جمع بندی آیا انبیا و اوصیا نیز وارد جهنم می شوند؟

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا انبیا و اوصیا نیز وارد جهنم می شوند؟

آیه ای در سوره مبارکه مریم هست که میفرماید همه ی شما وارد آن می شود که برخی میگویند آن یعنی جهنم. سوال اینجاست آیا انبیا و اوصیا نیز وارد جهنم میشوند؟


با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد عمار

با سلام و ادب
اين سوال قبلا نيز در دو تاپیک مجزا مطرح شده و پاسخ کامل وجود دارد که لینک بحث رو میدم خدمتتون و مطالعه کنید:
http://www.askdin.com/thread1800.html
http://www.askdin.com/thread5735.html

گرامی خواهشا من اون تاچیک هارو هم مرور کردم و قبل اون چندین تفسیر ازین آیه خونده ام. فقط سوالی که جوابشو نگرفتم اینه آیا انبیا و اوصیا نیز وارد جهنم میشوند؟

به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر
شخصی از معصوم چنبن سوالی پرسید و ابشان اینطور جواب داد که وارد جهتم می‌شوند یعنی فضای جهنم نه خود آتش دوزخ
در عربی ورود با دخول فرل می‌کنه
ورود یعنی کنار چیزی آمدن و داخل شده یعنی داخل شدن!
مثال جهنم در این دنیا صف سنگگ هست!
هیچ کس داخل کوره نمی‌شود ولی گرمای کوره و داغی اون رو حس می‌کنند
نهایاتا اینکه بله پیامبران و اوصیاء هم وارد می‌شوند, اونهم نه یک باید, بلکه هر زمان که دلشان به دشمنانشون سوخت

خدا قسم خورده است که:
لاملأنَّ جهنم من الجنة والناس اجمعین

بنابراین همه بدون استثناء وارد جهنم خواهند شد اما عده ای بریا عذاب و عده ای برای رویت عذاب تا شکر پروردگار و رحمتش را بهتر بدانند و ال بر سر جنة و بر سر ناس برای استغراق هست که همه رو شمامل میشه زیرا: «و ان منكم الّا واردها كان على ربك حتماً مقضياً * ثم ننجى الذين اتقوا و نَذَرُ الظالمين فيها جثياً»

تفسیر ترجمان فرقان ایت الله العظمی صادقی تهرانی: http://forghan.org/_fa/_tarjoman/index.php

إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّكَ ۚ وَلِذَٰلِكَ خَلَقَهُمْ ۗ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ

سورة هود | 119


" لأملأنّ جهنّم" در همين آيه كه به معناى پركردن است از كل جنيان و آدميان، تنها براى عذاب نيست، بلكه برحسب نص آيه" و ان منكم الّا واردها كان على ربك حتماً مقضياً. ثم ننجى الذين اتقوا و نَذَرُ الظالمين فيها جثياً" (19: 71) بسيج عمومى مكلفان در ورود جهنم تنها براى عذاب نيست، بلكه براى ستمكاران عذاب، و براى سايرين رحمتى پيش از ورود به بهشت است كه با ورود در جهنم، نه تنها هرگز عذاب نمى‏شوند بلكه با نگريستن عذاب ستمكاران حظّ و بهره بيشترى از رحمت الهى در بهشت است، زيرا مظلومان هنگامى كه ظالمان را در عذاب بنگرند براى‏شان استشفاى قبلى است.


وَلَوْ شِئْنَا لَآتَيْنَا كُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا وَلَٰكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ

سورة السجدة | 13

اينجا برحسب وعده حقانى و خلل ناپذير ربانى جهنم جايگاه تمامى آدميان و جنيان است، ولى جاى اين پرسش است كه چگونه شايستگان با ديگران جايگاهشان جهنم خواهد بود؟ پاسخ اينست كه" لَأمْلَأنّ" تنها بمعناى پُر كردن جهنم است از اينان، و نه اينكه جايگاه همگان بگونه متداوم باشد، چنانكه آيه (19: 71) و مانندش بيانگر اين حقيقت است، كه همگان وارد جهنم مى‏شوند امّا شايستگان پس از نگريستن زندان تبهكاران نجات مى‏يابند، كه اين ورودشان با آنان‏ براى عذابشان نيست، بلكه خود رحمتى پيش از رحمت بهشت براى اين شايستگان است، كه زندان تبهكاران را از نزديك بنگرند.

با سلام
در ابتدا عرض كنم چون‌ دنیا پل‌ آخرت‌ و جهنّم‌ پل‌ بهشت‌ است‌، و رسیدن‌ به‌ بهشت‌ و مقام‌ قرب‌ حضرت‌ حقّ بدون‌ آمدن‌ در دنیا و مجاهدات‌ نفسانیه‌ ممکن‌ نیست‌؛ پس‌ همه‌ باید در این‌ جهنّم‌ بیایند و سپس‌ خلاص‌ شوند.
تمام‌ افراد بشر بدون‌ استثناء: کافران‌، منافقان‌، مؤمنان‌، همه‌ و همه‌ وارد جهنّم‌ میشوند. از رسول‌ خدا پرسیدند: آیا شما هم‌ وارد جهنّم‌ می‌شوید؟ فرمود: آری‌، ولی‌ ما مانند برقِ گذرنده‌ به‌ سرعت‌ عبور می‌کنیم‌.
آن‌ کسانی‌ که‌ مانند پیامبران‌ در دنیا می‌آیند و میروند و هیچ‌ آلوده‌ نمی‌شوند، و رنگ‌ و بوی‌ دنیا را بخود نمی‌گیرند، و زَن‌ و فرزند و کسب‌ و تجارت‌ آنها را از خدا باز نمی‌دارد؛ آنان‌ بسرعت‌ برق‌ از آن‌ عبور می‌کنند. و به‌ مصداق‌ آیه‌ شریفه‌:
«رِجِالٌ لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَ لاَ بَیعٌ عَن‌ ذِکرِ اللَهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاوةِ وَ إِیتَآءِ الزَّکاوةِ یخَافُونَ یوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الاْبْصَارُ.»[ آیه‌ 37، از سوره‌ النّور] ؛ مردانی‌ هستند که‌ هیچ‌ خرید و فروش‌ و کسب‌ و کار آنان‌ را از یاد خدا و اقامه‌ نماز و دادن‌ زکات‌ باز نمیدارد، و از روزی‌ که‌ دلها و چشم ها در آن‌ روز دگرگون‌ میشود سخت‌ در هراسند.

أبداً از دنیا آلوده‌ نشده‌اند، و دنیا نتوانسته‌ است‌ آنان‌ را بخود سوق‌ دهد و گرایش‌ دهد.و بنابراین‌ چون‌ از طرفی‌ در دنیا آمده‌ و رفته‌اند پس‌ در جهنّم‌ آمده‌اند و خارج‌ شده‌اند؛ و از طرف‌ دیگر چون‌ در اینجا محبّت‌ دنیا را بخود نخریدند و آلوده‌ نشدند لذا در این‌ دنیا وقوف‌ نکرده‌اند و چون‌ برق‌ گذشتند.

رسول‌ خدا صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ وسلّم‌ در این‌ جهان‌ یعنی‌ در روی‌ زمین‌ شصت‌ و سه‌ سال‌ درنگ‌ فرمود، ولی‌ یک‌ لحظه‌ در دنیا نبود. دنیا یعنی‌ تعلّق‌ و محبّت‌ به‌ غیر خدا و دلبستگی‌ به‌ زینت‌های‌ آن‌، و گرایش‌ به‌ عالم‌ غرور و باطل‌ پیدا نکرد.پس‌ پیامبر در روی‌ زمین‌ درنگ‌ کرد ولی‌ در دنیا درنگ‌ نکرد .
از انبیاء و ائمّه‌ و اولیاء گذشته‌، افراد دیگر که‌ در درجات‌ مختلف‌ پائین‌تری‌ هستند و به‌ دنیا دل‌ داده‌اند، به‌ حسب‌ اختلاف‌ درجات‌ و بس تگی‌ آنها به‌ دنیا عبورشان‌ مختلف‌ است‌.

[h=1] کتاب معاد شناسی / جلد هشتم / قسمت اول: صراط و معنای آن در قیامت، صراط مستقیم، عبور از جهنم،ص 24 و 25
[/h]

عمار;452415 نوشت:
تمام‌ افراد بشر بدون‌ استثناء: کافران‌، منافقان‌، مؤمنان‌، همه‌ و همه‌ وارد جهنّم‌ میشوند. از رسول‌ خدا پرسیدند: آیا شما هم‌ وارد جهنّم‌ می‌شوید؟ فرمود: آری‌، ولی‌ ما مانند برقِ گذرنده‌ به‌ سرعت‌ عبور می‌کنیم‌.
اگر سند این روایت رو ذکر فرمائید من جوابم رو گرفته و دعایتان میکنم

منظور این برق گذرنده چیه؟؟:Gig:

با سلام و ادب
این حدیث رو بنده فقط در همین کتاب معادشناسی دیدم و منبع دیگری پیدا نکردم.
اما حدیثی دیگر در این زمینه هست که حتما کمکتون میکنه:
ابى خير مى گويد: على بن ابى طالب عليه السلام فرمود كه رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:... مناديى از باطن و عرش الهى ندا مى دهد: اى اهل قيامت، چشمان خو را ببنديد، اين فاطمه، دختر محمد، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم است كه از صراط مى گذرد ، «فتمر فاطمه عليهاالسلام و شيعتها على الصراط كالبرق الخاطف.»
- سپس فاطمه عليهاالسلام و شيعيانش چون برق گذرا از صراط عبور مى كنند. و در پايان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: خداوند، دشمنان فاطمه و دشمنان فرزندان او را به آتش جهنم مى افكند.
بحارالانوار،ج 43، ص 223، از روايت 9 و ثواب الاعمال، ص 260 - 261.


اما منظور از این تعبیر این هست که این بزرگواران طوری عبور می کنند که هیچ درکی از سختی جهنم و عذاب آن برایشان حاصل نمی شود.

عمار;453704 نوشت:
این حدیث رو بنده فقط در همین کتاب معادشناسی دیدم و منبع دیگری پیدا نکردم.
اما حدیثی دیگر در این زمینه هست که حتما کمکتون میکنه:
ابى خير مى گويد: على بن ابى طالب عليه السلام فرمود كه رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:... مناديى از باطن و عرش الهى ندا مى دهد: اى اهل قيامت، چشمان خو را ببنديد، اين فاطمه، دختر محمد، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم است كه از صراط مى گذرد ، «فتمر فاطمه عليهاالسلام و شيعتها على الصراط كالبرق الخاطف.»
- سپس فاطمه عليهاالسلام و شيعيانش چون برق گذرا از صراط عبور مى كنند. و در پايان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: خداوند، دشمنان فاطمه و دشمنان فرزندان او را به آتش جهنم مى افكند.
بحارالانوار،ج 43، ص 223، از روايت 9 و ثواب الاعمال، ص 260 - 261.

اما منظور از این تعبیر این هست که این بزرگواران طوری عبور می کنند که هیچ درکی از سختی جهنم و عذاب آن برایشان حاصل نمی شود.


میشه این دو سوال رو جوابی بدید:

1. صراط دقیقا کجاست؟
2. آیا حدیثی داریم که خود ائمه علیهم السلام فرموده باشند ما وارد جهنم میشویم؟ مثل همان حدیث پیامبر ص البته با سند(اون کتاب بی سند حدیث گذاشته؟)

تشکر. مهمه کمک فرمائید

موضوع قفل شده است