آیا اگه الان بهت فحش بدم و ازت دزدی کنم، امام زمان انتقامت را از من می گیرد؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا اگه الان بهت فحش بدم و ازت دزدی کنم، امام زمان انتقامت را از من می گیرد؟

ضمن سلام و خسته نباشید

فرض کنید من از شما 300 هزار تومان دزدیده ام و خدایی نکرده به شما فحش داده ام و دل شما را شکسته ام.

اگر امام زمان (ع) ظهور کنند، انتقام شما را از من خواهد گرفت یا نه؟ مثلا بگی یا امام زمان فلانی هم بهم فحش داده و هم مالم رو خورده. بریم الان انتقاممو ازش بگیریم یا گردنشو بزنیم.

در آن زمان چه می شود؟ امام زمان گردن مرا خواهد زد یا خیر؟ انتقام اون شخصی را که مالشو دزدیده ام را از من خواهد گرفت یا خیر؟

انتقام در این موقع وجود خواهد داشت یا امام زمان از شاکی خواهش خواهد کرد تا مرا ببخشد؟

در این زمینه احادیث دارید؟ من تو این زمینه گیج شده ام. ممنون می شوم اگر به سوالاتم پاسخ بدهید.

با تشکر فراوان

[=arial]با نام الله


[=arial]

[=arial] کارشناس بحث: استاد صادق

سؤال:
آیا امام زمان (عجل الله تعالی فی فرجه) در زمان ظهور، انتقام کسی که حق مردم بر گردن او هست را می‌گیرد؟

پاسخ:
در این باره این گونه جزییات به طور قاطع سخن گفتن کار دشواری است؛ چون دلیل و روایت معتبری در باره همه این گونه امور جزیی و در این خصوص در دست نیست، ولی این مطلب را می‌توان تحلیل نمود:
گویا زندگی بشر در روی زمین و نیز ساختار وجودی او به گونه ای است که غیر از حضرات معصومین افراد دیگر از آلودگی گناه به طور کامل نمی‌توانند مصون بمانند، از این رو گرچه در زمان استقرار حکومت عدل کل، همه جا عدالت برقرار می‌شود و زمینه خلاف و گناه به حداقل می‌رسد؛ ولی در عین حال ممکن است برخی انسان‌ها به دلیل خصیصه بشری و این که در درونش گرایش‌های گوناگون حیوانی،شهوانی و مانند آن نهفته است، دست به گناهانی بزند؛ از این رو در روایتی آمده که در زمان حکومت امام مهدی (عجل الله تعالی فی فرجه) کسانی که زنای محصنه انجام دهند، سنگسار می‌شوند و کسی که از دادن زکات واجب خودداری کند، کشته می‌شود. (1)
از این بیان به دست می‌آید که در آن زمان نیز زمینه گناه است. کسانی مرتکب گناه خواهند شد؛ ولی بر اساس رویکرد و تحلیلی دیگر شاید بتوان گفت: در زمان استقرار حکومت مهدی زمینه گناه وجود نخواهد داشت، چون در زمان ظهور حضرت بشر در سایه عدل کل ،به رشد عقلی و باورهای ایمانی و اعتقادی بسیار بالایی می‌رسند. عدل به معنای واقعی و جامع کلمه در همه ساحات زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی و مانند آن در سراسر جهان گسترده می‌شود، دیگر زمینه گناه برای کسی فراهم نخواهد بود چون نیازی نیست که بشر از طریق گناه و نافرمانی خدا به خواست‌های خود برسد؛ بلکه از راه‌های حلال هر گونه نیاز او برآورده می‌شود. بنابراین دلیلی ندارد که دست به گناه و کار خلاف بزند، چه این که فلسفه بعثت انبیا تحقق همین حقیقت و تامین آرمان متعالی در میان بشر بوده که آدمیان قائم به قسط بشوند. قسط و عدل را در همه ساحات زندگی خود اجرا نمایند. بر فطرت الهی خود سیر کنند:
«لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط؛ (2) ما پیامبر خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آن ها کتاب و میزان (عدل) را نیز نازل کردیم تا مردم به عدالت عمل کنند»
این هدف متعالی در عصر انبیا به طور کامل عینیت نیافت. تنها عده معدودی از پیروان راستین انبیا بدین حقیقت دست یافتند که قائم به قسط شوند، ولی بسیاری دیگر بدین هدف بار نیافتند، پس در دنیا بایست زمانی و عصری و شرایطی به وجود آید که هدف متعالی فرستادگان الهی به طور کامل تحقق و عینیت یابد. بی‌تردید آن زمان و شرایط تنها در عصر ظهور عدل کل حضرت مهدی (عجل الله تعالی فی فرجه) به وجود خواهد آمد. در آن عصر و زمان مردم به پایه‌ای از معرفت و ایمان خواهد رسید که هر کدام در همه ساحات زندگی خود عامل به قسط و اقامه کننده عدل باشد.
البته این معنا نفی کننده گناهان فردی و شخصی نخواهد بود. اگر بپذیریم زمینه گناه در آن زمان کم تر و آگاهی و معرفت بیش‌تر است، طبعاً کسی که مرتکب گناه شود، عقوبت او نیز سخت‌تر خواهد بود.

منابع:
1. دوانی، علی، مهدی موعود (ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار)، ص 113.
2. حدید: 57/ 25.


موضوع قفل شده است