جمع بندی آیا اوردن متنی مانند قرآن محال عقلی نیست؟

تب‌های اولیه

117 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا اوردن متنی مانند قرآن محال عقلی نیست؟

سلام
مدتی هست که مباحث مربوط به تحدی قران رو در این فروم دنبال میکنم.
من از کارشناسان محترم سایت یک سوال داشتم که تقاضا دارم به سوال من دقیق پاسخ داده شود .
در قران گفته شده که اگر میتوانید مانند قران سوره ای بیاورید .
با مطرح کردن چند نکته و مقدمه، سوال خود را مطرح میکنم .

اول: در قران کریم به صورت کلی گفته شده سوره ای مانند قران بیاورید و هیچ کجای ان حتی به صورت کلی گفته نشده متنی که قرار است مانند قران باشد از چه جهت باید مانند قران باشد؟

نکته دوم: در رد مثلیت متونی مانند فرقان الحق و امثال ان کارشناسان محترم میگویند بیشتر این متون از اسلوب قران پیروی کرده اند . پس متن فرضی که قرار است به عنوان تحدی برای قران اورده شود نباید به هیچ عنوان با اسلوب های قران در هر زمینه ای مشابهت داشته باشد . از طرفی طبق گفته ی قران باید مثل قران باشد . پس ما متنی میخواهیم که مشابهتی با اسلوب های قران نداشته باشد ولی مثل قران باشد !

نکته سوم : برای اثبات اینکه قران معجزه است باید ابتدا این مطلب را به صورت بدیهی بپذیریم که اوردن مثل و مانند برای تمام متون ، اشعار و .... ساخته ی بشر امکان پذیر است ، انهم مثل و مانندی که در اسلوب شباهت نداشته باشد ولی مثل باشد ! انگاه بتوانیم ثابت کنیم این مورد در باره قران کریم ممکن نیست تا خارق العاده بودن ان ثابت شود .

نکته چهارم : من در بسیاری از سوالات دوستان در مورد تحدی اینگونه مشاهده کردک که بحث بر سر این بود که ممکن است مانند قران اورد یا نه؟

به نظر من اگر یک سوال دیگر را کارشناسان پاسخ بدهند جواب این سوال روشن خواهد شد .
ایا ممکن است مانند بقیه متون ادبی متنی اورد که از اسلوب متن استفاده نکرده باشد ولی مثل ان باشد؟

برای مثال از کارشناسان محترم تقاضا دارم که یک شعر مانند اشعار حافظ بیاورند . این نکته فراموش نشود که از اسلوب و سبک حافظ ، در این شعر فرضی نباید استفاده شود ولی مثل اشعار حافظ باید باشد . هرگونه کپی از کلیه اشعار حافظ هم ممنوع است .
ممنون که پاسخ می دهید و
منتظر پاسخ شما کارشناسان عزیز هستم( و همچنین شعری که مثل اشعار حافظ باشد)

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد میقات

nimaG;664677 نوشت:
اول: در قران کریم به صورت کلی گفته شده سوره ای مانند قران بیاورید و هیچ کجای ان حتی به صورت کلی گفته نشده متنی که قرار است مانند قران باشد از چه جهت باید مانند قران باشد؟

با سلام و درود

قرآن به عنوان معجزه پیامبر صلی الله علیه وآله، و در قوم عرب نازل شده است. معجزه بایستی با توجه به موضوعی که در همان زمان حرف اول را می زند، متناسب باشد، مانند معجزه سحر و جادوگری در زمان حضرت موسی و معجزه طب و شفای بیماران و ... در زمان حضرت عیسی.

در جامعه عرب آن زمان، فصاحت و بلاغت در کلام، حرف اول را می زده است، و معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نیز باید چیزی باشد در همین زمینه. لذا قدر متیقن از همانند آوری، همین فصاحت و بلاغت (شیوایی و رسایی و ...) است. پس همانند آوری و آنچه قرآن ادعای آن را دارد و دیگران را به تحدی فرا می خواند، مشخص و معلوم است.

لازم به ذکر است قرآن از حیثیات مختلف دارای اعجاز است و اعجاز آن منحصر به فصاحت و بلاغت نیست؛ و این منافات ندارد با این که ما به عنوان حداقل و قدرمتیقن، روی فصاحت و بلاغت، تفاهم داشته باشیم.

نکته:

مخاطبین قرآن در همان زمان، موضوع و محدوده همانندآوری و ادعای تحدی قرآن را به خوبی فهمیده و درک کرده اند. برای آنان ابهامی از این جهت وجود نداشته و متخصصان و فحول عرب در آن زمان تلاش های متعددی کردند تا همانندی مانند سوره های قرآن بیاورند ولی ناتوان مانده و به عجز و ناتوانی خود معترف شده اند.

nimaG;664677 نوشت:
نکته دوم: در رد مثلیت متونی مانند فرقان الحق و امثال ان کارشناسان محترم میگویند بیشتر این متون از اسلوب قران پیروی کرده اند . پس متن فرضی که قرار است به عنوان تحدی برای قران اورده شود نباید به هیچ عنوان با اسلوب های قران در هر زمینه ای مشابهت داشته باشد . از طرفی طبق گفته ی قران باید مثل قران باشد . پس ما متنی میخواهیم که مشابهتی با اسلوب های قران نداشته باشد ولی مثل قران باشد !

پیروی کردن از اسلوب قرآن مشکلی ندارد مشکل این است که بیشتر واژه ها و جملات به نوعی کپی برداری است و فقط در جملات تغییرات جزیی داده شده است.

به بیان دیگر؛ سازندگان کتاب هایی مانند فرقان الحق، بیشتر آمده اند ساختار و خود آیه را گرفته و تغییرات جزیی و ساده در آن داده اند؛ در حالی که یک نوشتار بایستی مستقل و روی پای خود مطلبی برای ارائه داشته باشد. این که متنی را برداریم و برخی کلمات را جایگزین کنیم، متن جدید و ایجاد و تولید محسوب نمی شود.

لذا به نطر می رسد مراد ایشان از شباهت اسلوبی، این باشد.

nimaG;664677 نوشت:
نکته سوم : برای اثبات اینکه قران معجزه است باید ابتدا این مطلب را به صورت بدیهی بپذیریم که اوردن مثل و مانند برای تمام متون ، اشعار و .... ساخته ی بشر امکان پذیر است ، انهم مثل و مانندی که در اسلوب شباهت نداشته باشد ولی مثل باشد ! انگاه بتوانیم ثابت کنیم این مورد در باره قران کریم ممکن نیست تا خارق العاده بودن ان ثابت شود .

در باره قرآن بایستی به این نکته توجه داشت که قرآن کلام خالق است؛ و همان طور که سنخ وجودی خالق با سنخ وجودی مخلوق متفاوت است، سنخ کلام آن دو نیز متفاوت است. افزون بر این که افق علمی خالق با افق علمی مخلوق، تفاوت و فاصله بسیار دارد. به همین جهات است که قرآن پس از تحدی به همانندآوری، خبر غیبی می دهد که نمی توانید مانند قرآن را بیاورید:

«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا»؛ پس اگر چنين نكنيد، كه هرگز نخواهيد كرد.(بقره، 24)

nimaG;664677 نوشت:
نکته چهارم : من در بسیاری از سوالات دوستان در مورد تحدی اینگونه مشاهده کردک که بحث بر سر این بود که ممکن است مانند قران اورد یا نه؟ به نظر من اگر یک سوال دیگر را کارشناسان پاسخ بدهند جواب این سوال روشن خواهد شد . ایا ممکن است مانند بقیه متون ادبی متنی اورد که از اسلوب متن استفاده نکرده باشد ولی مثل ان باشد؟

در این باره مطالبی عرض کردم. نیاز به تکرار نیست.

سلام

میقات;667360 نوشت:
لذا قدر متیقن از همانند آوری، همین فصاحت و بلاغت (شیوایی و رسایی و ...) است. پس همانند آوری و آنچه قرآن ادعای آن را دارد و دیگران را به تحدی فرا می خواند، مشخص و معلوم است.

در تاپیک زیر در مورد فصاحت و بلاغت سوره مسد گفتگو کردیم:
http://www.askdin.com/thread47098.html
خوندنش رو به شما توصیه می کنم
:Gol:

متاسفانه به سوال و درخواست اصلی بنده پاسخی داده نشد .
برای یکی از اشعار حافظ( یا کلا برای یکی از اثار ادبی یکی از بزرگان مانند فردوسی سعدی ..... ) یک مثل بیاورید .

[="Tahoma"][="3"]

nimaG;668214 نوشت:
متاسفانه به سوال و درخواست اصلی بنده پاسخی داده نشد .
برای یکی از اشعار حافظ( یا کلا برای یکی از اثار ادبی یکی از بزرگان مانند فردوسی سعدی ..... ) یک مثل بیاورید .

با سلام و درود

موضوع مطالب حضرتعالی و نیز موضوع تاپیک در باره اشعار حافظ و سعدی نیست تا سؤال اصلی شما آن باشد. آن مقدار که مربوط به تحدی قرآن بود پاسخ داده شد.

در هر صورت بنده تخصصی در شعر ندارم تا بخواهم برای اشعار حافظ و سعدی، مانندی بیاورم.

اگر سؤال اصلی شما در این زمینه است بایستی در انجمن مربوطه تاپیک ایجاد نمایید.[/][/]

nimaG;668214 نوشت:
متاسفانه به سوال و درخواست اصلی بنده پاسخی داده نشد .
برای یکی از اشعار حافظ( یا کلا برای یکی از اثار ادبی یکی از بزرگان مانند فردوسی سعدی ..... ) یک مثل بیاورید .

با سلام. می توانید به کتاب بهارستان رجوع کنید که «مثل» گلستان سعدی است. و در مورد اشعار فردوسی و حافظ، دهها بیت شعر الحاقی که در نسخ کهن یافت نمی شوند و کارشناسان ادبی آنها را الحاقی می دانند، وجود دارد، مثل آن شعر معروف فردوسی در مورد زنها!

البته باید دقت کنید که قرآن فقط به لحاظ ادبی نیست که تحدی کرده و کسی که بخواهد مثل بیاورد باید ابعاد دیگر قرآن را نیز حفظ کند.

امّا اینکه چیزی نتواند هماورد داشته باشد، به معنای معجزه بودن نیست. بلکه فرد باید ادعا کند که اینکه می تواند کاری را انجام دهد که دیگران از انجامنش عاجز هستند، نشانگر مأموریت الهی اوست، آنگاه لازمۀ هدایتگری خداست که اگر دروغ می گوید، رسوایش کند و کسی مثل یا بهتر از آنرا بیاورد.

***

سؤال از کارشناس بحث: اینکه می گوییم مثل قرآن بیاورید، "مثل" به چه معناست؟ منظور مثلیت به معنای نبودن هیچ وجه تمایزی است، یا منظور شباهت است؟ یا منظور همسطح بودن است؟

[="Tahoma"]

میقات;667360 نوشت:
در جامعه عرب آن زمان، فصاحت و بلاغت در کلام، حرف اول را می زده است، و معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نیز باید چیزی باشد در همین زمینه. لذا قدر متیقن از همانند آوری، همین فصاحت و بلاغت (شیوایی و رسایی و ...) است. پس همانند آوری و آنچه قرآن ادعای آن را دارد و دیگران را به تحدی فرا می خواند، مشخص و معلوم است.

سلام علیکم
شما فرمودید:
در جامعه عرب آن زمان، فصاحت و بلاغت در کلام، حرف اول را می زده است، و معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نیز باید چیزی باشد در همین زمینه. خب اگر قرآن معجزه جاوید است، برای زمان ما در چه زمینه‌ای معجزه دارد؟ زیرا در حال حاضر فصاحت و بلاغت حرف اول نیست و بر فرض اگر چنین باشد برای غیر عرب زبانان چه باید گفت و حال آنکه ما ادعا می‌کنیم قرآن معجزه‌ایست برای کل بشریت.
التماس دعا[/]

اگر همچین کاری امکان داشت حتما تا الان آورده بودند

[="Tahoma"][="3"]

tazkie;668257 نوشت:
سؤال از کارشناس بحث: اینکه می گوییم مثل قرآن بیاورید، "مثل" به چه معناست؟ منظور مثلیت به معنای نبودن هیچ وجه تمایزی است، یا منظور شباهت است؟ یا منظور همسطح بودن است؟

بچه محله امام رضا;668388 نوشت:
شما فرمودید:
در جامعه عرب آن زمان، فصاحت و بلاغت در کلام، حرف اول را می زده است، و معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نیز باید چیزی باشد در همین زمینه. خب اگر قرآن معجزه جاوید است، برای زمان ما در چه زمینه‌ای معجزه دارد؟ زیرا در حال حاضر فصاحت و بلاغت حرف اول نیست و بر فرض اگر چنین باشد برای غیر عرب زبانان چه باید گفت و حال آنکه ما ادعا می‌کنیم قرآن معجزه‌ایست برای کل بشریت.
التماس دعا

با سلام و درود

عرف از مثلیت چه می فهمد؟ همان منظور است. در صدر اسلام که فصاحت و بلاغت موضوعیت داشته است، اگر کسی می خواسته مانندی برای قرآن بیاورد، حداقل مراتب آن این بوده که از نظر فصاحت و بلاغت، هم چون قرآن و همسطح او باشد.

این حداقل مراتب که عرض می شود، برای این است که بتوانیم در محور خاص و محدودی گفتگو کنیم و الا نمی توان سایر حیثیات و جهات اعجازی قرآن را نادیده گرفت.

بنابر این کسی که می خواهد مانندی برای قرآن بیاورد بایستی با توجه به همه ابعاد قرآن، همانندآوری داشته باشد، از جمله این جهات عبارتند از:

ـ فصاحت و بلاغت
ـ سبک و نظم خاص قرآن
ـ شيرينى و جذبه خاص يا موسيقى خاص قرآن يا روحانيت قرآن
ـ معارف عالى الهى قرآن از يک فرد امّى
ـ قوانين محكم قرآن
ـ برهان ‏هاى عالى قرآن
ـ خبرهاى غيبى از گذشته و آينده
ـ اسرار خلقت در قرآن (اعجاز علمى)
ـ استقامت بيان (عدم اختلاف در قرآن)
ـ و ....[/][/]

[="Tahoma"]

میقات;668746 نوشت:
بنابر این کسی که می خواهد مانندی برای قرآن بیاورد بایستی با توجه به همه ابعاد قرآن، همانندآوری داشته باشد، از جمله این جهات عبارتند از:

ـ فصاحت و بلاغت
ـ سبک و نظم خاص قرآن
ـ شيرينى و جذبه خاص يا موسيقى خاص قرآن يا روحانيت قرآن
ـ معارف عالى الهى قرآن از يک فرد امّى
ـ قوانين محكم قرآن
ـ برهان ‏هاى عالى قرآن
ـ خبرهاى غيبى از گذشته و آينده
ـ اسرار خلقت در قرآن (اعجاز علمى)
ـ استقامت بيان (عدم اختلاف در قرآن)
ـ و ....

آخه اینهایی که شمردید واقعا برای اقناع یک غیرمسلمان نمی‌تواند موثر باشد، خود من اگر مسلمان نبودم هیچ کدام از اینها برایم قابل قبول نبود چطور انتظار داشته باشم یک غیرمسلمان اینها را قبول کند؟[/]

موضوع قفل شده است