آیا امام علی همزمان با حضرت فاطمه همسر دیگری هم داشتند؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا امام علی همزمان با حضرت فاطمه همسر دیگری هم داشتند؟

سلام :Gol:
ما در رابطه با زندگی این بزرگواران بسیار شنیده ایم و حتی در باره اینکه محمد حنفیه یکى از فرزندان رشید امیرمؤمنان على علیه‌السلام است و «حنفیّه» لقب مادر اوست که اسمش «خوله» و دختر یکى از مردان با‌شخصیت طایفه «بنى‌حنیفه» است اما این نکته برایم همچنان مبهم است که محمد حنفیه که از لحاظ سنی گفته میشود که بزرگتر از امام حسین بوده است آیا بدین معناست که امام علی همزمان با حضرت فاطمه (س) همسر دیگری هم داشتند؟

سلام عليکم
حضرت علي عليه السلام همزمان با حضرت زهرا سلام الله عليها همسري اختيار نکرده بودند و خوله مادر محمد نيز بعد از حضرت زهرا سلام الله عليها به همسري ايشان مفتخر شد واينکه فرموديد محمد بن حنفيه بزرگتر از امام حسين عليه السلام بوده درست نيست زيرا محمد در زمان حکومت عمر بن خطاب متولد شد (سال16قمر ي ) و در ایام حکومت عبد الملک بن مروان درگذشت (سال 81هجري ). سن وی در هنگام وفات ۶۵ سال بوده و در بقیع دفن شده‌است.(1)
بعضي تولد ايشان را در سال سال 21 هجري متولد شد و در سال 81 هجري بنابر قول مشهور در مدينه وفات يافت و در قبرستان بقيع مدفون شد البته برخي وفات وي را در طائف دانسته و گويند همان جا دفن شده است.(2)
شايد منظورتان اين است که سن محمد در هنگام رحلت از امام حسين بالاتر بوده است !
1.منتهی الآمال، ج 1.
2.مدرس، ميرزا محمد علي، ريحانة الادب، ناشركتابفروشي خيام، چاپ سوم 1369 هـ .ش، ج 7، ص 484.

با سلام و تشکر از اطلاعاتی که اختیارم گذاشتید جناب عماد ,توفیقات روز افزونتان را از خداوند خواستارم:Gol:

با او
سلام ادب؛

خوب است این نکته هم اضافه شود که این منش مولانا علی بن ابی طالب، از رسول خدا باقی مانده است، چرا که رسول الله (ص) نیز تا زمانی که اولین همسرشان، حضرت خدیجه زنده بودند، با کسی دیگر ازدواج نکردند.

و علامه طباطبایی در مقاله ای که همه ی همسران حضرت رسول را تک تک بررسی نموده و علت ازدواج را بیان نموده اند، به این نکته هم پرداخته اند که حضرت رسول تا پایان عمر حضرت خدیجه با زن دیگری ازدواج نکردند، و باقی ازدواج های ایشان بعد از حضرت خدیجه هم، همه علل سیاسی یا اجتماعی داشته است.

بنده نکته ای در این باب بنظرم می رسد و آن اینکه، با اینکه عده ای از فقها امروزه، ازدواج دوم را منوط به کسب اجازه ی مرد از همسر اولّش می دانند، ولی حتّی اگر این فتوا هم صحیح نباشد، همین منش حضرت رسول و مولانا علین بن ابی طالب نشان میدهد که ولو اینکه تعدّد ازدواج حرام فقهی نباشد، ولی گویی حرام اخلاقی بوده و از نظر اخلاقی مطلوب نمی باشد.

چرا که هر دو بزرگوار تا پایان عمر همسر اوّلشان که می توان گفت ازدواج مبتنی بر عاطفه و عشق بوده است، هیچ همسر دیگری نداشته اند و آنچه تاریح نشان میدهد، ازدواج های بعد از همسر اوّلشان هم عمدتاً اغراض سیاسی-اجتماعی داشته است.

لذا می توان این عملکرد حضرت رسول و حضورت امیر را، نوعی عمل اخلاقی شمرد که مطلوب نیست تا وقتی همسر اوّل کسی زنده است، و حالت عادی هم حاکم است، فرد در عرض همسر اولش، همسر دومی اختیار کند. و اگر خلاف این عملکرد، در بعضی انبیاء و اولیاء دیگر دیده شود، باید آن را استثناء شمرد و دلیل ویژه و ضرورت آن را جستجو نمود و همین عملکرد رسول خدا و حضرت علی را اصل و معیار اخلاق در این حیطه، قرار داد.

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمومنین
پیوسته متعادل و متعالی
یاحق
موضوع قفل شده است