جمع بندی صفات واسماء الهی چه تفاوتی باهم دارند؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
صفات واسماء الهی چه تفاوتی باهم دارند؟
باسلام لطفا" درمورد صفات واسمائ الهی توضحیاتی بفرمایید. این که صفات واسمائ الهی چه تفاوتی باهم دارند؟ ازنظر معنائ وکاربردی بیان کنید ونیز باتوجه به احادیث ائمه علیه السلام وقرآن بیان بفرمایید. وهمچنین اگر ممکن است منابع یا کتابهای را دراین مورد معرفی کنید. باتشکر
موضوعات مشابه: 
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
لطفا" درمورد صفات واسمائ الهی توضحیاتی بفرمایید. این که صفات واسمائ الهی چه تفاوتی باهم دارند؟ ازنظر معنائ وکاربردی بیان کنید ونیز باتوجه به احادیث ائمه علیه السلام وقرآن بیان بفرمایید. وهمچنین اگر ممکن است منابع یا کتابهای را دراین مورد معرفی کنید.  
میان اسم و صفت تفاوتی نیست جز اینکه اسم دلالت بر ذات دارد اما صفت دلالت بر معنایی می کند که ذات متصف به آن است، چه آن حقیقت و معنا عین ذات باشد و چه نباشد. برای بیان مطلب به زبان ساده مثلا وقتی ما می گوییم: «خدا عالم است» با توجه به چنین توصیفی می توان اسمی به نام «عالم» بر خداوند نهاد، و گفت «عالِم» از اسمای الهی است، اما صفت، بر همان خودِ صفت دلالت می کند، یعنی «علم» می گوییم «علم» یکی از صفات الهی است، کسی نمی گوید: «علم» اسم خداوند است. به بیان علمی تر و تخصصی تر اسم «مشتق» است، چون: «عليم» و «قدير» و غيرهما و صفت، مبدأ اشتقاق است، چون: «علم» و «قدرت» و مانند اين، پس مفهوم اسم، مثل «مركّب» است و مفهوم صفت «بسيط» بنابراین میان اسماء و صفات تفاوت مصداقی و خارجی وجود ندارد. صفت علم و عالمیت به یک حقیقت اشاره دارند. برای اطلاع بیشتر در میان کتاب های فارسی به کتاب های گوهر مراد نوشته حکیم لاهیجی، ص239،  اسرار الحکم نوشته ملاهادی سبزواری، صص126 و 127، یا ترجمه تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبایی  ج8، ص461 مراجعه کنید.  
سلام استاد خسته نباشید.ممنون از پاسخ کوتاهتان، انتظار داشتم بیشتر توضیح می دادید. آیا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم وائمه علیه السلام که برگزیده وخلیفه الله هستند ،همه اسمائ وصفات الهی  شامل  آن بزرگواران هم می شوند؟ یاعلی ولی الله
آیا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم وائمه علیه السلام که برگزیده و خلیفه الله هستند، همه اسمائ وصفات الهی  شامل  آن بزرگواران هم می شوند؟
 بله، ایشان کامل ترین تجلی اسماء و صفات الهی هستند، یعنی هیچ مخلوقی وجود ندارد که بتواند مانند ایشان آیینه اسماء و صفات الهی باشد.
جمع بندی پرسش: لطفا" درمورد اسما و صفات الهی توضیحاتی بفرمایید. این که اسما و صفات الهی از نظر معنا و کاربرد چه تفاوتی باهم دارند؟ همچنین اگر ممکن است منابع یا کتابهای را دراین مورد معرفی کنید. آیا پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیه السلام) که برگزیده و خلیفه الله هستند، همه اسما و صفات الهی شامل آن بزرگواران هم می شوند؟ پاسخ: میان اسم و صفت تفاوتی نیست جز اینکه اسم دلالت بر ذات دارد اما صفت دلالت بر معنایی می کند که ذات متصف به آن است، چه آن حقیقت و معنا عین ذات باشد و چه نباشد. برای بیان مطلب به زبان ساده مثلا وقتی ما می گوییم: «خدا عالم است» با توجه به چنین توصیفی می توان اسمی به نام «عالم» بر خداوند نهاد، و گفت «عالِم» از اسمای الهی است، اما صفت، بر همان خودِ صفت دلالت می کند، یعنی «علم» می گوییم «علم» یکی از صفات الهی است، کسی نمی گوید: «علم» اسم خداوند است. به بیان علمی تر و تخصصی تر اسم «مشتق» است، چون: «عليم» و «قدير» و غيرهما و صفت، مبدأ اشتقاق است، چون: «علم» و «قدرت» و مانند اين، پس مفهوم اسم، مثل «مركّب» است و مفهوم صفت «بسيط». بنابراین میان اسماء و صفات تفاوت مصداقی و خارجی وجود ندارد. صفت علم و عالمیت به یک حقیقت اشاره دارند. برای اطلاع بیشتر در میان کتاب های فارسی به کتاب های گوهر مراد نوشته حکیم لاهیجی، ص239،  اسرار الحکم نوشته ملاهادی سبزواری، صص126 و 127، یا ترجمه تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبایی  ج8، ص461 مراجعه کنید.  در مورد سوال دومتان نیز پاسخ مثبت است، ایشان کامل ترین تجلی اسماء و صفات الهی هستند، یعنی هیچ مخلوقی وجود ندارد که بتواند مانند ایشان آیینه جامعی از اسماء و صفات الهی باشد.
موضوع قفل شده است