آزادی با کربلای 6 پس از 6 سال اشغال

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
آزادی با کربلای 6 پس از 6 سال اشغال

[h=1][/h]


[/HR] منطقه شمال سومار و نفت‌شهر باگذشت بیش از شش سال از جنگ، هنوز تحت اشغال عراق بود؛ ازاین‌رو ارتش جمهوری اسلامی ایران باهدف آزادسازی این منطقه، در بیست و سوم دی 65، عملیات کربلای 6 با رمز «یا زهرا (س)» در منطقه جنوب و شرق نفت‌شهر آغاز شد.


[/HR]
در طول سال‌های پایانی جنگ، منطقه شمال سومار و نفت‌شهر بیش از هر زمان دیگری برای ایرانی‌ها اهمیت داشت؛ چراکه بیش از شش سال از جنگ می‌گذشت و هنوز این مناطق تحت اشغال عراق بود. درحالی‌که عملیات گسترده و پی‌درپی، دشمن را به عقب راند و از خاک کشور خارج کرد.
[h=2]نفت شهر در اسارت[/h] نفت شهر یکی از شهرهایی است که با کشور عراق منابع مشترک نفت دارد، به همین دلیل نفت‌شهر همیشه موردتوجه دو کشور قرار داشته است. نفت‌شهر در منتهی‌الیه غربی استان کرمانشاه قرار دارد. فاصله آن تا مرز عراق 2‌/5 کیلومتر است و نزدیک‌ترین شهر که در میان ارتفاعات منطقه قرار دارد به‌وسیله دو جاده، یکی از قصر شیرین و دیگری از سومار به شبکه جاده‌ای کشور مرتبط می‌شود.
در تابستان 59 تصرف نفت‌شهر و شهرهای منطقه میانی و غرب، یکی از اهداف ارتش عراق بود. آن‌ها در جنوب کشور قصد تصرف خوزستان را داشتند، ولی در این جبهه‌ها، تنها قصدشان رسیدن به نقاط مرتفع و امن بود؛ زیرا این جبهه‌ها نزدیک‌ترین نقطه به بغداد بود و آن‌ها می‌خواستند با رسیدن به نقاط مطمئن از حمله احتمالی نیروهای ایرانی جلوگیری کنند.
[h=2]سیمان به‌جای نفت[/h] در بهار 61 و پس از آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس و اسارت و کشته شدن هزاران سرباز عراقی، صدام گفت از تمام جبهه‌ها عقب‌نشینی کرده و تا مرزهای رسمی دو کشور عقب می‌رود. عراقی‌ها همچنین اعلام کردند که از نفت‌شهر عقب‌نشینی کرده‌اند، اما این‌گونه نبود. آن‌ها شهر را اشغال و در چاه‌های نفت، سیمان ریخته بودند.
نفت شهر یکی از شهرهایی است که با کشور عراق منابع مشترک نفت دارد، به همین دلیل نفت‌شهر همیشه موردتوجه دو کشور قرار داشته است

عملیات مسلم بن عقیل یکی از عملیات محدودی بود که در اطراف نفت‌شهر به وقوع پیوست. در این عملیات، ارتفاعات مرزی ازجمله ارتفاع «سان واپا» در جنوب نفت‌شهر آزاد شد و شهر مندلی عراق در تیررس نیروهای خودی قرار گرفت. پس‌ازاین پیروزی، این جبهه راکد شد. قرار بود عملیات کربلای 6 و آزادسازی نفت‌شهر همزمان با عملیات کربلای 4 در جنوب انجام شود، زیرا آزادی این منطقه و پیشروی به‌سوی نفت‌خانه عراق علاوه بر آزادسازی بخش دیگری از خاک خودی، می‌توانست جبهه جدیدی را همزمان با عملیات جنوب، فراروی قوای نظامی صدام بگشاید و دشمن را تجزیه کند.

عملیات کربلای شش در روز 23 دی سال 65، در منطقه عمومی سومار به وسعت تقریبی 100 کیلومترمربع آغاز شد. این عملیات را رزمندگان جان‌برکف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌منظور آزادسازی ارتفاعات مهم شمال شرقی نفت‌شهر طراحی و اجرا کردند.
در این عملیات، بلندی‌های شمال شرقی نفت‌شهر آزاد و پل‌های ارتباطی منطقه رودخانه کنگاگوش به تصرف ارتش خودی درآمد. تجهیزات منهدم شده دشمن شامل ‌11 فروند هواپیما، 2 فروند چرخ‌بال، 20 دستگاه تانک و نفربر، چندین انبار مهمات و تعداد زیادی خودرو بود. تعداد کشته و زخمی‌های دشمن نیز 3000 نفر گزارش شد و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی سلاح سبک و مهمات نیز به دست رزمندگان اسلام افتاد.
[h=2]شهدای عملیات 6[/h] شهید شاهین بخشی، شهید علی‌رضا امیری، شهید خدابخش براهویی، شهید غلام مرشدی، شهید غلام‌رضا کیخا، شهید رضا کیخا، شهید کرم علی جافرمن، شهید خانجان پایدار، شهید علی یادگاری
[h=2]برشی از سلوک یک شهید[/h] شهید شاهین بخشی در سال 1343 به دنیا آمد. روزها و ماه‌ها از پی هم گذشت و او بزرگ شد و در اثر خودسازی مداوم و مراقبت دقیق در انجام دادن تکالیف شرعی و عمل به مستحبات و پرهیز از مکروهات و پاسداری از ارزش‌های انقلاب در هاله‌ای از نور معنویت و عرفان قرارگرفته بود.
در زمان جنگ تحمیلی با توجه به نیاز جبهه‌ها به نیرو فرصت را غنیمت شمرد و راهی جبهه شد.
6 ماه در کردستان جنگید و چون زمان خدمت سربازی فرارسیده بود خود را برای سربازی معرفی کرد. دوره سربازی را با دلیری هرچه‌تمام‌تر در مناطق جنگی به پایان رساند و باآنکه پدرش برای او مغازه وسایل برقی تهیه‌کرده بود، تاب ماندن نیاورد و دوباره راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد.
سرانجام در عملیات کربلای 6 براثر اصابت ترکش خمپاره در سن 22 سالگی در روز 22 دی‌ماه سال 1365 شهد شیرین شهادت نوشید.

برچسب: