جمع بندی بجدل و ساربان ؛ دو شخصیت مختلف در جریان کربلا

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بجدل و ساربان ؛ دو شخصیت مختلف در جریان کربلا
سلام آیا بجدل و ساربان دو شخصیت متفاوت در جریان کربلا هستند و آیا روضه هایی که در این مورد و با عنوان قطع انگشت امام خونده میشه صحیحه؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مقداد
علیکم السلام. آنچه در منابع در مورد شخصی بنام بجدل در واقعه کربلا آمده اینگونه است که: بَجدَل بن سُلَیم کَلبی از لشکریان عمر بن سعد در واقعه کربلا است که پس از شهادت امام حسین(علیه السلام)، انگشت ایشان را به طمع انگشتری آن حضرت قطع کرد. او در قیام مختار دستگیر شد، و به دستور مختار نخست انگشتان و سپس دو پایش را قطع کردند و در خون خود غلطید تا جان داد.(1) با توجه به اینکه ماجرای مربوط به ساربان را حسین بن حمدان خصیبی (متوفای ۳۳۴ق) در کتاب الهدایة الکبری نقل کرده است و به عقیده برخی از عالمان شیعه مانند نجاشی و ابن غضائری، خصیبی شخص موثقی نیست.(2)به نظر می رسد ماجرای بجدل واقعیت داشته باشد. پی نوشت: 1. مجلسی، بحارالانوار، مؤسسة الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ق. ج۴۵، ص۵۷؛ ابن طاوس، اللهوف، انتشارات جهان، تهران، ۱۳۴۸ش. ص۱۳۰؛ ابن نما، ذوب‌النضار فی شرح الثار، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۶ق.  ص۱۲۳. 2. نجاشی، رجال نجاشی، مؤسسة النشر الاسلامی التابعه لجامعه المدرسین بقم المشرفه، قم، چاپ ششم، ۱۳۶۵ش. ص۶۷.
جمع بندی پرسش: آیا بجدل و ساربان دو شخصیت متفاوت در جریان کربلا هستند و آیا روضه هایی که در این مورد و با عنوان قطع انگشت امام خوانده میشود صحیح است؟ پاسخ: آنچه در منابع در مورد شخصی بنام بجدل در واقعه کربلا آمده اینگونه است که: بَجدَل بن سُلَیم کَلبی از لشکریان عمر بن سعد در واقعه کربلا است که پس از شهادت امام حسین(علیه السلام)، انگشت ایشان را به طمع انگشتری آن حضرت قطع کرد. او در قیام مختار دستگیر شد، و به دستور مختار نخست انگشتان و سپس دو پایش را قطع کردند و در خون خود غلطید تا جان داد.(1) با توجه به اینکه ماجرای مربوط به ساربان را حسین بن حمدان خصیبی (متوفای ۳۳۴ق) در کتاب الهدایة الکبری نقل کرده است و به عقیده برخی از عالمان شیعه مانند نجاشی و ابن غضائری، خصیبی شخص موثقی نیست.(2)به نظر می رسد ماجرای بجدل واقعیت داشته باشد. پی نوشت: 1. مجلسی، بحارالانوار، مؤسسة الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ق. ج۴۵، ص۵۷؛ ابن طاوس، اللهوف، انتشارات جهان، تهران، ۱۳۴۸ش. ص۱۳۰؛ ابن نما، ذوب‌النضار فی شرح الثار، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۶ق.  ص۱۲۳. 2. نجاشی، رجال نجاشی، مؤسسة النشر الاسلامی التابعه لجامعه المدرسین بقم المشرفه، قم، چاپ ششم، ۱۳۶۵ش. ص۶۷.  
موضوع قفل شده است