جمع بندی آخرالزمان در تاریخ

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آخرالزمان در تاریخ

سلام
برام سوال شده بود که آیا برهه‌ای در تاریخ اسلام بوده که علمای اسلام اعلام کنند با توجه به شواهد موجود به آخرالزمان نزدیک نیستیم؟ چون اینجور که من میبینم همیشه در برهه آخرالزمان بوده و هستیم.
با تشکر

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد عماد

[TD][/TD]

شایا;1020713 نوشت:
برام سوال شده بود که آیا برهه‌ای در تاریخ اسلام بوده که علمای اسلام اعلام کنند با توجه به شواهد موجود به آخرالزمان نزدیک نیستیم؟ چون اینجور که من میبینم همیشه در برهه آخرالزمان بوده و هستیم.

سلام علیکم
قبل از شروع بحث مقدمتا مثالی می زنم
وقتی عزیزی از انسان در سفر است و بیان کرده بر می گردم، از طرفی آن عزیز بناست مشکلات شخص را حل کند، طبیعتا هر کس درب خانه او را بزند می گوید ان شاء الله خودشه!!!
جریان غیبت و ظهور و علائم ظهور نیست تا اندازه ای شبیه به مثال بالاست با این حال در همه برهه ها چنین نبوده که مردم بگویند علائم به وقوع پیوسته و امام علیه السلام به زودی خواهد آمد. بله در زمان قیام عباسیان، و در برهه ای از دوران صفویه چنین بود اما این چند مورد را نمی توان به تمام تاریخ شیعه تعمیم داد.
آیا شما می توانید فرمایشتان را در تمام ادوار تاریخ شیعه اثبات کنید؟ ابتدا بفرمائید منظور از ادوار چیست؟ منظور هر سلسله است؟ یا هر صد سال؟ یا هر 25 سال که تقریبا یک نسل محسوب میشود؟

منتظر پاسخ شما به پرسشهای پست قبل هستم

عماد;1021035 نوشت:

سلام علیکم
قبل از شروع بحث مقدمتا مثالی می زنم
وقتی عزیزی از انسان در سفر است و بیان کرده بر می گردم، از طرفی آن عزیز بناست مشکلات شخص را حل کند، طبیعتا هر کس درب خانه او را بزند می گوید ان شاء الله خودشه!!!
جریان غیبت و ظهور و علائم ظهور نیست تا اندازه ای شبیه به مثال بالاست با این حال در همه برهه ها چنین نبوده که مردم بگویند علائم به وقوع پیوسته و امام علیه السلام به زودی خواهد آمد. بله در زمان قیام عباسیان، و در برهه ای از دوران صفویه چنین بود اما این چند مورد را نمی توان به تمام تاریخ شیعه تعمیم داد.
آیا شما می توانید فرمایشتان را در تمام ادوار تاریخ شیعه اثبات کنید؟ ابتدا بفرمائید منظور از ادوار چیست؟ منظور هر سلسله است؟ یا هر صد سال؟ یا هر 25 سال که تقریبا یک نسل محسوب میشود؟

سلام
اگر بنده میتوانستم اثبات کنم که اینجا نبودم. سوالی برایم مطرح شده که اینجا بیان کردم.
شما میتوانید با اشاره به سخنان ۲ عالم شیعه که بیان کردند با ظهور فاصله داریم مرا قانع کنید.
با تشکر

دوست گرامی شما یک سوال مطرح کرده اید که این است

شایا;1020713 نوشت:
برام سوال شده بود که آیا برهه‌ای در تاریخ اسلام بوده که علمای اسلام اعلام کنند با توجه به شواهد موجود به آخرالزمان نزدیک نیستیم؟

بنده نیز برای پاسخ به شما پرسیدم منظورتان از برهه چیست؟
منظورتان یک سلسله پادشاهی است یا یک قرن(صد سال) یا یک نسل که تقریبا 25 الی 35 سال می شود.
بدیهی است بنده باید منظور شما را برهه را بدانم تا پاسخ دهم.
اگر منظورتان از برهه یک سلسله است. بله در زمان سلسله زندیه و نیز افشاریه کسی نداریم که ادعا کرده باشد به آخر الزمان نزدیک هستم یا لااقل بنده اطلاع ندارم
پس بنده شما بفرمائید منظورتان از برهه چیست تا خدمتتان پاسخ دهم

اما شما علاوه بر سوال این ادعا را نیز فرموده اید

شایا;1020713 نوشت:
چون اینجور که من میبینم همیشه در برهه آخرالزمان بوده و هستیم.

که نیاز به اثبات داد. شما فرموده اید همه برهه ها آخر الزمان بوده. خب آیا بنده حق دارم بپرسم که در زمان زندیه چه کسی ادعای آخر الزمان بودن کرده است.
ما در بسیاری از برهه ها(البته برهه به معنای سلسله های حکومتی) سخنی نداریم که مردم یا علمای آن بگویند الان اخرالزمان است.

عماد;1021364 نوشت:
دوست گرامی شما یک سوال مطرح کرده اید که این است

بنده نیز برای پاسخ به شما پرسیدم منظورتان از برهه چیست؟
منظورتان یک سلسله پادشاهی است یا یک قرن(صد سال) یا یک نسل که تقریبا 25 الی 35 سال می شود.
بدیهی است بنده باید منظور شما را برهه را بدانم تا پاسخ دهم.
اگر منظورتان از برهه یک سلسله است. بله در زمان سلسله زندیه و نیز افشاریه کسی نداریم که ادعا کرده باشد به آخر الزمان نزدیک هستم یا لااقل بنده اطلاع ندارم
پس بنده شما بفرمائید منظورتان از برهه چیست تا خدمتتان پاسخ دهم

عماد;1021365 نوشت:
اما شما علاوه بر سوال این ادعا را نیز فرموده اید

که نیاز به اثبات داد. شما فرموده اید همه برهه ها آخر الزمان بوده. خب آیا بنده حق دارم بپرسم که در زمان زندیه چه کسی ادعای آخر الزمان بودن کرده است.
ما در بسیاری از برهه ها(البته برهه به معنای سلسله های حکومتی) سخنی نداریم که مردم یا علمای آن بگویند الان اخرالزمان است.


برهه رو میشه ۱۰۰۰ سال اخیر گرفت که کار شما راحت باشه.
بنده ادعایی نکردم. فکر نمیکنم مشاهده به معنای ادعا باشه. بنده با توجه به مطالبی که دیدم و شنیدم به نظرم چنین چیزی رسیده. استدلال ضعیف جزء به کل استفاده کردم که شما با آوردن سخنان یک یا دو نفر که می‌گویند" با توجه به شواهد موجود به آخرالزمان نزدیک نیستیم" می‌توانید حرف من را نقض کرده و بنده را قانع کنید.
نبود ادعا در زمان زندیه راجع به آخرالزمان به معنای دور بودن آن نیست. بیشتر شبیه نبود اطلاعاته. اگر سخنی از زمان زندیه مونده که دور بودن از آخرالزمان بیان شده اون رو بفرمایید.
فکر میکنم واضحه که نبود ادعا راجع به x به معنای نفی x نیست. درسته؟
با تشکر

تشکر می کنم از اینکه بحث را پیگیری می کنید

شایا;1021599 نوشت:
برهه رو میشه ۱۰۰۰ سال اخیر گرفت که کار شما راحت باشه.

نمی توان برهه را 1000 سال در نظر گرفت. زیرا در این صورت اگر تنها یک بار در این 1000 سال چنین دیدی به آخر الزمان گفته یا مشاهده شود باید حکم به کل 1000سال کنیم
برهه را یا باید سلسله پادشاهی ، یا قرن و یا یک نسل(که از 25 سال الی 35 سال محسوب می شود) در نظر بگیریم که بتوانیم موضوع را اثبات یا نفی کنیم

شایا;1021599 نوشت:
بنده ادعایی نکردم. فکر نمیکنم مشاهده به معنای ادعا باشه. بنده با توجه به مطالبی که دیدم و شنیدم به نظرم چنین چیزی رسیده. استدلال ضعیف جزء به کل استفاده کردم که شما با آوردن سخنان یک یا دو نفر که می‌گویند" با توجه به شواهد موجود به آخرالزمان نزدیک نیستیم" می‌توانید حرف من را نقض کرده و بنده را قانع کنید.

دوست گرامی شما فرمودید:(چون اینجور که من میبینم همیشه در برهه آخرالزمان بوده و هستیم.) اسم این را هر چه می گذارید بگذارید، ادعا یا مشاهده یا... به هر حال سخنی گفته اید که نیاز به اثبات دارد
در بحث علمی کسی که سخنی را می گوید باید اثبات کند نه اینکه طرف مقابل نفی آن را اثبات کند.
بنده ادعا می کنم که در تمام شهرهای ایران فلان فرهنگ یا باور وجود دارد باید با مثال از هر شهری آن را اثبات کنم نه اینکه بگویم اگر قبول ندارید یک شهر بیاورید که این فرهنگ در آن نیست.
طرف ادعا کننده باید حرفش را اثبات کند.

شایا;1021599 نوشت:
نبود ادعا در زمان زندیه راجع به آخرالزمان به معنای دور بودن آن نیست. بیشتر شبیه نبود اطلاعاته. اگر سخنی از زمان زندیه مونده که دور بودن از آخرالزمان بیان شده اون رو بفرمایید.

پس با این حساب بنده عرض می کنم در تمام دورانها یک نفر بوده که می گفته من حضرت عیسی هستم.شما خلاف آن را ثابت کنید. اگر کسی هم شواهدی آورد که نه خیر، در دوران قاجار چنین ادعایی دیده نمی شود می گویم، اینکه شما پیدا نکرده اید دلیل بر نبودن نیست، شاید بوده کسی ثبت نکرده.
ایا به نظر شما این گونه بحث کردن علمی است.
مخلص کلام همان است که عرض کردم. شما فرموده اید(چون اینجور که من میبینم همیشه در برهه آخرالزمان بوده و هستیم.
)
اولا: باید بفرمائید منظورتان از برهه چیست؟
ثانیا: این فرمایش را با توجه به تعریف برهه، برهه به برهه اثبات کنید
تشکر از شما

سلام
مثل اينكه به جاي جواب گرفتن بايد حساب پس بدم.
به عنوان آخرين پستم لطفا جواب سوال زير را بدهيد.
آيا در تاريخ اسلام شيعه كسي از علما چنين جمله اي فرموده اند كه : " با توجه به شواهد موجود به آخرالزمان نزديك نيستيم" يا خير؟
با تشكر

شایا;1021910 نوشت:
مثل اينكه به جاي جواب گرفتن بايد حساب پس بدم.
به عنوان آخرين پستم لطفا جواب سوال زير را بدهيد.

دوست داشتم که بحث بر طبق اسلوب های علمی و چارچوب های تعریف شده در بحث های علمی پیش رود، زیرا در چهارچوب علمی هر کس حرفی گفت مقید به اثبات آن است نه این که از طرف مقابل خلافش را بخواهد ولی ظاهرا باید دست از این اسلوب ها برداریم. چشم.
برهه را هر صد سال در نظر می گیریم.
در سال260 هجری قمری امام زمان علیه السلام به امامت رسیده اند
تاسال 360 یعنی کمی بعد از غیبت صغری هیچ عالمی نداریم که بگوید:«با توجه به شواهد موجود به آخرالزمان نزديك نيستيم»
از سال360 هجری قمری تا سال460 هجری قمری یعنی زمان زعامت شیخ مفید، سیدرضی و سید مرتضی عالمی نداریم که گفته باشد:«با توجه به شواهد موجود به آخرالزمان نزديك نيستيم»
از سال 460 تا 560 یعنی زعامت ابن ادریس کلام دال بر این نداریم که عالمی گفته باشد:«با توجه به شواهد موجود به آخرالزمان نزديك نيستيم»
البته گاهی افرادی فرصت طلب از شرایط سختی مردم استفاده می کردند و خود را امام زمان می نامیدند اما اینکه علما گفته باشند نداریم
ان شاء الله بقیه برهه ها را خواهم گفت.
انشاء الله بقیه را هم خدمتتان عرض خواهم کرد.
البته