جمع بندی حقوق نابرابر میان ایرانیان و غیر ایرانیان

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حقوق نابرابر میان ایرانیان و غیر ایرانیان
سلام حاج آقا یه سوال در مورد دین داشتم: مگه اسلام دین بی مرز نیست؟ مگه حقیقت دین ، دوستی با دوستان خدا نیست؟ پس چرا تو ایران مهاجران با اینکه مسلمان هستند حقوقشان با ایرانیان مساوی نیست؟ مگه ایران جمهوری اسلامی نیست؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
مگه اسلام دین بی مرز نیست؟ مگه حقیقت دین ، دوستی با دوستان خدا نیست؟ پس چرا تو ایران مهاجران با اینکه مسلمان هستند حقوقشان با ایرانیان مساوی نیست؟ مگه ایران جمهوری اسلامی نیست؟
در اینکه از نظر اسلام همه مسلمانان یک امت واحده هستند و تفاوت های جنسیتی و نژادی و قومی و مانند آن هیچکدام را بر دیگری اولویت نمی بخشد شکی وجود ندارد، اما این به معنای انکار قوانین و قراردادهای اجتماعی و سیاسی مطابق با هر زمان نیست. باید توجه داشت که حقوق انسان ها اقسام مختلفی دارد، برخی حقوق انسانی است، برخی حقوق دینی است، و برخی حقوق ملی. آنچه که اسلام میان تمام انسان ها ضروری میداند حقوق انسانی است، و آنچه که میان مسلمانان ضروری می داند حقوق دینی است، و در گام بعد آنچه که میان مردم یک سرزمین ضروری میداند حقوق ملی است. اینطور نیست که اسلام دارایی ها و حقوق شخصی، و اجتماعی، و نیز مرزهای اجتماعی و سیاسی را به رسمیت نشناسد. به عنوان مثال اگرچه اسلام همه مسلمانان را مانند دندانه های یک شانه می داند اما دارایی یک خانواده و حقوق اعضای یک خانواده را مختص همان خانواده می داند. جامعه ی یک کشور نیز همان خانواده است در ابعاد بزرگتر. بنابراین تا زمانی که این مرزها وجود دارند و سایر کشورها آنها را به رسمیت می شناسند نمی شود یک طرفه آنها را نادیده گرفت. وقتی این مرزها و حقوق ملی متعلق به انسان ها در هر کدام از مرزها در تمام دنیا وجود داشته و به رسمیت شناخته میشود باید ورود و خروج ها به کشور مدیریت شود، منابع داخلی در گام اول باید در راه تأمین معیشت داخل تأمین شود، و مانند آن. نمیشود هر کسی که به نام مسلمان وارد ایران میشود را ایرانی دانسته و او را در حقوق ملی کشور سهیم دانست. به هر حال در حقوق ملی تصمیم گیرنده خود ملت هستند که از طریق نمایندگانشان در این خصوص تصمیم گیری می کنند که اتباع مسلمان تا چه میزانی از این حقوق ملی برخوردار شوند. می توانند در این خصوص هر تصمیمی که به مصلحت می دانند با توجه به آثار و منافعی که در انجام یا ترک آن دارد تصمیم گیری کنند. همانطور که برای تأمین امنیت داخلی به جبهه مقاومت در فراتر از مرزها کمک می شود، و این هم یک حق دینی است، و هم حق ملی، چرا که هم مایه امنیت دین میشود،و هم امنیت کشور.  
علی۱۱۲ said in حقوق نابرابر میان ایرانیان و غیر ایرانیان
سلام حاج آقا یه سوال در مورد دین داشتم: مگه اسلام دین بی مرز نیست؟ مگه حقیقت دین ، دوستی با دوستان خدا نیست؟ پس چرا تو ایران مهاجران با اینکه مسلمان هستند حقوقشان با ایرانیان مساوی نیست؟ مگه ایران جمهوری اسلامی نیست؟
سلام علیکم منظورتان این است که مثلا یکی از قطر بدون تابعیت و بصرف مسلمان بودن بیاید بگوید من مسلمانم و آمدم در انتخابات ایران یا افغانستان عربستان عراق مالزی یا ترکیه  شرکت کنم ؟ یا من از ایران بدون روادید بروم حج همانجا خانه بخرم مجاور شوم حاکمیت هیچ اعتباری نداشته باشد که از من بپرسد کی هستی از کجا پیدایت شد !    
سلام فاتح گرامی الآن مردم اهل کشورهای اروپایی می تونند بدون روادید در محدوده اتحادیه اروپا سفر کنند و این چیز عجیبی نیست.  بعضی کشورها مثل کانادا و استرالیا مهاجرپذیر اند و با سرمایه گذاری و ... در اونها هر کسی می تونه تابعیت بگیره. شما اگر زمین بخرید مالک اون میشید و می تونید در اون سکونت کنید. همچنین با توجه به اینکه حاکمیت کشور محل سکونت شما بر کار شما تاثیر می گذاره، باید حق اظهار نظر در اون رو هم داشته باشید. در صدر اسلام هم که چیزی به اسم روادید وجود نداشت. وقتی سلمان فارسی به مکه آمدند کسی ازشون روادید نخواست. اینها چیزهاییه که جدید اومده توی دنیا و نه الزام عقلی داره و نه پشتوانه دینی الآن مناطقی وجود داره در کشور که مردمش دارای شناسنامه نیستند و در نتیجه از حق تحصیل و ... محرومند. دلیلش هم اینه که احتمال داده میشه از افغانستان وارد ایران شده باشند. حالا ما اگر میگیم کمک به کشورهای دیگر اشکالی نداره، خب چه اشکالی داره که یک فردی که ساکن اینجاست اما پدر و مادرش غیر ایرانی اند هم حق تحصیل داشته باشه؟ حتی اگر مسئله پول نفت در بین باشه می تونیم امکان تحصیل رایگان رو ندیم و هزینه تحصیلی دریافت کنیم.
سلام علیکم  اتحادیه اروپا محصول شکل گیری معاهدات اقتصادی - سیاسی بین ۲۶ یا ۲۷ کشور است . کشورهای اسلامی چنین معاهده ای ندارند . بنا براین حقوق در حدود ملیتی قابلیت تعریف و اجرا دارند و شامل اتباعشان میشود و نه ملت ها و اتباع بیگانه . در تاریخ امپراتوریهای اسلامی ضعفها و نابرابرهای زیادی وجود داشته و عملا افراد در حصرهای قومیتی ، مذهبی و فرقه ای با نابرابری دست بگریبان بوده اند پس عصر طلایی ای رو از این حیث ، بجز در مقاطع محدودی نمیتوان دید  اما آنچه که باعث فاصله حقوق میشود با آن زمان تفاوت دارد و محصول ملی بودن حقوق است .  
با سلام و احترام 
الآن مردم اهل کشورهای اروپایی می تونند بدون روادید در محدوده اتحادیه اروپا سفر کنند و این چیز عجیبی نیست.
آنچه که می فرمایید کاملا حق است، و اتفاقا خیلی تصمیم خوبی است که امت های مسلمان چنین تصمیمی بگیرند. اما تا زمانی که آنها با چنین امری موافق نباشند خب نمیشود یک طرفه آن را اعمال کرد. متاسفانه آنهایی که خودشان با هم خوب هستند چنان بین مسلمانان تفرقه انداخته اند که با روادید هم تبعه کشورهای دیگر را نمی پذیرند، چه برسد بدون روادید!! به امید آن روزی که شاهد چنین وحدتی در میان امت های اسلامی باشیم
جمع بندی ____________________________ پرسش: مگر اسلام دین بی مرز نیست؟ مگر حقیقت دین، دوستی با دوستان خدا نیست؟ پس چرا در ایران مهاجران با اینکه مسلمان هستند حقوقشان با ایرانیان مساوی نیست؟ مگر ایران جمهوری اسلامی نیست؟ چرا در بین کشورهای اتحادیه اروپا مرزها اعتبار چندانی ندارند و مردم بدون روادید می توانند به کشورهای این منطقه سفر کنند اما بین ایران با کشورهای اسلامی اینچنین نیست؟ پاسخ: در اینکه از نظر اسلام همه مسلمانان یک امت واحده هستند و تفاوت های جنسیتی و نژادی و قومی و مانند آن هیچکدام را بر دیگری اولویت نمی بخشد شکی وجود ندارد، اما این به معنای انکار قوانین و قراردادهای اجتماعی و سیاسی مطابق با هر زمان نیست. باید توجه داشت که حقوق انسان ها اقسام مختلفی دارد، برخی حقوق انسانی است، برخی حقوق دینی است، و برخی حقوق ملی. آنچه که اسلام میان تمام انسان ها ضروری میداند حقوق انسانی است، و آنچه که میان مسلمانان ضروری می داند حقوق دینی است، و در گام بعد آنچه که میان مردم یک سرزمین ضروری میداند حقوق ملی است. اینطور نیست که اسلام دارایی ها و حقوق شخصی، و اجتماعی، و نیز مرزهای اجتماعی و سیاسی را به رسمیت نشناسد. به عنوان مثال اگرچه اسلام همه مسلمانان را مانند دندانه های یک شانه می داند اما دارایی یک خانواده و حقوق اعضای یک خانواده را مختص همان خانواده می داند. جامعه ی یک کشور نیز همان خانواده است در ابعاد بزرگتر. بنابراین تا زمانی که این مرزها وجود دارند و سایر کشورها آنها را به رسمیت می شناسند نمی شود یک طرفه آنها را نادیده گرفت. وقتی این مرزها و حقوق ملی متعلق به انسان ها در هر کدام از مرزها در تمام دنیا وجود داشته و به رسمیت شناخته میشود باید ورود و خروج ها به کشور مدیریت شود، منابع داخلی در گام اول باید در راه تأمین معیشت داخل تأمین شود، و مانند آن. نمیشود هر کسی که به نام مسلمان وارد ایران میشود را ایرانی دانسته و او را در حقوق ملی کشور سهیم دانست. به هر حال در حقوق ملی تصمیم گیرنده خود ملت هستند که از طریق نمایندگانشان در این خصوص تصمیم گیری می کنند که اتباع مسلمان تا چه میزانی از این حقوق ملی برخوردار شوند. می توانند در این خصوص هر تصمیمی که به مصلحت می دانند با توجه به آثار و منافعی که در انجام یا ترک آن دارد تصمیم گیری کنند. همانطور که برای تأمین امنیت داخلی به جبهه مقاومت در فراتر از مرزها کمک می شود، و این هم یک حق دینی است، و هم حق ملی، چرا که هم مایه امنیت دین میشود،و هم امنیت کشور.   اما آنچه که در خصوص حذف روادید بین کشورهای منطقه یورو می فرمایید کاملا حق است، و اتفاقا خیلی تصمیم خوبی است که امت های مسلمان چنین تصمیمی بگیرند. اما تا زمانی که آنها با چنین امری موافق نباشند خب نمیشود یک طرفه آن را اعمال کرد. متاسفانه آنهایی که خودشان با هم خوب هستند چنان بین مسلمانان تفرقه انداخته اند که با روادید هم تبعه کشورهای دیگر را نمی پذیرند، چه برسد بدون روادید!! به امید آن روزی که شاهد چنین وحدتی در میان امت های اسلامی باشیم      
موضوع قفل شده است