جمع بندی حلالیت گرفتن به جای دیگران!

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حلالیت گرفتن به جای دیگران!
سلام بر شما استاد یه سوال دیکه ای دارم یکی از بستگان تو بچگی خیلی دزدی می کرد از این و اون تو نوجوانی هم همینطور الان اینکارها رو نمی کنه فامیل اطلاع داشتن که کار اون بود چون اخر سر لو می رفت دلم خیلی براش می سوزه ایا من می تونم برم به فامیل بگم حلالش کنید ؟ ایا اگه باز یاد فامیل بندازم گناه این شخص رو  گناه نمی کنم ؟ چون ایشون  الان خیلی مومن هست و اصلا اون انسان سابق نیست  و یقین دارم که خودش هم حلالیت نگرفته و هیچ وقت هم اینکار را نمی کنه چون خجالت می کشه
با نام و یاد دوست               کارشناس بحث: استاد بدیع
با سلام توصیه دیگران به داشتن روحیه گذشت کار خوبی است و شما می توانید به صورت کلی این توصیه را داشته باشید. اما اگر قرار باشد اسمی از آن فرد و کاری که انجام داده است ببرید باید با خود او در میان بگذارید. شاید اصلا از آن فردی که از او حلالیت می گیرید دزدی نکرده باشد. شاید قبلا خود او حلالیت گرفته باشد .... بنابراین اگر قصد دارید چنین کاری را انجام دهید باید با خود او در میان بگذارید. جبران حق الناس وظیفه اوست و ابتدا باید نسبت به انجام این وظیفه احساس مسئولیت پیدا کند. سپس میتوانید در شیوه ادای این حق الناس به او کمک کنید. 
با سلام و تشکر از شما استاد بدیع من یقین دارم که ایشون به هیچ وجه حلالیت نگرفته و نمیگیره چون شرم داره شما فرمودید  می توانید به صورت کلی اینکار را انجام دهید میشه بفرمایید چطوری مثلا ؟؟ ممونم میشه بیشتر راهنمایی بفرمایید
شما فرمودید  می توانید به صورت کلی اینکار را انجام دهید میشه بفرمایید چطوری مثلا ؟؟
وقتی در جمعی قرار دارید به یک مناسبتی بحث گذشت و حلال کردن را باز کنید. در این باره روایتی بخونید و یا به داستانی اشاره کنید. نقل قولی از یکی از بزرگان بیاورید و به نوعی در مخاطبین خود روحیه گذشت را تقویت کنید و آنها را برای حلال کردن با انگیزه نمایید. گاهی اوقات انسان بدی و یا ظلمی را که به اون شده به یاد میاره و اون را می بخشه که طبیعتا بخشش براش سخت تر می شود. اما گاهی اوقات ظلمی را که به اون شده فراموش میکنه و بدون اینکه تک تک حقوقی که از او تضییع شده را به یاد بیاره به یک باره همه را می بخشه. این دومی آسان تره. شما هم بدون رضایت اون فرد نباید خاطره سرقت هایی را که انجام داده زنده کنید. یا اینکه به طور کلی و بدون اسم بردن از او اقوام را به گذشت دعوت کنید. یا اینکه اگر میخواهید به طور خاص او را ببخشند موضوع را با خودش در میان بگذارید و بگویید حاضرید از طرف او حلالیت بگیرید. 
جمع بندی پرسش: یکی از بستگان در دوران كودکی از دیگران دزدی می کرد. بالاخره همه هم فهمیدند که کار او بوده و به تدریج دزدی را کنار گذاشت. نگران هستم مدیون بماند. میتوانم به جای او از فامیل حلالیت بگیرم؟ یا اینکه نباید مجددا گناه او را یادآوری کنم؟ من یقین دارم که هنوز حلالیت نگرفته. چون خجالت می کشه. پاسخ: توصیه دیگران به داشتن روحیه گذشت کار خوبی است و شما می توانید به صورت کلی این توصیه را داشته باشید. وقتی در جمعی قرار دارید به یک مناسبتی بحث گذشت و حلال کردن را باز کنید. در این باره روایتی بخونید و یا به داستانی اشاره کنید. نقل قولی از یکی از بزرگان بیاورید و به نوعی در مخاطبین خود روحیه گذشت را تقویت کنید و آنها را برای حلال کردن با انگیزه نمایید. گاهی اوقات انسان بدی و یا ظلمی را که به اون شده به یاد میاره و اون را می بخشه که طبیعتا بخشش براش سخت تر می شود. اما گاهی اوقات ظلمی را که به اون شده فراموش میکنه و بدون اینکه تک تک حقوقی که از او تضییع شده را به یاد بیاره به یک باره همه را می بخشه. این دومی آسان تره. اما اگر قرار باشد اسمی از آن فرد و کاری که انجام داده است ببرید باید با خود او در میان بگذارید. شاید اصلا از آن فردی که از او حلالیت می گیرید دزدی نکرده باشد. شاید قبلا خود او حلالیت گرفته باشد .... بنابراین اگر قصد دارید چنین کاری را انجام دهید باید با خود او در میان بگذارید. جبران حق الناس وظیفه اوست و ابتدا باید نسبت به انجام این وظیفه احساس مسئولیت پیدا کند. سپس میتوانید در شیوه ادای این حق الناس به او کمک کنید. 
موضوع قفل شده است