***نکته های زیبا ولطیف از قرآن (درانجمن علوم قرآن)***

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
***نکته های زیبا ولطیف از قرآن (درانجمن علوم قرآن)***

رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا

پرودگارا ؛ مرا به درستی داخل نما و به درستی خارج نما و برایم تسلطی قرار ده که از جانب تو تقویت شود

با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان

در این بخش بر آنیم به لطایفی از قرآن بپردازیم تا با شناخت زیبایی های قرآن از همنشینی با آن بیشتر لذت ببریم در این مسیر دست یاریگر شما را می فشاریم

لطف ویژه خدا

پیامبران هرکدام درخواست هایی را از خدا داشته اند که با توجه به لطف ویژه پروردگار به پیامبر اکرم بدون درخواست به ایشان عنایت نموده است که به برخی اشاره می کنیم .

1. حضرت موسی از خدا تقاضای شرح صدر نمود (قال رب اشرح لی صدری )گفت خدایا سینه ام را گشاده گردان .
وخدا خود به پیامبر شرح صدر داد (الم نشرح لک صدرک ) آیا ما به تو شرح صدر ندادیم

2. موسی (ع) درخواست آسان شدن وضعیت وکارها را نمود .(و یسر لی امری ) کار را بر من آسان نما .در حالی که خدا خود مژده آسان شدن کارها را به پیامبر خاتم میدهد ( و نیسرک للیسری )

3. حضرت شعیب (ع) درخواست فتح و پیروزی دارد (ربنا افتح بیننا ) . وخدا چه زیبا خبر فتح و پیروزی را به آخرین پیامبرش می دهد .(انا فتحنا لک فتحا مبینا )

4. زکریا عاجزانه از خدا تقاضای فرزند می نماید (و زکریا اذ نادی ربه رب لا تذرنی فردا ) وخدا به بنده محبوبش کوثر می بخشد (انا اعطیناک الکوثر)

5. حضرت لوط تقاضای یاری و نصرت داشت (قال رب انصرنی علی القوم المفسدین )وببینید چگونه خدا مژده یاری خویش را به پیامبرش می دهد (و ینصرک الله نصرا عزیزا )

با سلام وتشکر از ایجاد این تاپیک بسیار زیبا...

من هم به سهم خودم به یکی ازنکات لطیف وزیبای یکی از آیات اشاره میکنم.....
یكی از شگفت‌انگیزترین وزیباترین آیات، آیه‌ای است كه خداوند در آن هفت بار لفظ «من» را بكار برده است و این آیه در وصف رابطه خدا با بندگان و ضمانت كردن استجابت دعای ایشان است
«و اذاسَئَلَكَ عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریب اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعان فَلیستَجیبُوالی وَ لیؤمِنُوا بی لَعَلَّهُم یرشُدُون"
[ای پیامبر!] هر گاه بندگان من از تو در مورد من سؤال كردند [بگو] من بسیار نزدیكم، هر گاه كسی مرا بخواند، اجابت می‌كنم پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند». (سوره بقره، آیه 186)
مفسّر بزرگ قرآن علامه طباطبایی (ره) این آیه را یكی از زیباترین و لطیف‌ترین آیات قرآن در زمینه دعا می‌داند.
التماس دعا:Gol:

با سلام و تشکر از کارشناس محترم که با حضورشان و هدیه زیبایشان ما را مسرور و خوشحال نمودند . امیدوارم که همیشه حضورشان سبز باشد .:Gol::Rose:

باسلام و درود خدمت همه دوستان عزیز امروز نیز در خدمت شما هستم با یک نکته لطیف و زیبا از قرآن

تفاوت رهبران دینی وغیر دینی

از دیدگاه قران چه تفاوتی میان رهبران دینی و غیر دینی وجود دارد ؟

هر چیزی یک زبانی دارد ؛ اگر ما با زبان آنها آشنا باشیم درک آنها برایمان آسان می شود . قرآن هم زبان خاص خودش را دارد ؛ که آشنایی با آن اسباب رسیدن به پاسخ پرسش های بی جوابمان را مهیا می کند .

روشی که در لطایفی از قرآن در پیش گرفته ایم در حقیقت پرداختن به بخش کوچکی از زبان شناسی قرآن است .
در قرآن پاسخ اینگونه پرسشها در یک جا نیامده ؛ و نیازمند جستجویی دقیق و ظریف است که انشاءالله در پاسخ ها اعمال خواهد شد .

1. رهبران دینی هدایتگر مردم و جامعه هستند .(انما انت منذرو لکل قوم هاد )

اما رهبران غیر دینی نه تنها هدایتگر مردم نیستند بلکه منافع خود را در گمراهی آنان جستجو می کنند. (و اضل فرعون قومه و ما هدی )

2. حاکمان الهی حکومت و سلطنت را به خدا نسبت می دهند و از آن او می دانند .یوسف (ع) می گوید : (رب قد آتیتنی من الملک ) پروردگارا تو این حکومت را به من بخشیدی .

اما فرعون می گوید : (الیس لی ملک مصر ) مگر نه اینست که حکومت مصر از آن من است .

3. پیشوایان دینی علم ودانش خود را موهبت الهی دانسته و آن را لطف و عنایت خدا می دانند .(و علمتنی من تاویل الاحادیث )

اما پیشوایان غیر دینی دانش را به خود نسبت می دهند چنانکه قارون می گوید : (انما اوتیته علی علم عندی )

4. رهبران دینی در برابر مردم متواضعند . (و اخفض جناحک لمن اتبعک من المومنین ) (و اخفض جناحک للمومنین) ای پیامبر ما بال و پر عطوفت و مهربانی خویش را برای مومنین بگستران .

ولی رهبران غیر دینی در برابر مردم مستکبرند و خود را برتر از همه می دانندو ندای ( انا ربکم الاعلی ) سر می دهند .

5. امامان نور و هدایت هر گاه به قدرت برسند احکام الهی را زنده می کنند . (الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و امروا بالمعروف )

و امامان نار و گمراهی فساد برپا می سازند .(ان الملوک اذا دخلوا قریه افسدوها )

6. راهبران الهی مردم را امانت الهی می دانند و خود را نسبت به این امانت مسئول می دانند . (ان ادوا الی عباد الله انی لکم رسول امین ) بندگان خدا را به من بسپارید که من رسول شما و فرستاده ای امین هستم .

اما فرعون مردم را بنده و برده خود می داند .(یا ایها الملا ما علمت لکم من اله غیری )من خدا و مالکی جز خود برای شما نمی شناسم .

7. هدایتگران دینی مردم را از تاریکی ها به سوی روشنایی ها و نور سوق می دهند .(ان اخرج قومک من الظلمات الی النور )
طاغوتیان مردم را از روشنایی ها به ظلمت ها می خوانند . (الذین کفروا اولیاوهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات )

8. پیشوایان الهی با نرمی و ملاطفت سخن می گویند . (فقولا له قولا لینا )
ولی متکبران با درشتی و تندی سخن می گویند . (لاقطعن ایدیکم و ارجلکم من خلاف ثم لاصلبنکم اجمعین )

التماس دعا

امید بخش ترین آیه قرآن:

وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

و آنان كه چون كار زشتى كنند يا بر خود ستم روا دارند خدا را به ياد مى‏آورند و براى گناهانشان آمرزش مى‏خواهند و چه كسى جز خدا گناهان را مى‏آمرزد و بر آنچه مرتكب شده‏اند با آنكه مى‏دانند [كه گناه است] پافشارى نمى‏كنند

سوره مبارکه آل عمران آیه 135

از دیدگاه قرآن چه چیزهایی مایه آرامش انسان است ؟


عوامل آرامش در قرآن


[=Wingdings 3]1[=Wingdings 3]. شب


تاریکی شب باعث می شود همه دست از کار وتلاش برداشته و به سوی منازل خود جهت آسایش واستراحت روانه شوند.

:Sham:هُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ (67)يونس

او كسى است كه شب را براى شما آفريد، تا در آن آرامش بيابيد و روز را روشنى بخش (تا به تلاش زندگى پردازيد) در اينها نشانه‏هايى است براى كسانى كه گوش شنوا دارند! (67)

:Sham:أَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (86)نمل

آيا نديدند كه ما شب را براى آرامش آنها قرار داديم و روز را روشنى‏بخش؟! در اين امور نشانه‏هاى روشنى است براى كسانى كه ايمان مى‏آورند (و آماده قبول حقند). (86)

:Sham: فالِقُ الْإِصْباحِ وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْباناً ذلِكَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعَليمِ (96)انعام

او شكافنده صبح است و شب را مايه آرامش، و خورشيد و ماه را وسيله حساب قرار داده است اين، اندازه‏گيرى خداوند تواناى داناست!

:Sham:اللَّهُ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ (61)غافر

خداوند كسى است كه شب را براى شما آفريد تا در آن بياساييد، و روز را روشنى‏بخش قرار داد خداوند نسبت به مردم صاحب فضل و كرم است ولى بيشتر مردم شكرگزارى نمى‏كنند! (61)

2.همسر


از چند جهت همسر می تواند مایه آرامش باشد .


:hamdel: با ازدواج دوران تکاپوها و جنب و جوش های دوران مجردی به پایان رسیده و آرامشی خاص به سراغ انسان می آید .


:hamdel: پس از یک روز کار وتلاش در کنار همسر قرار گرفتن باعث از بین رفتن خستگی شده و آرامش جسمی و روحی نصیب انسان می شود .


:hamdel: مشکلات برای هر کسی هست ؛ بیان مشکلات برای همراز و همسر سبب آرامش روحی می گردد .


:hamdel:هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْكُنَ إِلَيْها فَلَمَّا تَغَشَّاها حَمَلَتْ حَمْلاً خَفيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَيْتَنا صالِحاً لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرينَ (189) انفال

او خدايى است كه (همه) شما را از يك فرد آفريد و همسرش را نيز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بياسايد. سپس هنگامى كه با او آميزش كرد، حملى سبك برداشت، كه با وجود آن، به كارهاى خود ادامه مى‏داد و چون سنگين شد، هر دو از خداوند و پروردگار خود خواستند «اگر فرزند صالحى به ما دهى، از شاكران خواهيم بود!» (189)

:hamdel:وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21)روم


و از نشانه‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد در اين نشانه‏هايى است براى گروهى كه تفكّر مى‏كنند! (21)

[=Wingdings 3]3 . دعای پیامبر مایه آرامش همه مومنان است .

خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (103) توبه

از اموال آنها صدقه‏اى (بعنوان زكات) بگير، تا بوسيله آن، آنها را پاك سازى و پرورش دهى! و (به هنگام گرفتن زكات،) به آنها دعا كن كه دعاى تو، مايه آرامش آنهاست و خداوند شنوا و داناست! (103)


4.منزل نیز آرامش انسان را فراهم می نماید .


وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَناً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعامِ بُيُوتاً تَسْتَخِفُّونَها يَوْمَ ظَعْنِكُمْ وَ يَوْمَ إِقامَتِكُمْ وَ مِنْ أَصْوافِها وَ أَوْبارِها وَ أَشْعارِها أَثاثاً وَ مَتاعاً إِلى‏ حينٍ (80) نحل

و خدا براى شما از خانه‏هايتان محل سكونت (و آرامش) قرار داد و از پوست چهارپايان نيز براى شما خانه‏هايى قرار داد كه روز كوچ كردن و روز اقامتتان، به آسانى مى‏توانيد آنها را جا به جا كنيد و از پشم و كرك و موى آنها، براى شما اثاث و متاع (و وسايل مختلف زندگى) تا زمان معيّنى قرار داد. (80)


به نظر شما چه رابطه ای می تواند بین این عوامل باشد ؟

آیا عامل دیگری که مایه آرامش انسان باشد می شناسید ؟


با سلام خدمت دوست خوبمان محمد

از نکته لطیفی که ارسال نموده اید سپاسگذارم و از حضورتان در این قسمت خرسندیم .

اما ؛ آیا به نظر شما امید بخش تر از این آیه وجود ندارد ؟

منتظر پاسخ شما می مانم . :Gol:

eyman1;2487 نوشت:
با سلام خدمت دوست خوبمان محمد

از نکته لطیفی که ارسال نموده اید سپاسگذارم و از حضورتان در این قسمت خرسندیم .

اما ؛ آیا به نظر شما امید بخش تر از این آیه وجود ندارد ؟

منتظر پاسخ شما می مانم . :Gol:




باسلام وتشکر


جناب
eyman1

بدون شک آیات امید بخش زیادی در قران کریم وجود دارد اما باتوجه به این فراز از آیه (
وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ)بعضی از بزرگان این آیه شریغه را امید بخش ترین آیه قرآن معرفی کرده اند
ناگفته نماند بعضی دیگر از اساتید آیات زیر را امید بخش ترین آیات معرفی کرده اند:

«قُلْ يَـعِبَادِيَ الذِينَ أَسْرَفُوا عَلَي ´ أَنفُسِهِمْ لاَتَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَهِ إِن اللَهَ يَغْفِرُ الذنُوبَ جَمِيعًا إِنهُ و هُوَ الْغَفُورُ الرحِيمُ* وَأَنِيبُو´ا إِلَي رَبِکُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ و مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَکُمُ الْعَذَابُ ثُم لاَتُنصَرُونَ* وَاتبِعُو´ا أَحْسَنَ مَآ أُنزِلَ إِلَيْکُم مِن رَبِکُم مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَکُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لاَتَشْعُرُونَ؛

بگو اي بندگان من که بر جان هاي خود اسراف کرده ايد، از رحمت خداوند نااميد نباشيد! چونکه حقاً خداوند همه گناهان را مي آمرزد و حقاً او تنها آمرزنده و مهربان است . و بازگشت کنيد به سوي پروردگارتان و تسليم شويد در برابر او قبل از اينکه عذاب شما را در بر گيرد و شما ياري کرده نشويد! و پيروي کنيد از بهترين چيزي که از جانب پروردگارتان نازل شده است قبل از اينکه به شما عذاب خدا ناگهان برسد و شما غافل باشيد و نفهميد!»


(زمر/53 تا 55)
در هر صورت از نظر ما تمام آیات کلام الهی نور امیدی است در دل تشنگان حقیقت وبندگی.موفق باشید

آیات بسیاری پیرامون حكومت جهانی امام عصر(عج) وجود دارد كه بزرگان دین در كتاب های معتبر و گرانبهایشان نقل فرموده اند.
از جمله آنان علامه مجلسی در كتاب شریف بحارالانوار بابی را به ذكر آیات قرآن كریم كه به قیام امام زمان(عج) تاویل شده، اختصاص داده است، و ما در این جا به چند نكته از آن اكتفا می كنیم:
1. «ولقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر أن الأرض یرثها عبادی الصالحون» یعنی در زبور حضرت داود(ع) بعد از كتاب های آسمانی سابق نوشتیم كه زمین را بندگان صالح ما به ارث می برند.(انبیا/105) به موجب روایات اینان قائم آل محمد(عج) و یاران او می باشند.
2. «هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله ولو كره المشركون» یعنی خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه ادیان غالب شود، هر چند مشركین نخواهند.(صف/9) بنا بر روایتی از امام رضا(ع) نقل شده است كه این آیه درباره قائم آل محمد(عج) است، و او امامی است كه خداوند او را بر كیش ها و آیین های دیگر غالب می گرداند.
3. «وعد الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنّهم فی الأرض كما استخلف الّذین من قبلهم...» یعنی خداوند به كسانی از شما كه ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساخته اند، وعده داده كه آنان را در زمین نماینده خود گرداند چنان كه آنان را در گذشته خلیفه كرده بود و ثابت می دارد دین آنان را كه برای آنان برگزید، و ترس آنان را تبدیل به امن می كنم، و اینان هیچ گاه به من شرك نورزند.(نور/54)
در كتاب غیبت شیخ طوسی روایت شده است كه این آیه نیز درباره مهدی موعود(عج) و یاران او نازل شده است.
4. «ونرید أن نمنّ علی الذین استضعفوا فی الأرض ونجعلهم الوارثین» یعنی ما اراده كردیم بر آنان كه در زمین زبون گشتند، منت بنهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.(قصص/4)
در كتاب غیبت شیخ طوسی از امیرالمومنین(ع) روایت می كند كه در تفسیر این آیه فرمود: اینان كه در زمین ضعیف گشته اند آل پیغمبر(ص) هستند كه خداوند مهدی آنان را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنان ایشان را ذلیل گرداند.
علامه مجلسی در همین رابطه 60 آیه از آیات قرآن كریم را با روایات مربوط به آن ذكر نموده اند كه می توانید به كتاب بحارالانوار، ج51، ص44ـ46، یا ترجمه این كتاب شریف با عنوان مهدی موعود كه به قلم آقای علی دوانی به رشته تحریر درآمده است، مراجعه نمایید.

با سلام خدمت دوستداران نکته های قرانی

آیا می دانید بعضی از پیامبران از دست امت شان به خدا شکایت نموده اند ؟!!

این بار در نکته های قرانی به برخی از این شکایتها می پردازیم .

1- شکایت حضرت نوح (ع )

حضرت نوح ( ع ) دید پس از سالها تلاش برای هدایت مردم ، فقط تعداد اندکی به او و خدای او ایمان آورده اند مایوس از هدایت آنها شد دست به دعا برداشته و از دست آنها به خدا شکایت کرد که خدایا آنها نافرمانی من کردند و از کسانی اطاعت و پیروی می کنند که دارای اموال و فرزندان زیادی هستند (داشتن اموال و فرزندان زیاد از دیر باز نشانه قدرت بوده )و البته این ها جز زیان برای صاحبان قدرت نداشته است .

قال نوح رب انهم عصونی و اتبعوا من لم یزده ماله و ولده الا خسارا ( نوح / 21 )

2- شکایت حضرت موسی ( ع )

حضرت موسی (ع ) پس از نجات بنی اسراییل از دست فرعونیان با بهانه های مختلف بنی اسراییل مواجه شد و تلاشهای او برای مطیع ساختن آنها ثمره چندانی نداشت . هر روز بهانه ای می تراشیدند که اگر می خواهی ما به تو و خدای تو ایمان بیاوریم و مطیع دستورات تو و خدای تو باشیم باید چنان و چنین کنی ؛ و البته پس از انجام گرفتن خواسته خود نه تنها مطیع نشده بلکه درخواست دیگرشان را مطرح می کردند ، کار را به جایی رساندند که موسی (ع) دست به شکایت برد چرا که به آنها دیگر هیچ امیدی نداشت و فرمود : خدایا ما را از این جمعیت فاسق نا فرمانبردار جدا کن ؛ چرا که من جز خود و برادرم اختیار کسی را ندارم .

قال رب انی لا املک الا نفسی و اخی فافرق بیننا و بین القوم الفاسقین (مائده / 25 )

3- شکایت پیامبر اکرم (ص )

پیابر گرامی اسلام نیز پس از تلاشهای زیادی برای اثبات حقانیت قران و اهمیت آن فقط تعداد کمی از مردم قران را سر لوحه زندگی خود قرار دادند و از آن به عنوان کتاب هدایت بهره جستند و مابقی مردم به صورت قشری و ظاهری به آن نگریسته و به صورت تشریفاتی از آن استفاده کردند و پیامبر پس از نا امیدی از این گروه دست به دعا برده و از دست امت خود شکایت می نماید که خدایا این قوم من قرآن را ترک کردند و از آن دوری جستند .

و قال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القران مهجورا ( فرقان / 30 )

این سخن و این شکایت پیامبر ( ص ) امروز نیز همچنان ادامه دارد ، که از گروه عظیمی از مسلمانان به پیشگاه خدا شکایت می برد که این قران را به دست فراموشی سپردند ، قرانی که رمز حیات است و وسیله نجات ، قرانی که عامل پیروزی و حرکت و ترقی است ، قرانی که مملو از برنامه های زندگی می باشد ، این قران را رها ساختند و حتی برای قوانین مدنی و جزائیشان دست گدایی به سوی دیگران دراز کردند !

عزیزان همه به نوعی در مهجوریت قران شریک هستیم ، بیاییم و آنچه در توان داریم مخلصانه در راه اعتلای قران و مهجوریت زدایی قران به کار بندیم تا شاید ما از دایره افرادی که پیامبر از آنها شکایت می کنند خارج شویم .

به امید کاربردی شدن قران در سراسر جهان

محمد;2554 نوشت:

باسلام وتشکر

جنابeyman1

بدون شک آیات امید بخش زیادی در قران کریم وجود دارد اما باتوجه به این فراز از آیه (وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ)بعضی از بزرگان این آیه شریغه را امید بخش ترین آیه قرآن معرفی کرده اند
ناگفته نماند بعضی دیگر از اساتید آیات زیر را امید بخش ترین آیات معرفی کرده اند:

«قُلْ يَـعِبَادِيَ الذِينَ أَسْرَفُوا عَلَي ´ أَنفُسِهِمْ لاَتَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَهِ إِن اللَهَ يَغْفِرُ الذنُوبَ جَمِيعًا إِنهُ و هُوَ الْغَفُورُ الرحِيمُ* وَأَنِيبُو´ا إِلَي رَبِکُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ و مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَکُمُ الْعَذَابُ ثُم لاَتُنصَرُونَ* وَاتبِعُو´ا أَحْسَنَ مَآ أُنزِلَ إِلَيْکُم مِن رَبِکُم مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَکُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لاَتَشْعُرُونَ؛

بگو اي بندگان من که بر جان هاي خود اسراف کرده ايد، از رحمت خداوند نااميد نباشيد! چونکه حقاً خداوند همه گناهان را مي آمرزد و حقاً او تنها آمرزنده و مهربان است . و بازگشت کنيد به سوي پروردگارتان و تسليم شويد در برابر او قبل از اينکه عذاب شما را در بر گيرد و شما ياري کرده نشويد! و پيروي کنيد از بهترين چيزي که از جانب پروردگارتان نازل شده است قبل از اينکه به شما عذاب خدا ناگهان برسد و شما غافل باشيد و نفهميد!»

(زمر/53 تا 55)

در هر صورت از نظر ما تمام آیات کلام الهی نور امیدی است در دل تشنگان حقیقت وبندگی.موفق باشید


با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز

از توجه شما به این بخش سپاسگذارم و قطعا حضور افرادی مثل شما سبب غنای این بخش خواهد شد .

اگه براتون ممکنه این بحث رو خودتون تکمیل کنید و ضمن جمع آوری آیاتی که به معرفی امید بخش ترین آیات پرداخته ؛ نتیجه گیری خودتون رو از بررسی این دسته از آیات بیان کنید.

پیشاپیش از زحمات حضرتعالی تشکر می کنم .:Gol::Gol::Gol:

با سلام وتشکر از الطاف شما
به منظور جمع بندی این بحث تعدادی از روایاتی که در مورد این مبحث(امید بخش ترین آیه قرآن) می باشد را تقدیم مینمایم. همانطور که ملاحظه خواهید نمود نظرات مختلفی در این مورد وجود دارد که البته با یک سری عنایات می توان میان همه آنها جمع ایجاد کرد.

حدیث جالبى از على علیه السلام به این مضمون نقل شده است که روزى رو به سوى مردم کرد و فرمود: به نظر شما امید بخش ترین آیه قرآن کدام آیه است ؟ بعضى گفتند : آیه (ان الله لا یغفر ان یشرک به یغفر مادون ذلک لمن یشاء) یعنی: « خداوند هرگز شرک را نمى بخشد و پائین تر از آن را براى هر کس که بخواهد مى بخشد. » امام فرمود:خوب است ولى آنچه من مى خواهم نیست بعضى گفتند آیه (و من یعمل سوء او یظلم نفسه ثم یستغفر یجد الله غفورا رحیما) « هر کس عمل زشتى انجام دهد یا بر خویشتن ستم کرد و سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را غفور و رحیم خواهد یافت. » امام فرمود خوبست ولى آنچه را مى خواهم نیست بعضى دیگر گفتند آیه (قل یا عبادى الذین اسرافوا على انفسهم لا تقطنوا من رحمة الله ) « اى بندگان من که اسراف بر خویشتن کرده اید! از رحمت خدا مایوس نشوید. » فرمود خوبست اما آنچه مى خواهم نیست ! بعضى دیگر گفتند: آیه ( والذین اذا فعلوافاحشه او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله ) « پرهیزکاران کسانى هستند که کار زشتى انجام مى دهند یا به خود ستم مى کنند به یاد خدا مى افتند، و از گناهان خویش آمرزش ‍ مى طلبند و چه کسى است جز خدا که گناهان را بیامرزد. » باز امام فرود خوبست ولى آنچه مى‌خواهم نیست. در این هنگام مردم از هر طرف به سوى امام متوجه شدند و همهمه کردند فرمود: چه خبر است اى مسلمانان ؟ عرض کردند: به خدا سوگند ما آیه دیگرى در این زمینه سراغ نداریم!
امام فرمود: از حبیب خودم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که امید بخش ترین آیه قرآن این آیه است: (و اقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من اللیل ان الحسنات یذهبن السیئات ذلک ذکرى للذاکرین ) « نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پا دار، چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) را از بین میبرند؛ این تذکرى است براى آنها که اهل تذکرند. »

...سپس پیامبر صلى الله علیه و آله فرمرد: « یا على به خدایى که مرا بشیر و نذیر قرار داد و مبعوث به رسالت گردانید ،اگر یکى از شما به وضو قیام کند، گناهان و معاصى او از اعضاى بدنش فرو مى ریزد تا وقتى که با صورت و قلب خود متوجه قبله شود، و از نمازش برنگردد مگر آنکه جمیع گناهان او مى ریزد و هیچ گناهى بر صحیفه عملش باقى نماند همچون روزى که از مادر متولد شده باشد و هر گاه ما بین دو نماز از او گناهى صادر شده باشد، به خواندن نماز آمرزیده شود از گناهان پاک گردد. » آنگاه پیامبر صلى الله علیه و آله نمازهاى پنجگانه را که موجب آمرزش هستند، شماره کرد و فرمود: « یا على بدان که منزلت نمازهاى پنجگانه براى امت من مانند نهرى است که بر در خانه یکى از شما باشد. اگر شخصى بدنش چرکین باشد و هر روز پنج بار در آن نهر شستشو کند آیا چیزى از آن چرکها باقى خواهد ماند؟ سوگند به خدا نمازهاى پنجگانه براى امت من چنین است که تمام گناهانشان را پاک مى کند و تیرگى قلبشان را مى برد. »

اما روایتی دیگر:

بِشْر بن شُرَیح بَصْری می گوید که به امام باقر علیه السلام عرض کردم : «أَیةُ ءَایَةٍ فِی کِتَابِ اللَهِ أَرْجَی ؟! ؛ در قرآن کریم کدام آیه امیدوار کننده تر است ؟!» حضرت فرمود: قوم تو چه می گویند؟! من عرض کردم این آیه را: «یَـ'عِبَادِیَ الذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی '´ أَنفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَهِ؛ ای بندگان من که در عمرهای خود اسراف کرده اید، از رحمت خدا نومید نباشید (که خداوند جمیع گناهان را می آمرزد!)» (زمر/53). حضرت فرمودند: «لَکِنا أَهْلَ الْبَیتِ لاَ نَقُولُ ذَلِکَ؛ لیکن ما اهل بیت این را نمی گوئیم !». من عرض کردم : پس شما در این باره چه می گوئید؟! حضرت فرمودند: «نَقُولُ: وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبکَ فَتَرْضَی '. الشفَاعَةُ، وَاللَهِ الشفَاعَةُ، وَاللَهِ الشفَاعَةُ! (تفسیر فرات بن ابراهیم ص215 و بحار ج8 ص57).

در حدیثی از امام زین العابدین علیه السلام آمده که امیدبخش ترین آیه برای اهل توحید (یکتاپرستان- خداپرستان) آیه 46 سوره نساء است که می‌فرماید:« مسلما خدا، این را که به او شرک ورزیده شود نمی‌بخشاید و غیر از آن را برای هر که بخواهد می‌بخشاید و هر که به خدا شرک ورزد به یقین به گناه بزرگ بریافته است».

از امام علی علیه السلام روایت کرده‌اند که فرموده! ای اهل عراق شما امیدوار کننده‌ترین را آیه 56 سوره طور می‌داند ولی ما امید بخشترین آیه را آیه 5 سوره ضحی می‌گوئیم که خداوند می‌فرماید: « بزودی پروردگارت تو را اعطا خواهد داد تا خرسند گردی».



با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز

از زحمات حضرتعالی بسیار سپاسگذارم.

امید که شاهد حضور همیشگی شما باشم .

باسلام خدمت عزیزان قران مدار

به نظر شما با یک آیه و یک سوره می شه فقیه شد ؟!!!


اگر می خواهید به پاسخ این سوال برسید با دقت متن پایین رو بخونیید .

در حديثى آمده است كه:

مردى خدمت پيغمبر اكرم (ص ) آمد عرض كرد: علمنى مما علمك اللَّه:" از آنچه خداوند به تو تعليم داده به من بياموز".

پيغمبر اكرم( ص ) او را به مردى از يارانش سپرد، تا قرآن به او تعليم كند، و او سوره" إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ" را تا به آخر(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ") به او تعليم داد.

آن مرد از جا برخاست و گفت:

همين مرا كافى است (تكفينى هذه الاية:" همين يك آيه مرا كفايت مى‏كند")!

پيغمبر اكرم (ص) فرمود: او را به حال خود بگذار كه مرد فقيهى شد! (رجع فقيها: او فقيه شد و بازگشت!)

دليل آن هم روشن است زيرا كسى كه مى‏داند كه اعمال ما حتى به اندازه يك" ذره" يا يك دانه" خردل" مورد محاسبه قرار مى‏گيرد امروز به حساب خود مشغول مى‏شود، و اين بزرگترين اثر تربيتىرا روى او دارد .

اين روايت را هم ببینید خیلی روشنگر است .

از" ابو سعيد خدرى" آمده كه وقتى آيه" فَمَنْ يَعْمَلْ ..." نازل شد

عرض كردم اى رسول خدا آيا من همه اعمالم را مى‏بينم؟

فرمود: آرى

گفتم: آن كارهاى بزرگرا ؟

فرمود: بله

گفتم: كارهاى كوچك كوچك را ؟

فرمود: بله

عرض كردم:" اى واى بر من! مادرم به عزایم بنشيند "!

فرمود:" بشارت باد بر تو اى ابو سعيد! چرا كه" حسنات" از ده برابر حساب مى‏شود، تا هفتصد برابر، و خدا براى هر كس بخواهد آن را هم مضاعف مى‏كند، و اما هر گناه به اندازه يك گناه مجازات دارد، يا خداوند عفو مى‏كند .

و بدان احدى با عملش نجات نخواهد يافت! (جز اينكه كرم خدا شامل او گردد)

عرض كردم حتى تو هم اى رسول خدا؟!

فرمود: حتى من، مگر اينكه خداوند مرا مشمول رحمتش سازد"!

خداوندا! جايى كه پيامبرت با آن عظمت تنها به عفو تو دل بسته است تكليف ما روشن است.

پروردگارا! اگر اعمال ما معيار نجات ما باشد واى به حال ما

و اگر كرم تو يار ما باشد خوشا بحال ما؟!

بارالها! آن روز كه تمام اعمال كوچك و بزرگ در برابر ما مجسم مى‏شود ما تنها به لطف عميم تو چشم دوخته‏ايم.


التماس دعا :Gol::Gol::Gol:

[=Calibri][Enter Post Title Here]


با سلام به همه دوستان خوب و عزیز



این بار با نکته ای در باره کیفیت رفتار مستکبرا ن با مردم در خدمت شما هستیم .


آیا می دانید قرآن رفتار مستکبران را با مردم چگونه ترسیم می کند ؟


پادشاهان و مستکبران جهان از سه چیز برای تسلط خویش بر مردم استفاده می کنند . ( زر ؛ زور ؛ تزویر )



[=Calibri]1-زر و سیم


با دارایی ها و ثروت خویش عده زیادی را مبهوت خود کرده و برای رسیدن به مقاصد خود از آنها بهره می گیرند .


- به طور مثال قارون با نمایش اموال و دارایی های خود ؛ مردم را فریفته خود ساخته بود و خود را یک شخصیت مهم جلوه داده بود بطوریکه عده ای آرزوی بهرمندی از چنین اموالی را داشتند و معلوم است که چنین افرادی چه دیدگاهی نسبت به چنین شخصیتی پیدا می کنند .


فخرج علی قومه فی زینته قال الذین یریدون الحیاه الدنیا یا لیت لنا مثل ما اوتی قارون انه لذو حظ عظیم ( قصص / 79 )


( روزی قارون ) با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد ؛ آنها که خواهان زندگی دنیا بودند گفتند : ای کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم به راستی که بهره عظیمی دارد .


- فرعون نیز با دارایی های خویش مردم را به طمع انداخته بود به طوریکه برای رسیدن به بخشی از آن اموال حاضر بودند هر کاری را انجام دهند . اگر چه آن کار ایستادن در مقابل پیامبر خدا باشد .


و جاء السحره فرعون قالوا ان لنا لاجرا ان کنا نحن الغالبین قال نعم و انکم لمن المقربین (اعراف / 113-114 )


ساحران نزد فرعون آمدند و گفتند : آیا اگر ما پیروز گردیم ، اجر و پاداش مهمی خواهیم داشت ؟ گفت : آری و شما از مقربان خواهید بود .


2-زور و قدرت



صاحبان قدرت و خود خواهان متکبر در بعضی از موارد برای رسیدن به امیال خود از قدرت خویش استفاده می کنند .


به طور مثال در داستان موسی و فرعون پس از اقرار ساحران به نا توانی خود در مقابل معجزه موسی ، به او ایمان آوردند و فرعون برای قدرت نمایی خود آنها را تهدید کرد تا هم ساحران را ازرفتارشان پشیمان نماید و هم به دیگران درس عبرتی بدهد . بنابر این گفت :


لاقطعن ایدیکم و ارجلکم من خلاف ثم لاصلبنکم اجمعین ( اعراف / 124 )


سوگند می خورم که دستها و پاهای شما را به طور مخالف ( دست راست با پای چپ ، یا دست چپ با پای راست ) قطع می کنم سپس همگی را به دار می آویزم . !

3-تزویر و ریا



استفاده از تزویر و ریاکاری یکی دیگر از حربه هایی است که مستکبران برای رسیدن به مقاصد شومشان از آن بهره می گیرند .


چنانکه امروزه به خوبی می بینیم که مستکبران عالم با نام دفاع از حقوق بشر ، خود حقوق بشر را زیر پا می گذارند و با نام مقابله با تروریست ، خود در سراسر جهان افراد بی گناه را قتل عام می کنند .


یخادعون الله و الذین آمنوا و ما یخدعون الا انفسهم و ما یشعرون ( بقره / 9 )


می خواهند خدا و مومنان را فریب دهند در حالی که جز خودشان را فریب نمی دهند (اما ) نمی فهمند .


تا نکته لطیف دیگری از قرآن همه شما را به خدا می سپارم .


برای پر بار شدن این بخش از مطالب شما عزیزان استقبال خواهد شد .:Gol::Gol::Gol:

بسم الله
در آیه 101 سوره مبارکه یوسف علیه السلام نکته ظریفی است که حضرت یوسف علیه السلام با آن همه مقامات و کرامات و جایگاه بلند مرتبه در نزد خداوند، از دعا برای عاقبت بخیری غافل نشده و برای آن از خدا دعا و خواهش دارد که مسلمان از دنیا برود.

رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ﴿۱۰۱﴾
پروردگارا تو به من دولت دادى و از تعبير خوابها به من آموختى اى پديدآورنده آسمانها و زمين تنها تو در دنيا و آخرت مولاى منى مرا مسلمان بميران و مرا به شايستگان ملحق فرم

بسم الله
از آیه 19 سوره مبارکه حشر در می یابیم که خداوند آنانی را که او را فراموش کنند به بدترین عذاب و زیان
مجازات خواهدکرد و آن همان خودفراموشی است
.

وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُون
﴿۱۹﴾

چون كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند و او [نيز] آنان را دچار خودفراموشى كرد آنان همان نافرمانانند.

هیچ اهل دنیایی نیامده که اهل دنیای پیش از خود را تکذیب نکند.(كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا)...هر بار كه امتى [در آتش] درآيد همكيشان خود را لعنت كند.اعراف 38

هیچ اهل اللّهی نیامد که اهل الله پیش از خود را تصدیق نکند.( إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ)...من فرستاده خدا به سوى شما هستم تورات را كه پيش از من بوده تصديق مى‏كنم. الصف6

با سلام و تشکر؛
جنای توحید صمدی منتظر ادامۀ پستها هستیم.(منتقل شد.)
http://www.askdin.com/showthread.php?t=8712

موضوع قفل شده است