جمع بندی درباره ی زندگی حضرت مریم

تب‌های اولیه

20 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
درباره ی زندگی حضرت مریم

سلام
آیا حضرت مریم تا اخر عمر مجرد زندگی کرد؟

[TABLE="width: 700, align: center"]

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]
[TD="align: center"][/TD]
کارشناس بحث: استاد مقداد

[TD][/TD]

[/TABLE]

[="3"]

Bee;1025810 نوشت:
سلام
آیا حضرت مریم تا اخر عمر مجرد زندگی کرد؟

علیکم السلام.
نه در آیات قرآن و نه در روایات پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل‌بیت(علیهم السلام) هیچ شاهدی بر ازدواج حضرت مریم(سسلام الله علیها) با یوسف نجار – حتی بعد از تولد عیسی مسیح(علیه السلام) – وجود ندارد.
ائمه اهل‌بیت(علیهم السلام) نیز به تکذیب این تهمت ناروا پرداخته و به این موضوع اشاره کردند که بی‌گناهان و پاکدامنان بسیاری هدف تهمت قرار گرفته‌اند:
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) می‌خوانیم: «… آیا تمام پیامبران الهی را متهم به آن نکردند که آنان ساحران و کاهنانی بیش نیستند؟! آیا مریم بنت عمران(سلام الله علیها) را متهم نکردند که رابطه او با مرد نجّاری به نام یوسف بدان انجامید تا به عیسی(علیه السلام) حامله شود؟! آیا پیامبر خودمان را نیز بدان متهم نکردند که شاعری دیوانه است؟! آیا حضرتشان را متهم نکردند که به زن فرزندخوانده‌اش عشق می‌ورزید و تا می‌توانست تلاش کرد تا همسرش را به چنگ آورد؟! …».(1)

پی نوشتها:
1. شیخ صدوق، امالی، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، ۱۴۰۰ق.ص ۱۰۳ ؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن‏، امالی، قم، دار الثقافة، چاپ اول، ۱۴۱۴ق.ص ۲۵۶.[/]

مقداد;1026130 نوشت:

علیکم السلام.
نه در آیات قرآن و نه در روایات پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل‌بیت(علیهم السلام) هیچ شاهدی بر ازدواج حضرت مریم(سسلام الله علیها) با یوسف نجار – حتی بعد از تولد عیسی مسیح(علیه السلام) – وجود ندارد.
ائمه اهل‌بیت(علیهم السلام) نیز به تکذیب این تهمت ناروا پرداخته و به این موضوع اشاره کردند که بی‌گناهان و پاکدامنان بسیاری هدف تهمت قرار گرفته‌اند:
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) می‌خوانیم: «… آیا تمام پیامبران الهی را متهم به آن نکردند که آنان ساحران و کاهنانی بیش نیستند؟! آیا مریم بنت عمران(سلام الله علیها) را متهم نکردند که رابطه او با مرد نجّاری به نام یوسف بدان انجامید تا به عیسی(علیه السلام) حامله شود؟! آیا پیامبر خودمان را نیز بدان متهم نکردند که شاعری دیوانه است؟! آیا حضرتشان را متهم نکردند که به زن فرزندخوانده‌اش عشق می‌ورزید و تا می‌توانست تلاش کرد تا همسرش را به چنگ آورد؟! …».(1)

پی نوشتها:
1. شیخ صدوق، امالی، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، ۱۴۰۰ق.ص ۱۰۳ ؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن‏، امالی، قم، دار الثقافة، چاپ اول، ۱۴۱۴ق.ص ۲۵۶.

سلام ...

یوسف و حضرت مریم با هم دیگه نامزد بودند اما قبل از آنکه با هم دیگه ازدواج کنند ؛ معلوم می شود که حضرت مریم از روح القدس آبستن شده است و چون یوسف مردی پاسا بود تصمیم گرفت که مریم را رسوا نکند ؛ و بر آن شد که بی سر و صدا از ایشان جدا شود . اما زمانیکه این تصمیم را گرفت فرشته خداوند در خواب بر او ظاهر می شود و به ایشان میگوید ای یوسف ای فرزند داوود از گرفتن زن خویش مترس که ؛ زیرا آنچه در بطن وی قرار دارد از روح القدس است ؛ او پسری به دنیا خواهد آورد و تو او را عیسی خواهی نامید .

یوسف تا زمانی که عیسی به دنیا بیاید با ایشان همبستر نشد .

بعد از این مساله ...

عیسی در دروران هیرودیس پادشاه زندگی میکرد و به پادشاه خبر رسیده بود که عیسی به دنیا آمده است ( جمعی از مغ ها از مشرق زمین به دیدار هیرودیس رفته بودند که مژده ظهور عیسی مسیح رو بدهند زیرا دیده بودند که ستاره ایشان طلوع کرده است )

پادشاه خبر دار میشود و برای اینکه تاج و تخت خودش رو در خطر می دیده ... دستور کشتن تمامی کودکان رو میده ؛ از این رو فرشته ای بر یوسف ظاهر میشود و به ایشان میگوید دست فرزند و همسرت را بگیر و از یهودیه فرار کن ؛ یوسف ؛ دست حضرت مریم رو میگیره و از بیت الحم یهودیه خارج میشه و به سمت مصر میروند .

یوسف و مریم سالها در درون مصر میمانند و عیسی مسیح در درون مصر بزرگ میشود ؛

وقتی که هیرودیس پادشاه میمیرد ؛ باز خداوند در خواب بر یوسف ظاهر می شود و به ایشان میگوید که پادشاه مرده است و برخیز و عیسی مسیح و مریم مقدس را به سرزمین اسراییل برگردان ؛ پس یوسف اینچنین کرد .

ولی چون از فرزند هیرودیس پادشاه که به قدرت رسیده بود ؛ ترسید ؛ به جایی به نام جلیل رفتند و در شهری به نام ناصره سکنی گزیدند .

بنابراین حضرت مریم سالهای زیادی با یوسف زندگی کرده است .

همچنین حضرت مریم فرزندان دیگری داشته ؛ 4 پسر با نامهای یعقوب و یهودا و شمعون و ( ... ) داشته که برادران عیسی مسیح خوانده میشدند ؛

[="3"]

فرشته برمیگردد;1026134 نوشت:
سلام ...

یوسف و حضرت مریم با هم دیگه نامزد بودند اما قبل از آنکه با هم دیگه ازدواج کنند ؛ معلوم می شود که حضرت مریم از روح القدس آبستن شده است و چون یوسف مردی پاسا بود تصمیم گرفت که مریم را رسوا نکند ؛ و بر آن شد که بی سر و صدا از ایشان جدا شود . اما زمانیکه این تصمیم را گرفت فرشته خداوند در خواب بر او ظاهر می شود و به ایشان میگوید ای یوسف ای فرزند داوود از گرفتن زن خویش مترس که ؛ زیرا آنچه در بطن وی قرار دارد از روح القدس است ؛ او پسری به دنیا خواهد آورد و تو او را عیسی خواهی نامید .

یوسف تا زمانی که عیسی به دنیا بیاید با ایشان همبستر نشد .

بعد از این مساله ...

عیسی در دروران هیرودیس پادشاه زندگی میکرد و به پادشاه خبر رسیده بود که عیسی به دنیا آمده است ( جمعی از مغ ها از مشرق زمین به دیدار هیرودیس رفته بودند که مژده ظهور عیسی مسیح رو بدهند زیرا دیده بودند که ستاره ایشان طلوع کرده است )

پادشاه خبر دار میشود و برای اینکه تاج و تخت خودش رو در خطر می دیده ... دستور کشتن تمامی کودکان رو میده ؛ از این رو فرشته ای بر یوسف ظاهر میشود و به ایشان میگوید دست فرزند و همسرت را بگیر و از یهودیه فرار کن ؛ یوسف ؛ دست حضرت مریم رو میگیره و از بیت الحم یهودیه خارج میشه و به سمت مصر میروند .

یوسف و مریم سالها در درون مصر میمانند و عیسی مسیح در درون مصر بزرگ میشود ؛

وقتی که هیرودیس پادشاه میمیرد ؛ باز خداوند در خواب بر یوسف ظاهر می شود و به ایشان میگوید که پادشاه مرده است و برخیز و عیسی مسیح و مریم مقدس را به سرزمین اسراییل برگردان ؛ پس یوسف اینچنین کرد .

ولی چون از فرزند هیرودیس پادشاه که به قدرت رسیده بود ؛ ترسید ؛ به جایی به نام جلیل رفتند و در شهری به نام ناصره سکنی گزیدند .

بنابراین حضرت مریم سالهای زیادی با یوسف زندگی کرده است .

همچنین حضرت مریم فرزندان دیگری داشته ؛ 4 پسر با نامهای یعقوب و یهودا و شمعون و ( ... ) داشته که برادران عیسی مسیح خوانده میشدند ؛

با عرض سلام و ادب.
این مطالب ضمن اینکه مستند نمی باشد،با آموزه های اسلامی منافات داشته و همانگونه که اشاره شد نه در آیات قرآن و نه در روایات پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل‌بیت(علیهم السلام) هیچ شاهدی بر ازدواج حضرت مریم(سسلام الله علیها) با یوسف نجار – حتی بعد از تولد عیسی مسیح(علیه السلام) – وجود ندارد.[/]

مقداد;1026189 نوشت:
با عرض سلام و ادب.
این مطالب ضمن اینکه مستند نمی باشد،با آموزه های اسلامی منافات داشته و همانگونه که اشاره شد نه در آیات قرآن و نه در روایات پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل‌بیت(علیهم السلام) هیچ شاهدی بر ازدواج حضرت مریم(سسلام الله علیها) با یوسف نجار – حتی بعد از تولد عیسی مسیح(علیه السلام) – وجود ندارد.

سلام

این مطالب با اموزه های اسلامی می شود گفت منافات ندارد
چون درسته که اشاره ای به ازدواج حضرت مریم نشده ولی مطلب صریحی هم که ادعا کند حضرت مریم هرگز ازدواج نکرده
موجود نیست
اینکه اشاره ای بر ازدواج مریم نیست دلیل بر این نمی شود که حضرت ازدواج نکرده

چون در غیر این صورت مطالب قران با تاریخ متناقض می شود

سلام ...

همچنین ... عیسی مسیح نجار بودند و یوسف هم نجار بوده ....

[="3"]

**گلشن**;1026210 نوشت:
سلام

این مطالب با اموزه های اسلامی می شود گفت منافات ندارد
چون درسته که اشاره ای به ازدواج حضرت مریم نشده ولی مطلب صریحی هم که ادعا کند حضرت مریم هرگز ازدواج نکرده
موجود نیست
اینکه اشاره ای بر ازدواج مریم نیست دلیل بر این نمی شود که حضرت ازدواج نکرده

چون در غیر این صورت مطالب قران با تاریخ متناقض می شود

علیکم السلام.
قطعاً این عرض بنده را تصدیق می کنید که در مورد مسائل تاریخی حتما باید بر اساس مستندات قابل اعتماد اظهار نظر کرد.در مورد این موضوع که آیا حضرت مریم(سلام الله علیها) ازدواج کرده اند یا خیر هم باید بر اساس مستندات تاریخی یا حدیثی معتبر اظهار نظر کرد.عرض بنده این است که در متون دینی مستنداتی که بیانگر ازدواج آن بانوی بزرگوار باشد،موجود نیست.بله از برخی روایات اینگونه استفاده می شود که چنین امری واقع نشده است.از جمله این روایت:
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) می‌خوانیم: «… آیا تمام پیامبران الهی را متهم به آن نکردند که آنان ساحران و کاهنانی بیش نیستند؟! آیا مریم بنت عمران(سلام الله علیها) را متهم نکردند که رابطه او با مرد نجّاری به نام یوسف بدان انجامید تا به عیسی(علیه السلام) حامله شود؟! آیا پیامبر خودمان را نیز بدان متهم نکردند که شاعری دیوانه است؟! آیا حضرتشان را متهم نکردند که به زن فرزندخوانده‌اش عشق می‌ورزید و تا می‌توانست تلاش کرد تا همسرش را به چنگ آورد؟! …».(1)

علاوه بر این بعید به نظر می رسد موضوع مهمی مانند ازدواج حضرت مریم(سلام الله علیها) که ارتباط مستقیمی با معجزه بودن چگونگی ولادت حضرت عیسی(علیه السلام) داشته است،در صورت واقع شدن هیچگونه گزارشی در مورد آن بیان نشده باشد.

پی نوشتها:
1. شیخ صدوق، امالی، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، ۱۴۰۰ق.ص ۱۰۳ ؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن‏، امالی، قم، دار الثقافة، چاپ اول، ۱۴۱۴ق.ص ۲۵۶.[/]

[="3"]

فرشته برمیگردد;1026218 نوشت:
سلام ...

همچنین ... عیسی مسیح نجار بودند و یوسف هم نجار بوده ....

علیکم السلام.
الان این فرمایش شما بعنوان مستند یا دلیل بر ازدواج حضرت مریم(سلام الله علیها) با حبیب نجار می باشد؟؟؟!!![/]

مقداد;1026239 نوشت:
علیکم السلام.
قطعاً این عرض بنده را تصدیق می کنید که در مورد مسائل تاریخی حتما باید بر اساس مستندات قابل اعتماد اظهار نظر کرد.در مورد این موضوع که آیا حضرت مریم(سلام الله علیها) ازدواج کرده اند یا خیر هم باید بر اساس مستندات تاریخی یا حدیثی معتبر اظهار نظر کرد.عرض بنده این است که در متون دینی مستنداتی که بیانگر ازدواج آن بانوی بزرگوار باشد،موجود نیست.بله از برخی روایات اینگونه استفاده می شود که چنین امری واقع نشده است.از جمله این روایت:
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) می‌خوانیم: «… آیا تمام پیامبران الهی را متهم به آن نکردند که آنان ساحران و کاهنانی بیش نیستند؟! آیا مریم بنت عمران(سلام الله علیها) را متهم نکردند که رابطه او با مرد نجّاری به نام یوسف بدان انجامید تا به عیسی(علیه السلام) حامله شود؟! آیا پیامبر خودمان را نیز بدان متهم نکردند که شاعری دیوانه است؟! آیا حضرتشان را متهم نکردند که به زن فرزندخوانده‌اش عشق می‌ورزید و تا می‌توانست تلاش کرد تا همسرش را به چنگ آورد؟! …».(1)

سلام

الان شما می فرمایید هرچهار انجیل مسیحیان معتبر نیست و این حدیث معتبر است ؟!
به نظر من این حدیث اعتبارش از چهار انجیل معتبر مسیحییان کمتر است
اگرچه در این حدیث هم اشاره ای به اینکه حضرت مریم ازدواج هرگز نکرده نشده است

مقداد;1026241 نوشت:

علیکم السلام.
الان این فرمایش شما بعنوان مستند یا دلیل بر ازدواج حضرت مریم(سلام الله علیها) با حبیب نجار می باشد؟؟؟!!!

سلام ...
Yes

بله ...
ببینید جناب میقات ... رودروایسی که با هم نداریم ؛ مگه اسناد اسلامی چی هستند ؛ شروع میکنید و بررسی میکنید که چه کسی این حدیث رو نقل کرده ؛ مثلا میگید ...

فریدون اکبری ....

بعدش میگید خوب این از کی شنیده ... میگید از

احمد نصیری ...

میگید این از کی شنیده ...

میگید از رضا عطاران ....

بعدش با خودتون میگید ... آهان ... منبع حدیث به رضا عطاران میخوره ... بنابراین چون ایشون "هم خوب هست" و "هم بد هست " و هم عضو اصلاح طلب ها هستش ... بنابراین حرفهاش زیاد جدی نیست .

از اون طرف ...
یک حدیث دیگه میزارید روی میز ... میگید این رو کی گفته ...

علی رضایی ...
اون از کی شنیده ....
رضا قمبری ...

رضا قمبری از کی شنیده ...
از مقام عظیم ولایت ...

بقیش رو هم دیگه بررسی نمیکنید ... چون وقتی رسید به ایشون ؛ دیگه ایشون حجت هستند و تمام .

اینجوری میشه که سنی ها مرجع حدیثشون یک چیز هست و مسلمون ها یک چیز دیگه

ببینید برادر من ...
من اسم این رو سند نمیزارم . البته شما مختار هستید که اسم سند روی هر چیزی بزارید .

یک مساله تاریخی ... یک مساله تاریخی هست و همیشه در درون اون گمان و شک وجود داره ؛ هیچ وقت نمیشه به باوری صد در صد در مورد موضوعی رسید ؛ مگر در مسایلی بسیار خاص .

صحبتها و حرفها ؛ فقط گمان ما رو در مورد مساله ای به یقین نزدیک تر میکنند . و استدلال های عقلانی که کنار یک قول قرار میگیرند از خوده اون صحبت مهم تر هستند .

1. مثلا در درون 4 انجیل دقیقا به مساله به دنیا آمدن مسیح و کیفیت بزرگ شدن مسیح اشاره شده است ؛ و این اناجیل حداقل 50 سال بعد از فوت عیسی مسیح بوده اند ؛ این مسایل هم چیزی نیست که بشه در درونشون شک و گمان کرد ؛ یا حضرت مریم ازدواج کردند یا نکردند ؛ یا بچه داشته اند یا نداشته اند ؛ که در درون چهار انجیل به فرزند داشتن و ازدواج ایشون اشاره شده است . اگر اینجوری نبود خود حضرت مریم به اناجیل هم نظر ( متی ؛ لوقا ؛ مرقس ) اعتراض میکرد ؛ خود یوحنا که 50 سال پس از نوشته شدن اولین انجیل ؛ شروع به نوشتن انجیل خودش کرد در درون انجیل خودش به این مساله اشاره می کرد . بنابراین ؛ انجیل یک قول هست ؛ در کنار یک مساله عقلانی قرار میگیره و کمی باعث میشه که ما به این قول اطمینانمون بیشتر بشه .

2. مثلا یکی داستان هایی که در درون کتاب مقدس بهش اشاره شده این هستش که عیسی مسیح داشتند در جایی موعظه میکردند و ناگهان کسی وارد میشود و به ایشان می گوید مادر و برادرانت بیرون هستند و منتظر شما هستند ؛ و ایشان پاسخ میدهند که مادر و برادران من چه کسی هستند ؛ سپس با دست خود به شاگردان اشاره میکند و میگوید اینان هستند برادران و مادران من زیرا هر کسی که اراده پدر من که در آسمان است را اجرا کند برادر و خواهر و مادر من است . خوب این هم باز یک داستان هست ؛ ممکن هست که تحریف شده باشه ؛ ولی چرا ؟؟؟ باز اطمینان من نسبت به مساله بالا تر میره .

3. مثلا عیسی مسیح نجار بوده اند ؛ آنچه از کتاب مقدس بر می آید ؛ این هستش که ایشان در کودکی همراه با مریم و یوسف ؛ از یهودیه به سمت مصر می روند ؛ و سالها در درون مصر بوده اند و در آنجا بزرگ میشوند ؛ خوب چگونه ایشان به نجاری علاقه مند میشوند ؛ ایشون میتونستند دهها شغل رو انتخاب کنند ؛ چی شد که نجاری ؛ البته ایشون میتونستند که نجاری رو از فرد دیگری یاد بگیرند ؛ ولی اینکه ایشون نجار بوده اند ؛ یعنی درکنار یک نجار بزرگ شده اند ؛ باز هم یقین من نسبت به مساله بیشتر می شود . این مساله در هر 3 انجیل هم نظر مرقس و لوقا و متی بهش اشاره شده .

4. در ابتدای انجیل متی در مورد شجره نامه عیسی مسیح صحبت شده ؛ و متی شجره نامه عیسی مسیح رو از سمت مریم مقدس بررسی نمیکنه ؛ بلکه از سمت یوسف بررسی میکنه ؛ پدر زمینی ایشان ؛ متی هم یکی از شاگردان عیسی مسیح بوده ؛ چرا یوسف باید اینقدر مهم بوده باشه که متی ( یکی از شاگردان عیسی مسیح ) به بررسی اون بپردازه . این مساله باز باعث میشه اطمینان من به اینکه یوسف با مریم زندگی کرده بیشتر بشه .

موضوع قفل شده است