جمع بندی آثار ظاهری و باطنی گناه

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آثار ظاهری و باطنی گناه

[="Arial Narrow"]سلام و عرض ادب به دوستان و کارشناسان عزیز
برگه سفید با برگه خط خورده و پاک شده تفاوت داره.
انسانی که توبه کرده، مانند انسانی که گناه نکرده نیست.
****
سوالم بنده از کارشناس محترم : بعد توبه از گناه، چه مدت زمان می بره که آثار ظاهری و‌باطنی گناه پاک شود و انسان به معنای واقعی انسان بودن، در بیاید؟
****
کارشناس محترم و‌عزیز، بنده از کتاب جناب علامه طهرانی، متنی رو‌ انتخاب کردم، از شما خواهشند هستم، سوالات بنده را پیرامون آن متن جواب بدهین، و در صورت نیاز توضیحات تکمیلی را ارائه فرمایید.

کتاب سیر و سلوک سید بحرالعلوم ، با مقدمه و شرح علامه گرانقدر طهرانی:
از چهار جهت خانه هر کس تا چهل خانه همسایه اند، چون این عدد تمام شد گویا از عالم هم جدا گشتند.
منظور این است انسان از چهار طرف گرفتار قوای اربعه عقلیه، وهمیه و غضبیه و شهویه است و تا هر کدام از آنها تا چهل منزل دور نشود به مقام فنا الله نخواد رسید، چون مجردِ خروج از یک مرحله شهوت مثلا انسان را آن مرحله به تمام معنی الکلمه خارج نمی کند، چون حقیقت آن مرحله از شهوت هنوز در وجود انسان است و هر که چهل مرحله از مراحل این قوی از دیگری دور نشود از عالم آن خارج نشده و با یکدیگر جوار دارند.
حال، سوالات این حقیر:
۱_ منظور از چهل مرحله و چهل منزل چیست؟
۲_این حدیث ارتباطی به محو شدن آثارظاهری و باطنی گناه داره؟
( مثلا تا چهل مرحله آثار گناه از بین برود)
۳_ در صورت امکان توضیح مختصری پیرامون، این متن بدهین.
با تشکر
یاعلی مدد
[/]

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: جناب استاد

Amir.Ali.molaei;934921 نوشت:
سوالم بنده از کارشناس محترم : بعد توبه از گناه، چه مدت زمان می بره که آثار ظاهری و‌باطنی گناه پاک شود و انسان به معنای واقعی انسان بودن، در بیاید؟

سلام علیکم
برای این کار نمی توان زمان مشخصی تعیین کرد ، زیرا از بین رفتن آثار ظاهری گناه مثلا استمناء به میزان قوت بدنی افراد هم بستگی دارد و از بین رفتن آثار باطنی گناه به اعمال انسان ، خلوص وی و همت و تلاشش بستگی دارد که در انسانهای مختلف متفاوت است.

Amir.Ali.molaei;934921 نوشت:
کتاب سیر و سلوک سید بحرالعلوم ، با مقدمه و شرح علامه گرانقدر طهرانی:
از چهار جهت خانه هر کس تا چهل خانه همسایه اند، چون این عدد تمام شد گویا از عالم هم جدا گشتند.
منظور این است انسان از چهار طرف گرفتار قوای اربعه عقلیه، وهمیه و غضبیه و شهویه است و تا هر کدام از آنها تا چهل منزل دور نشود به مقام فنا الله نخواد رسید، چون مجردِ خروج از یک مرحله شهوت مثلا انسان را آن مرحله به تمام معنی الکلمه خارج نمی کند، چون حقیقت آن مرحله از شهوت هنوز در وجود انسان است و هر که چهل مرحله از مراحل این قوی از دیگری دور نشود از عالم آن خارج نشده و با یکدیگر جوار دارند.
حال، سوالات این حقیر:
۱_ منظور از چهل مرحله و چهل منزل چیست؟
۲_این حدیث ارتباطی به محو شدن آثارظاهری و باطنی گناه داره؟
( مثلا تا چهل مرحله آثار گناه از بین برود)
۳_ در صورت امکان توضیح مختصری پیرامون، این متن بدهین.
با تشکر
یاعلی مدد


توضیح متون عرفانی باید با بیان مقدمات همراه باشد وگرنه ممکن است موجب بد فهمی نیز بشود. اما مختصرا عرض کنم که این چهل منزل می تواند چهل منزل از صد منزلی باشد که خواجه عبدالله انصاری رحمة الله علیه در منازل السائرین بیان کرده اند.
این منازل چهل گانه معمولا تا در سالک پیاده نشوند وی از عالم ماده خارج نمی شود.
بدایت‌ها
: یقظه، توبه- محاسبه، إنابه، تفکر، تذکر، اعتصام، فرار، ریاضت و سماع
ابواب
: حزن، خوف، اشفاق، خشوع، اخبات، زهد، ورع، تبتل، رجاء، رغبه
معاملات
: رعایت، مراقبت، حرمت، اخلاص، تهذیب، استقامت، توکل، تفویض، ثقه و تسلیم
اخلاق
: صبر، رضا، شک، حیاء، صدق، ایثار، خلق، تواضع، فتوت و انبساط

در این تاپیک نیز برخی از این منازل برای طالبین آورده شده است:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=53748

موفق باشید.

باسمه الوّهاب

عرض سلام و ادب

استاد;935486 نوشت:
اما مختصرا عرض کنم که این چهل منزل می تواند چهل منزل از صد منزلی باشد که خواجه عبدالله انصاری رحمة الله علیه در منازل السائرین بیان کرده اند.

استاد گرامی می تواند چهل شبانه روز جهاد در راه تزکیه ی نفس خالصتا لله باشد؟

آیه:"وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً"

حدیث:"مَن أخلص لله أربعین صباحا تنفجر ینابیع الحکمة مِن قلبه علی لسانه"

با تشکر

با سلام
بنده متوجه آثار گناهان شده ام ، هر چیزی که خدا گفته نکنید حتما میداند،خداست!این بی احترامی نیست که به خالق مان، به خدایمان جوری رفتار کنیم که او را نادان میدانیم نعوذ بالله؟؟
همه گناهان اثر دارد
اصلا مکروهش هم اثر دارد ،کسی که بیدار است و میفهمد ایمانش چگونه میرود و میآید و قلبش متوجه روحش هست،همیشه متوجه ایمانش هست
حالا شما اگر بیدار باشی،حتی کوچکترین عمل بدی که انجام دهی ایمانت میرود
ایمان که هیچ
به طرف کفر میروی
اینها چیزهایی ست که مشاهده شده است،روایت ها را ندیده ام ولی دیده ام که باعث میشود بسیاری از رذائل و امراض روحی از یک گناه کوچک بوجود بیاید

[="Arial Narrow"]

mahdiyavar;935557 نوشت:
با سلام
بنده متوجه آثار گناهان شده ام ، هر چیزی که خدا گفته نکنید حتما میداند،خداست!این بی احترامی نیست که به خالق مان، به خدایمان جوری رفتار کنیم که او را نادان میدانیم نعوذ بالله؟؟
همه گناهان اثر دارد
اصلا مکروهش هم اثر دارد ،کسی که بیدار است و میفهمد ایمانش چگونه میرود و میآید و قلبش متوجه روحش هست،همیشه متوجه ایمانش هست
حالا شما اگر بیدار باشی،حتی کوچکترین عمل بدی که انجام دهی ایمانت میرود
ایمان که هیچ
به طرف کفر میروی
اینها چیزهایی ست که مشاهده شده است،روایت ها را ندیده ام ولی دیده ام که باعث میشود بسیاری از رذائل و امراض روحی از یک گناه کوچک بوجود بیاید

سلام
بی احترامی به خالق ؟؟
متوجه نشدم، منظور شما رو، بیشتر توضیح بدین
با کمال تشکر

[="Arial Narrow"]

نقل قول:
سلام علیکم
از بین رفتن آثار باطنی گناه به اعمال انسان ، خلوص وی و همت و تلاشش بستگی دارد که در انسانهای مختلف متفاوت است.


با سلام، سپاسگزارم بابت پاسخگویی
بله مدت زمان بستگی به خلوص و همت فرد بستگی داره، سوالم رو بهتره اینطور بپرسم، چطور و به چه نحوی ؟
مثلا تغییر چهره باطنی فرد،‌به مرور به صورت انسان در می آید؟ چگونه دقیقا ؟!
یا مجوداتی که بر اثر اعمال و‌ افکار اشتباه فرد بوجود آمده چطور؟ وقتی فرد افکار خوب و اعمال خوبی داشته باشه باعث از بین رفتن موجودات منفی خواهد شد؟
آیه ، حدیث و روایتی در این زمینه وجود داره که کمک کننده باشه ؟


Amir.Ali.molaei;935576 نوشت:
[="Arial Narrow"]

سلام
بی احترامی به خالق ؟؟
متوجه نشدم، منظور شما رو، بیشتر توضیح بدین
با کمال تشکر

با سلام
انسانی که گناه میکند میداند که خدا گفته فلان گناه رو نکن
عین این است که یک پدر به فرزندش بگوید اینکا را نکن و برود اون بچه جلوی چشم پدر همانطور با لجبازی ان کار را بکند
انگار به خدا میگید خدایا خودم میدونم چی میخام چی نه
نفست رو بیشتر میپسندی تا خواسته خالق
اون هم خالقی که اینهمه منت گذاشته پیامبر و‌دین و قران و ائمه فرستاده و راهنمایی کرده با این حال به نفسش با جهل و غرور * دارد اهمیت میدهد
این بی احترامیست
و اضافه کنم
اگر بدانیم گناه چه سم مهلکیست گردش نمیگردیم
در پست قبلی ذکر کردم

Amir.Ali.molaei;935576 نوشت:
[="Arial Narrow"]

سلام
بی احترامی به خالق ؟؟
متوجه نشدم، منظور شما رو، بیشتر توضیح بدین
با کمال تشکر

با سلام
انسانی که گناه میکند میداند که خدا گفته فلان گناه رو نکن
عین این است که یک پدر به فرزندش بگوید اینکا را نکن و برود اون بچه جلوی چشم پدر همانطور با لجبازی ان کار را بکند
انگار به خدا میگید خدایا خودم میدونم چی میخام چی نه
نفست رو بیشتر میپسندی تا خواسته خالق
اون هم خالقی که اینهمه منت گذاشته پیامبر و‌دین و قران و ائمه فرستاده و راهنمایی کرده با این حال به نفسش با جهل و غرور * دارد اهمیت میدهد
این بی احترامیست
و اضافه کنم
اگر بدانیم گناه چه سم مهلکیست گردش نمیگردیم
در پست قبلی ذکر کردم

[="Arial Narrow"]

mahdiyavar;935613 نوشت:
با سلام
انسانی که گناه میکند میداند که خدا گفته فلان گناه رو نکن
عین این است که یک پدر به فرزندش بگوید اینکا را نکن و برود اون بچه جلوی چشم پدر همانطور با لجبازی ان کار را بکند
انگار به خدا میگید خدایا خودم میدونم چی میخام چی نه
نفست رو بیشتر میپسندی تا خواسته خالق
اون هم خالقی که اینهمه منت گذاشته پیامبر و‌دین و قران و ائمه فرستاده و راهنمایی کرده با این حال به نفسش با جهل و غرور * دارد اهمیت میدهد
این بی احترامیست
و اضافه کنم
اگر بدانیم گناه چه سم مهلکیست گردش نمیگردیم
در پست قبلی ذکر کردم

بله، درسته
سپاسگزارم

حبیبه;935497 نوشت:
باسمه الوّهاب

عرض سلام و ادب

استاد گرامی می تواند چهل شبانه روز جهاد در راه تزکیه ی نفس خالصتا لله باشد؟

آیه:"وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً"

حدیث:"مَن أخلص لله أربعین صباحا تنفجر ینابیع الحکمة مِن قلبه علی لسانه"

با تشکر

سلام علیکم و رحمةالله
به نظر نمی رسد چنین باشد زیرا با چهل روز مقصودی که در متن رساله سیر و سلوک بحر العلوم اعلی الله مقامه الشریف آمده است حاصل نمی شود.جاری شدن حکمت بر زبان امری نیست که متوقف بر آن مقصود رساله ی فوق الذکر باشد.
موفق باشید.

[="Arial Narrow"]

Amir.Ali.molaei;935583 نوشت:
[=Arial Narrow]
با سلام، سپاسگزارم بابت پاسخگویی
بله مدت زمان بستگی به خلوص و همت فرد بستگی داره، سوالم رو بهتره اینطور بپرسم، چطور و به چه نحوی ؟
مثلا تغییر چهره باطنی فرد،‌به مرور به صورت انسان در می آید؟ چگونه دقیقا ؟!
یا مجوداتی که بر اثر اعمال و‌ افکار اشتباه فرد بوجود آمده چطور؟ وقتی فرد افکار خوب و اعمال خوبی داشته باشه باعث از بین رفتن موجودات منفی خواهد شد؟
آیه ، حدیث و روایتی در این زمینه وجود داره که کمک کننده باشه ؟


سلام
استاد عزیز، این سوال رو جواب بدین
و لطفا راهنمایی بیشتری بکنید.

[=Arial Narrow]

نقل قول:
اما مختصرا عرض کنم که این چهل منزل می تواند چهل منزل از صد منزلی باشد که خواجه عبدالله انصاری رحمة الله علیه در منازل السائرین بیان کرده اند.
این منازل چهل گانه معمولا تا در سالک پیاده نشوند وی از عالم ماده خارج نمی شود.

با سلام
اگر صد منزله چرا چهل منزل گفته اند؟
یعنی چهل منزل از صد منزل رو رد کنند، از عالم ماده خارج شده است ؟
چرا مختصر،بیشتر توضیح بدین

سلام و درود

بنظر من بدترین آثار ظاهری و باطنی نارضایتی خداست! (چه ربطی داشت)

[="Arial Narrow"]

عزم;937063 نوشت:
سلام و درود

بنظر من بدترین آثار ظاهری و باطنی نارضایتی خداست! (چه ربطی داشت)

سلام و درود
نارضایتی خدا اثر گناه محسوب نمیشه

Amir.Ali.molaei;935583 نوشت:
با سلام، سپاسگزارم بابت پاسخگویی
بله مدت زمان بستگی به خلوص و همت فرد بستگی داره، سوالم رو بهتره اینطور بپرسم، چطور و به چه نحوی ؟
مثلا تغییر چهره باطنی فرد،‌به مرور به صورت انسان در می آید؟ چگونه دقیقا ؟!
یا مجوداتی که بر اثر اعمال و‌ افکار اشتباه فرد بوجود آمده چطور؟ وقتی فرد افکار خوب و اعمال خوبی داشته باشه باعث از بین رفتن موجودات منفی خواهد شد؟
آیه ، حدیث و روایتی در این زمینه وجود داره که کمک کننده باشه ؟

سلام علیکم
راه اولش توبه است توبه ی حقیقی ،بعد هم انجام اعمال صالح تا اولا گناهانش بخشیده شود و ثانیا صورت انسانی پیدا کند.
پاسخ پرسش شما در آيه 70 سوره فرقان بيان شده است: «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً؛ مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آوردند و عمل صالح انجام دهند كه خداوند گناهان آنان را به حسنات تبديل مى كند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است».
خداوند، پيش از اين آيه، درباره ويژگى هاى بندگان خاص خويش سخن مى گويد: «بندگان (ويژه خداوند) رحمان كسانى هستند كه با خداوند معبودى ديگر را نمى خوانند و انسانى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق نمى كشند و زنا نمى كنند و هر كس چنين كند، مجازاتى سخت خواهد ديد. عذاب او در قيامت مضاعف مى گردد و هميشه با خوارى در آن خواهند ماند؛ مگر كسانى كه توبه كنند» و...1
علامه طباطبايى در تفسير الميزان مى فرمايد »اِلاّ من تاب...« يعنى كسى كه از مجازات سخت و خلود در عذاب خفت بار استثنا شده است.2 يعنى هر كس گناهى مرتكب گرديده، اگر سه كار انجام دهد، افزون بر آن كه از عذاب سخت و جاودان روز قيامت نجات مى يابد، گناهانش به حسنات تبديل مى گردد:
1. توبه يا بازگشت از گناه.
كم ترين مراتب توبه پشيمانى است. اگر توبه حقيقى تحقق نيابد، انسان از گناه جدا نمى گردد و همواره آن را انجام مى دهد.
2. عمل صالح
با عمل صالح توبه در وجود انسان مستقر مى شود و به توبه حقيقى يا توبه نصوح مى انجامد.
3. ايمان
مشرك بايد در كنار توبه از گناهان گذشته خود، ايمان آورد تا گناهانش به نيكى ها تبديل شود؛ ولى براى مؤمن گنهكار توبه و عمل صالح به تنهايى كافى است و گناهانش را به حسنات تبديل مى كند. از اين رو، در آيه بعد مى فرمايد: »وَ مَنْ تابَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتاباً؛ كسى كه توبه كند و عمل صالح انجام دهد، به سوى خدا بازگشت مى كند«.3 علامه طباطبايى مى فرمايد: سياق اين آيه، با عظمت بخشيدن به توبه، استبعاد تبديل سيئات به حسنات را از ميان بر مى دارد.4 اين توبه رجوع خاص به طرف پروردگار است وعمل صالح استقرار بخش آن به شمار مى آيد. از اين رو، علامه مى فرمايد: اين توبه با عمل صالح به توبه نصوح تبديل مى گردد. امام صادق)ع( در تفسير آيه شريف »تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً؛ با توبه نصوح به خدا باز گرديد«5 فرمود: بنده توبه كند سپس به گناه باز نگردد.6 علامه طباطبايى مى فرمايد: اگر شائبه شقاوت و سوء سريده در انسان نباشد، كار زشت انجام نمى دهد؛ زيرا ذات با سعادت و پاكيزه، زشتى را بر نمى تابد. پس كار زشت يا برخاسته از ذات شقى و خبيث است، يا ذاتى كه در آن رگه هايى از شقاوت و خباثت باشد؛ و لازم چنين چيزى آن است كه هر گاه ذات با توبه و ايمان و عمل صالح پاك گردد، به ذاتى سعيد كه در آن شائبه اى از گناه و شقاوت نيست، تبديل مى شود. اگر ذات دگرگون شد، آثار آن هم دگرگون مى گردد و اعمال و آثار انسانى متناسب با ذاتى مى شود كه با مغفرت و رحمت الاهى شكسته شده است.7 مجموعه آنچه گفته شد، نشان مى دهد اين توبه )توبه نصوح( حالتى خاص است كه قابل شكستن نيست و در قاموس آن بازگشت به گناه وجود ندارد. از چنين توبه اى عمل صالح هم بى هيچ تكلفى برون مى تراود. پاره اى از روايات اركان توبه را چهار چيز شمرده اند:
1. ندامت قلبى
2. استغفار با زبان
3. كردار نيك و كنار گذاشتن گناه
4. عزم بر عدم بازگشت به گناه.8
توبه اى كه در اين آيه ذكر شده و به ضميمه عمل صالح، گناهان را به حسنات تبديل مى كند، توبه اى است كه هرگز شكسته نشود. به كار بستن اين راه كارها، براى تبديل سيئات به حسنات، دشوار مى نمايد؛ ولى ناممكن نيست و انسان نبايد از رسيدن به اين مرتبه نوميد گردد.
بنابراين به طور خلاصه براى آنكه خداوند گناهان گذشته ما را ببخشد و آن ها را به حسنه تبديل كند بايد اولاً از انجام گناهان گذشته پيشمان بود؛ ثانياً با اعمال صالح اثرات توبه را در وجود خود مستقر سازيم.

پى نوشت ها:
1. فرقان(25): آيه 70 63.
2. الميزان، ج 16، ص 242.
3. الميزان، سيد محمد حسين طباطبايى، ج 15، ص 242.
4. الميزان، ج 15، ص 243.
5. تحريم(8) آیه 66.
6. ميزان الحكمه، محمدى رى شهرى، ج 1، ص 552.
7. الميزان، ج 15، ص 243.
8. ميزان الحكمه، ج 1، ص 548.

پرسش:با توجه به اینکه انسانی که توبه کرده، مانند انسانی که گناه نکرده نیست؛ سوالم از کارشناس محترم اینست که بعد توبه از گناه، چه مدت زمان می برد که آثار ظاهری و‌باطنی گناه پاک شود و انسان به معنای واقعی انسان بودن، در بیاید؟
کارشناس محترم و‌عزیز، بنده از کتاب جناب علامه طهرانی، متنی رو‌ انتخاب کردم، از شما خواهشند هستم، سوالات بنده را پیرامون آن متن جواب بدهین، و در صورت نیاز توضیحات تکمیلی را ارائه فرمایید.
کتاب سیر و سلوک سید بحرالعلوم ، با مقدمه و شرح علامه گرانقدر طهرانی:
از چهار جهت خانه هر کس تا چهل خانه همسایه اند، چون این عدد تمام شد گویا از عالم هم جدا گشتند. منظور این است انسان از چهار طرف گرفتار قوای اربعه عقلیه، وهمیه و غضبیه و شهویه است و تا هر کدام از آنها تا چهل منزل دور نشود، به مقام فنا الله نخواد رسید؛ چون مجردِ خروج از یک مرحله شهوت مثلا انسان را آن مرحله به تمام معنی الکلمه خارج نمی کند، چون حقیقت آن مرحله از شهوت هنوز در وجود انسان است و هر که چهل مرحله از مراحل این قوی از دیگری دور نشود از عالم آن خارج نشده و با یکدیگر جوار دارند.

حال، سوالات این حقیر:
۱_ منظور از چهل مرحله و چهل منزل چیست؟
۲_ این حدیث ارتباطی به محو شدن آثارظاهری و باطنی گناه داره؟ ( مثلا تا چهل مرحله آثار گناه از بین برود)
۳_ در صورت امکان توضیح مختصری پیرامون، این متن بدهید.

پاسخ:
برای این کار نمی توان زمان مشخصی تعیین کرد، زیرا از بین رفتن آثار ظاهری گناه مثلا استمناء به میزان قوت بدنی افراد هم بستگی دارد و از بین رفتن آثار باطنی گناه به اعمال انسان، خلوص وی و همت و تلاشش بستگی دارد که در انسانهای مختلف متفاوت است.

با اینحال راه اولش توبه ی حقیقی ست، بعد هم انجام اعمال صالح؛ تا اولا گناهانش بخشیده شود و ثانیا صورت انسانی پیدا کند. پاسخ پرسش شما در آيه 70 سوره فرقان بيان شده است: «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً؛ مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آوردند و عمل صالح انجام دهند كه خداوند گناهان آنان را به حسنات تبديل مى كند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است»

خداوند، پيش از اين آيه، درباره ويژگى هاى بندگان خاص خويش سخن مى گويد: «بندگان (ويژه خداوند) رحمان كسانى هستند كه با خداوند معبودى ديگر را نمى خوانند و انسانى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق نمى كشند و زنا نمى كنند و هر كس چنين كند، مجازاتى سخت خواهد ديد. عذاب او در قيامت مضاعف مى گردد و هميشه با خوارى در آن خواهند ماند؛ مگر كسانى كه توبه كنند»1

علامه طباطبايى در تفسير الميزان مى فرمايد «ِالاّ من تاب...» يعنى كسى كه از مجازات سخت و خلود در عذاب خفت بار استثنا شده است.2 يعنى هر كس گناهى مرتكب گرديده، اگر سه كار انجام دهد، افزون بر آن كه از عذاب سخت و جاودان روز قيامت نجات مى يابد، گناهانش به حسنات تبديل مى گردد:

1. توبه يا بازگشت از گناه.
كم ترين مراتب توبه پشيمانى است. اگر توبه حقيقى تحقق نيابد، انسان از گناه جدا نمى گردد و همواره آن را انجام مى دهد.

2. عمل صالح
با عمل صالح توبه در وجود انسان مستقر مى شود و به توبه حقيقى يا توبه نصوح مى انجامد.

3. ايمان
مشرك بايد در كنار توبه از گناهان گذشته خود، ايمان آورد تا گناهانش به نيكى ها تبديل شود؛ ولى براى مؤمن گنهكار توبه و عمل صالح به تنهايى كافى است و گناهانش را به حسنات تبديل مى كند. از اين رو، در آيه بعد مى فرمايد: «وَ مَنْ تابَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتاباً؛ كسى كه توبه كند و عمل صالح انجام دهد، به سوى خدا بازگشت مى كند»3
علامه طباطبايى مى فرمايد: سياق اين آيه، با عظمت بخشيدن به توبه، استبعاد تبديل سيئات به حسنات را از ميان بر مى دارد.4

اين توبه رجوع خاص به طرف پروردگار است و عمل صالح استقرار بخش آن به شمار مى آيد. از اين رو، علامه مى فرمايد: اين توبه، با عمل صالح به توبه نصوح تبديل مى گردد. امام صادق علیه السلام در تفسير آيه شريف «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً؛ با توبه نصوح به خدا باز گرديد»5 فرمود: بنده توبه كند، سپس به گناه باز نگردد.6

علامه طباطبايى مى فرمايد: اگر شائبه شقاوت و سوء سريده در انسان نباشد، كار زشت انجام نمى دهد؛ زيرا ذات با سعادت و پاكيزه، زشتى را بر نمى تابد. پس كار زشت يا برخاسته از ذات شقى و خبيث است، يا ذاتى كه در آن رگه هايى از شقاوت و خباثت باشد؛ و لازم چنين چيزى آن است كه هر گاه ذات با توبه و ايمان و عمل صالح پاك گردد، به ذاتى سعيد كه در آن شائبه اى از گناه و شقاوت نيست، تبديل مى شود. اگر ذات دگرگون شد، آثار آن هم دگرگون مى گردد و اعمال و آثار انسانى متناسب با ذاتى مى شود كه با مغفرت و رحمت الاهى شكسته شده است.7 مجموعه آنچه گفته شد، نشان مى دهد اين توبه (توبه نصوح) حالتى خاص است كه قابل شكستن نيست و در قاموس آن بازگشت به گناه وجود ندارد. از چنين توبه اى عمل صالح هم بى هيچ تكلفى برون مى تراود.

پاره اى از روايات اركان توبه را چهار چيز شمرده اند:
1. ندامت قلبى
2. استغفار با زبان
3. كردار نيك و كنار گذاشتن گناه
4. عزم بر عدم بازگشت به گناه.8

توبه اى كه در اين آيه ذكر شده و به ضميمه عمل صالح، گناهان را به حسنات تبديل مى كند، توبه اى است كه هرگز شكسته نشود. به كار بستن اين راه كارها، براى تبديل سيئات به حسنات، دشوار مى نمايد؛ ولى ناممكن نيست و انسان نبايد از رسيدن به اين مرتبه نوميد گردد.

بنابراين به طور خلاصه براى آنكه خداوند گناهان گذشته ما را ببخشد و آن ها را به حسنه تبديل كند، بايد اولاً از انجام گناهان گذشته پيشمان بود؛ ثانياً با اعمال صالح، اثرات توبه را در وجود خود مستقر سازيم.

اما در مورد توضیح متن، توجه بفرمایید که توضیح این متون، باید با بیان مقدمات همراه باشد وگرنه ممکن است موجب بد فهمی نیز بشود. اما مختصرا عرض کنم که این چهل منزل می تواند چهل منزل از صد منزلی باشد که خواجه عبدالله انصاری رحمة الله علیه در منازل السائرین بیان کرده اند.
این منازل چهل گانه معمولا تا در سالک پیاده نشوند وی از عالم ماده خارج نمی شود.
بدایت‌ها: یقظه، توبه- محاسبه، إنابه، تفکر، تذکر، اعتصام، فرار، ریاضت و سماع
ابواب: حزن، خوف، اشفاق، خشوع، اخبات، زهد، ورع، تبتل، رجاء، رغبه
معاملات: رعایت، مراقبت، حرمت، اخلاص، تهذیب، استقامت، توکل، تفویض، ثقه و تسلیم
اخلاق: صبر، رضا، شک، حیاء، صدق، ایثار، خلق، تواضع، فتوت و انبساط

در این تاپیک نیز برخی از این منازل برای طالبین آورده شده است:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=53748


پى نوشت:
1. سوره فرقان، آیات 63 تا 70
2. تفسیر الميزان، ج 16، ص 242
3. همان، ج 15، ص 242
4. همان، ص 243
5. سوره تحریم آیه 66
6. ميزان الحكمه، محمدى رى شهرى، ج 1، ص 552
7. تفسیر الميزان، ج 15، ص 243
8. ميزان الحكمه، ج 1، ص 548

موضوع قفل شده است