آيا اين كشف علمي در قرآن است يا بهتر است كه باشد؟

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آيا اين كشف علمي در قرآن است يا بهتر است كه باشد؟

در وحدانيت و الهي بودن قرآن هيچ جاي شك و ترديدي نيست.اما سوال من اينجاس كه چطور است كه علوم قرآني و مباحثي كه در آن نهته است زماني پيدا مي شود كه علم آن موضوع را كشف ميكند؟؟؟

به بيان ساده تر چرا هر وقت موضوعي در زمينه هاي گوناگون كشف ميشود مفسران ديني مدعي آن ميشوند كه اين هم در قرآن بوده و آيه و روايتي برايش مهيا مي كنند؟؟؟

آراس;13241 نوشت:
چطور است كه علوم قرآني و مباحثي كه در آن نهته است زماني پيدا مي شود كه علم آن موضوع را كشف ميكند؟؟؟

با سلام

خوب در روايات داريم كه قران چنديد بطن دارد و از طرفي خداوند معصوميني را فرستاده و حضرات معصومين مطالبي را به عالمان زمان خويش فرموده اند

و البته به خاطر كمي سطح علم در زمان مردمان عصر خويش نمي توانستند و معقول هم بود كه نمي كفتند

يك سوال:

اگر 40 سال پيش به فردي كفته مي شد در هنگام رانندگي و در خيابان و سر گوه و.....با افرادي در ان سوي دنيا ارتباط برقرار خواهي كرد و سخن خواهي كفت قبول مي كردند

مسلما نه و نه تنها قبول نمي كردند كه فرد را ديوان خطالب ميكردند و....

قران و احاديث معصومين هم همين طور وقتي كه ما به سند معتبر در احاديث داريم كه در آخر الزمان مردمان دو طرفه دنيا همديگر را مشاهده خواهند كرد بدون اين كه از جاي خود حركت كنند

با ديدن اين حديث ذهن شما به اين زمان و تكنولوژي امروزي مايل نمي شود و ادعا نمي كنيد كه اين حرف را قبلا ائمه ما فرموده اند.

از خودشان كه نمي كويند سوال كنندكان هم مي توانند خودشان مراجعه كنند به منابع اين كه امروزه راحتتر در دست رس است

آراس;13241 نوشت:
ه بيان ساده تر چرا هر وقت موضوعي در زمينه هاي گوناگون كشف ميشود مفسران ديني مدعي آن ميشوند كه اين هم در قرآن بوده و آيه و روايتي برايش مهيا مي كنند؟؟؟

وقتي كه ما در صحيفه سجاديه احاديثي مي يابيم كه امام سجاد(ع) انها را فرموده اند كه تطبيق دارد بر پيشرفت هاي امروزي چه كنيم ؟؟

انصاف هم كاها بد نيست

صحيفه سجاديه و نهج البلاغه و....كه علما ننوشته اند خود مي توانيد با مراجعه به سلسله سند ان حديث را بررسي كنيد

كلام آخر اين كه :

اين طور هم نيست كه همه تكنولوژي بشر را با احاديث تطبيق دهيم و طابق النعل بالنعل بگوييم اين مطلب علمي را فلان جا كفته شده و.....

نخير در خيلي موارد قبول هم نمي كنند ان هم با دلايل خود.

من كاملا با حرفهاي شما موافقم كه قرآن گنجينه ي علم هست.حتي محمد عبدالسلام برنده ي جايزه ي نوبل فيزيك يا نيل آرمسترانگ فضانورد و انيشتين و اينا هم به اين موضوع گواهي دادن ولي الان مد شده هر موضوعي كه درجهان رخ ميده رو سريع به قرآن ربط ميدن...

داستان 11 سپتامبر و اون آيه رو هم كه شنيديد!!

من با اين موضوع مشكل دارم نه با بيان حقايق علمي توسط قرآن

آراس;13266 نوشت:
ولي الان مد شده هر موضوعي كه درجهان رخ ميده رو سريع به قرآن ربط ميدن... داستان 11 سپتامبر و اون آيه رو هم كه شنيديد!! من با اين موضوع مشكل دارم نه با بيان حقايق علمي توسط قرآن


با سلام

جان برادر

كدام عالم ديني چنين عملي مرتكب شده و چنين تطبيقي داشته

نمي شود و نمي توان كه به مردم عادي اعتماد كرد

فرموديد استاد قرائتي بنده هم اعتقاد و اعتماد عجيبي به ايشان دارم: ايشان فرمودند مردم و جوانها اين همه شماره تلفن در موبايل خود دارند چرا شماره تلفن يك عالم معتبرديني را ندارند كه در صورت سوال داشتن و شنيدن چنين مطالبي به ايشان رجوع كنند و بپرسند؟؟؟

عزيز برادر

ما كه دين خود را از بلوتوث ها و سايت ها و مردم سر كوچه و محله نگرفته ايم كه تفسير قران را هم از ايشان بپرسيم و يا هرچه كفتند قبول كنيم

در ثاني برفرض هم كه برخي چنين مطلبي را كفته اند و چند تا عالم تاييد كرده باشد ولي كدام عالم و مرجع فرموده اند كه اين ايه فقط و فقط در مورد اين است و لا غير و اصلا اين ايه قران براي اين نازل شده است.

بهتر است در اين موارد با اندكي تامل و صبر وصعه صدر با مسايل برخورد كنيم با اعتقاداتمان اين گونه برخورد نكنيم

---اين جمله اخر توصيه و سفارش و...نيست بلكه بخشي از استدلال است---

جناب کارشناس محترم میتوان اینرا گفت که در کنار هر حقی یک ناحقی هم وجود دارد ( مسئله 11 سپتامبر را فرمودند به قرآن ربط دادن ,,,,, آیا 11 سپتامبر به نوستراداموس ربط ندادند ؟؟؟؟؟ در صورتیکه تمامی اینها نقشه خود صهیونیستها بوده ؟؟؟؟ ) بنظر بنده این تضادها هست تا اشخاص تحقیق و بررسی کنند مطالب را راحت گیر نیاورند چون با راحت پیدا کردن خیلی راحت هم از دست میدهیم ولی اگر زحمتی برای پیدا کردن جواب کشیده باشیم آنوقت با یقین حرف میزنیم . خداوند هم میخواهد انسانها در مورد دینشان تحقیق و بررسی داشته باشند و موروثی نباشد .

آراس;13241 نوشت:
در وحدانيت و الهي بودن قرآن هيچ جاي شك و ترديدي نيست.اما سوال من اينجاس كه چطور است كه علوم قرآني و مباحثي كه در آن نهته است زماني پيدا مي شود كه علم آن موضوع را كشف ميكند؟؟؟

به بيان ساده تر چرا هر وقت موضوعي در زمينه هاي گوناگون كشف ميشود مفسران ديني مدعي آن ميشوند كه اين هم در قرآن بوده و آيه و روايتي برايش مهيا مي كنند؟؟؟


[="blue"]
سلام

قران کریم یک کتاب اخلاقی و روش حکومتی و زندگی است نه یک کتاب علمی ولی هیچ تناقضی نیز با اصول علمی ندارد و لذا وقتی کپلر کشف میکند که این زمین است که بدور خورشید میگردد مورد اعتراض ارباب کلیسا قرار گرفته و تا حد مرگ تهدید میشود بطوری که حرفش را پس میگیرد ولی اهل قران انرا به قران عرضه میکنند و میبینند که قران هیچ مغایرتی با ان ندارد بلکه انرا تایید میکند لذا اینکه قران کریم اصول علمی جدید را تایید کند که چیز بدی نیست بسیار هم مفید است .

[/]

مفسران‌، دانشمندان‌ و محققان‌ مسلمان‌ و غیر مسلمان‌ با تخصص‌های‌ گوناگون‌ در رشته‌های‌ مختلف‌ علمی‌ در حد توان‌ و معلومات‌ خویش‌ تلاش‌ کرده‌اند، گوشه‌ای‌ از عظمت‌ بی‌انتهای‌ این‌ کتاب‌ الهی‌ را به‌ مردم‌ بنمایانند. صدها کتاب‌، تفسیر، مقاله‌ و نشریه‌، گویای‌ چنین‌ کوششی‌ است‌. در این‌ میان‌ گرایش‌ علمی‌ در تفسیر آیات‌ به‌ شکلی‌ کم‌ فروغ‌ از دیرباز در بین‌ مسلمانان‌ رواج‌ داشت‌. اما در قرن‌ چهاردهم‌ این‌ شیوه‌ رشد چشمگیری‌ کرد و بر بخش‌های‌ گسترده‌ای‌ از تفسیرها سایه‌ افکند. رویکرد به‌ این‌ شیوه‌ تفسیری‌ یکسان‌ نبوده‌ و همواره‌ جذابیت‌ خاصی‌ برای‌ مردم‌ به‌ ویژه‌ اقشار تحصیل‌کرده‌ و جوانان‌ داشته‌ و مایه‌ حضور بیشتر قرآن‌ در میان‌ نسل‌ها و تجلّی‌ آن‌ در محافل‌ علمی‌ شده‌ است‌.
این‌ گرایش‌ در سه‌ میدان‌ زیاده‌روی‌ (افراط‌)، کندروی‌ (تفریط‌)، میانه‌روی‌ (اعتدال‌) بروز داشته‌ است‌. جریان‌ اوّل‌ با مطلق‌انگاری‌ یافته‌های‌ علمی‌ و تکیه‌ بر فرضیه‌ها و نظریه‌هایی‌ که‌ در معرض‌ اصلاح‌ و گاه‌ بطلان‌ بوده‌ دچار لغزش‌ شد؛ به‌ گونه‌ای‌ که‌ رسالت‌ قرآن‌ را به‌ بوتة‌ فراموشی‌ سپرد. جریان‌ دوّم‌ نیز یکسره‌ نقش‌ علوم‌ طبیعی‌ و دستاوردهای‌ بشری‌ را در تفسیر قرآن‌ نادیده‌ گرفت‌. در میان‌ این‌ اوج‌ و فرود، جریان‌ سوّم‌ با متانت‌ و دوراندیشی‌ بیشتری‌ وارد این‌ میدان‌ شد و با در نظر گرفتن‌ رسالت‌ قرآن‌ به‌ بررسی‌ آیات‌ در بردارندة‌ اشارات‌ علمی‌ و تطبیق‌ آن‌ با یافته‌های‌ قطعی‌ علم‌ روز پرداخت‌.
براي مطالعه بيشتر به اين آدرس مراجعه كنيد.

http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/62908

بهلول;212081 نوشت:
مرگ تهدید میشود بطوری که حرفش را پس میگیرد ولی اهل قران انرا به قران عرضه میکنند و میبینند که قران هیچ مغایرتی با ان ندارد بلکه انرا تایید میکند لذا اینکه قران کریم اصول علمی جدید را تایید کند که چیز بدی نیست بسیار هم مفید است .

بله درسته و اگر هم موارد تضاد قرآن با علم پیش بیاد موضوع را مسکوت می گذارید و می گویید هنوز علم آنقدر پیشرفت نکرده که فلان چیز را توضیح بده و در آینده کشف میشه

آراس;13241 نوشت:
در وحدانيت و الهي بودن قرآن هيچ جاي شك و ترديدي نيست.اما سوال من اينجاس كه چطور است كه علوم قرآني و مباحثي كه در آن نهته است زماني پيدا مي شود كه علم آن موضوع را كشف ميكند؟؟؟

به بيان ساده تر چرا هر وقت موضوعي در زمينه هاي گوناگون كشف ميشود مفسران ديني مدعي آن ميشوند كه اين هم در قرآن بوده و آيه و روايتي برايش مهيا مي كنند؟؟؟

با سلام

در راستاى پاسخ به اين پرسش، نكاتى چند شايان توجه است:

يكم. از آن رو كه علم دستخوش نوسان است و هر روز تئورى تازه‏اى به بازار علم مى‏آيد و نظريات قبلى را يا به كلى ابطال كرده يا دستخوش تزلزل مى‏سازد، لذا مفسران در تطبيق آيات قرآن با علوم روز، با احتياط و دست به عصا راه مى‏روند. به ديگر عبارت: علما و دانشمندان از اظهار اين نكات، خوددارى كرده و اجازه نمى‏دهند اشتباهات گذشته تكرار شود.

دوم. در قرآن به برخى از موضوعات اشاراتى شده است و وقتى يك مسئله علمى كشف شد، آن گاه روشن مى‏شود كه آن اشاره براى چه بوده است. در اين آيه دقت كنيد: «رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها»؛ رعد (13)، آيه 2.؛ «خداست آن ذات پاكى كه آسمان‏ها را بدون ستونى كه مشاهده كنيد، برافراشته است». تا قبل از اينكه جاذبه زمين و اجرام مادى توسط «نيوتن» كشف شود، معناى اين آيه در هاله‏اى از ابهام بود. اما وقتى جاذبه كشف شد، معناى آن وضوح بيشترى يافت. مى‏دانيم كه در عالم طبيعت براى هر چيزى سببى قرار داده شده و بر اين اساس برافراشتن آسمان‏ها، بدون سبب امكان ندارد. بنابراين پايه و نيرويى وجود دارد؛ ولى آن را نمى‏بينيم.
سوم. در تفسير برخى از آيات، مطالبى بيان شده كه بر ما روشن نيست و بايد در انتظار بمانيم تا حقايق جديدى كشف شود.

از باب نمونه: «خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ»؛ طلاق (65)، آيه 12.؛ «خدا كسى است كه هفت آسمان را آفريد و مانند آن آسمان‏ها از زمين خلق فرمود». منظور از هفت آسمان و هفت زمين، هنوز كاملاً مشخص نيست و بايد در انتظار پيشرفت ابزار و كشفيات جديد بود. با اين بيان كسانى كه چنين اعتراضى مى‏كنند، بايد به نكات فوق توجه كرده و به مطالعه بيشترى بپردازند.

ر. ك:
الف. پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، دكتر محمدعلى رضايى اصفهانى؛
ب. علوم قرآنى، محمدهادى معرفت، فصل هشتم.
(قرآن شناسي، صالح قنادي با همكاري جمعي از محققان)

قرآن كريم، كلام الهى است كه معجزه جاويدان پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله بوده و اعجاز آن داراى ابعاد مختلف است؛ از جمله: فصاحت، بلاغت، محتوا و قوانين عالى، مطالب علمى اعجازآميز و... كه مقصود از اعجاز علمى، مطالبى از قرآن است كه به علوم بشرى اشاره دارد. به طورى كه قبل از اسلام كسى از اين مطالب آگاه نبوده؛ بلكه مدت‏ها بعد از نزول قرآن، آن مطالب علمى كشف شده است. وجود اين گونه مطالب در قرآن، نوعى اخبار غيبى و سرّ گويى قرآن و معجزه است. مثل اشارات قرآن به نيروى جاذبه‏رعد (13)، آيه 2 ؛ لقمان (31)، آيه 10.؛ مراحل خلقت انسان‏حج (22)، آيه 5 ؛ مؤمنون (23)، آيه 12.؛ لقاح ابرها و گياهان‏حجر (15)، آيه 22. و زوجيت عام موجودات‏ذاريات (51)، آيه 49..

تفسير علمى‏

در قرآن كريم بيش از هزار آيه به كيهان‏شناسى، زيست‏شناسى، زمين‏شناسى، علوم پزشكى و... اشاره دارد كه براى فهم و تفسير آنها نيازمند علوم تجربى هستيم. البته در اين مورد سه شيوه وجود دارد:

الف. استخراج علوم از قرآن؛
ب. تحميل نظريه‏هاى اثبات نشده علمى بر قرآن؛
ج. استخدام علوم در فهم قرآن.

شيوه اول و دوم غلط و موجب تفسير به رأى مى‏شود و شيوه سوم صحيح است و موجب فهم بهتر قرآن مى‏گردد.

در مواردى تفسير علمى قرآن جايز است كه:

1. ظاهر آيه شريفه قرآن بر مطلب علمى دلالت داشته باشد.
2. مطلب علمى، قطعى باشد (يعنى نظريه‏هاى اثبات نشده علمى نباشد).

اقسام مطالب علمى قرآن‏

آياتى كه در قرآن به مسائل علمى اشاره دارد، سه دسته است:

1. آياتى كه اعجاز علمى قرآن را اثبات مى‏كند (مثل مواردى كه بيان شد).
2. آياتى كه به صورت شگفت‏انگيزى به مطالب علمى اشاره دارد؛ ولى قبل از اسلام به صورت پراكنده و ديدگاه‏هاى ضعيف در جهان مطرح بوده است (مثل اشاره قرآن به حركت زمين).
3. آياتى كه فقط اشارات علمى در بر دارد؛ ولى اعجاز يا شگفتى علمى به شمار نمى‏آيد (مثل: دعوت قرآن به تفكر در مورد شتر و كوه‏ها و...).

جهت آگاهى بيشتر در اين زمينه:
الف. محمد على رضايى اصفهانى، درآمدى بر تفسير علمى قرآن، (انتشارات اسوه، چاپ اول، 1375)؛
ب. همو، پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، (انتشارات مبين)؛
ج. همو، اشارات اعجازآميز علمى قرآن، (نشر معارف).
(قرآن شناسي، صالح قنادي با همكاري جمعي از محققان)

lili2020;214318 نوشت:
ممنون از شما دوست عزیز

ولی ننوشته که مسلمان شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من سخنانش را در خیلی از کتابها دیدم که اصلا" بی خداست چه برسه به مسلمان بودن

انیشتن دین اسلام را بر دیگر ادیان ترجیح داده
این سایتم بد نیست نگاه بندازی
http://www.islam-einstein.com

در ضمن از کدام کتابش فهمیدی بی خداست ؟؟؟؟

موضوع قفل شده است