جمع بندی دریافت پول در مقابل دعای تضمینی! روحانیت شیعه به کجا می رود؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دریافت پول در مقابل دعای تضمینی! روحانیت شیعه به کجا می رود؟
با سلام خدمت دوستان و اساتید عزیز سال نو رو خدمت همه تبریک میگم و امیدوارم سالی خوب، خوش و همراه سلامتی داشته باشید. به تازگی عکسی از یک روحانی به نام حاج فردوسی در فضای مجازی دست به دست می شود که برای دعا هزینه دریافت می کند، و همچنین دعای ویژه برای عدم ابتلا به کرونا یا درمان کرونا دارد که هزینه ای ویژه دارد. آیا این رفتار از سوی روحانیت پذیرفتنی است؟ آیا  این مشی شیعه هست که امثال زراره، و در سده های بعد شیخ مفید و علامه مجلسی و بزرگان شیعه با سختی برای ما حفظ کردند. روحانیت به چه سمتی دارد می رود؟ با تشکر    
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
به تازگی عکسی از یک روحانی به نام حاج فردوسی در فضای مجازی دست به دست می شود که برای دعا هزینه دریافت می کند، و همچنین دعای ویژه برای عدم ابتلا به کرونا یا درمان کرونا دارد که هزینه ای ویژه دارد. آیا این رفتار از سوی روحانیت پذیرفتنی است؟ آیا  این مشی شیعه هست که امثال زراره، و در سده های بعد شیخ مفید و علامه مجلسی و بزرگان شیعه با سختی برای ما حفظ کردند. روحانیت به چه سمتی دارد می رود؟
برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه بفرمایید: نکته اول: قطعا چنین حرکتی از روحانیت پذیرفتنی نیست و حرکت روحانیت هم نباید بدین سمت و سو باشد، اما تعریفمان از روحانیت چیست؟ اگر منظور از روحانی هر کسی است که عبا و عمامه دارد، خب این چند متر پارچه را هر کسی می تواند از بازار تهیه کرده و روی سر بگذارد، بنابراین منطقی نیست که عملکرد چنین اشخاصی را مسیر حرمت روحانیت قلمداد کنیم. ما باید نگاهمان به روحانیت را عوض کنیم، چون همانگونه که در هر صنفی ممکن است انسان نالایق و حتی شیّادی وارد شود، در روحانیت هم این امکان وجود دارد، بلکه انگیزه برای ورود شیّادان به این عرصه، یک انگیزه مضاعفی است. چون شخص می تواند با سوء استفاده از اعتماد مردم به این لباس از آن بهره بیشتری ببرد. مسیر حرکت حوزه ها و روحانیت را بزرگان شیعه و بزرگان حوزه ترسیم می کنند، نه یک شخصی که حالا با عمامه در یک سایت اقدام به گرفتن پول در ازای دعا کرده است!! اعتبار این شخص در حوزه ها کجا و اعتبار بزرگانی چون امام(ره) و رهبری و آیت الله جوادی آملی و آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم و علامه حسن زاده و سایر مراجع و بزرگان کجا. امروز علمای حوزه بیش از مردم از این حرکت ناراحت بوده و پیگیر این موضوع و برخورد با این مدعی هستند. بنابراین اینکه انسان این همه انسان بزرگ را رها کند و این اشخاص مشکوک را به عنوان جهت فکری شیعه تلقی کند، اشتباه از خود انسان است.   نکته دوم: اساسا از نظر اسلام برای ارتباط با خداوند نیاز به هیچ واسطه ای نیست، هر انسانی میتواند مستقیما با خدا حرف زده و حاجتش را از او بخواهد. همچنین فلسفه دعا برای دیگران و توسل نیز مقدم داشتن کسی است که پیش خدا عزیزتر است، بنابراین اصلا فلسفه درخواست دعا یا توسل با پول گرفتن برای این وساطت سازگاری ندارد. بنابراین پول گرفتن برای دعا کردن اگر مصداق «اکل مال بالباطل» و درآمد نامشروع نباشد، قطعا به لحاظ دینی هیچ توجیه دینی و منطقی نداشته و مورد قبول شریعت نیست.  
بنابراین منطقی نیست که عملکرد چنین اشخاصی را مسیر حرمت روحانیت قلمداد کنیم.   ما باید نگاهمان به روحانیت را عوض کنیم، چون همانگونه که در هر صنفی ممکن است انسان نالایق و حتی شیّادی وارد شود، در روحانیت هم این امکان وجود دارد، بلکه انگیزه برای ورود شیّادان به این عرصه، یک انگیزه مضاعفی است. چون شخص می تواند با سوء استفاده از اعتماد مردم به این لباس از آن بهره بیشتری ببرد.  
سلام استاد . بله من متوجه هستم،این مسیر روحانیت نیست،اما همه این نگاه رو ندارند. مثلاََ از فلانی به دلیل برخی صحبت ها خلع لباس میشه،چرا از این افراد خلع لباس نمیشه.و حوزه علمیه در این مسائل منفعله؟
سلام استاد بله من متوجه هستم،این مسیر روحانیت نیست،اما همه این نگاه رو ندارند. مثلاََ از فلانی به دلیل برخی صحبت ها خلع لباس میشه،چرا از این افراد خلع لباس نمیشه.و حوزه علمیه در این مسائل منفعله؟
با سلام و احترام برخورد با چنین اشخاصی و خلع لباس آنها بر عهده حوزه علمیه نیست، بلکه بر عهده دادگاه ویژه روحانیت است. البته بنده هم معتقد هستم با این افراد باید برخورد صورت گیرد اما علت اینکه شاید امثال سید حسن آقامیری به صورت جدی تری مورد توجه قرار گرفته و خلع لباس شد این است که حرکت او خطرناک تر بود، چون باطل بودن رفتارهایی مثل پول گرفتن برای دعا خیلی آشکار و روشن است، اما حرکت سید حسن آقامیری در حقیقت تحریف دین آن هم به گونه ای بود که ممکن بود بسیاری از مردم فریب بخورند. حق و باطل برایشان مبهم میگشت. البته تاکید می کنم بنده با برخورد با این شخص هم موافق هستم.
جمع بندی ____________________________ پرسش: به تازگی عکسی از یک روحانی به نام حاج فردوسی در فضای مجازی دست به دست می شود که برای دعا هزینه دریافت می کند، و همچنین دعای ویژه برای عدم ابتلا به کرونا یا درمان کرونا دارد که هزینه ای ویژه دارد. آیا این رفتار از سوی روحانیت پذیرفتنی است؟ آیا  این مشی شیعه هست که امثال زراره، و در سده های بعد شیخ مفید و علامه مجلسی و بزرگان شیعه با سختی برای ما حفظ کردند. روحانیت به چه سمتی دارد می رود؟ پاسخ: برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه بفرمایید: نکته اول: قطعا چنین حرکتی از روحانیت پذیرفتنی نیست و حرکت روحانیت هم نباید بدین سمت و سو باشد، اما تعریفمان از روحانیت چیست؟ اگر منظور از روحانی هر کسی است که عبا و عمامه دارد، خب این چند متر پارچه را هر کسی می تواند از بازار تهیه کرده و روی سر بگذارد، بنابراین منطقی نیست که عملکرد چنین اشخاصی را مسیر حرمت روحانیت قلمداد کنیم. ما باید نگاهمان به روحانیت را عوض کنیم، چون همانگونه که در هر صنفی ممکن است انسان نالایق و حتی شیّادی وارد شود، در روحانیت هم این امکان وجود دارد، بلکه انگیزه برای ورود شیّادان به این عرصه، یک انگیزه مضاعفی است. چون شخص می تواند با سوء استفاده از اعتماد مردم به این لباس از آن بهره بیشتری ببرد. مسیر حرکت حوزه ها و روحانیت را بزرگان شیعه و بزرگان حوزه ترسیم می کنند، نه یک شخصی که حالا با عمامه در یک سایت اقدام به گرفتن پول در ازای دعا کرده است!! اعتبار این شخص در حوزه ها کجا و اعتبار بزرگانی چون امام(ره) و رهبری و آیت الله جوادی آملی و آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم و علامه حسن زاده و سایر مراجع و بزرگان کجا. امروز علمای حوزه بیش از مردم از این حرکت ناراحت بوده و پیگیر این موضوع و برخورد با این مدعی هستند. بنابراین اینکه انسان این همه انسان بزرگ را رها کند و این اشخاص مشکوک را به عنوان جهت فکری شیعه تلقی کند، اشتباه از خود انسان است.  نکته دوم: اساسا از نظر اسلام برای ارتباط با خداوند نیاز به هیچ واسطه ای نیست، هر انسانی میتواند مستقیما با خدا حرف زده و حاجتش را از او بخواهد. همچنین فلسفه دعا برای دیگران و توسل نیز مقدم داشتن کسی است که پیش خدا عزیزتر است، بنابراین اصلا فلسفه درخواست دعا یا توسل با پول گرفتن برای این وساطت سازگاری ندارد. بنابراین پول گرفتن برای دعا کردن اگر مصداق «اکل مال بالباطل» و درآمد نامشروع نباشد، قطعا به لحاظ دینی هیچ توجیه دینی و منطقی نداشته و مورد قبول شریعت نیست.  
موضوع قفل شده است