آبادان جزیره ای آزاد

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
آبادان جزیره ای آزاد

[h=1][/h]


[/HR]
آبادان جزیره‌ای بزرگ است که در شهرستان آبادان و استان خوزستان قرار گرفته این جزیره بین رودخانه‌های بهمن‌شیر، اروندرود وحشی و خلیج همیشه فارس قرار دارد. جزیره ابادان همیشه آزاد بوده و است و خواهد بود. سال ها پیش قلدر خاورمیانه هوس کرد تا او را به اسارت بکشد اما دریاقلی با رکاب زدن و رزمندگان با دست نهادن در دست ثامن الائمه(ع) خواب را برخود حرام کردند تا صدام دیو منش پایش به جزیره باز نشود.


[/HR] [h=2]
حصر آبادان[/h] نماز جمعه آبادان دو سه روز قبل از آغاز جنگ حال و هوای خاصی پیدا کرده بود. از بلندگو مرتب نیروهای مرزی آبادان و خرمشهر را که در نماز حضور داشتند فراخوانده و آنها را هر چه سریعتر به محل خدمتشان دعوت می کردند. این آغازی بود برای آمادگی مردم جهت دفاع از شهر.
دوم مهر تهاجم هواپیماهای عراقی به شهر و آموزش پرورش طعم تلخ جنگ را به مردم چشاند. عده ای از عزیزترین فرزندان این شهر در آن محل به شهادت رسیدند.
خرمشهر مهم ترین شهر بندری ایران، پس از 40 روز مقاومت دلیرانه، با خیانت آشكار لیبرال ها و منافقین، به دست دشمن افتاد. بعد از سقوط خرمشهر بود که سرکرده رژیم عراق تصور کرد می تواند جزیره آبادان را هم اشغال كند؛ برای همین تلاش کرد تا از شرق كارون و شمال بهمنشیر وارد آبادان شود، چراکه عبور از این قسمت آسان تر از عبور از رودخانه كارون در جنوب خرمشهر بود. با چنین وضعیتی آبادان در یك محاصره 330 درجه ای قرار می گرفت و عبور از رودخانه بهمنشیر می توانست آن را با خطر جدی روبه رو كند. دشمن می پنداشت اگر بتواند از این رودخانه بگذرد، آبادان را برای همیشه از آن خود می کند. عراقی ها برای تصرف آبادان در 8 آبان 1359، در منطقه ذوالفقاری روی رودخانه بهمنشیر پل شناور نصب کردند تا با عبور دادن قسمتی از نیروهای خود، وارد جزیره آبادان شوند و از آن جهت منطقه ذوالفقاری را انتخاب كرده بودند كه با استفاده از پوشش نخلستان ها بتوانند از دید رزمندگان اسلام دور مانده و به راحتی وارد شهر شوند.
مهم نیست دریاقلی کی بود و کجا به دنیا آمد. مهم این است که در زندگی اش چه کرده که معروف شده است و نامش در تاریخ ایران و اسلام جاویدان گشته است

جنگ همیشه با خرابی ، آوارگی و مرگ همراه است. اما دفاع از کیان اسلامیمان برای ما افتخار بود . از کودکان و نوجوانان ما مردانی ساخت تاریخ ساز. انسان هایی که هر کدام الگو شدند. در میادین جنگ، حماسه و افتخار آفریدند و با فرمان امام امت خمینی بت شکن که فرمان داد: «حصر ابادان باید شکسته شود»، نقطه عطفی در تاریخ جهاد آغاز کردند و آن نخستین عملیات منسجم نیروهای نظامی ایران بود که با خفت و خواری نیروهای خصم را به عقب راندند .
[h=2]
دریاقلی رکاب بزن[/h] دریاقلی رکاب بزن، شھری منتظر است، مردمی چشم انتظار ھمت و توان تو ھستند تا خاک شھرشان را از وجود دشمن بعثی پاک کنند.
مهم نیست دریاقلی کی بود و کجا به دنیا آمد. مهم این است که در زندگی اش چه کرده که معروف شده است و نامش در تاریخ ایران و اسلام جاویدان گشته است.
آبادان در محاصره بود و دشمن از سمت کوی ذوالفقاری به سمت شهر حمله کرد. هنگامی که دشمن، غافلگیرانه از رودخانه بهمنشیر گذشته و وارد آبادان شده بود، تنها دریاقلی متوجه حضور و نیت شوم دشمن شد. این بخش از شهر، دور از مرکز آبادان بود و با توجه به درگیری های فراوان، نیروهای زیادی در آنجا نبود تا آن که دریاقلی سورانی با دوچرخه به سمت شهر حرکت کرد تا مسئولان سپاه را خبر کند و همان طور که رکاب می ‌زد، فریادکنان مردم را به سمت ذوالفقاری هدایت ‌کرد. مردم نیز با شنیدن فریادهای التماس گونه او از خانه‌ها بیرون آمدند و با هر چه در دست داشتند، از چوب و چاقو و بیل و کلنگ به سمت ذوالفقاری حرکت کردند. در همین هنگام، دوچرخه‌ دریاقلی پنچر ‌شد و دیگر قادر به حرکت نبود، پیاده شد و با دویدن، خود را به سپاه آبادان رساند و موضوع را به فرماندهی سپاه گفت و نیروهای سپاه و بسیج هم سریع به سمت ذوالفقاری حرکت کردند، سورانی سپس پیاده به سمت مقر هنگ ژاندارمری دویده و نیروهای خودی را از حمله عراقی‌ها آگاه ساخت. او اینگونه از سقوط آبادان جلوگیری می کند.

عملیات در ساعت 1 بامداد روز پنجم مهر 1360 با رمز «نصر من ا... و فتح قریب» آغاز شد و در هفتم مهر با موفقیت به پایان رسید

دریاقلی سورانی در آن شب پاییزی با شجاعت و عزمی شگفت، مسافت 9 کیلومتری را با وجود حضور دیدبانان دشمن و خطرات موجود با دوچرخه کهنه خودش پشت سر گذاشت تا این خبر را به مدافعان شهر برساند و پس از آن بود که با حضور رزمندگان و مردم شهر، دشمن به آن سوی بهمنشیر رانده شد. وی در کشاکش این ماجرا بر اثر ترکش خمپاره مجروح شد و در راه پشت جبهه در قطار شهید شد.
[h=2]
عملیات ثامن الائمه(ع)[/h] پس فرمان امام مبنی برشکست حصر آبادان سپاه عملیات ثامن الائمه را طرح ریزی و اجرا کرد.
عملیات در ساعت 1 بامداد روز پنجم مهر 1360 با رمز «نصر من ا... و فتح قریب» آغاز شد و در هفتم مهر با موفقیت به پایان رسید. نیروهای ایران در ساعات نخست عملیات، با تهاجم به مواضع دشمن و در هم شکستن مقاومت نیروهای آنان، خاکریزهای اول دشمن را تصرف وتأمین کردند. مقاومت اولیه نیروهای عراقی در برخی از محورها و به ویژه تداوم آن در منطقه پل حفار، نشان دهنده هوشیاری نسبی دشمن بود. با روشن شدن هوا و ادامه پیشروی نیروهای خودی از محور شمالی به سمت پل مارد و تهدید عقبه نیروهای دشمن، نخستین ضربه شکننده بر نیروهای عراقی وارد آمد. بااین حال، نیروهای دشمن در منطقه پل حفار همچنان مقاومت می کردند. گستردگی محورهای تهاجم و عقب ماندگی دشمن سبب شد تا نیروهای خودی با به دست گرفتن ابتکار عمل و ادامه پیشروی در محورهای مختلف، دشمن را تحت فشار قرار دهند.
با آزاد شدن جاده ماهشهر – آبادان در ساعت 8:32 بامداد روز پنجم مهر و پیشروی نیروهای خودی از شمال به جنوب وتصرف پل قصبه، امکان مقاومت از عراقی ها گرفته شد. در بعد از ظهر همان روز بخشی از پل حفار تصرف شده بود ولی عراقی ها برای باز نگه داشتن عقبه نیروهای محاصره شده خود در شرق کارون، همچنان مقاومت می کردند، چنان که با تاریک شدن هوا حرکت ستون نیروهای دشمن از اهواز به سمت خرمشهر دیده شد. در روز دوم عملیات (ششم مهر)، در حالی که پیشروی نیروهای خودی همچنان ادامه داشت، دشمن واکنش جدی از خود نشان نداد و از بعدازظهر همان روز نیروهای عراقی به تدریج تسلیم شده و یا عقب نشینی کردند و سرانجام در پایان این روز عملاً منطقه سرپل دشمن آزاد شد. در روز سوم عملیات نیز در پی پاکسازی منطقه، محاصره آبادان به پایان رسید و فرمان امام خمینی مبنی بر شکستن حصر آبادان، در مدت 42 ساعت تلاش مداوم لشکر 77 پیاده و رزمندگان سپاه پاسداران و نیروهای مردمی با موفقیت کامل به پایان رسید و نیروهای خودی پس از پاکسازی کامل منطقه، در ساحل شرقی رودخانه کارون استقرار یافتند.

برچسب: