وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۴۶﴾
حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ ﴿۴۷﴾

وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ ﴿۹۹﴾

معنی یقین، مرگ هست؟ یا دست یافتن به حقیقت؟
چرا بعد از مرگ به یقین می رسند؟

فرق کلمه اتانا و یاتیک در چیست؟
آیا ما باید پروردگار را بدون یقین عبادت کنیم بعد به یقین برسیم؟
آیا خاتم النبین (ص) به پروردگار خود یقین نداشت؟

برچسب: 

habibeh;1094 نوشت:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۴۶﴾
حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ ﴿۴۷﴾

وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ ﴿۹۹﴾

معنی یقین، مرگ هست؟ یا دست یافتن به حقیقت؟
چرا بعد از مرگ به یقین می رسند؟

فرق کلمه اتانا و یاتیک در چیست؟
آیا ما باید پروردگار را بدون یقین عبادت کنیم بعد به یقین برسیم؟
آیا خاتم النبین (ص) به پروردگار خود یقین نداشت؟


با سلام وتشکر از طرح سؤال شما

اگر ابتدا معنی دقیق ومراد از الیقین در این آیات روشن شود ، بخش عمده ای از سؤالات شما حل می شود.معروف و مشهور در ميان مفسران اين است كه منظور از" يقين"در هر دو سوره ای که مطرح کردید (مدثر -حجر) در اينجا همان مرگ است . وچنانچه در تفسیر نمونه آمده؛
جهت اینکه مرگ، يقين ناميده شده چرا كه مرگ يك امر مسلم است، و انسان در هر چيز شك كند در مرگ نمى‏تواند ترديد به خود راه دهد.و يا اينكه به هنگام مرگ پرده‏ها كنار مى‏رود و حقايق در برابر چشم انسان آشكار مى‏شود، و حالت يقين براى او پيدا مى‏گردد.
اگر یقین در این آیات مرگ معنی شود ،دیگر این ایراد وارد نیست که آیا ما باید بدون یقین عبادت کنیم وبعدها یقین پیدا کنیم ویااینکه پیامبر یقین داشته یا نه؟؟؟؟؟؟؟چون معنی آیه این است که : خدا را تا لحظه آخر وتادم مرگ عبادت کنید .
التماس دعا

با تشکر از پاسخ جامع جناب استاد عسگری بنده نیز توضیحی دراین خصوص در تفسیر ارزشمند المیزان دیدم که فکرکردم مطالعه اش خالی از لطف نباشد:

تو بر عبوديت خود ادامه بده و هم چنان بر اطاعتت و اجتنابت از معصيت صبر كن، و نيز هم چنان بر آنچه كه ايشان مى‏گويند تحمل كن تا مرگت فرا رسد و به عالم يقين منتقل شوى، آن وقت مشاهده كنى كه خدا با آنان چه معامله‏اى مى‏كند.
و از اينكه فرا رسيدن مرگ را به عبارت" تا يقين برايت بيايد" تعبير كرده نيز اشعار بر اين معنا هست، براى اينكه در اين جمله عنايت بر اين است كه مرگ در دنبال تو و طالب تو است، و به زودى به تو مى‏رسد، پس بايد هم چنان پروردگارت را عبادت بكنى تا او به تو برسد، و اين يقين همان عالم آخرت است كه عالم يقين عمومى ما وراء حجاب است، نه اينكه مراد از يقين آن يقينى باشد كه با تفكر، و يا رياضت و عبادت به دست مى‏آيد.

موضوع قفل شده است