جمع بندی دستور اميرالمومنين(ع) به خواندن نماز در پنج نوبت

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دستور اميرالمومنين(ع) به خواندن نماز در پنج نوبت
سلام علیکم در نامه 52 نهج البلاغه آمده که امام دستور دادن نمازها در پنج وعده خوانده شود این امر با روشی که ما انجام می دیم مخالف نیست؟ متشکر میشم راهنمایی کنید.
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد حکیم
کوهساران said in دستور اميرالمومنين(ع) به خواندن نماز در پنج نوبت
سلام علیکم در نامه 52 نهج البلاغه آمده که امام دستور دادن نمازها در پنج وعده خوانده شود این امر با روشی که ما انجام می دیم مخالف نیست؟ متشکر میشم راهنمایی کنید.
  در نامه امام علی(علیه السلام)  نکاتی وجود دارد نماز را باید اول وقت خواند و و 5 وعده وقت فضیلت و ثواب اول وقت  است و نامه حضرت امام(علیه السلام) تاکید بر اقامه نماز در اول وقت و درک فضیلت آن است اما این که جمع بین نمازهای پنجگانه را در وقت ادای نمازمی توان کرد باید گفت که می شود جمع بین آنها کرد و در سه وعده خواند و در عصر رسول خدا(صلى الله عليه وآله) و همچنين در اعصار معصومان(عليهم السلام) نمازها غالباً به صورت جداگانه و در پنج وقت فضيلت انجام مى شده و امروز هم اگر در پنج وقت بخوانيم بهتر است; ولى با اين حال پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در سفرها و در مواقع گرماى شديد و سرماى شديد و باران اجازه جمع ميان نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را بى آنکه عذر خاصى در ميان باشد (مانند گرماى شديد و سرماى شديد و باران) مى داد. افزون بر اين بارها در زندگى پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) اتفاق افتاد که بدون هيچ عذرى جمع ميان دو نماز کرد و فرمود: «مى خواهم رخصتى براى امت من باشد تا اگر مايل به جمع باشند بتوانند از اين رخصت استفاده کنند.» حتی در روایتی از اهل سنت آمده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) جمع بین نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء کرد، به آن حضرت عرض شد که چرا چنین کردی؟ فرمود:« این گونه عمل کردم تا حرجی بر امتم نباشد»(1) بنا براین کلام حضرت امام علی بن ابیطالب (علیه السلام) در نامه 52 نهج البلاغه که به تبیین اوقات فضیلت نمازهای یومیه می پردازد، تأکید بر امری مستحب و یکی از سنن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دارد و دلالت بر وجوب و الزام و حتمیت ندارد.   پی نوشت:
  1. ر.ک: شرح الزرقانی علی موطأ مالک، ج 1، باب الجمع بین الصلاتین فی الحضر ص 294 .
جمع بندی پرسش : در نامه 52 نهج البلاغه آمده است که امام علی (علیه السلام) دستور دادند نمازها در پنج وعده خوانده شود، این امر با روشی که ما انجام می دهیم مخالف نیست؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. پاسخ: در نامه امام علی(علیه السلام)  نکاتی وجود دارد: نماز را باید اول وقت خواند و 5 وعده وقت فضیلت و ثواب اول وقت است و نامه حضرت امام(علیه السلام) تاکید بر اقامه نماز در اول وقت و درک فضیلت آن است. اما این که جمع بین نمازهای پنجگانه را در وقت ادای نماز می توان کرد باید گفت که می شود جمع بین آنها کرد و در سه وعده خواند و در عصر رسول خدا(صلى الله عليه وآله) و همچنين در اعصار معصومان(عليهم السلام) نمازها غالباً به صورت جداگانه و در پنج وقت فضيلت انجام مى شده و امروز هم اگر در پنج وقت بخوانيم بهتر است; ولى با اين حال پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در سفرها و در مواقع گرماى شديد و سرماى شديد و باران اجازه جمع ميان نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را بى آنکه عذر خاصى در ميان باشد (مانند گرماى شديد و سرماى شديد و باران) مى داد. افزون بر اين بارها در زندگى پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) اتفاق افتاد که بدون هيچ عذرى جمع ميان دو نماز کرد و فرمود: «مى خواهم رخصتى براى امت من باشد تا اگر مايل به جمع باشند بتوانند از اين رخصت استفاده کنند.» حتی در روایتی از اهل سنت آمده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) جمع بین نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء کرد، به آن حضرت عرض شد که چرا چنین کردی؟ فرمود:« این گونه عمل کردم تا حرجی بر امتم نباشد»(1) بنابراین کلام حضرت امام علی بن ابیطالب (علیه السلام) در نامه 52 نهج البلاغه که به تبیین اوقات فضیلت نمازهای یومیه می پردازد، تأکید بر امری مستحب و یکی از سنن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دارد و دلالت بر وجوب و الزام و حتمیت ندارد. پی نوشت:
  1. ر.ک: شرح الزرقانی علی موطأ مالک، ج 1، باب الجمع بین الصلاتین فی الحضر ص 294 .
 
موضوع قفل شده است