آرزو داشته باشیم یا نداشته باشیم

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آرزو داشته باشیم یا نداشته باشیم

آرزوهاي بزرگ!

يادم هست نوجوان که بودم، رفيقي داشتم که درسش را نيمه کاره رها کرد و به کار مکانيکي پرداخت، هرچند وضع مالي پدرش هم بد نبود، گاهي اوقات که صحبت مي کرد مي گفت، مي خواهم پول جمع کنم تا 10 سال ديگر يک خودرو بخرم. او تمام سالهاي جواني اش را با آرزوي يک خودرو مدل بالا معاوضه کرد، گرچه موفق هم نشد! او جوان بود و سر پر سودايي داشت و اين عيبي بر او نيست که خاصيت جواني است.اما چه کنيم اگر اين حال ناخوش تا آخر عمر گريبان ما را بگيرد و تمام توجه ما را به خودش جلب کند و به فرموده خداوند در آيه نهم سوره منافقون که مي فرمايد: اي کساني که ايمان آورده ايد مواظب باشيد، مال و اولاد، شما را از ياد و ذکر خدا غافل نکند که هر کس چنين باشد، دچار خسارت شده است و اين خسارت نه در اين دنيا که در آن دنياست.ائمه معصومين(ع) سفارشهاي بسياري در اين رابطه دارند؛ مال صاحبش را در دنيا بالا مي برد و در آخرت وا مي گذارد، مال مايه زحمت صاحبش است، مال نفعي به تو نمي رساند تا زماني که از تو جدا شود و... .آنچه بيان شد تنها بخشي از احاديثي است که هشداري جدي به ما مي دهند که مراقب آرزوهاي خود باشيم.
در جاي ديگر نيز آمده است: آنقدر براي خود مال پس انداز کن که احتياج داري و بقيه را ببخش تا روز حاجت به دردت بخورد...
مي گويند روزي فرزند حاکم بغداد هنگام شنا در دجله طعمه جريان تند آب شد و آب او را با خود برد. همه به دنبال او مي گشتند و اين جستجو سه روز ادامه پيدا مي کند، همه به گمان اينکه غرق شده است نااميد مي شوند اما در عين ناباوري پيدايش مي کنند، در حالي که اثري از گرسنگي و تشنگي در او نمي يابند، ماجرا را اين گونه بازگو مي کند که در اين سه روز سبدي از نان را از آب مي گرفتم و مي خوردم، تحقيق مي کنند مي بينند سبدهاي نان را نانوايي بي نوا در آب مي انداخته تا بيازمايد اين بيت سعدي را که تو نيکي مي کن و در دجله انداز و بالاخره از اين ماجرا پاداش خوبي نصيبش مي شود و از فقر و تنگدستي نجات مي يابد! همچنين در حديث آمده است: بدترين مال مالي است که قسمتي از آن در راه خدا خرج نشود.در پايان اين نکته تفسيري را اضافه مي کنم که در تفسير آيه (کذلک يريهم ا... اعمالهم حسرات) آمده است که مرد مال جمع مي کند اما خيرات نمي کند تا مي ميرد، وراث مالش را در راه خير خرج مي کنند آن دنيا مي بيند حسناتي که با مال او جمع شده در ترازوي کس ديگري است.

mmb5359;100319 نوشت:
در جاي ديگر نيز آمده است: آنقدر براي خود مال پس انداز کن که احتياج داري و بقيه را ببخش تا روز حاجت به دردت بخورد... مي گويند روزي فرزند حاکم بغداد هنگام شنا در دجله طعمه جريان تند آب شد و آب او را با خود برد. همه به دنبال او مي گشتند و اين جستجو سه روز ادامه پيدا مي کند، همه به گمان اينکه غرق شده است نااميد مي شوند اما در عين ناباوري پيدايش مي کنند، در حالي که اثري از گرسنگي و تشنگي در او نمي يابند، ماجرا را اين گونه بازگو مي کند که در اين سه روز سبدي از نان را از آب مي گرفتم و مي خوردم، تحقيق مي کنند مي بينند سبدهاي نان را نانوايي بي نوا در آب مي انداخته تا بيازمايد اين بيت سعدي را که تو نيکي مي کن و در دجله انداز و بالاخره از اين ماجرا پاداش خوبي نصيبش مي شود و از فقر و تنگدستي نجات مي يابد! همچنين در حديث آمده است: بدترين مال مالي است که قسمتي از آن در راه خدا خرج نشود.در پايان اين نکته تفسيري را اضافه مي کنم که در تفسير آيه (کذلک يريهم ا... اعمالهم حسرات) آمده است که مرد مال جمع مي کند اما خيرات نمي کند تا مي ميرد، وراث مالش را در راه خير خرج مي کنند آن دنيا مي بيند حسناتي که با مال او جمع شده در ترازوي کس ديگري است.

سلام
اگر مومن یک برنامه خوب برای تکامل انسانی و معنوی داشته باشد و در ضمن آن برای تمام نیازمندیهای خود و خانواده اش هم طرح و برنامه داشته باشد هیچیک از خواسته هایش بو و رنگ دنیایی نخواهد داشت
مثلا اگر مومن می داند در شرایط زندگی او وجود یک اتومبیل لازم است می تواند برای تهیه یک اتومبیل مناسب برنامه بریزد . اما اتومبیل برای او فقط یک وسیله نقلیه است نه مایه عزت و ملاک افتخار .
البته در این نگاه انسان به ضروریات اکتفا می کند و بدنبال زیاده از آن نمی رود و عمر شریف را در این مسائل تباه نمی کند . مگر ما چقدر عمر داریم . راه بس طولانی و وقت بسیار کم است .
موفق باشید

[="indigo"]سلاممممممم بر عزیزان اسک دینی
این تاپیک رو دیدم درباره آرزو و ی سوال به ذهنم رسید[/]
[="purple"]میخواستم بپرسم اینکه میگن آدم هر آرزویی داشته باشه و بهش فکر کنه میتونه بهش برسه و جذبش کنه
آیا اسلام این رو قبول داره؟؟ما میتونیم به رویاهامون برسیم؟؟[/]

گل گیسو;103514 نوشت:

میخواستم بپرسم اینکه میگن آدم هر آرزویی داشته باشه و بهش فکر کنه میتونه بهش برسه و جذبش کنه ،آیا اسلام این رو قبول داره؟؟

با سلام خدمت گل گیسوی عزیز :Gol:

بنده نظرم بر این هست :
با توجه به روایات مختلف در باب حسن ظن به خدا و امیدواری کامل به رحمت حق مسلما اگر آرزوی عجیب و غریب و غیر عقلانی نداشته باشیم بهش می رسیم .


در مورد قدرت جذب فکر هم این روایت تایید کننده هست :

پيامبر عزیزمون صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
من تفاقر افتقر
هر کس اظهار فقر و ناداری کند ، فقير شود (ميزان الحکمه، ح5048)


حالا شما این رو در تمای جوانب زندگی تعمیم بدین :
هرکس اظهار بدبختی ، بیچارگی ، ضعف اعصاب و بی حوصلگی و ... کند همین تلقینها و اظهارات به سرش میاد :ok:

موفق و پیروز باشید

امیدوارم به تمامی آرزوهای قشنگ تون با خیر و مصلحت برسین :Gol:

گل گیسو;103514 نوشت:
میتونیم به رویاهامون برسیم؟؟

یادمه حدود دوسال پیش مشرف شدم به عتبات و عالیات (خدا قسمت همه ی آرزومندها کنه انشاالله )


رفته بودیم کاظمین حرمین عسگریین علیهم السلام

کنار ضریح ایستاده بودم و داشتم دور می زدم و با دقت پارچه های روی قبر رو نگاه می کردم ...

یکدفعه یه نوشته ای توجهم رو جلب کرد و کلی امیدوار شدم .

روی پارچه ی سنگ قبر حضرت موسی بن جعفر علیهم السلام نوشته شده بود "یا باب الحوائج"

ولی روی پارچه ی سنگ قبر جوادالائمه نوشته شده بود " یا باب المراد"

اگر آرزو و مراد دل نبود که جوادالائمه نمی شدند باب المراد

اگر اشتباه متوجه شدم لطفا کارشناسان راهنماییم کنند ؛
موفق باشید:Gol:

موضوع قفل شده است