جمع بندی معرفی منابعی برای شناخت اسلام واقعی

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
معرفی منابعی برای شناخت اسلام واقعی
سلام وقت بخیر من 22 سال سن دارم و شیعه هستم اما میخوام فک کنم که اصلا اسلام رو نمیشناسم و مثل کسی که تازه میخواد مسلمان بشه شروع کنم به شناختن اسلام و مقایسه اسلام با دین های دیگه و شناخت پیامبر و.... و به طور واقعی اسلام رو بشناسم که  بدونم چرا این دین رو قبول کردم و... میخواستم بدونم به نظر شما چه کتاب های رو باید بخونم و چیکار بکنم که بتونم واقعا به اسلام ایمان بیاورم. ممنون میشم راهنماییم کنید
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
من 22 سال سن دارم و شیعه هستم اما میخوام فک کنم که اصلا اسلام رو نمیشناسم و مثل کسی که تازه میخواد مسلمان بشه شروع کنم به شناختن اسلام و مقایسه اسلام با دین های دیگه و شناخت پیامبر و.... و به طور واقعی اسلام رو بشناسم که  بدونم چرا این دین رو قبول کردم و... میخواستم بدونم به نظر شما چه کتاب های رو باید بخونم و چیکار بکنم که بتونم واقعا به اسلام ایمان بیاورم. ممنون میشم راهنماییم کنید
شما باید یک دوره مطالعات اعتقادی داشته باشید که میتوان منابع لازم برای این مطالعه را در سه بخش تقسیم کرد: مرحله اول: کتاب هایی چون اصول عقائد نوشته آقای محسن قرائتی، و همچنین کتاب "50 درس اصول عقائد برای جوانان" نوشته آیت الله مکارم شیرازی مرحله دوم: کتاب های کلام استدلالی نوشته استاد ربانی گلپایگانی و آموزش عقائد نوشته آیت الله مصباح یزدی مرحله سوم: کتاب های اعتقادی شهید مطهری که در 5 جلد ابتدایی مجموعه آثار ایشان یک جا چاپ شده است، و همچنین کتاب کلام نوین اسلامی نوشته استاد عبدالحسین خسروپناه و همچنین ترجمه کتاب محاضرات فی الاعتقادات   چند نکته تکمیلی نیز باید عرض کنم: نکته اول: آنچه که معرفی شد به عنوان منابع اعتقادی است، بنابراین برای قوی شدن در سایر عرصه ها هم خوب است انسان مطالعاتی داشته باشد، مثل نهج البلاغه، کتاب های اخلاقی و مانند آن نکته دوم: فارغ از این سیر مطالعاتی که بیان شد، خواندن مجموعه کتاب های شهید مطهری و همچنین یک دوره تفسیر در ارتقای درجه علمی شما بسیار مفید است. میتوانید از تفسیر نمونه استفاده کنید. نکته سوم: شما نباید به خاطر شوقی که اکنون برای عالم شدن دارید یک مطالعه سنگین و گسترده را آغاز کنید چون شما را خسته خواهد کرد و خیلی زود آن را رها خواهید کرد، یک مطالعه سبک اما مداوم بسیار نتیجه بخش تر خواهد بود. مثلا روزی نیم ساعت، یک ساعت، یا کمی بیشتر متناسب با میل خودتان تنظیم کنید و بدان پایبند بمانید، در این صورت با گذشت چند سال خواهید دید که به لحاظ علمی چقدر فرق کرده اید.  
عذر میخوام من  اول میخوام  نسبت به دین های دیگه شناخت پیدا کنم و برتری اسلام نسبت به دین های دیگه اول ثابت بشه برای خودم ینی دین های دیگه رو قشنگ بشناسم و تحقیق کنم در موردش و بعد به اسلام رو بیاورم میخواستم بدونم نظر شما چیه در این مورد؟ بعضی به من میگن احتمال انحراف از اسلام زیاد میشه اگه در مورد دین های دیگه تحقیق کنی ممنون میشم این رو توضیح بدید.
عذر میخوام من  اول میخوام  نسبت به دین های دیگه شناخت پیدا کنم و برتری اسلام نسبت به دین های دیگه اول ثابت بشه برای خودم ینی دین های دیگه رو قشنگ بشناسم و تحقیق کنم در موردش و بعد به اسلام رو بیاورم میخواستم بدونم نظر شما چیه در این مورد؟ بعضی به من میگن احتمال انحراف از اسلام زیاد میشه اگه در مورد دین های دیگه تحقیق کنی ممنون میشم این رو توضیح بدید.
در این خصوص دو نکته باید عرض کنم: نکته اول: برای تشخیص دین حق اصلا مطالعه همه ادیان ضرورتی ندارد، و گاهی اصلا نشدنی است چون مطالعه همه ادیان سال ها زمان می برد. شما حتی اگر می خواهید از بین ادیان بهترین را انتخاب کنید باید اعتقاد محورانه بحث کنید، نه دین محورانه. مثلا در مورد اعتقاد به خدا؛ یعنی فارغ از اعتقادات ادیان ابتدا از وجود خدا بحث کنید، وقتی وجود خدا اثبات شد دیگر اصلا لازم نیست ادیانی که خدا را قبول ندارند را مطالعه کنید چون با ثبات خدا زیربنای آنها فرو می ریزد. بعد در میان ادیان خداباور بیاید سراغ سند متون مقدس آنها، می بینید که تنها دینی که کتاب مقدسش سند متواتر دارد اسلام است، و سند هیچ کتاب آسمانی دیگر به لحاظ تاریخی قابل اثبات نیست. بنابراین با مطالعه منابع اسلامی هم میتوانید به حقانیت اسلام نسبت به سایر ادیان پی ببرید لازم نیست حتما خود کتاب های آنها را بخوانید.   نکته دوم: اینکه یک انسان فارغ از اعتقادات خودش، از سایر ادیان و سایر اعتقادات هم خبر داشته باشد خیلی خوب است. اما اولویت دوم است. یعنی شما ابتدا باید به یک شناخت اجمالی و مستدل از اسلام برسید تا بتوانید آن را با ادیان دیگر مقایسه کنید، آن موقع است که این مطالعات ادیان دیگر به شما بسیار کمک خواهد رد برای ارتقای علمی و تقویت اعتقادات شما. و همچنین کتاب های توصیفی بخوانید، یعنی کتاب هایی که صرفا به تبیین و توصیف اعتقادات ادیان پرداخته اند. به عنوان مثال کتاب آشنایی با ادیان بزرگ نوشته آقای حسین توفیقی کتاب خوبی است برای شروع.  
جمع بندی ________________________________ پرسش: من 22 سال سن دارم و شیعه هستم اما میخوام اول نسبت به ادیان دیگر هم شناخت پیدا کنم و برتری اسلام نسبت به آنها برای من اثبات بشود. و در گام بعد می خواهم اسلام را بشناسم، مثل کسی که می خواهد تازه مسلمان بشود. به نظر شما باید چه منابعی را مطالعه کنم؟ پاسخ: در خصوص سوال شما باید چند نکته  عرض کنم: نکته اول: برای تشخیص دینِ حق اصلا مطالعه همه ادیان ضرورتی ندارد، و گاهی اصلا نشدنی است چون مطالعه همه ادیان سال ها زمان می برد. شما حتی اگر می خواهید از بین ادیان بهترین را انتخاب کنید باید اعتقاد محورانه بحث کنید، نه دین محورانه. مثلا در مورد اعتقاد به خدا؛ یعنی فارغ از اعتقادات ادیان ابتدا از وجود خدا بحث کنید، وقتی وجود خدا اثبات شد دیگر اصلا لازم نیست ادیانی که خدا را قبول ندارند را مطالعه کنید چون با اثبات خدا زیربنای تمامی آنها فرو می ریزد. بعد در میان ادیان خداباور بیاید سراغ سند متون مقدس آنها، می بینید که تنها دینی که کتاب مقدسش سند متواتر دارد اسلام است، و سند هیچ کتاب آسمانی دیگر به لحاظ تاریخی قابل اثبات نیست. بنابراین با مطالعه منابع اسلامی هم میتوانید به حقانیت اسلام نسبت به سایر ادیان پی ببرید لازم نیست حتما خود کتاب های آنها را بخوانید.   نکته دوم: اینکه یک انسان فارغ از اعتقادات خودش، از سایر ادیان و سایر اعتقادات هم خبر داشته باشد خیلی خوب است. اما اولویت دوم است. یعنی شما ابتدا باید به یک شناخت اجمالی و مستدل از اسلام برسید تا بتوانید آن را با ادیان دیگر مقایسه کنید، آن موقع است که این مطالعات ادیان دیگر به شما بسیار کمک خواهد برای ارتقای علمی و تقویت اعتقادات شما. منابع لازم برای شناخت اسلام در نکته بعدی خواهد آمد، اما برای شناخت سایر ادیان باید کتاب های توصیفی بخوانید، یعنی کتاب هایی که صرفا به تبیین و توصیف اعتقادات ادیان پرداخته اند. به عنوان مثال کتاب آشنایی با ادیان بزرگ نوشته آقای حسین توفیقی کتاب خوبی است برای شروع.    نکته سوم: شما برای تقویت اعتقاداتتان در خصوص اسلام باید یک دوره مطالعات اعتقادی داشته باشید که میتوان منابع لازم برای این مطالعه را در سه بخش تقسیم کرد: مرحله اول: کتاب هایی چون اصول عقائد نوشته آقای محسن قرائتی، و همچنین کتاب "50 درس اصول عقائد برای جوانان" نوشته آیت الله مکارم شیرازی مرحله دوم: کتاب های کلام استدلالی نوشته استاد ربانی گلپایگانی و آموزش عقائد نوشته آیت الله مصباح یزدی مرحله سوم: کتاب های اعتقادی شهید مطهری که در 5 جلد ابتدایی مجموعه آثار ایشان یک جا چاپ شده است، و همچنین کتاب کلام نوین اسلامی نوشته استاد عبدالحسین خسروپناه و همچنین ترجمه کتاب محاضرات فی الاعتقادات فارغ از این سیر مطالعاتی که بیان شد، خواندن مجموعه کتاب های شهید مطهری و همچنین یک دوره تفسیر در ارتقای درجه علمی شما بسیار مفید است. میتوانید از تفسیر نمونه استفاده کنید.   نکته چهارم: شما نباید به خاطر شوقی که اکنون برای عالم شدن دارید یک مطالعه سنگین و گسترده را آغاز کنید چون شما را خسته خواهد کرد و خیلی زود آن را رها خواهید کرد. یک مطالعه سبک اما مداوم بسیار نتیجه بخش تر خواهد بود. مثلا روزی نیم ساعت، یک ساعت، یا کمی بیشتر متناسب با میل خودتان تنظیم کنید و بدان پایبند بمانید، در این صورت با گذشت چند سال خواهید دید که به لحاظ علمی چقدر فرق کرده اید.  
موضوع قفل شده است