جمع بندی دیکتاتوری رضاشاه در خدمات دهی

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دیکتاتوری رضاشاه در خدمات دهی
با سلام لطفا به این شبهه پاسخ دهید    بنظر ما رضاشاه خیلی دیکتاتور بود،باید رأی گیری عمومی میکرد که ملت حموم میخواهید یا خزینه،مدرسه میخواهید یا مکتب؟دانشگاه میخواهید یا حوزه؟واکسن میخواهید یا ادرار شتر؟!! باید دموکرات میبود!!!
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
بنظر ما رضاشاه خیلی دیکتاتور بود،باید رأی گیری عمومی میکرد که ملت حموم میخواهید یا خزینه،مدرسه میخواهید یا مکتب؟دانشگاه میخواهید یا حوزه؟واکسن میخواهید یا ادرار شتر؟!! باید دموکرات میبود!!!
این پیام به جای استدلال دارد مغالطه به خورد مخاطب می دهد که در قالب چند نکته پاسخ آنها عرض می شود: نکته اول: حتی این خدمات هم دیکتاتوری را توجیه نمی کند؛ این دو به هم ارتباطی ندارد!! دیکتاتوری و دموکرات بودن در اصل حکومت یک شخص است، نه در رفتارهایش! حاکم یک جامعه که برای تک تک تصمیماتش نظرخواهی نمی کند که توقع داشته باشیم رضاشاه برای ساخت حمام رفراندوم برپا کند وگرنه دیکتاتور خواهد بود! اینکه می گوییم رضاشاه دیکتاتور است به خاطر اصل حکومت اوست. اصل حکومت او بدون رضایت و رأی مردم بوده است، اصلا نوبت به رفتارهایش نمیرسد!   نکته دوم: این پیام بیش از آنکه تمجید از رضاشاه باشد تحقیر مردم ایران است که بگوییم مردم ایران (دور از شأنشان) همگی اینقدر نفهم بودند که ادرار شتر را به واکسن ترجیح میدادند یا خزینه را بر حمام مقدم میداشتند و در این میان اما فقط رضاشاه می فهمید!! این چیزها اگر هم در زمان رضاشاه اتفاق افتاده باشد مطالبه عمومی مردم بوده است، ربطی به رضا شاه و احمدشاه و فلان شاه ندارد!!   نکته سوم:  اینکه رضاشاه دغدغه این امور را داشته و حکومت را بدین خاطر دنبال کرده است، و در این امور موفق بوده، و اگر رضا شاه نمیبود این اتفاقات نمی افتاد، همگی ادعاهایی است که چون هزینه نداشته به راحتی به عنوان یک امر مسلّم و قطعی در این پیام آمده در حالی که همگی نیاز به مستندات معتبر تاریخی دارد. به هر حال اگرچه این دستاوردهایی که تراشیده میشود به لحاظ تاریخی شفاف و روشن نیست، اما یک چیزهایی خیلی شفاف و روشن است، به عنوان نمونه مخالفت رضاشاه با حجاب و روضه سیدالشهدا(ع). یا حقارت و خود کم بینی او در برابر غرب. رضاشاه نه در شاه شدنش اختیاری داشت و نه در خلع شدنش! انگلیسی ها او را آوردند و بعد هم بردند، حتی بعد از خلع اجازه ندادند در کشورش بماند. دیگر ذلت بالاتر از این؟   نکته چهارم: این پیام علاوه بر اشکلات فوق، به صورت تلویحی با مقایسه حوزه و دانشگاه در کنار مقایسه ادرار شتر و واکسن و مقایسه حمام و خزینه می خواهد حوزه علمیه را هم در نگاه مخاطب تحقیر کند. این تعارض انگاری میان حوزه و دانشگاه دقیقا یکی از بزرگترین نقاط ضعف تفکر رضا شاه است که طراح شبهه در این پیام می خواهد نقطه قوت او جلوه دهد!! گاهی یک امر اشتباه و غلط به قدری با قاطعیت ادا میشود که مخاطب در حقانیت آن به شک می افتد!! وگرنه کسی که دین اسلام را به عنوان جامع ترین دین پذیرفته میداند حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگرند، نه معارض یکدیگر. این مقایسه در شبهه فوق نشان از نهایت بغض و کینه طرحان این شبهه نسبت به اسلام و حوزه های علمیه دارد.
این نمونه ای از تبلیغات سلطنت طلبان در فضای اینترنته. داره سعی میشه ذهن جامعه برای پذیرش سلطنت و دیکتاتوری آماده بشه. دموکراسی ایراداتی داره و نمونه هایی وجود داره که نشون میده افراد انتخابی یا تصمیمات گرفته شده در سیستم دموکراسی لزوما بهترینها نیستند. اما این به معنای برتری سلطنت نیست. انتصاب موروثی حاکم هم در خیلی اوقات منجر به حاکمیت افراد نالایق میشه ...  از سوی دیگر، انتقادات وارده به دیکتاتوری صرفاً به خاطر تصمیم بر خلاف نظر اکثریت نیست، بلکه نبود فضای نقد، نبود رسانه های مستقل و ... می تونند باعث دیده نشدن مشکلات از سوی جامعه بشن. ضمن این که مردم نیاز به اهرمی برای اعمال قدرت در حکومت دارند وگرنه ممکنه حقوقشون نادیده گرفته بشه.
جمع بندی پرسش: پاسخ این شبهه چیست که از رفتارهای رضا شاه دفاع کرده و آنها را به حق معرفی می کند: «رضاشاه خیلی دیکتاتور بود، باید رأی گیری عمومی میکرد که ملت حموم میخواهید یا خزینه، مدرسه میخواهید یا مکتب؟ دانشگاه میخواهید یا حوزه؟ واکسن میخواهید یا ادرار شتر؟!! باید دموکرات میبود!!!» پاسخ: این پیام به جای استدلال دارد مغالطه به خورد مخاطب می دهد که در قالب چند نکته پاسخ آنها عرض می شود: نکته اول:  حتی این خدمات هم دیکتاتوری را توجیه نمی کند؛ این دو به هم ارتباطی ندارد!! دیکتاتوری و دموکرات بودن در اصل حکومت یک شخص است، نه در رفتارهایش! حاکم یک جامعه که برای تک تک تصمیماتش نظرخواهی نمی کند که توقع داشته باشیم «رضاشاه» برای ساخت حمام رفراندوم برپا کند وگرنه دیکتاتور خواهد بود! اینکه می گوییم «رضاشاه» دیکتاتور است به خاطر اصل حکومت اوست. اصل حکومت او بدون رضایت و رأی مردم بوده است، اصلا نوبت به رفتارهایش نمی رسد! دیکتاتوری و حکومت های موروثی دچار اشکالات فراوان است که نمی توان با این تبلیغات به ظاهر فریبنده، آنها را نادیده گرفت، اشکالاتی از جمله روی کار آمدن افراد نالایق، نبود فضای نقد، نبود رسانه های مستقل و مانند آن.   نکته دوم:  این پیام بیش از آنکه تمجید از «رضاشاه» باشد تحقیر مردم ایران است که بگوییم مردم ایران (دور از شأنشان) همگی اینقدر نفهم بودند که ادرار شتر را به واکسن ترجیح میدادند یا خزینه را بر حمام مقدم میداشتند و در این میان اما فقط «رضاشاه» می فهمید!! این چیزها اگر هم در زمان «رضاشاه» اتفاق افتاده باشد مطالبه عمومی مردم بوده است، ربطی به «رضاشاه» و «احمدشاه» و فلان شاه ندارد!!   نکته سوم:  اینکه «رضاشاه» دغدغه این امور را داشته و حکومت را بدین خاطر دنبال کرده است، و در این امور موفق بوده، و اگر «رضاشاه» نمی بود این اتفاقات نمی افتاد، همگی ادعاهایی است که چون هزینه نداشته به راحتی به عنوان یک امر مسلّم و قطعی در این پیام آمده در حالی که همگی نیاز به مستندات معتبر تاریخی دارد. به هر حال اگرچه این دستاوردهایی که تراشیده میشود به لحاظ تاریخی شفاف و روشن نیست، اما یک چیزهایی خیلی شفاف و روشن است، به عنوان نمونه مخالفت «رضاشاه» با حجاب و روضه سیدالشهدا(علیه السلام). یا حقارت و خود کم بینی او در برابر غرب.«رضاشاه» نه در شاه شدنش اختیاری داشت و نه در خلع شدنش! انگلیسی ها او را آوردند و بعد هم بردند، حتی بعد از خلع اجازه ندادند در کشورش بماند. دیگر ذلت بالاتر از این؟   نکته چهارم:  این پیام علاوه بر اشکلات فوق، به صورت تلویحی با مقایسه حوزه و دانشگاه در کنار مقایسه ادرار شتر و واکسن و مقایسه حمام و خزینه می خواهد حوزه علمیه را هم در نگاه مخاطب تحقیر کند. این تعارض انگاری میان حوزه و دانشگاه دقیقا یکی از بزرگترین نقاط ضعف تفکر «رضاشاه» است که طراح شبهه در این پیام می خواهد نقطه قوت او جلوه دهد!! گاهی یک امر اشتباه و غلط به قدری با قاطعیت ادا میشود که مخاطب در حقانیت آن به شک می افتد!! وگرنه کسی که دین اسلام را به عنوان جامع ترین دین پذیرفته میداند حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگرند، نه معارض یکدیگر. این مقایسه در شبهه فوق نشان از نهایت بغض و کینه طرحان این شبهه نسبت به اسلام و حوزه های علمیه دارد.    
موضوع قفل شده است