دشمن شناسی از منظر آقا امام سیدعلی خامنه ای (مدظله العالی)

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دشمن شناسی از منظر آقا امام سیدعلی خامنه ای (مدظله العالی)

بسم رب الشهدا و الصدیقین

من در این تاپیک تا آنجایی که ممکن باشد انشالله به امید خدا از کتاب دشمن شناسی (شناخت دشمن و روش های مقابله با آن ) از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی ) رهبر معظم انقلاب اسلامی و تمام شیعیان مطالب بسیار مفید رو تایپ کرده و برای استفاده ی دوستان و یاران عزیز و گرامی قرار دهم .

پیشنهادم به شما این است که حتما این کتاب را تهیه کنید.
چون نیاز به چندین بار خوانش و مطالعه و تامل بسیار دارد .

با ذکر صلوات برای شادی و سلامتی آقا امام زمان (عج) و آقا امام سید علی خامنه ای (مدظله العالی ) این تاپیک رو آغاز کنید.

به امید ظهور هر چه زودتر آقا.

"آن عاملی که ملت ها را در مقابل قدرتها ضعیف میکند ، بی ارادگی خود ملت هاست.اگر ملتی با اراده حرکت کند ، به خدا متکی باشد و دستور الهی را اطاعت نماید ، هیچ قدرتی نمی تواند مویی از سر او کم کند."


دشمن شناسی صفحه ی 3
معرفی کتاب دشمن شناسی شناخت دشمن و روش‌های مقابله با آن از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) درباره کتاب دشمن‌شناسی از مفاهیمی است که در آیات و روایات اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و بر هوشیاري همیشگی مؤمن و دشمن‌شناسی او تأکید شده و تبرّي از دشمن که لازمه‌ي آن دشمن‌شناسی است در زمره‌ي فروع دین قرار دارد. علماي شیعه نیز به پیروي از معارف و احکام دینی توجه و اهتمام زیادي را صرف معرفی دشمن و موضعگیري در قبال آن در طول تاریخ داشته‌اند. پس از پیروزي انقلاب اسلامی بخش معتنابهی از بیانات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظّم رهبري به این موضوع اختصاص داشته است. رهبر انقلاب بارها بر کسب بصیرت، بصیرت‌زایی و بصیرت‌افزایی که از ضروریات دشمن‌شناسی به خصوص در طوفان حوادث‌اند تأکید کرده‌اند. ایشان شناخت انواع و اقسام حیله‌هاي دشمن و معرفی آنها و آگاه کردن ملت را بارها و بارها به مسئولان و مردم گوشزد کرده‌اند. کتاب پیش رو به منظور شناخت و روشهاي دشمن و راههاي مقابله با آن در چهارده فصل تعاریف، ضرورت شناخت دشمن، علل و دلایل دشمنی، ماهیّت و ویژگیهاي دشمن، اهداف دشمن، شیوه‌ها، ابزارها و زمینه‌هاي دشمن، برنامه‌ریزیهاي دشمن، شیوه‌ها و ابزار مقابله با دشمن، اقشار مورد هدف دشمن، عوامل کمک به دشمن، نقش امام راحل در مقابله با دشمن، ایستادگی در برابردشمن، رسانه‌ها و دشمن، استعمار فرانو و صهیونیسم، بزرگترین دشمن ملّت ایران و کلام آخر تحت عنوان پایان رویارویی ما با دشمنان چه وقت خواهد بود؟ تنظیم شده است.   کتاب دشمن شناسی در 14 فصل با عناوین؛ تعاریف(مفهوم دشمن، جنگ نرم و...)، ضرورت شناخت دشمن، علل دشمنی، ماهیت و ویژگی‌‌های دشمن، اهداف دشمن، شیوه‌‌ها و ابزارهای دشمن، برنامه‌‌ریزی‌‌های دشمن، شیوه‌‌ها و ابزار مقابله با دشمن، اقشار مورد هدف دشمن (خواص، روحانیت، نماز جمعه و ائمه‌‌ی جمعه، دانشگاه و مدارس، مسئولین، نیروهای مسلّح، جوانان، جناح‌‌های سیاسی، نخبگان و مطبوعات) نقش امام راحل در مقابله با دشمن، ایستادگی مردم در برابر دشمن، رسانه و دشمن و استعمار فرانو و صهیونیسم، صورت بندی شده است .   در این نوشتار تلاش شده تا مروری گذرا بر اهمّ مباحث مطرح‌‌شده در این کتاب داشته باشیم :  
تبیین مفهوم دشمن نخستین بخش این اثر بطور خاص بر تبیین مفهوم دشمن تمرکز یافته است. رهبر معظّم انقلاب با تأکید بر مبانی قرآنی به تعریف و تعیین مصادیق دشمن پرداخته‌‌اند: «دشمن کیست؟ همان است که قرآن فرمود: «و یرید الّذین یتّبعون الشّهوات ان تمیلوا میلاً عظیماً»]نساء،27[ کسانی که مست شهوت و قدرت و پولند، آنها هستند که میخواهند همه¬ی مردم در حال غفلت باشند. همه مست باشند؛ چون آنها مستند! مسأله این است»(1/فروردین/73). ایشان همچنین در جای دیگر در توضیح بیشتر تعریف «دشمن» می‌‌فرمایند:«دشمن کیست؟ هرکس که با حاکمیّت نظام مستقل مردمی دینی مخالف است، دشمن است . طمع¬ورزان، غارتگران، سودجویان، زراندوزان، زورگویان، وابستگان، مایلین به فساد و کسانی که از حاکمیّت فرهنگ دینی زیان شخصی می‌بینند، دشمنند. البتّه در رأس اینها دشمنان خارجی هستند که بیش از همه ضرر دیده‌‌اند. آمریکا بیش از همه از تشکیل حکومت اسلامی خسارت دید و هنوز هم میبیند- آنها جلوتر از همه¬اند- صهیونیست‌‌ها همینطور، کمپانی‌‌های بزرگ جهانی همینطور، بی‌بندوبارهای گوناگون در بخش‌‌های مختلف همین‌‌طور، کیسه دوخته‌‌های برای ثروت ملّی همین‌‌طور. همه اینها دشمن‌‌اند.»(19/دی/79). معظّمٌ‌‌له با ذکر مصداقی دشمنان کنونی ملت ایران، آمریکا و رژیم صهیونیستی را دشمن‌ترینِ دشمنانِ ملت ایران دانسته‌‌اند: «کی با این مردم در طول این سی سال دشمن بوده است؟ در درجه‌‌ی اوّل، آمریکا و صهیونیسم. از اینها دشمن‌‌تر ما سراغ داریم برای جمهوری اسلامی؟ از روز اوّل، دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و صهیونیست¬های دنیا در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستادند.»(6/بهمن/88)
ضرورت شناخت دشمن و روش‌‌های دشمنی آن پس از تبیین مفهوم دشمن بحث از «شناخت دشمن و روش دشمنی آن» در این اثر در کانون توجه قرار گرفته است. از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب، مهتر از شناخت دشمن، شناخت روش دشمنی او حائز اهمیّت است. از این‌‌جهت اگر انسان‌‌ها بدانند که دشمن از چه راه¬‌هایی برای دشمنی وارد می‌‌شود نسبت به این راهها و شیوه‌‌های نفوذ حساسیت لازم را پیدا خواهد کرد: «دشمن را بشناسید، ادامه¬ صفوف دشمن را در داخل کشور بشناسید، روش‌‌های دشمنی را بشناسید، تبدیل شده و ترجمه‌‌شده‌‌ی آن‌‌ها روش‌‌ها در داخل کشور را هم بشناسید . در داخل دانشگاه، در داخل دبیرستان، در متن جامعه، در فعّالیّت¬‌های کشور، در مطبوعات و در تبلیغات، ادامه‌‌ی حضور استکبار را بشناسید.»(9/آبان/75) از نکات حائز اهمیّت که در این اثر نیز به آن پرداخته شده پاسخ به این سؤال است که چرا رهبر معظّم انقلاب در بسیاری از بیانات خود از وجود دشمن و لزوم شناخت و مقابله با آن سخن می‌گویند؟: «وقتی میگوییم دشمن، می‌گویند دشمن چیست؟ وقتی می‌گوییم توطئه، می‌گویند شما بدبین هستید! نمی‌شود با پاک کردن صورت مسأله، قضیه را تمام کرد. قضیه حل نمی‌شود باید فکر کرد.»(9/اسفند/79). بنابراین؛ «اگر ما چشم خودمان را بر این دشمن‌ها ببندیم، این دشمن‌ها از بین نمی‌روند. اگر ما به خودمان تلقین کنیم که او دشمن ما نیست، او از دشمنی منصرف نخواهد شد؛ باید دشمن را شناخت»(5/مرداد/79). البته رهبر معظّم انقلاب به این شبهه که هدف از تذکر مداوم بر حضور دشمن نادیده گرفتن ضعف‌‌ها و مشکلات داخلی نیست نیز اینگونه پاسخ می‌دهند که: «ما هرگز منکر نیستیم که در نارسایی‌‌های گوناگون و مشکلات فراوانی که بر سر راه جامعه و افراد پیش می‌‌آید، تقصیرهای شخصی و تقصیرهای اجتماعی، از درون وجود دارد؛ در این هیچ تردیدی نیست؛ کسی این را منکر نیست. ما أصابک من حسنه فمن اللّه و ما أصابک من سیئه فمن نفسک»]نساء:79[؛ اینکه معلوم است؛ دشمن هم اگر ضربه‌‌ای به ما زد و این ضربه کاری شد، این هم من نفسک» است؛ در این شکّی نیست. در جنگ احد هم که دشمن حمله کرد و ضربه زد، در حقیقت مسلمان‌‌ها از خودشان ضربه خوردند؛ در اینکه بحثی نیست؛ منتها نکته این است که اگر انسان بخواهد ضربه نخورد؛ باید نقش دشمن را ببیند... تا کسی بگوید دشمن، میگویند: آقا شما همه‌‌اش به گردن دشمن می‌‌اندازید! خوب، هست دشمن؛ چرا نمیبینیم دشمن را؟»(2/مهر/88). از این منظر و با نگاهی عمیقتر به مبانی، اصول و هویّت انقلابی و اسلامی و نیز شناخت و تجربه‌‌ای که تاکنون - از عملکرد دشمنان نظام اسلامی- در حافظه تاریخی ملت ایران اندوخته شده است، معظّمٌ‌‌له می¬‌فرمایند: «ما باید فرض کنیم که همواره دشمن داریم و انقلاب تهدید می‌شود... آنچه می‌توانم در قلبم به آن معتقد باشم، این است که تهدید علیه نظام جمهوری اسلامی که انقلاب را با خود دارد و از او جدا نشده است، همیشگی است. فقط یک شق دیگر وجود دارد که ما آن شق را رد کردیم و آن، این است که جمهوری اسلامی برقرار باشد، امّا دیگر انقلاب نباشد؛ در آن صورت فرض میشود که ما دشمنی هم نداشته باشیم»(19/تیر/68).