آموختن آداب دینی به فرزندم...

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آموختن آداب دینی به فرزندم...

باسلام من یه مادر عصبی ومضطربم دختری 2ساله دارم که بشدت علاقمندم تربیت صحیح دینی رادرموردش بکار ببندم اما وسواس زیادم دراین مورد باعث شده او نسبت به روضه ودعا وقران وخصوصا نماز خواندن من حس خوبی نداشته باشد وفراری باشد باید چگونه عمل کنم ؟باتشکر

bahareh;222925 نوشت:

باسلام من یه مادر عصبی ومضطربم دختری 2ساله دارم که بشدت علاقمندم تربیت صحیح دینی رادرموردش بکار ببندم اما وسواس زیادم دراین مورد باعث شده او نسبت به روضه ودعا وقران وخصوصا نماز خواندن من حس خوبی نداشته باشد وفراری باشد باید چگونه عمل کنم ؟باتشکر

سلام

حاج آقا رفیعی می گفت: نباید بچه را در این موارد زیاد خسته کنید مثلا ساعت ها به مسجد بروید تا شما نماز جعفرطیار بخوانید . باید با بچه کم کم در موارد مذهبی آشنا کنید مثلا به اندازه نماز جماعت به مسجد بروید بعد هم به بچه بگید به خاطر اینکه اومدی نماز جایزه بدید مثلا براش بستنی بخرید

به نام خدا
با سلام

bahareh;222925 نوشت:
باسلام من یه مادر عصبی ومضطربم دختری 2ساله دارم که بشدت علاقمندم تربیت صحیح دینی رادرموردش بکار ببندم اما وسواس زیادم دراین مورد باعث شده او نسبت به روضه ودعا وقران وخصوصا نماز خواندن من حس خوبی نداشته باشد وفراری باشد باید چگونه عمل کنم؟باتشکر

مراحل تربيتي كودك از زبان پيامبر (ص) اينگونه است كه هفت سال اول دوران سيادت كودك است ، هفت سال دوم سن تعليم پذيري و هفت سال سوم سن نظر خواهي و مشورت .
دو ساله اول زندگي - كه كودك شما در اين سن قرار دارد - هم در مرحله سيادت است و هم از نظر روانشناسان در مرحله حسي -حركتي . از دو سالگی جست وخیز کودک اوج می گیرد و تمایل او به بازی ها بیشتر می شود. او در این سن، از تمرکز طولانی در مسائل گریزان است و فوق العاده به دنبال تنوع طلبی و آزادی خواهی است.
طبيعتا هر مساله اي حتي غذا خوردن اگر بخواهد جست و خيز و تنوع طلبي و آزادي خواهي كودك را در اين سن محدود يا متوقف كند مورد تنفر كودك قرار ميگيرد .
وانگهي همانگونه كه عرض شد ، پيامبر اكرم (ص) هم هفت ساله اول زندگي كودك را سن سيادت ميدانند البته اين بدان معنا نيست كه كودك را رها كنيم تا هر رفتاري داشته باشد بلكه آموزش مسائل ديني به شكلي مستقيم كه موجب تنفر كودك گردد صحيح نيست و موجبات دين گريزي وي را ممكن است فراهم نمايد .
در اين سنين بهتر است براي جهت دهي به تربيت ديني كودك ، كودك صرفا در يك محيط ديني - محيطي كه والدين متدين خود را ملزم به عمل به دستورات ديني مي دانند - قرار گيرد .كودك ببيند والدينش نماز مي خوانند ، مادرش در مورد برخي از مردها حجاب مي كند ، والدين به قولشان عمل مي كنند ، دروغ نميگويند و ساير آموزه ها را ببيند ، اين خود موجب فراهم آوردن زمينه اصلي تمايل كودك به مسائل ديني در سنين هفت ساله دوم را فراهم مي كند .
لذا اگر فرزندتان امروز رفتار ديني شما و پدرش را در همه ي زمينه ها ببيند ، ان شاء الله فردا بدان عمل خواهد نمود اما اجبار كردن كودكي 2 ساله كه اكنون در سن حسي - حركتي قرار دارد ، بر سر سجاده و مراسم و جلسات ديني ، از هم اكنون موجبات تنفر وي را فراهم ميكند . اما اگر مثلا او را به مسجد ببريد و وسائل نقاشي او را هم با خود ببريد و يا با خانمهايي به مسجد برويد كه آنان نيز فرزندانشان را مي اورند تا كودك شما همبازي در مسجد داشته باشد ، خواه ناخواه هم با آموزه نماز آشنا مي شود و هم محيط مسجد براي او محيطي جذاب و مطلوب خواهد بود اما حضور او در مسجد بدون همبازي در حاليكه بايد ساعتي بي صدا و بي حركت در آنجا بماند با مقتضيات سني كودك شما ناهماهنگ است لذا نتيجه معكوس دريافت خواهيد نمود .

موضوع قفل شده است