جمع بندی استخاره ی نامزدم برای ازدواج ما

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
استخاره ی نامزدم برای ازدواج ما

سلام
من دختری هستم که از حدود نه ماه پیش به صورت سنتی با خواستکارم آشنا شدم ،در سخنرانی های استاد فرهنگ ایشون میگن که بهتره از همون اول که خواستکاری معرفی شد استخاره کنید و اگه خوب اومد تازه ادامه بدین به مراحل اشنایی و شناخت،واگر بد اومد اصلا ادامه ندید...و گفتند امام خمینی هم برای ازدواج دخترانشون همین کار رو میکردند.
من اینکار رو‌کردم و استخاره ام خوب اومد،مدتها گذشت و من بابت حضور مردی مثل خپاستکارم توی زندگیم خدا رو شکر میکردم و ایشون رو‌کاملا قبول دارم و علاقه ی شدیدی بهشون دارم
دو ماه قبل اتفاقی ایشون به من کفتند که همون اوایل استخاره کردند و استخاره بد اومده اما چون ار لحاظ عقلی ایشون مانعی برای ادامه ی آشنایی مون نمیدیدن توجهی نکردند.
ما ان شاءالله قراره به زودی ازدواج‌کنیم اما من برای ایشون خیلی نکرانم،میترسم علت اینکه استخاره ی ایشون بد اومده این باشه که من فرد مناسبشون نباشم،آینده ی ایشون از هر لحاظ برای من مهمه،حتی بیشتر از آینده ی خودم،نمیخوام ضربه و آسیبی بهشون برسه
به نظرتون راهی هست مطمئن بشیم آیا این ازدواج واقعا به صلاح ایشون هست یا نه؟ایا لازمه من یا ایشون مجدد استخاره کنیم؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد شفیق

[TD][/TD]

Shiriin;1025753 نوشت:
سلام
من دختری هستم که از حدود نه ماه پیش به صورت سنتی با خواستکارم آشنا شدم ،در سخنرانی های استاد فرهنگ ایشون میگن که بهتره از همون اول که خواستکاری معرفی شد استخاره کنید و اگه خوب اومد تازه ادامه بدین به مراحل اشنایی و شناخت،واگر بد اومد اصلا ادامه ندید...و گفتند امام خمینی هم برای ازدواج دخترانشون همین کار رو میکردند.
من اینکار رو‌کردم و استخاره ام خوب اومد،مدتها گذشت و من بابت حضور مردی مثل خپاستکارم توی زندگیم خدا رو شکر میکردم و ایشون رو‌کاملا قبول دارم و علاقه ی شدیدی بهشون دارم
دو ماه قبل اتفاقی ایشون به من کفتند که همون اوایل استخاره کردند و استخاره بد اومده اما چون ار لحاظ عقلی ایشون مانعی برای ادامه ی آشنایی مون نمیدیدن توجهی نکردند.
ما ان شاءالله قراره به زودی ازدواج‌کنیم اما من برای ایشون خیلی نکرانم،میترسم علت اینکه استخاره ی ایشون بد اومده این باشه که من فرد مناسبشون نباشم،آینده ی ایشون از هر لحاظ برای من مهمه،حتی بیشتر از آینده ی خودم،نمیخوام ضربه و آسیبی بهشون برسه
به نظرتون راهی هست مطمئن بشیم آیا این ازدواج واقعا به صلاح ایشون هست یا نه؟ایا لازمه من یا ایشون مجدد استخاره کنیم؟

هوالمحبوب

با تشکر از شما خواهر محترم که به این مرکز اطمینان کرده و مسأله خود را مطرح کرده اید. بسیار خوشحالیم از اینکه در شرایط ازدواج قرار گرفته اید و گامهای درست انتخاب را در حال طی کردن هستید ان شالله که زندگی رضایت بخشی داشته باشید. شرایط انتخاب همسر، از موقعیتهای پرتشویش و نگران کننده زندگی است؛ امید است که این نگرانی ها با یک ازدواج مبارک به آرامش منتهی گردد.

«و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایت لقوم یتفکرون» سوره روم آیه 21 . و از نشانه خلقت خداوند این است که برای شما همسرانی را از جنس شما آفرید تا بد ینوسیله آرامش بیابید و بین شما انس و الفت و دوستی قرار داد. همانا در این امر برای اند یشمندان نشانه هایی است.
رسول گرامی اسلام می فرمایند: «کسی که ازدواج کرده است، خواب و استراحتش نزد خداوند، از روزه داری و شب زنده داری افراد مجرد بافضیلت تر است»[1].
دین مبین اسلام که دین عقلانیت و تفکر است در آیات متعددی انسان را به تفکر و تعقل دعوت می نماید. ازدواج نیز از مهمترین تصمیمات زندگی است که انتخاب بر مبنای تفکر و شناخت مهمترین فاکتور آن و ضامن دوام آن می باشد؛ چراکه انتخابی است که تا سالهای متمادی آثارش در زندگی جاری و ساری میباشد.

معنای حقیقی استخاره همان است که در اخبار و روایات ما بیشتر از آن نام برده شده و به معنی طلب خیر نمودن از خداست. استخاره در واقع یکی از رشته ها و شاخه های دعاست و همان استخاره مطلق است که اختصاص به مورد شک و تردید ندارد.

استخاره ای که برای ازدواج به کار می برند از نوع استخاره عملی است که انسان در صورتی که در انجام و یا ترک امری دچار تردید شود و به هیچ وجهی نتواند انتخاب کند، بدان متمسک می شود و در واقع معنای آن نیز همان طلب خیر از خداوند در آن امر مخصوص است و البته زمانی استخاره جایگاه پیدا می کند، که بعد از تحقیق و مشورت صورت گیرد.

آیة الله خامنه ای(دام ظله): سعى کنید براى انجام کارهاى خود ابتدا تأمل و دقت کند و با فکر کردن راه حل مناسب را پیدا کنید و چنانچه از این طریق به نتیجه نرسیدید، با انجام مشورت خود را از تحیّر خارج کنید و اگر از طریق مشاوره با اهل فن و خبره در آن مورد نیز به نتیجه نرسیدید و همچنان بر تحیر باقى ماندید، نوبت به استخاره مى‌رسد؛ در هر صورت الزام شرعى در عمل به استخاره وجود ندارد ولى بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.

آیة الله سیستانی(دام ظله)
: اشکال ندارد و واجب نیست . عمل به آن نیز واجب نیست.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)
: استخاره نوعی مشورت با خداوند است، بدین معنی که اگر انسان در انجام یا ترک کاری مردّد شود ابتدا در اطراف آن فکر و اندیشه می کند اگر به نتیجه ای رسید طبق آن عمل می کند و گرنه با افراد کاردان و با تجربه و آگاه در مورد آن مشورت می کند اگر به نتیجه رسید طبق آن عمل می کند در غیر این صورت از طریق استخاره با خداوند مشورت نموده و مطابق آن عمل می نماید. عمل به استخاره واجب نیست، ولی حتی الامکان مخالفت نشود. مگر این که مدّت قابل ملاحظه ای تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند.

حضرت آیت الله گرامی فرمودند نکته ای که برای استخاره خوب است در نظر گرفته شود این است که برای یک نیت نباید دو مرتبه استخاره گرفت و اگر برای یک نیت دو مرتبه استخاره گرفته شد باید به اولی عمل شود.

به نظر می رسد اگر بخواهید باز هم استخاره بگیرید استخاره سوم می شود که با توجه به مطلب فوق کاری لغو باشد.


.....................................


[/HR][1]محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 100، ص 221.

ازدواج یک اتفاق ناگهانی نیست بلکه یک فرایند است که سه مرحله دارد: آمادگی و آشنایی، نامزدی و عقد و زیر یک سقف رفتن.

آشنايي فرايند تبادل اطلاعات و احساسات بين دو نفر از جنس مقابل به منظور تصميم‌گيري براي ازدواج است.

در همین مرحله آشنایی است که استخاره صورت می گیرد ولی قبل آن تبادل اطلاعات ضروری است که همان شناخت های لازم برای یک زندگی است. بعد از مرحله شناخت است که تردید صورت می گیرد که استخاره انجام می دهند. از طرف دیگر از گفته های شما پیداست که هم به لحاظ منطقی نسبت به هم شناخت پیدا کرده اید که بابت حضور مردی مانند ایشان خدا را شکر می نمایید و به لحاظ عقلی مانعی برای ازدواج با ایشان ندیدید و از طرف دیگر تبادل احساسات و عواطف هم صورت گرفته و علاقه ایجاد شده است که خود نشان از آن دارد که ان شاء الله می توان ازدواج خوبی را پیش بینی نمود؛ چراکه همانطور در تعریف ازدواج گفته شده شناخت درست و ارزیابی دقیق و ایجاد عواطف نسبی است.

اما در مورد مسأله ای که مطرح کرده اید که نگران ایشان هستید که شما مورد مناسبی برای ایشان نباشید باید خدمتتان عرض کنم که فرآیند ازدواج دو طرفه است یعنی ایشان هم باید به یک شناخت و علاقه نسبی نسبت به شما برسند که احتمالا ایشان هم رسیده اند و شما هم ویژگی ها و امتیازاتی دارید که ایشان برای ازدواج شما را انتخاب کرده اند.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: «همان زن طوق(گردنبند) است؛ پس بنگر که چه طوقی به گردن می افکنی. برای زن ارزش و بهایی را نمی توان تعیین کرد، نه برای خوب آنها و نه برای بدشان. زن خوب، ارزشش طلا و نقره نیست، بلکه از طلا و نقره هم بهتر و ارزشمندتر است و زن بد، ارزشش خاک نیست، بلکه خاک از او ارزشمندتر است».[1]

ولی شما هم اگر می خواهید همسر خوبی برایشان باشید توجه به نکات زیر داشته باشید:

من کی ام؟
ویژگی ها و داشته ها و نداشته های واقعی من چیست؟
چه قدر آمادگی زدواج و پذیرش مسئولیت های آن را دارم؟
آیا من همسر مناسبی هستم؟

در ادامه اگر برای چگونگی آشنایی، جلسات خواستگاری و ... سوالاتی داشته باشید درخدمت می باشم. موفق باشید.
معرفی منبع برای مطالعه بیشتر:
مهدی میرمحمد صادقی ازدواج (آموزش پیش از ازدواج) سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ اول 1384


[/HR][1]. محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج 5، ص 90.

جمع بندی

 پرسش: دختری هستم که نه ماه است به صورت سنتی با خواستگارم آشنا شده ام. من همان ابتدا استخاره گرفتم و خوب آمد. بعد از مراحل شناخت و آشنایی متوجه شدم فردی موجّه و خوب هستند و به ایشان علاقه مند هم شده ام. چندوقت است که ایشان به من گفته اند که قبل از خواستگاری، ایشان هم استخاره کرده اند ولی خوب نیامد ولی چون از لحاظ عقلی مانعی ندیدند برای آشنایی ادامه دادند. ما قرار است که ازدواج کنیم ولی نگرانم ممکن است من فرد مناسبی برای ایشان نباشم که استخاره برای ایشان بد آمده است. آیا لازم است دوباره استخاره بگیرم؟

پاسخ:

«و از نشانه خلقت خداوند این است که برای شما همسرانی را از جنس شما آفرید تا بد ینوسیله آرامش بیابید و بین شما انس و الفت و دوستی قرار داد. همانا در این امر برای اند یشمندان نشانه هایی است»(1).

رسول گرامی اسلام می فرمایند: «کسی که ازدواج کرده است، خواب و استراحتش نزد خداوند، از روزه داری و شب زنده داری افراد مجرد بافضیلت تر است»(2).

دین مبین اسلام که دین عقلانیت و تفکر است در آیات متعددی انسان را به تفکر و تعقل دعوت می نماید. ازدواج نیز از مهمترین تصمیمات زندگی است که انتخاب بر مبنای تفکر و شناخت مهمترین فاکتور آن و ضامن دوام آن می باشد؛ چراکه انتخابی است که تا سالهای متمادی آثارش در زندگی جاری و ساری میباشد.

 معنای حقیقی استخاره همان است که در اخبار و روایات ما بیشتر از آن نام برده شده و به معنی طلب خیر نمودن از خداست که اختصاص به مورد شک و تردید ندارد.

استخاره ای که برای ازدواج به کار می برند از نوع استخاره عملی است که انسان در صورتی که در انجام و یا ترک امری دچار تردید شود و به هیچ وجهی نتواند انتخاب کند، بدان متمسک می شود و در واقع معنای آن نیز همان طلب خیر از خداوند در آن امر مخصوص است و البته زمانی استخاره جایگاه پیدا می کند، که بعد از تحقیق و مشورت صورت گیرد.

نظر مراجع درباره این مسأله به این شکل است:

آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم شیرازی فرمودند که ابتدا در کارهای خود تأمل و دقت کنید و بعد از مشورت هم اگر به نتیجه نرسیدید نوبت استخاره است ولی الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد.

آیت الله گرامی فرمودند نکته ای که برای استخاره خوب است در نظر گرفته شود این است که برای یک نیت نباید دو مرتبه استخاره گرفت و اگر برای یک نیت دو مرتبه استخاره گرفته شد باید به اولی عمل شود.

به نظر می رسد اگر بخواهید باز هم استخاره بگیرید استخاره سوم می شود که با توجه به مطلب فوق کاری لغو باشد.

...............................................................................

ازدواج یک اتفاق ناگهانی نیست بلکه یک فرایند است که سه مرحله دارد: آمادگی و آشنایی، نامزدی و عقد و زیر یک سقف رفتن.

آشنايي فرايند تبادل اطلاعات و احساسات بين دو نفر از جنس مقابل به منظور تصميم‌گيري براي ازدواج است.

در همین مرحله آشنایی است که استخاره صورت می گیرد ولی قبل آن تبادل اطلاعات ضروری است که همان شناخت های لازم برای یک زندگی است.

از گفته های شما پیداست که هم به لحاظ منطقی نسبت به هم شناخت پیدا کرده اید که بابت حضور مردی مانند ایشان خدا را شکر می نمایید؛ از طرف دیگر تبادل احساسات و عواطف هم صورت گرفته و علاقه ایجاد شده است که خود نشان از آن دارد که ان شاء الله می توان ازدواج خوبی را پیش بینی نمود؛ چراکه همانطور در تعریف ازدواج گفته شده شناخت درست و ارزیابی دقیق و ایجاد عواطف نسبی است.

اما در مورد مسأله ای که مطرح کرده اید که نگران ایشان هستید که شما مورد مناسبی برای ایشان نباشید باید خدمتتان عرض کنم که فرآیند ازدواج دو طرفه است یعنی ایشان هم باید به یک شناخت و علاقه نسبی نسبت به شما برسند که احتمالا ایشان هم رسیده اند و شما هم ویژگی ها و امتیازاتی دارید که ایشان برای ازدواج شما را انتخاب کرده اند.

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «همانا زن طوق(گردنبند) است؛ پس بنگر که چه طوقی به گردن می افکنی. برای زن ارزش و بهایی را نمی توان تعیین کرد، نه برای خوب آنها و نه برای بدشان. زن خوب، ارزشش طلا و نقره نیست، بلکه از طلا و نقره هم بهتر و ارزشمندتر است و زن بد، ارزشش خاک نیست، بلکه خاک از او ارزشمندتر است».(3)

ولی شما هم اگر می خواهید همسر خوبی برایشان باشید توجه به نکات زیر داشته باشید:

من کی ام؟

 ویژگی ها و داشته ها و نداشته های واقعی من چیست؟

چه قدر آمادگی زدواج و پذیرش مسئولیت های آن را دارم؟

آیا من همسر مناسبی هستم؟

معرفی منبع برای مطالعه بیشتر:

مهدی میرمحمد صادقی ازدواج (آموزش پیش از ازدواج) سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ اول 1384.

پی نوشت ها:

  1. سوره روم، آیه 21.
  2. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، 1403ق، ج 100، ص 221.
  3. محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، مکتبه الاعلام الاسلامی، قم، 1405ق، ج 5، ص 90.