این روایت ندارد)، در این زمینه قضاوت کرد و مدعی شد این مورد، از علائم ظهور است.

9. ظهور امام زمان(علیه السلام) جهانی است و مختص به ایران ما نیست؛ این روایت نیز اگر از علائم ظهور باشد، عمومی است و در خودر روایت نیز به منطقه خاصی محدود نشده است؛ لذا نمی توان بارندگی های یک منطقه و یک کشور را عمومی دانست و به ظهوری که جهانی است ارتباط داد.

بنابر این:
اولا این روایت مشکل سندی دارد،
ثانیا اگر هم مشکل سندی نداشته باشد و جزء روایات علائم قبل از ظهور شمرده شود؛ باز هم ارتباطی با بارندگی های اخیر ندارد و نمی توان این روایت را ناظر به بارندگی های اخیر دانست و یا بعبارتی نمی توان بارندگی های اخیر را از علائم و نشانه های ظهور دانست.

میقات;1018800 نوشت:
اولا این روایت مشکل سندی دارد،
ثانیا اگر هم مشکل سندی نداشته باشد و جزء روایات علائم قبل از ظهور شمرده شود؛ باز هم ارتباطی با بارندگی های اخیر ندارد و نمی توان این روایت را ناظر به بارندگی های اخیر دانست و یا بعبارتی نمی توان بارندگی های اخیر را از علائم و نشانه های ظهور دانست.

با سلام و خسته نباشید
چرا بعضی از کانال های مذهبی از این روایات سو استفاده می کنند و میخواهند جو بدهند به مردم و سو استفاده از احساسات مردم کنند !! چه هدفی واقعا دارند!؟یکی میگه سال بعد ظهور اتفاق می افتد و یکی دیگه میگه اسراییل 2022 نابود میشه و قبل اش ظهور اتفاق افتاده و.......
سپاس

یحبّونه;1018812 نوشت:
آنقدر شباهت های عجیب این حوادث با حوادث آخرالزمان دارد و خصوصا اینکه در یک دوره خاص اتفاق افتاده و میفتد که موجب حیرانی شده و بعضی گمان کردند واقعا ظهور خود حضرت نزدیک است در حالیکه اینها علائم قبل مرحله دوم ظهور است!
مثلا شهادت شیخ نمر،فاجعه منا،سیلها و زلزله های زیاد خصوصا زلزله خراسان که در روایات هم آمده،خراسانی و سیّد بودن رهبر انقلاب،داعش، گرانی و کسادی و بیکاری و... همه اینها شبیه رخدادهای آخرالزمان است و تا آن زمان سالهای زیادی مانده!!!!!!!!!!!

ممنون دوست عزیز:من که دوست دارم همه این حرف ها واقعیت باشد و شباهت نباشد به وقایع آخر زمانی: مثلا آیت ا.. بهجت به یک پیرمرد بشارت داده بود که تو عضر ظهور میبینی که قبل فوتشان این بشارت را داده بود !! یک سری از عارفان هستند که بشارت می دهند که ظهور خیلی نزدیک هست!! مثلا رهبر همین امسال یک بشارتی دادند که بزودی تمام سلاح هایی که عربستان خرید به دست مجاهدان اسلام قرار می گیرد که منظور شان احتمالا همین یمنی ها هست و... : خلاصه از این بشارت نمیشه به راحتی گذشت .
سپاس

erfan.71;1018803 نوشت:
با سلام و خسته نباشید
چرا بعضی از کانال های مذهبی از این روایات سو استفاده می کنند و میخواهند جو بدهند به مردم و سو استفاده از احساسات مردم کنند !! چه هدفی واقعا دارند!؟یکی میگه سال بعد ظهور اتفاق می افتد و یکی دیگه میگه اسراییل 2022 نابود میشه و قبل اش ظهور اتفاق افتاده و.......
سپاس

با سلام و درود

مستحضرید که به غیر از خداوند متعال، کسی از زمان ظهور، اطلاع ندارد و تعیین وقت حتمی برای ظهور، مردود دانسته شده است.

به این روایات توجه فرمایید:

«كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ مِهْزَمٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَخْبِرْنِي عَنْ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِي نَنْتَظِرُ مَتَى هُوَ فَقَالَ يَا مِهْزَمُ كَذَبَ‏ الْوَقَّاتُونَ‏ وَ هَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ»
راوی می گوید من در خدمت امام جعفر صادق (عليه السّلام) نشسته بودم كه مهزم اسدى آمد و عرض كرد قربانت گردم: ظهور قائم آل محمد(علیه السلام) كه انتظار آن را می كشيد كى خواهد بود؟
فرمود: اى مهزم! طول می كشد: اى مهزم! آن ها كه وقت آن را تعيين می كنند دروغ می گويند و آنان كه براى ظهورش شتاب می نمايند به هلاكت می رسند و آنان كه تسليم قضاى الهى می باشند نجات می يابند.(کافی، ج 1، ص 368)

«عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ كَذَبَ‏ الْوَقَّاتُونَ‏ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لَا نُوَقِّتُ»
ابی بصیر از امام صادق(علیه السلام) در باره ظهور قائم(علیه السلام) پرسید، امام فرمود: آن ها كه وقت آن را تعيين می كنند دروغ می گويند. ما اهلبیت، (در اين خصوص) براى كسى وقت معين نمی كنيم‏.(همان)

لذا اگر کسی به صورت احتمال، آن هم با توجه به ادله معتبر و با قرائن و شواهد علمی، چیزی را بیان کند، قابل قبول است؛ ولی قطعی صحبت کردن و تعیین وقت و...، مردود است.

بله باید در باره اهداف و انگیزه های آن ها بیشتر دقت کرد و هوشیار و آگاه بود تا مبادا از حقیقت دور بمانیم.

یحبّونه;1018812 نوشت:
با سلام

بنظر بنده این روایت صحیح است و قبل ظهور خود حضرت اتفاق میفتد!...................

با سلام و درود

در این جا چند نکته را باید مورد توجه قرار داد:

1. آیا چنین روایتی (با این تعابیر) از معصوم صادر شده است؟

2. آیا چنین موضوعی (باران های پی در پی) از نشانه های ظهور هست یا نه؟

3. آیا این موضوع باران های اخیر در کشور و سیل و...؛ از علائم ظهور هست یا نه؟

در باره مطلب اول، عرض شد که سند روایت مشکل دارد و تا اطمینان نداشته باشیم نمی توانیم چیز را به معصوم نسبت دهیم.

در باره مورد دوم باید گفت، روایت داریم ولی موضوع تاپیک، این نیست بلکه در باره موضوع خاصی است که در مورد سوم بیان می شود.

در باره مورد سوم باید گفت، خیر، باران های این روزها و سیل در کشور، از علائم ظهور نیست.(ایرادات و نکاتش نیز در پست های قبلی بیان شد لذا نیاز به تکرار نیست)

یحبّونه;1018812 نوشت:
همه اینها شبیه رخدادهای آخرالزمان است

صحبت از شبیه بودن و... نیست، بلکه موضوع تاپیک، تعیین نشانه ظهور است، یعنی بطور مشخص، این مورد از علائم ظهور هست یا نه.

نمی توان بطور قطع گفت نشانه های علائم ظهور که از طرف معصومین بیان شده اند، دقیقا منظورشان همین مواردی است که شما اشاره کرده و اتفاق افتاده اند.

[=arial]

یار مهربان;1018726 نوشت:
آیا این باران های سیل آسا از نشانه های ظهور است؟

این باران های سیل آسا نشانه تغییرات اقلیمی است
اعم از چرخه های بلند مدت انحراف محور زمین و تغییرات در جریانهای اقیانوسی مثل ال نینو
اثرات گلخانه ای ناشی از فعالیت های طبیعی آتشفشانی بعلاوه مصرف سوخت های فسیلی به خصوص زغال سنگ و فعالیتهای کشاورزی انسان در از بین بردن جنگلها سواحل مرجانی وجود افزایش تعداد گاو و گوسفند که ادامه مسیر حیات در زمین که از همان ابتدا بر لبه تیغ بوده را بیش از پیش به لبه پرتگاه سوق میدهد
افزون بر همه اینها ساخت و ساز و کشاورزی در منابع طبیعی باعث بروز فجایع طبیعی مثل سیل و رانش زمین و کویرزایی میشود
اینها ربطی به نشانه های آخرالزمانی ندارد بلکه نتیجه زیاده خواهی و جهالت انسان هست که فضا را برای جولان دادن خرافه ها و باورهایی باز میکند که از دل آن افرادی مثل ترامپ برمی آید که منکر اثرات مخرب انسان بر طبیعت هستند یا دامن زدن به همین نقلیات دینی به جای آگاهی دادن و برحذر داشتن انسان از رفتارهای پرخطر حواس انسان را پرت میکنند تا اجازه دهند انسانها بی محابا بر طبیعت بتازند و حیات در معرض خطر را بیشتر و بیشتر ضعیف و نابود کنند
سیل شیراز نتیجه چیست؟ جز ساخت و سازغیر اصولی بر مسیل های طبیعی
خشک شدن ارومیه جز بی تدبیری در ساخت سدها و توسعه بی پایه کشاورزی هست
گرد و غبار خوزستان جز خشک شدن تالابها بواسطه ساخت سدهای متعدد در مسیر کارون یا دجله و فرات هست

erfan.71;1018825 نوشت:
ممنون دوست عزیز:من که دوست دارم همه این حرف ها واقعیت باشد و شباهت نباشد به وقایع آخر زمانی:

مثلا آیت ا.. بهجت به یک پیرمرد بشارت داده بود که تو عضر ظهور میبینی که قبل فوتشان این بشارت را داده بود !! یک سری از عارفان هستند که بشارت می دهند که ظهور خیلی نزدیک هست!!
مثلا رهبر همین امسال یک بشارتی دادند که بزودی تمام سلاح هایی که عربستان خرید به دست مجاهدان اسلام قرار می گیرد که منظور شان احتمالا همین یمنی ها هست و... : خلاصه از این بشارت نمیشه به راحتی گذشت .
سپاس

رهبری نگفته بودند به زودی! بلکه فرمودند: اگر بسازند هم بنده شخصاً ناراحت نمی‌شوم، چون می‌دانم که اینها ان‌شاالله در دوران نه چندان دوری به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد!

بشارت آقای بهجت و رویای آقای حیاتی صحیح است اما در مورد ظهور خود حضرت نیست! یه خبرایی هست که باز خودتون خواهید دید و فهمید!

[=arial]

متحیر;1018835 نوشت:
[=arial]این باران های سیل آسا نشانه تغییرات اقلیمی است

اینها ربطی به نشانه های آخرالزمانی ندارد بلکه نتیجه زیاده خواهی و جهالت انسان هست که فضا را برای جولان دادن خرافه ها و باورهایی باز میکند

[=arial]

نکنه داعش، گرانی و کساد و بیکاری،انزواگرایی،خودکشی ها و مرگهای ناگهانی و... تو کل دنیا هم که همزمان با این بلایا شده خیلی تصادفی و اتفاقی بوده؟!!!!

به نام خدا

در این حدیث آمده باران در مدینه اتفاق می افتد نه شیراز و گرگان.
بعد، از بارانی که کسی تا آن زمان ندیده صحبت شده
یک جستجو در اینترنت کنید تا ده ها سیل بدتر از این را به شما نشان دهد.

یا علی

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]

میقات;1018833 نوشت:

با سلام و درود

در این جا چند نکته را باید مورد توجه قرار داد:

1. آیا چنین روایتی (با این تعابیر) از معصوم صادر شده است؟

2. آیا چنین موضوعی (باران های پی در پی) از نشانه های ظهور هست یا نه؟

3. آیا این موضوع باران های اخیر در کشور و سیل و...؛ از علائم ظهور هست یا نه؟

در باره مطلب اول، عرض شد که سند روایت مشکل دارد و تا اطمینان نداشته باشیم نمی توانیم چیز را به معصوم نسبت دهیم.

در باره مورد دوم باید گفت، روایت داریم ولی موضوع تاپیک، این نیست بلکه در باره موضوع خاصی است که در مورد سوم بیان می شود.

در باره مورد سوم باید گفت، خیر، باران های این روزها و سیل در کشور، از علائم ظهور نیست.(ایرادات و نکاتش نیز در پست های قبلی بیان شد لذا نیاز به تکرار نیست)

صحبت از شبیه بودن و... نیست، بلکه موضوع تاپیک، تعیین نشانه ظهور است، یعنی بطور مشخص، این مورد از علائم ظهور هست یا نه.

نمی توان بطور قطع گفت نشانه های علائم ظهور که از طرف معصومین بیان شده اند، دقیقا منظورشان همین مواردی است که شما اشاره کرده و اتفاق افتاده اند.

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
احتمال بداء را هم در نظر باید گرفت
بنظر اگر همه شیعیان به تکلیف انتظار و دعای برای فرج اهتمام بورزیم بهتر باشد .
یا علی(س)[/]

یحبّونه;1018837 نوشت:
نکنه داعش، گرانی و کساد و بیکاری،انزواگرایی،خودکشی ها و مرگهای ناگهانی و... تو کل دنیا هم که همزمان با این بلایا شده خیلی تصادفی و اتفاقی بوده؟!!!!

با سلام به همه کاربران و عزیزان سایت.سال جدید مبارکــــــ

راستش من از بچگی خیلی عاشق ظهور منجی و آخرالزمان و مباحث مربوط به اون بودم.یعنی برنامه ی تلویزیونی ای نبود که به آخرالزمان مربوط باشه ولی من نبینمش.
همون زمان ها هم یامه سخنرانی های آقای رائفی پور رو گوش می دادم.از زبون همی ایشون شنیدم.فکر کنم هفت هشت سال پیش.دقیق یادم نیست.به نظرم یکی از نزدیک ترین پیشگویی های که شده و به دست ما رسیده و به نظر هم به وقوع پیوسته تا حدی.ماجرای سلطنت یا پادشاهی عربستان.که روایت داشتیم که، هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند، من ظهور قائم را برای او ضمانت می کنم.
که البته روایت منحصر به همین جمله ی کوتاه نمیشه.خوب الان چند ساله از مرگ عبدالله گذشته و ظهور رخ نداده.به نظرم بد نیست یک تاپیک در این موضوع باشه، که چی بود ماجرای مرگ عبدالله، چطور بعضی ها امثال رائفی پور ها، رو این مرگ تاکید داشتند و اون رو نشانه ی ظهور می دونستند؟یاپتانسیلشو در اون می دیدند.روایات چه می گفتند و چقدر تطبیق داشتند با اتفاقات.

این نکته رو هم بگم که البته، زیاد هم گفته شده که هستند کسایی که به قصد منافعی و مصالحه نشانه های ظهور رو می سازند.همین ماجرای داعش، که کاربر یحبّونه گفتن.به نظرم شواهد هست بر اینکه، یک سری آدم اومدن از روایات و احادیث رونوشتی تهیه کردن و بر مبنای اونها داعش رو شکل دادن.یعنی نشانه های ظهور رو ساختن یا شبیه سازی کردن.
مثلا، من خودم، توی محفلی، یک پیشگویی شنیدم.یک روایت یعنی. جعلی بود نبود، نمیدونم.اصلا همچین روایتی هست نیست نمی دونم.اما به نظرم جالب اومد، یعنی یک ایده به ذهنم رسید.به ذهنم رسید یک چی خلق کنم.یکی چی اختراع کنم.یعنی من می رم همون چیزی که تو روایت بوده رو اختراع می کنم.بعد ملت اون رو می بینن و می گن، از نشانه های ظهور فلان چیز بود الان داریم مشاهدش می کنیم.و این در حالی که این نشانه ی ظهور حساب نمیشه.این من بودم که رفتن، اون نشانه ی ظهوررو ساختم یا شبیه سازی کردم.نه اینکه نشانه ی ظهور به صورت طبیعی پیدا بشه؟؟

میقات;1018799 نوشت:
رَوَى عَبْدُ الْكَرِيمِ الْخَثْعَمِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَمْ يَمْلِكُ الْقَائِمُ ع قَالَ سَبْعَ سِنِينَ تَطُولُ لَهُ الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى تَكُونَ السَّنَةُ مِنْ سِنِيهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِينَ مِنْ سِنِيكُمْ فَيَكُونُ سِنُو مُلْكِهِ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ.
وَ إِذَا آنَ قِيَامُهُ‏ مُطِرَ النَّاسُ‏ جُمَادَى‏ الْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ يَرَ الْخَلَائِقُ مِثْلَهُ فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مُقْبِلِينَ مِنْ قِبَلِ جُهَيْنَةَ يَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ التُّرَاب‏.
(الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج ‏2، ص 381)

عبدالکریم الخثعمی می گوید: به امام صادق(علیه السلام) گفتم: قائم آل محمد(علیه السلام) چند سال حکومت می کند؟
پس فرمود: هفت سال، اما از آن سال هایی که خداوند ایام و ساعات آن را اطاله می دهد تا این که هر یک سال آن به أندازه ده سال شماها باشد. پس عمر حکومت وی بر اساس شمارش سالیان شما، هفتاد سال خواهد بود.
و زمانی که موعد قیامش سر برسد در جمادی آخر و ده روز از رجب، آن چنان بارانی خواهد بارید که مثل آن را بشر به روی خود ندیده است. پس خداوند بواسطه آن باران، گوشت تن مومنین و بدن هاشان را از قبورشان بیرون می آورد؛ گویی به آن ها نگاه می کنم که موهای سرشان از خاک بیرون می آید.

اذا آن قیامه مطر الناس جمادی الاخره، و عشره ایام من رجب مطراً لم تر الخلائق مثله، فینبت الله لحوم المؤمنین و ابدائهم فی قبورهم. و کانی انظر الیهم مقبلین من قبل جهته ینفضون شعورهم من التراب .

« چون ظهور او نزدیک شود مردم از بارانی در ماه جمادی الثانی و 10 روز از رجب (مجموعاً چهل روز) برخوردار می شوند که هرگز در تاریخ آفرینش نظیر آن دیده نشده است. خداوند با این باران گوشت و پوست مؤمنان را در داخل قبرهایشان می رویاند، گوئی با چشم خود می بینم که از طرف جهینه (قبیله ای درحوالی مدینه) در حالیکه خاك را از سر و صورتشان پاك می کنند می آیند.»

عن الإمام أبي عبد الله جعفر بن محمد الصادق (عليه السلام) أنّه قال: «إِنَّ قُدَّامَ القَائِمِ (عليه السلام) لَسَنَةً غَيْدَاقَةً يَفْسُدُ فِيهَا الثِّمارُ وَالتَّمْرُ فِي النَّخْلِ، فَلا تَشُكُّوا فِي ذَلِكَ».وعن سعيد بن جبير قال: إن السنة التي يقوم فيها القائم المهدي ، تمطر الأرض أربعاً وعشرين مطرة ترى آثارها وبركتها إن شاء الله

وفي رواية أخرى : سنة عام الفتح، ينشق الفرات حتى يدخل أزقة الكوفة .و الغدق بالتحريك الماء الكثير القطر، وغدقت الأرض ابتلّت، فالمراد من قوله عليه السلام سنة غيداقة كثيرة المطر، أي من كثرته تفسد الثمار والتمر في النخل، فالمطر ربما يكون نقمة و ربما يكون رحمة ـ وقوله عليه السلام: فلا تشكّوا في ذلك أي : في خروجه عليه السلام بعد ذلك.

« در پیشقدم ظهور قائم (عج) سال فراوانی و پربارانی است ولی میوه ها روی درخت فاسد می شوند، خرما در روی نخل تباه می شود، در وقع این نشانه ها تردید نداشته باشید.

السنه التی یقوم فیها المهدی تمطر اربعا و عشرین مطره یری اثرها و برکتها . نعمانی ص 269
« در سالی که مهدی (عج) ظهور می کند بیست و چهار باران می بارد که اثر و برکت آن در همه جا به چشم می خورد

تختتم العلامات باربع و عشرین مطره، یحیی الله بها الارض بعد موتها، احداها فی جمادی الاخره، و الثانیه مده عشره ایام فی رجب یری اثرها و تعرف برکتها. و هذا مصداق الایه الکریمه ( اعلمو ان الله یحیی الارض بعد موتها) .

« این نشانه ها با 24 باران پایان می یابد که خداوند به وسیله آنها زمین مرده را زنده می سازد، یکی از آنها در ماه جمادی الثانیه می بارد و دیگری در ماه رجب که ده روز تمام طول می کشد و اثر آن همه جا دیده میشود و برکت آن در همه جا ظاهر می گردد

با سلام

بنظر بنده روایت مورد بحث صحیح است و قبل ظهور خود حضرت اتفاق میفتد!

قبلا بارها دراین سایت در خصوص شباهت علائم و حوادث اینچنینی با حوادث آخرالزمانی گفتم که علائم موجود در حقیقت علائم قبل مرحله دوم ظهور امام زمان است! ولی چون در احادیث نیامده و تنها با علائم آخرالزمانی شباهتهایی دارد موجب حیرانی عموم و حتی فقهاء شده!

مرحله دوم ظهور در اصل مختص شیعیان و مرحله سوم ظهور یعنی ظهور کبری که خود آقا برای کل بشریت ظاهر خواهند شد!

مرحله دوم ظهور با مرحله سوم شباهت دارد هم در ظهور و هم در علائم قبل ظهور!

این بارانها هم چون همزمان و ناگهانی و وسیع در کل ایران مشاهده شده بیشتر مورد توجه قرار گرفته به همین دلیل از نظر عجیب بودن آن با بارانهای مذکور در روایت فوق شباهت دارد نه از نظر زمان بارش و ...!

اما چند نکته دیگر هم در این روایت به چشم میخورد که ذکر میکنم:

1- امام جعفر صادق نازنین مدت حکمرانی امام زمان را فقط ذکر کرده اند نه مدت حکومت بعد ظهور را! و بعد ایشان جانشینانی صالح و معصوم خواهند بود تا قیامت!

2- در سخنان فوق آمده که هر سال آن زمان ده سال زمان ماست که این یکی از عجایب بعد ظهور است و کاربر صاحب تاپیک دقت کنند که این هم مثل صلح حیوانات از شگفتی های آن خوشزمان هاست و با کرامت حضرت آقا رخ میدهد!

3- این روایت به زنده شده اموات برای قیامت اشاره ندارد و در خود روایت هم آمده که زمانی که قیامش نزدیک شود ( إِذَا آنَ قِيَامُهُ‏) یعنی زمان فرارسیدن قیام آقا!

4- در این روایت گفته شده خداوند بوسیله آن باران گوشت مومنین را می رویاند و.. فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ و خلاصه اینکه زنده شان میکند این یعنی اینکه رجعت مومنین در این ماه رجب اتفاق میفتد که نزدیک قیام سیّد خراسانی و شعیب بن صالح و یارانشان است!

erfan.71;1018803 نوشت:
با سلام و خسته نباشید
چرا بعضی از کانال های مذهبی از این روایات سو استفاده می کنند و میخواهند جو بدهند به مردم و سو استفاده از احساسات مردم کنند !! چه هدفی واقعا دارند!؟یکی میگه سال بعد ظهور اتفاق می افتد و یکی دیگه میگه اسراییل 2022 نابود میشه و قبل اش ظهور اتفاق افتاده و.......
سپاس


آنقدر شباهت های عجیب این حوادث با حوادث آخرالزمان دارد و خصوصا اینکه در یک دوره خاص اتفاق افتاده و میفتد که موجب حیرانی شده و بعضی گمان کردند واقعا ظهور خود حضرت نزدیک است در حالیکه اینها علائم قبل مرحله دوم ظهور است!

مثلا شهادت شیخ نمر،فاجعه منا،سیلها و زلزله های زیاد خصوصا زلزله خراسان که در روایات هم آمده،خراسانی و سیّد بودن رهبر انقلاب،داعش، گرانی و کسادی و بیکاری و... همه اینها شبیه رخدادهای آخرالزمان است و تا آخرالزمان و قبل ظهور حضرت مهدی (ع) سالهای زیادی مانده!!!!!!!!!!!

[="Tahoma"]

یحبّونه;1018855 نوشت:
با سلام

بنظر بنده روایت مورد بحث صحیح است و قبل ظهور خود حضرت اتفاق میفتد!

با سلام و درود

قبلا این مطالب مطرح و پاسخ آن هم ارسال شد ولی بعلت حذف و ایجاد مجدد پست توسط حضرتعالی، بین فرمایش شما و عرائض بنده، فاصله افتاد؛ لذا مجددا آن پست را در ذیل می آورم تا مطالعه این دو پست، برای دوستان راحت تر باشد.

[="Tahoma"]

یحبّونه;1018812 نوشت:
با سلام

بنظر بنده این روایت صحیح است و قبل ظهور خود حضرت اتفاق میفتد!...................

با سلام و درود

در این جا چند نکته را باید مورد توجه قرار داد:

1. آیا چنین روایتی (با این تعابیر) از معصوم صادر شده است؟

2. آیا چنین موضوعی (باران های پی در پی) از نشانه های ظهور هست یا نه؟

3. آیا این موضوع باران های اخیر در کشور و سیل و...؛ از علائم ظهور هست یا نه؟

در باره مطلب اول، عرض شد که سند روایت مشکل دارد و تا اطمینان نداشته باشیم نمی توانیم چیز را به معصوم نسبت دهیم.

در باره مورد دوم باید گفت، روایت داریم ولی موضوع تاپیک، این نیست بلکه در باره موضوع خاصی است که در مورد سوم بیان می شود.

در باره مورد سوم باید گفت، خیر، باران های این روزها و سیل در کشور، از علائم ظهور نیست.(ایرادات و نکاتش نیز در پست های قبلی بیان شد لذا نیاز به تکرار نیست)

یحبّونه;1018812 نوشت:
همه اینها شبیه رخدادهای آخرالزمان است

صحبت از شبیه بودن و... نیست، بلکه موضوع تاپیک، تعیین نشانه ظهور است، یعنی بطور مشخص، این مورد از علائم ظهور هست یا نه.

نمی توان بطور قطع گفت نشانه های علائم ظهور که از طرف معصومین بیان شده اند، دقیقا منظورشان همین مواردی است که شما اشاره کرده و اتفاق افتاده اند.


پرسش:

امسال سال پر بارانی است. این را می توان از باران های سیل آسایی که در نقاط مختلف کشورمان باریده فهمید. اما در فضای مجازی حدیثی پخش شده که این باران ها را از علائم و نشانه های ظهور حضرت می دانند.
از کارشناس محترم می خواهم این حدیث را از جنبه سندی و دلالتی بررسی و صحت و سقم آن را بیان نمایند.

پاسخ:
کامل روایت بدین شرح است:

رَوَى عَبْدُ الْكَرِيمِ الْخَثْعَمِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَمْ يَمْلِكُ الْقَائِمُ ع قَالَ سَبْعَ سِنِينَ تَطُولُ لَهُ الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى تَكُونَ السَّنَةُ مِنْ سِنِيهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِينَ مِنْ سِنِيكُمْ فَيَكُونُ سِنُو مُلْكِهِ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ.
وَ إِذَا آنَ قِيَامُهُ‏ مُطِرَ النَّاسُ‏ جُمَادَى‏ الْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ يَرَ الْخَلَائِقُ مِثْلَهُ فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مُقْبِلِينَ مِنْ قِبَلِ جُهَيْنَةَ يَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ التُّرَاب‏.

عبدالکریم الخثعمی می گوید: به امام صادق(علیه السلام) گفتم: قائم آل محمد(علیه السلام) چند سال حکومت می کند؟
پس فرمود: هفت سال، اما از آن سال هایی که خداوند ایام و ساعات آن را اطاله می دهد تا این که هر یک سال آن به أندازه ده سال شماها باشد. پس عمر حکومت وی بر اساس شمارش سالیان شما، هفتاد سال خواهد بود.
و زمانی که موعد قیامش سر برسد در جمادی آخر و ده روز از رجب، آن چنان بارانی خواهد بارید که مثل آن را بشر به روی خود ندیده است. پس خداوند بواسطه آن باران، گوشت تن مومنین و بدن هاشان را از قبورشان بیرون می آورد؛ گویی به آن ها نگاه می کنم که از مقابل (از طرف جهینه = قبیله ای در حوالی مدینه)، موهای سرشان از خاک بیرون می آید.(1)

چند نکته:
1. این روایت در هیچ کدام از کتب اربعه حدیثی (کافی، تهذیب، استبصار، من لایحضره الفقیه) نیامده است.

2. «شیخ مفید»(ره)(2) و مرحوم طبرسی(3) این روایت را بدون سند آورده اند؛ لذا از نظر سندی، اشکال دارد و نمی توان آن را به معصوم نسبت داد. این روایت مرسل محسوب می شود.

3. بقیه نقل ها نیز این روایت را به نقل از «شیخ مفید» آورده اند؛ لذا سند دیگری برای آن ذکر نشده است.

4. در موضوع رجعت، از این روایت نیز استفاده شده است. لذا این گونه نیست که به علائم قبل از ظهور اختصاص داشته باشد.

5. شیخ طوسی(ره)، فقط ابتدای این روایت (مقدار حکومت امام) را آورده و بقیه آن را نقل نکرده است.
«قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَمْ‏ يَمْلِكُ‏ الْقَائِمُ‏؟ قَالَ سَبْعَ سِنِينَ يَكُونُ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ.»(4)
لذا در نقل شیخ طوسی، اصلا قسمت دوم روایت که موضوع باران های شدید و مداوم است، آورده نشده است. و این جای سؤال است و حتی به این نقل موجود ضربه می زند، زیرا معنایش این است که شیخ طوسی، چنین روایت و یا چنین نقلی را قبول نداشته است.

6. این روایت می گوید به مدت 40 روز (ماه جمادی الاخری و 10 روز از ماه رجب) بارندگی شدید و مداوم اتفاق می افتد؛ در حالی که بارندگی های اخیر در کشورمان به مدت یک هفته یا بیشتر و فقط در نیمه دوم ماه رجب بوده، لذا نمی توان این دو را به هم ارتباط داد.

7. جمله «فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ»(روئیدن گوشت بر بدن های مؤمنان در قبرها) علاوه بر این که می تواند مربوط به برپایی قیامت و زنده شدن مردگان باشد، نه اشاره به قبل از ظهور؛ افزون بر آن، همین که اکنون چنین اتفاقی رخ نداده است، دلیل روشنی است بر این که نمی توان این روایت را با شرائط فعلی (بارندگی یک هفته ای) ارتباط داد.

8. علائم ظهور، علاوه بر این که بخشی علائم قطعی و بخشی غیر قطعی هستند، متعدد نیز هستند؛ لذا نمی توان با یک مورد مشابه (که البته باران های اخیر، مشابهتی با این روایت ندارد)، در این زمینه قضاوت کرد و مدعی شد این مورد، از علائم ظهور است.

9. ظهور امام زمان(علیه السلام) جهانی است و مختص به ایران ما نیست؛ این روایت نیز اگر از علائم ظهور باشد، عمومی است و در خودر روایت نیز به منطقه خاصی محدود نشده است؛ لذا نمی توان بارندگی های یک منطقه و یک کشور را عمومی دانست و به ظهوری که جهانی است ارتباط داد.

بنابر این:
اولا این روایت مشکل سندی دارد،
ثانیا اگر هم مشکل سندی نداشته باشد و جزء روایات علائم قبل از ظهور شمرده شود؛ باز هم ارتباطی با بارندگی های اخیر ندارد و نمی توان این روایت را ناظر به بارندگی های اخیر دانست و یا بعبارتی نمی توان بارندگی های اخیر را از علائم و نشانه های ظهور دانست.

پی نوشت ها:
1. مفيد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، محقق/مصحح: مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، ناشر: كنگره شيخ مفيد ـ قم‏، 1413 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏2، ص 381.
2. همان.
3. طبرسى، إعلام الورى بأعلام الهدى (ط- القديمة)، ناشر: اسلاميه‏ ـ تهران‏، 1390 ق‏، چاپ سوم‏، ص 462.
4. طوسى، الغيبة، محقق/مصحح: تهرانى و ناصح، ناشر: دار المعارف الإسلامية ـ قم‏، 1411 ق‏، چاپ اول‏، ص 474.

موضوع قفل شده است