آیا ازدواج موقت نسخ شده؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا ازدواج موقت نسخ شده؟
سلام علیکم لطفا راجع به این شبهه پاسخ فرمایید.   متعه حرام است چون پیامبر(ص) در روز خیبر آن را تحریم کردند روایاتی در کتب شیعه است که از متعه نهی کرده است. مثل «المتعه لاتفعلها الا الفواجر» یا روایت «لاتدنس نفسک بها». پس چرا شما شیعیان آن را انجام می دهید؟ آیا شما خواهر خود را به عنوان متعه به ازدواج کسی در می آورید؟ متشکرم.
با نام و یاد دوست سلام از اینکه سوال تان را با این مرکز درمیان گذاشتید سپاسگزاریم در خصوص سوالی که مطرح نموده اید به اطلاع می رساند پاسخ سوال شما در تاپیک زیر توسط کارشناس محترم ارائه شده است: احادیثی از شیعه در حرمت ازدواج موقت؟ خواهشمندم تاپیک فوق را به دقت مطالعه نمایید، اگر سوالی داشتید اطلاع دهید. نکته: لطفا قبل از ارسال پرسش با جستجوی آن در سایت از عدم وجود آن اطمینان حاصل کنید. در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
  اگر متعه برای زن، یک شغل باشد و محل کسب درامد باشد، چنین برداشتی ( فحشا بودن ) توسط مخالفین قابل درک است. و نیز اگر مرد برای سوء استفاده از زنها با وعده و وعید و دروغ، مخ زنی کند، چنین برداشتی قابل درک است. اما اگر متعه به چهات دیگری باشد، این مطلب صدق نمیکند. مثلا برای شناخت قبل از ازدواج که الان هم خانواده ها گاهی از این روش استفاده می کنند.  مثلا برای دیدن بدن مرد توسط زن. چون زن نمیتواند قبل از ازدواج بدن مرد را ببیند اما اگر متعه کند میتواند بدن مرد را ببیند تا تصمیم قطعی بگیرد.  یا مثلا ضعف مالی مرد مجرد در پرداخت مهریه و نفقه ازدواج دائم یا مرد و زن دچار مشکلات جسمانی یا بیماری هستند که کسی حاضر به ازدواج دائم با آنها نیستند و جهت رفع نیاز جنسی از این روش استفاده میکنند. یا مرد و زنی که به لحاظ روانی، اجتماع گریز یا ترسو هستند یا فوبیا دارند یا مشکلاتی که قادر به اداره زندگی و ازدواج دائم نیستند و نتوانستند خود را درمان کنند. یا داشتن همدم برای زنی که مطلقه است اما مرد توان پرداخت نفقه ی او را به عنوان همسر دوم ندارد. یا حتی برخی نمیتوانند مدت زیادی با فردی زندگی کنند. اینگونه افراد دوست ندارند و دوستی هایشان مدت زیادی طول نمیکشد.       
نکته  ای که باید به  آن توجه کرد این است که برخی روایات وارد شده در نهی از متعه الزاما تنافی با حلیت آن ندارد بلکه کراهت را می رساند و به همین دلیل با وجود حلیت این کار  ائمه از آن پرهیز داشته اند و نیز روایاتی با این   مضمون وارد شده که خداوند آن را  برای اهل فسق جایز دانسته است  یعنی هدف از حلیت آن جلوگیری از زنا است و کنترل افراد ضعیف النفس در جامعه  عده ای شاید کراهت این عمل را نپدیرند و به روایاتی که در مدح این عمل وارد شده استناد کنند  که باید گفت ان هم تنافی با کراهت ندارد چون همانطور که میدانید علمای اخلاق گفته اند اگر کسی مکروهی را به این نیت که حلال را بر خود حرام نکرده باشد انجام دهد صواب کرده است  (آقای مکارم شیرازی وجه خوبی در جمع این روایات ارائه کردند   که در تاپیک هم امده اما بهتر آن بود که اصل را بر کراهت این عمل با جواز قرار میدانند نه اباحه ) مثلا بسیاری افراد بوده اند که قبل از عقد محضری در دوران نامزدی با اجازه ی خانواده ی شان عقد متعه انجام دادند. جدا از وجه روایی سیره ی عقلا هم  کراهت آن  است   البته این نکته هم باید گفته شود که منظور از زواج متعه آن چیزی نیست که امروزه به این نام در جامعه دیده میشود بلکه چیز دیگری است  از نظر اخلاقی فحشا آن است که که زنی یا مردی فقط به نیت پول به نکاح بپردازد حالا این در نکاح دائم باشد خواه متعه  گرچه شاید از لحاظ حقوقی این چنین نباشد  اکثر زنانی که به این عمل می پردازند  هدفی جز پول ندارند  جدا از بحث های اخلاقی از لحاظ تاریخی هم ما در صدر اسلام نشنیده ایم عده از زنان در جایی جمع شوند و در ازای پول  به نکاح دیگری در آیند بلکه این عمل توسط افراد خاص  در شرایط اظطراری صورت می پذیرفت  جواز متعه مشابه ازدواج با زنان  اهل کتاب است که عده ای از علما به  درستی جواز آن را ناشی از اضطرار میدانند  الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ ۖ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شده، و طعام كسانى كه اهل كتابند براى شما حلال، و طعام شما براى آنان حلال است. و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاكدامن از مسلمان، و زنان پاكدامن از كسانى كه پيش از شما كتاب [آسمانى‌] به آنان داده شده، به شرط آنكه مَهرهايشان را به ايشان بدهيد، در حالى كه خود پاكدامن باشيد نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهانى دوست خود بگيريد. و هر كس در ايمان خود شكّ كند، قطعاً عملش تباه شده، و در آخرت از زيانكاران است.