جمع بندی حوض کوثر

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حوض کوثر
سلام علیکم در مورد حوض کوثر یک توضیح کوچیک میخواستم چون واقعا برام سواله ممنونم
برچسب: 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد میقات
 
سلام علیکم در مورد حوض کوثر یک توضیح کوچیک میخواستم چون واقعا برام سواله ممنونم
  با سلام و درود «حوض» به معنای محل تجمع آب است؛ و اصطلاح «حوض الرسول» بدین دلیل است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در قیامت، امتش را از آن حوض، سیراب می کند.(1)   «کوثر» به معنای خیر کثیر و بسیار است که برای آن مصادیق متعددی بیان شده است؛ از جمله: نهرى در بهشت؛ حوض مخصوص پیامبر (صلی الله علیه و آله) در بهشت یا محشر؛ نبوت؛ کثرت یاران و پیروان؛ کثرت ذریه و نسل؛ شفاعت؛ و... .(2)   «حوض کوثر» یکی از جایگاه های قیامت است که طبق حدیث ثقلین، قرآن و عترت، در روز قیامت در کنار این حوض، بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) وارد می شوند: «إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا ـ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ـ فَإِنَّ اللَّطِيفَ الْخَبِيرَ قَدْ عَهِدَ إِلَيَّ أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى‏ يَرِدَا عَلَيَ‏ الْحَوْضَ‏» به درستی که من در بین شما دو چیز را [به ودیعه] گذاردم، اگر به آن دو تمسک کنید، بعد از من گمراه نمی شوید؛ کتاب خدا و عترتم اهل بیتم؛ به درستی که خداوند لطیف و خبیر، به من وعده داده که آن دو از هم جدا نمی شوند تا زمانی که در کنار حوض بر من وارد شوند.(3)   برتری پیامبر(صلی الله علیه و اله) بر سایر پیامبران حوض کوثر، لطف و تفضل خاص الهی است بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نسب به سایر انبیای الهی: «أَنَّ الْحَوْضَ‏ أَكْرَمَنِي‏ اللَّهُ بِهِ وَ فَضَّلَنِي عَلَى مَنْ كَانَ قَبْلِي مِنَ الْأَنْبِيَاءِ»  پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند :خداوند با دادن حوض به من، مرا گرامى داشت و بر پيامبران پيش از خودم برتريم داد.(4)  
  توصیف حوض کوثر در روایات   عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ، قَالَ: لَمَّا أُنْزِلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»، قَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): مَا هُوَ الْكَوْثَرُ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: نَهَرٌ أَكْرَمَنِيَ اللَّهُ بِهِ. قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): إِنَّ هَذَا النَّهَرَ شَرِيفٌ، فَانْعَتْهُ لَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: نَعَمْ يَا عَلِيُّ، الْكَوْثَرُ نَهَرٌ يَجْرِي تَحْتَ عَرْشِ اللَّهِ تَعَالَى، مَاؤُهُ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ وَ أَلْيَنُ مِنَ الزُّبْدِ، حَصَاهُ الزَّبَرْجَدُ وَ الْيَاقُوتُ وَ الْمَرْجَانُ، حَشِيشُهُ الزَّعْفَرَانُ، تُرَابُهُ الْمِسْكُ الْأَذْفَرُ، قَوَاعِدُهُ تَحْتَ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. ثُمَّ ضَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَدَهُ عَلَى جَنْبِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) وَ قَالَ: يَا عَلِيُّ، إِنَّ هَذَا النَّهَرَ لِي، وَ لَكَ، وَ لِمُحِبِّيكَ مِنْ بَعْدِي. «عبد اللَّه بن عباس» می گويد: چون سوره‏ «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» نازل شد، على بن ابى طالب (عليه السلام) عرض كرد: اى رسول خدا كوثر چيست؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: نهرى است، كه خداوند به من كرامت نموده است. على (عليه السلام) عرض كرد: اين نهر گرانقدری است، پس اى رسول خدا آن را براى ما توصيف كن. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: آرى اى على، كوثر نهرى است كه از زير عرش خدای عزّوجلّ جارى است، آبش از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر و از كره نرمتر است، سنگريزه‏ هايش زبرجد و ياقوت و مرجان، گياهش زعفران، خاكش مشک خوشبو و پايه ‏هايش به زير عرش خدای عزّ و جلّ استوار است. پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دست به پهلوى امير المؤمنين (عليه السلام) زدند و فرمودند: یا على، اين نهر از آن من و تو و دوستان تو پس از من خواهد بود.(5)   روایتی دیگر: فِي حَدِيثِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) مَعَ الْيَهُودِ، قَالَتِ الْيَهُودُ: نُوحٌ خَيْرٌ مِنْكَ، قَالَ النَّبِيُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): وَ لِمَ ذَلِكَ؟ قَالُوا: لِأَنَّهُ رَكِبَ عَلَى السَّفِينَةِ فَجَرَتْ عَلَى الْجُودِيِّ. قَالَ النَّبِيُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): لَقَدْ أُعْطِيتُ أَنَا أَفْضَلَ مِنْ ذَلِكَ. قَالُوا: وَ مَا ذَاكَ؟ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْطَانِي نَهَراً فِي‏ الْجَنَّةِ مَجْرَاهُ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ وَ عَلَيْهِ أَلْفُ أَلْفِ قَصْرٍ، لَبِنَةٌ مِنْ ذَهَبٍ، وَ لَبِنَةٌ مِنْ فِضَّةٍ، حَشِيشُهَا الزَّعْفَرَانُ، وَ رَضْرَاضُهَا الدُّرُّ وَ الْيَاقُوتُ، وَ أَرْضُهَا الْمِسْكُ الْأَبْيَضُ، فَذَلِكَ خَيْرٌ لِي وَ لِأُمَّتِي، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى: «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ». قَالُوا: صَدَقْتَ يَا مُحَمَّدُ، هُوَ مَكْتُوبٌ فِي التَّوْرَاةِ، وَ هَذَا خَيْرٌ مِنْ ذَلِكَ. در گفتگویی که بین پیامبر (صلی الله علیه و آله) و بین چندین یهودی واقع شد، چنین نقل شده است: یهودیان به پیامبر گفتند: نوح (علیه السلام) برتر از تو بوده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: از چه روی این سخن را می ‌گویید؟ گفتند: چون او بر کشتی سوار شد و کشتی او بر کوه جُودی گذشت. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: چیزی برتر از آن به من عطا شده است. گفتند: آن چیست؟ حضرت فرمودند: خداوند عزّوجلّ نهری در بهشت به من عطا فرموده که از زیر عرش می ­گذرد و هزار­هزار قصر بر آن است که یک آجر آن زرّین است و آجری دیگر سیمین و گیاهش زعفران است و سنگریزه ­اش درّ و یاقوت است و زمینش از مشک سفید است و آن فضلی برای من و برای امّت من است و این کلام خداوند متعال است که فرمود: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» یهودیان گفتند: راست گفتی ای محمّد! این در تورات نوشته شده و این فضیلت، از آن برتر است. (6)   پی نوشت ها: 1. زبيدى، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق/مصحح: شيرى، ناشر: دار الفكر ـ بيروت، 1414 ه.ق، چاپ اول، ج ‏10، ص 43. 2. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج ‏6، ص 93. 3. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏2، ص 415. 4. طوسى، الأمالي، محقق/مصحح: مؤسسة البعثة، ناشر: دار الثقافة ـ قم‏، 1414 ق‏، چاپ اول‏، ص 228. 5. بحرانی، تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن، موسسة البعثة، قسم الدراسات الاسلامیه ـ قم، ج ‏5، ص 772؛ حویزی، تفسير نور الثقلين، مصحح: رسولی، ناشر: اسماعیلیان ـ قم، ج ‏5، ص 682. 6. البرهان في تفسير القرآن، پیشین، ج ‏5، ص 775؛ تفسير نور الثقلين، پیشین، ج ‏5، ص 682.  
جمع بندی   پرسش: در مورد حوض کوثر، توضیح بدهید.   پاسخ: «حوض» به معنای محل تجمع آب است؛ و اصطلاح «حوض الرسول» بدین دلیل است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در قیامت، امتش را از آن حوض، سیراب می کند.(1) «کوثر» به معنای خیر کثیر و بسیار است که برای آن مصادیق متعددی بیان شده است؛ از جمله: نهرى در بهشت؛ حوض مخصوص پیامبر (صلی الله علیه و آله) در بهشت یا محشر؛ نبوت؛ کثرت یاران و پیروان؛ کثرت ذریه و نسل؛ شفاعت؛ و... .(2) «حوض کوثر» یکی از جایگاه های قیامت است که طبق حدیث ثقلین، قرآن و عترت، در روز قیامت در کنار این حوض، بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) وارد می شوند: «إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا ـ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ـ فَإِنَّ اللَّطِيفَ الْخَبِيرَ قَدْ عَهِدَ إِلَيَّ أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى‏ يَرِدَا عَلَيَ‏ الْحَوْضَ‏»؛ به درستی که من در بین شما دو چیز را [به ودیعه] گذاردم، اگر به آن دو تمسک کنید، بعد از من گمراه نمی شوید؛ کتاب خدا و عترتم اهل بیتم؛ به درستی که خداوند لطیف و خبیر، به من وعده داده که آن دو از هم جدا نمی شوند تا زمانی که در کنار حوض بر من وارد شوند.(3) برتری پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر سایر پیامبران حوض کوثر، لطف و تفضل خاص الهی است بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نسب به سایر انبیای الهی: «أَنَّ الْحَوْضَ‏ أَكْرَمَنِي‏ اللَّهُ بِهِ وَ فَضَّلَنِي عَلَى مَنْ كَانَ قَبْلِي مِنَ الْأَنْبِيَاءِ»؛ پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: خداوند با دادن حوض به من، مرا گرامى داشت و بر پيامبران پيش از خودم برتريم داد.(4) توصیف حوض کوثر در روایات عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ، قَالَ: لَمَّا أُنْزِلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»، قَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): مَا هُوَ الْكَوْثَرُ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: نَهَرٌ أَكْرَمَنِيَ اللَّهُ بِهِ. قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): إِنَّ هَذَا النَّهَرَ شَرِيفٌ، فَانْعَتْهُ لَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: نَعَمْ يَا عَلِيُّ، الْكَوْثَرُ نَهَرٌ يَجْرِي تَحْتَ عَرْشِ اللَّهِ تَعَالَى، مَاؤُهُ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ وَ أَلْيَنُ مِنَ الزُّبْدِ، حَصَاهُ الزَّبَرْجَدُ وَ الْيَاقُوتُ وَ الْمَرْجَانُ، حَشِيشُهُ الزَّعْفَرَانُ، تُرَابُهُ الْمِسْكُ الْأَذْفَرُ، قَوَاعِدُهُ تَحْتَ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. ثُمَّ ضَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَدَهُ عَلَى جَنْبِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) وَ قَالَ: يَا عَلِيُّ، إِنَّ هَذَا النَّهَرَ لِي، وَ لَكَ، وَ لِمُحِبِّيكَ مِنْ بَعْدِي. «عبد اللَّه بن عباس» می گويد: چون سوره‏ «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» نازل شد، على بن ابى طالب (عليه السلام) عرض كرد: اى رسول خدا كوثر چيست؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: نهرى است، كه خداوند به من كرامت نموده است. على (عليه السلام) عرض كرد: اين نهر گرانقدری است، پس اى رسول خدا آن را براى ما توصيف كن. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: آرى اى على، كوثر نهرى است كه از زير عرش خدای عزّوجلّ جارى است، آبش از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر و از كره نرمتر است، سنگريزه‏ هايش زبرجد و ياقوت و مرجان، گياهش زعفران، خاكش مشک خوشبو و پايه ‏هايش به زير عرش خدای عزّ و جلّ استوار است. پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دست به پهلوى امير المؤمنين (عليه السلام) زدند و فرمودند: یا على، اين نهر از آن من و تو و دوستان تو پس از من خواهد بود.(5) روایتی دیگر: فِي حَدِيثِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) مَعَ الْيَهُودِ، قَالَتِ الْيَهُودُ: نُوحٌ خَيْرٌ مِنْكَ، قَالَ النَّبِيُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): وَ لِمَ ذَلِكَ؟ قَالُوا: لِأَنَّهُ رَكِبَ عَلَى السَّفِينَةِ فَجَرَتْ عَلَى الْجُودِيِّ. قَالَ النَّبِيُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): لَقَدْ أُعْطِيتُ أَنَا أَفْضَلَ مِنْ ذَلِكَ. قَالُوا: وَ مَا ذَاكَ؟ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْطَانِي نَهَراً فِي‏ الْجَنَّةِ مَجْرَاهُ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ وَ عَلَيْهِ أَلْفُ أَلْفِ قَصْرٍ، لَبِنَةٌ مِنْ ذَهَبٍ، وَ لَبِنَةٌ مِنْ فِضَّةٍ، حَشِيشُهَا الزَّعْفَرَانُ، وَ رَضْرَاضُهَا الدُّرُّ وَ الْيَاقُوتُ، وَ أَرْضُهَا الْمِسْكُ الْأَبْيَضُ، فَذَلِكَ خَيْرٌ لِي وَ لِأُمَّتِي، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى: «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ». قَالُوا: صَدَقْتَ يَا مُحَمَّدُ، هُوَ مَكْتُوبٌ فِي التَّوْرَاةِ، وَ هَذَا خَيْرٌ مِنْ ذَلِكَ. در گفتگویی که بین پیامبر (صلی الله علیه و آله) و بین چندین یهودی واقع شد، چنین نقل شده است: یهودیان به پیامبر گفتند: نوح (علیه السلام) برتر از تو بوده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: از چه روی این سخن را می ‌گویید؟ گفتند: چون او بر کشتی سوار شد و کشتی او بر کوه جُودی گذشت. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: چیزی برتر از آن به من عطا شده است. گفتند: آن چیست؟ حضرت فرمودند: خداوند عزّوجلّ نهری در بهشت به من عطا فرموده که از زیر عرش می ­گذرد و هزار­هزار قصر بر آن است که یک آجر آن زرّین است و آجری دیگر سیمین و گیاهش زعفران است و سنگریزه ­اش درّ و یاقوت است و زمینش از مشک سفید است و آن فضلی برای من و برای امّت من است و این کلام خداوند متعال است که فرمود: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» یهودیان گفتند: راست گفتی ای محمّد! این در تورات نوشته شده و این فضیلت، از آن برتر است.(6)   پی نوشت ها: 1. زبيدى، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق/مصحح: شيرى، ناشر: دار الفكر ـ بيروت، 1414 ه.ق، چاپ اول، ج ‏10، ص 43. 2. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج ‏6، ص 93. 3. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏2، ص 415. 4. طوسى، الأمالي، محقق/مصحح: مؤسسة البعثة، ناشر: دار الثقافة ـ قم‏، 1414 ق‏، چاپ اول‏، ص 228. 5. بحرانی، تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن، موسسة البعثة، قسم الدراسات الاسلامیه ـ قم، ج ‏5، ص 772؛ حویزی، تفسير نور الثقلين، مصحح: رسولی، ناشر: اسماعیلیان ـ قم، ج ‏5، ص 682. 6. البرهان في تفسير القرآن، پیشین، ج ‏5، ص 775؛ تفسير نور الثقلين، پیشین، ج ‏5، ص 682.
موضوع قفل شده است