جمع بندی آيا عصمت همه معصومين به يك اندازه است؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آيا عصمت همه معصومين به يك اندازه است؟

آيا عصمت همه معصومين به يك اندازه است؟

محمد;4448 نوشت:
آيا عصمت همه معصومين به يك اندازه است؟

بله طبق ایه کل نور واحد عصمتشون یکیه

گمنام;4453 نوشت:
بله طبق ایه کل نور واحد عصمتشون یکیه

1-جمله فوق آیه نیست
2-پس منظور این آیه شریفه چیست؟ (تلك الرسل فضلنا بعضهم علي بعض منهم من كلم الله ورفع بعضهم درجات وآتينا عيسي ابن مريم البينات وايدناه بروح القدس)بقره 253

برخى از آن پيامبران را بر برخى ديگر برترى بخشيديم از آنان كسى بود كه خدا با او سخن گفت و درجات بعضى از آنان را بالا برد و به عيسى پسر مريم دلايل آشكار داديم و او را به وسيله روح القدس تاييد كرديم

محمد;4456 نوشت:

1-جمله فوق آیه نیست
2-پس منظور این آیه شریفه چیست؟ (تلك الرسل فضلنا بعضهم علي بعض منهم من كلم الله ورفع بعضهم درجات وآتينا عيسي ابن مريم البينات وايدناه بروح القدس)بقره 253

برخى از آن پيامبران را بر برخى ديگر برترى بخشيديم از آنان كسى بود كه خدا با او سخن گفت و درجات بعضى از آنان را بالا برد و به عيسى پسر مريم دلايل آشكار داديم و او را به وسيله روح القدس تاييد كرديم

برتری دادنشان ربطی به عصمتشان ندارد

اگر برتریشان به عصمت نیست پس به چیست؟

محمد;4456 نوشت:

2-پس منظور این آیه شریفه چیست؟ (تلك الرسل فضلنا بعضهم علي بعض منهم من كلم الله ورفع بعضهم درجات وآتينا عيسي ابن مريم البينات وايدناه بروح القدس)بقره 253،
برخى از آن پيامبران را بر برخى ديگر برترى بخشيديم از آنان كسى بود كه خدا با او سخن گفت و درجات بعضى از آنان را بالا برد و به عيسى پسر مريم دلايل آشكار داديم و او را به وسيله روح القدس تاييد كرديم.
اگر برتریشان به عصمت نیست پس به چیست؟

سلام
با مراجعه به عقل و نقل، می توان گفت: پیغمبران الهی در مقام و منزلتِ واحدی نیستند بلکه جایگاه های گوناگونی در پیشگاه الهی دارند. قرآن مجید در این خصوص می فرماید: «تلک الرّسل فضّلنا بعضهم علی بعض»1؛ آن پیامبران، برخی را نسبت به برخی برتری دادیم.

نیز می فرماید: «لقد فضّلنا بعض النّبیّین علی بعض»2؛ مطمئنّاً ما بعضی از پیامبران را بر برخی دیگر برتری دادیم.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «انّ اللّه تعالی فضّل انبیائه المرسلین علی الملائکة المقرّبین و فضّلنی علی جمیع الأنبیاء و المرسلین...3؛ خدای متعال، پیامبران مرسل خویش را بر فرشتگان مقرّبش برتری داد و مرا بر تمامی پیامبران و مرسلان...»

شاید بتوان از این آیات و حدیث شریف برداشت کرد که در مجموع، فرستادگان الهی برای انسان، به ترتیب رتبه و مقام، عبارتند از: نبیّ، مرسل و اولوالعزم که در رأس آنان، پیغمبر گرامی اسلام علیه السلام قرار دارد.

در توضیح مطلب، به بیانی دیگر می توان گفت: «نبیّ از نظر مصداق (نه از نظر مفهوم) اعم از رسول است؛ یعنی همه پیامبران، دارای مقام نبوّت بوده اند ولی مقام رسالت، اختصاص به گروهی از ایشان داشته است. و به حسب روایتی... تعداد رسولان، سیصد و سیزده نفر می باشد، و طبعاً مقام ایشان بالاتر از مقام سایر انبیا خواهد بود، چنان که خود رسولان هم از نظر مقام و فضیلت، یکسان نبوده اند و بعضی از ایشان به مقام امامت نیز مفتخر گردیده اند.»4

از نظر عقلی، قابل ذکر است که: گستردگیِ حوزه عملیاتی پیامبران، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با سعه وجودی آنان دارد؛ یعنی پیشرفت و تکامل هر پیغمبر در میدان علم و عمل و بهره برداری او از دانش های لدنّی و الهی در قالب وحی و الهام ـ با واسطه یا بی واسطه ـ با دایره و حوزه شریعت و محدوده تبلیغاتی وی تناسب و سنخیت دارد؛ تا جایی که برخی از آن وجودهای مقدّس فقط در حدّ «نبیّ» باقی ماندند و برخی مأمور ارسال پیام های الهی به مردم شده، تحت عنوان «مُرْسَل» مطرح گشتند؛ و برخی صاحب و آورنده شریعت به شمار آمده، حقیقت «اولوالعزم» را تشکیل دادند و برخی به علّت آن که گستره زمان و مکان را درنوردیده و فائق بر تمام کمالات و ویژگی های معنوی در عالم امکان گشتند، شریعتشان شامل جنّ و انس شد و جاودانه باقی ماندند.5

موفق باشید ...:roz:

پاورقی______________________________
1. بقره / 253.
2. اسراء / 55.
3. تفسیر صافی، ملاّ محسن فیض کاشانی، دارالمرتضی، مشهد، چ 1، ج 3، ص 198.
4. آموزش عقاید، (دوره کامل سه جلدی)، محمّدتقی مصباح یزدی، شرکت چاپ و نشر بین الملل (وابسته به انتشارات امیر کبیر)، چ 8، 1381، ص 238.
5. البته دین جاودان و شریعت پایدار، دین و آیین جهان شمول نبیّ مکرّم اسلام (ص) است و فقط آن حضرت مدارج کمال را در حدّ نهایی آن در عالم امکان طی کرد، بنقل از حوزه نت، مجلۀ کوثر، شماره 59، پاییز 82.

محمد;4448 نوشت:
آيا عصمت همه معصومين به يك اندازه است؟

سلام

به اعتقاد شیعه عصمت نبی اکرم (ص) و امامان معصوم و صدیقۀ طاهره علیهم السلام (14 معصوم) در عالیترین درجه و مرتبۀ عصمت قرار دارد به تعبیری این ذوات مقدسه دارای عصمت کامله اند.

ایشان در خصوص عصمت، اعلمیت (علم لدنی) به تأیید و نور الهی، حجت الهی و واسطۀ فیض بودن و ...، در یک سطح و مرتبه اند یعنی همان عبارت مشهور "کلهم نورٌ واحده".

اما در اینکه هر کدام از ایشان بواسطۀ قرار گرفتن در موقعیت ها و مقاطع مختلفی واجد امتیازات ویژه و منحصر بفردی بوده اند و فضائل و مناقبشان متفاوت است تردیدی نیست.

نظیر اینکه امیر مؤمنان علی (ع) بدلیل فضائل و مناقب منحصر بفردشان همچون:

"نخستين کسي بود که به پيامبر صلي الله عليه و آله ايمان آورد و تنها کسي که با او در غار حراء همراه بود. نخستين و تنها کسي بود که در کعبه به دنيا آمد. در ميان صحابه تنها کسی بود که خدا نامش را برگزيد. نخستين کسي بود که با پيامبر صلي الله عليه و آله نماز خواند. نخستين کسي بود که بر پيکر پاک پيامبر صلي الله عليه و آله نماز خواند. در ميان صحابه تنها کسي بود که لحظه‌اي به خدا شرک نورزيد. تنها کسی بود که در خانه کعبه، پا بر دوش پيامبر صلي الله عليه و آله گذارد و بت‌ها را شکست. نخستين جانشين و وصي بعد از پيامبر بود. نخستين و تنها کسي بود که قرآن را زير نظر پيامبر صلي الله عليه و آله به ترتيب نزول و با تمام مشخصات جمع آوري نمود. و تنها کسی بود که اگر نبود، در سراسر جهان هستي هم شأني براي زهراي اطهر نبود. و ..."

بر سایر امامان معصوم (ع) افضلیت و برتری دارد.

و امام حسن (ع) بخاطر صبر و مظلومیت مثال زدنی و صلح تاریخی اش، امام حسین (ع) بخاطر قیام عاشورائی اش در حفظ و حراست از دین و مکتب جد بزرگوارش، ... و مهدی صاحب زمان (عج) بخاطر ختم امامت و منجی بودن و افتخار به قیام آخرالزمانی اش ... هر کدام واجد امتیازاتی منحصر بفردند.

اما این تفاوت در فضائل و مناقب، هیچ ارتباط و دخالتی در مقام عصمت و اعلمیت و اینکه همۀ این بزرگواران، حجت های الهی و واسطه های فیض بر مردم بوده اند ندارد.

موفق باشید ...:roz:

موضوع قفل شده است