اهل بیت (ع) در آیه 33 سوره احزاب

تب‌های اولیه

20 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اهل بیت (ع) در آیه 33 سوره احزاب

چگونه آیه اهل بیت را ازامام علی تا حضرت مهدی می دانند
باتوجه به اینکه حضرت زهرا دخترپیامبر است وبه فرض عصمت چگونه عصمت امام علی تا حضرت مهدی ثابت می شود باتوجه به اینکه مادرامام رین العابدین شهربانو است چرااورا فرزند پیامبر می دانندو...تا حضرت مهدی

برچسب: 

[TABLE="width: 700, align: center"]

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]
[TD="align: center"][/TD]
کارشناس بحث: استاد صدرا

[TD][/TD]

[/TABLE]

صادقیه;1025106 نوشت:
چگونه آیه اهل بیت را ازامام علی تا حضرت مهدی می دانند
باتوجه به اینکه حضرت زهرا دخترپیامبر است وبه فرض عصمت چگونه عصمت امام علی تا حضرت مهدی ثابت می شود باتوجه به اینکه مادرامام رین العابدین شهربانو است چرااورا فرزند پیامبر می دانندو...تا حضرت مهدی

[=&amp]با سلام و عرض ادب[/] [=&amp]

در آیه ی شریفه ی:[/][=&amp]«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»؛[B][=&amp][1][/][/][/B][=&amp] «جز اين نيست كه خداوند مى‏خواهد از شما اهل بيت هر پليدى را بزدايد و شما را به شايستگى پاك گرداند».[/] [=&amp]کلام وحی بیانگر تعلق اراده ی الهی بر پاک و مطهر قرار دادن اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله) است.[/]

[=&amp]مراد از «اهل البیت» با توجه به اینکه «ال» در «البیت» به معنای «ال» جنس و یا «ال» استغراق نبوده‌، همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) نخواهد بود؛ بلکه مراد از آن بیت خاص و افرادی خاص است،‌ و آن بیت و افراد آن جز افراد ساکن در بیت فاطمه (علیها السلام) نخواهد بود.[/] [=&amp]به عبارتی دیگر اگر مقصود آيه خانه هاى همسران پيامبر (صلَّى اللّه عليه و آله) می بود، لازم بود بگويد: «أهل البيوت»، و لذا آنجا كه درباره ی آنان سخن مى گويد، صيغه جمع به كار برده و مى فرمايد: [/][=&amp]«وَقَرْنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَلا تَبَرُّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِليّهِ الأُولى»؛[B][=&amp][2][/] [/][/B][=&amp]«در خانه هاى خود قرار گيريد و مانند دوران جاهليت نخست، زيبايى هاى خود را آشكار نكنيد».[/] [=&amp]

در اين آيه هر اتاقى از اتاق هاى زنان رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بيتى محسوب شده كه متعلق‏ به يكى از همسران آنحضرت بود، در حالى كه در آيه ی تطهیر، سخن از بیت و خانه ای مشخص است و افرادی خاص را در نظر دارد.
طبعا نمى توان گفت اين «بيت» يكى از بيت هاى متعلق به همسران رسول خدا (صلَّى اللّه عليه و آله) است، زيرا در اين صورت مفهوم آيه كاملًا در ابهام فرو رفته و مجمل خواهد بود، گذشته از اين دليلى ندارد كه يكى از بيت ها را بر هشت بيت ديگر ترجيح دهيم.[/] [=&amp]از اين جهت بايد اين بيت، جدا از بيوت همسران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) باشد و آن بيت جز بيت فاطمه (عليها السَّلام) نخواهد بود كه در عين تعلق به آنحضرت، به پيامبر(صلی الله علیه وآله) نيز تعلق داشت و در آن چهار نفر مشتركاً زندگى مى كردند.

[/] [=&amp]مؤيد اين مطلب حديثى است كه «جلال الدین سيوطى» در تفسير آيه ی: [/][=&amp]«فى بُيُوت أَذِنَ اللّه أَنْ تُرفَعَ»؛[/][=&amp][=&amp][3][/][/][=&amp] آورده است. او روایت می کند: وقتى اين آيه نازل شد و پيامبر (صلَّى اللّه عليه و آله) آن را در مسجد تلاوت كرد، فردى برخاست و از رسول خدا پرسيد: اين بيوت با عظمت از آن كيست؟ پيامبر فرمود: «بيوت انبيا و پيامبران است». در اين هنگام ابوبكر برخاست و در حالى كه به خانه فاطمه و على (عليمها السَّلام) اشاره كرد، گفت: آيا اين خانه نيز از آن خانه هاست؟ پيامبر (صلَّى اللّه عليه و آله) فرمود: «نعم من أفاضلها؛[=&amp][4][/] آرى! از برترين آنهاست».[/] [=&amp]

همچنین قرآن در سوره احزاب از آيه بيست و نهم تا آيه سى و چهارم پيرامون همسران پيامبر بحث و گفتگو مى كند و در تمام آيات، ضماير مربوط به همسران پيامبر را مطابق قواعد ادبى مؤنث مى آورد، در اين مورد متجاوز از بيست ضمير مؤنث به كار مى برد و مى فرمايد: «كُنْتُنَّ* فَتَعالِينَ* أُمَتِعْكُنَّ* أُسَرِّحْكُنَّ* تُرِدْنَ* لَسْتُنَّ اتَّقَيْتُنَّ* فَلا تَخْضَعْنَ* قلنَ* قَرْنَ بُيُوتِكُنَّ* تَبَرُّجْنَ* اتِينَ* أَطِعْنَ* وَاذْكُرْنَ* و...».[/] [=&amp]ولى هنگامى كه به آيه مورد بحث- كه در ذيل آيه سى و سه قرار دارد- مى رسد، لحن سخن دگرگون مى شود و مخاطب عوض مى گردد، ضماير را مذكر مى آورد و مى گويد: «عَنْكُمُ الرِّجْسَ» و «يُطَهِّرَكُمْ»، که چنین امری بیانگر آن است که مخاطبین این قسمت از آیه افراد دیگری غیر از همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) هستند.[=&amp][5][/][/] [=&amp]

اهل بیت (علیهم السلام) در لسان پیامبر (صلی الله علیه وآله)[/]
[=&amp]روايات بسیاری از پيامبر (صلَّى اللّه عليه و آله) نشان مى دهد كه در اين آيه، جز خود پيامبر (صلَّى اللّه عليه و آله) و ساكنان خانه فاطمه، احدى مقصود نيست، و اين روايات را گروهى از صحابه از پيامبر (صلَّى اللّه عليه و آله) نقل كرده اند كه برخى از آنها عبارتند از: 1. ابوسعيد خدرى، 2. انس بن مالك، 3. ابواسحاق، 4. واثله بن الاسقع، 5. ابوهريره، 6. ابوالحمراء، 7. سعد بن أبى وقاص، 8. عايشه، 9. ام سلمه، 10. ابن عباس.[/] [=&amp]

مضمون احاديث حاكى از آن است كه پيامبر اکرم (صلَّى اللّه عليه و آله) براى روشن كردن مقصود از اهل بيت، سه كار معين انجام داده كه هركدام در نوع خود قابل توجه است:[/]

[=&amp]1. كسا و عبا و يا قطيفه اى بر سر پنج تن افكند و امّ سلمه را كه قصد ورود به‏ زير كسا را داشت، از دخول تحت كِسا بازداشت و اين جمله را گفت: «خدايا اينان اهل بيت من مى باشند، پروردگارا پليدى را از آنان دور ساز!».[=&amp][6]
[/]
[/]
[=&amp]2. به مدت شش یا هفت و یا نه ماه، موقع رفتن به مسجد براى گزاردن نماز صبح، به خانه زهرا مى رفت و آنان را براى نماز دعوت مى كرد و آيه مذكور را تلاوت مى نمود.[=&amp][7]
[/]
[/]
[=&amp]3. به هنگام نزول آیه ی مباهله تنها علی و فاطمه و حسنین (علیهم السلام) را با خود برده و بیان داشت که خداوندا اهل بین من این افراد می باشند.[=&amp][8][/][/] [=&amp]بر اساس این روایت برخی از چهرهای شاخص از عالمان اهل سنت تصریح نموده اند که مراد از اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله)‌ در آیه ی تطهیر تنها خمسه ی طیبه است.[=&amp][9][/][/] [=&amp]

آیه ی تطهیر و عصمت سایر ائمه (علیهم السلام)[/]
[=&amp]دلالت «انّما» در آیه ی شریفه بیانگر حصر مصادیق آن است؛‌ این افراد در زمان نزول آیه تنها شامل اصحاب کساء بوده؛ اما بنابر تصریح پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و ائمه (علیهم السلام) آیه در مورد چهارده معصوم بوده و اختصاص به پنج تن نخواهد داشت.[/] [=&amp]

این اخبار به صورت متواتر در منابع شیعی نقل شده است؛ احادیثی همچون حدیث ثقلین؛ حدیث امان؛ حدیث خلفای اثنا عشر و... که بیانگر وصیت پیامبر (صلی الله علیه وآله) به تمسک به قرآن و عترت و اینکه آن دو هیچگاه از هم جدا نمی گردند تا بر حوض کوثر بر پیامبر (صلی الله علیه وآله) وارد شوند و اینکه این افراد دوازده نفر بوده که اولین آنها علی بن ابی طالب (علیه السلام) و آخرین آنان مهدی (علیه السلام) است و آنان اهل بیت معصوم آن حضرت می باشند و... [=&amp][10]
[/]
[/]
[HR][/HR] [=&amp][=&amp][1][/][/][=&amp] . الاحزاب/ 33.[/]

[=&amp][=&amp][2][/][/][=&amp] . همان.[/]

[=&amp][=&amp][3][/][/][=&amp] . النور/36.[/]

[=&amp][=&amp][4][/][/][=&amp] . السيوطي، الدر المنثور،ج6، ص203،‌ دار الفكر – بيروت.: «وأخرج ابن مردويه عن أنس بن مالك وبريدة قال: قرأ رسول الله صلى الله عليه (وآله) و سلم هذه الآية في بيوت الله أن ترفع فقام اليه رجل فقال: أي بيوت هذه يا رسول الله ؟ قال: بيوت الأنبياء. فقام اليه أبو بكر فقال: يا رسول الله هذا البيت منها؟ البيت علي وفاطمة قال: نعم من أفاضلها».[/]

[=&amp][=&amp][5][/][/][=&amp] . ر.ک: جعفر سبحانی، ‌راهنمای حقیقت،‌ ص388.[/]

[=&amp][=&amp][6][/][/][=&amp] . ترمذى، محمد بن عيسى، الجامع الصحيح و هو سنن الترمذي، 6جلد،ج5، ص192، ح3205، دار الحديث - مصر - قاهره، چاپ: 1، 1419 ه.ق.: «عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبِي سَلَمَةَ رَبِيبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً؛ فِي بَيْتِ أُمِّ سَلَمَةَ، فَدَعَا فَاطِمَةَ وَ حَسَنًا وَ حُسَيْنًا فَجَلَّلَهُمْ بِكِسَاءٍ، وَ عَلِيٌّ خَلْفَ ظَهْرِهِ فَجَلَّلَهُ بِكِسَاءٍ، ثُمَّ قَالَ: «اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي فَأَذْهِبْ عَنْهُمْ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِيرًا». قَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ: وَ أَنَا مَعَهُمْ يَا نَبِيَّ اللَّهِ؟ قَالَ: «أَنْتِ عَلَى مَكَانِكِ وَ أَنْتِ عَلَى‏ خَيْرٍ». و...
[/]

[=&amp][=&amp][7][/][/][=&amp] . الطحاوي، شرح مشكل الآثار،‌ج2، ص248، الناشر مؤسسة الرسالة.: «أبو الْحَمْرَاءِ قال صَحِبْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم تِسْعَةَ أَشْهُرٍ كان إذَا أَصْبَحَ أتى بَابَ فَاطِمَةَ عليها السلام فقال السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمْ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ الآيَةَ وفي هذا أَيْضًا دَلِيلٌ على أَهْلِ هذه من هُمْ وَبِاَللَّهِ التَّوْفِيقُ».
[/]

[=&amp][=&amp][8][/][/][=&amp] . مسلم بن حجاج، صحيح مسلم، 5جلد، ج4، ص1871، ح32،‌دار الحديث - مصر - قاهره، چاپ: 1، 1412 ه.ق.: «وَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ: فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ‏ [3/ آل عمران/ 61] دَعَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ عَلِيًّا وَ فَاطِمَةَ وَ حَسَنًا وَ حُسَيْنًا فَقَالَ «اللَّهُمَ‏! هَؤُلَاءِ أَهْلِي‏».
[/]

[=&amp][=&amp][9][/][/][=&amp] . صلاح الدين الصفدي، الوافي بالوفيات، ج12، ص262، الناشر: دار إحياء التراث – بيروت.: «الْحُسَيْن بن عَليّ بن أبي طَالب رَضِي الله عَنْهُمَا رَيْحَانَة رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم) وَابْن ابْنَته فَاطِمَة الزهراء رَضِي الله عَنْهَا وَأحد سَيِّدي شباب أهل الْجنَّة هُوَ وَأَخُوهُ وَأمه وَأَبوهُ أهل الْبَيْت الَّذين أذهب الله عَنْهُم الرجس وطهرهم تَطْهِيرا»؛ الطحاوي، شرح مشكل الآثار،‌ج2، ص248، الناشر مؤسسة الرسالة.: «أبو الْحَمْرَاءِ قال صَحِبْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم تِسْعَةَ أَشْهُرٍ كان إذَا أَصْبَحَ أتى بَابَ فَاطِمَةَ عليها السلام فقال السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمْ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ الآيَةَ وفي هذا أَيْضًا دَلِيلٌ على أَهْلِ هذه من هُمْ وَبِاَللَّهِ التَّوْفِيقُ».
[/]

[=&amp][10][/] . [=&amp]به عنوان نمونه در روایتی از جابر بن عبدالله آمده است: «كنت عند النبي ص في بيت أم سلمة فأنزل الله هذه الآية إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهركم تطهيرا فدعا النبي ص بالحسن و الحسين و فاطمة و أجلسهم بين يديه فدعا عليا فأجلسه خلف ظهره و قال اللهم هؤلاء أهل‏ بيتي‏ فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا فقالت أم سلمة و أنا معهم يا رسول الله فقال لها إنك إلى خير فقلت يا رسول الله لقد أكرم الله هذه العترة الطاهرة و الذرية المباركة بذهاب الرجس عنهم قال يا جابر لأنهم عترتي من لحمي و دمي فأخي سيد الأوصياء و ابناي خير الأسباط و ابنتي سيدة النسوان و منا المهدي قلت يا رسول الله و من المهدي قال تسعة من صلب الحسين أئمة أبرار و التاسع قائمهم يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا يقاتل على التأويل كما قاتلت على التنزيل».( خزاز رازى، على بن محمد، كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر، 1جلد،ص66، بيدار - قم، 1401 ق.).[/]

صادقیه;1025106 نوشت:
چگونه آیه اهل بیت را ازامام علی تا حضرت مهدی می دانند
باتوجه به اینکه حضرت زهرا دخترپیامبر است وبه فرض عصمت چگونه عصمت امام علی تا حضرت مهدی ثابت می شود باتوجه به اینکه مادرامام رین العابدین شهربانو است چرااورا فرزند پیامبر می دانندو...تا حضرت مهدی

با توجه به مطالب فوق روشن می گردد:
1. مصادیق اهل البیت در زمان نزول آیه خمسه ی طیبه بوده اند؛

2. مصادیق دیگری از ابتدا برای اهل البیت بوده است؛ چنانکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) آن افراد را در زمان خود معرفی نمود که آنان امام علی و حسنین (علیهم السلام) و نه فرزند از صلب امام حسین (علیه السلام) اند و آخرین آنها مهدی (علیه السلام) از اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله) است؛ چنانکه فرمودند: «و إن الأئمة بعدي اثنا عشر من أهل‏ بيتي‏، علي أولهم و أوسطهم محمد و آخرهم محمد، و هو مهدي‏ هذه الأمة».(1)

3. بدیهی است که انتساب ائمه (علیهم السلام) از طرف پدر به امیر المؤمنین (علیه السلام) بوده و انتساب آنها به پیامبر از طریق مادرشان حضرت زهرا (سلام الله علیها) است و چنین شرافتی قابل مقایسه با انتساب آنان از طریق مادر مباشری آنان به افراد دیگر نخواهد بود.

موفق باشید.

[HR][/HR]1. شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، 5جلد، ج2، ص159، اعلمى - بيروت، چاپ: اول، 1425 ق.

صدرا;1025383 نوشت:
در آیه ی شریفه ی:«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»؛[1] «جز اين نيست كه خداوند مى‏خواهد از شما اهل بيت هر پليدى را بزدايد و شما را به شايستگى پاك گرداند». کلام وحی بیانگر تعلق اراده ی الهی بر پاک و مطهر قرار دادن اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله) است.

سلام
اهل سنت میگن این ایه شامل زنان پیامبر هم میشه.و میگن شیعیان به قبل و بعد ان توجهی نمیکنن در نتیجه منحصر به 5 تن میدونن:

  • (به عربی: وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً)
  • و در خانه های خود بمانید. و چنان که در زمان پیشین جاهلیت می‌کردند زینت‌های خویش را آشکار مکنید. و نماز بگزارید و زکات بدهید و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید. ای اهل بیت، خدا می‌خواهد پلیدی را از شما دور کند و شما را پاک دارد

جناب صدرا
1-ثابت کنید پیامبر معصوم است
2-چرا رقیه وسکینه وعلی اکبر معصوم نیستند

باتوجه به اینکه حضرت زهرا دخترپیامبر است وبه فرض عصمت چگونه عصمت امام علی تا حضرت مهدی ثابت می شود باتوجه به اینکه مادرامام رین العابدین شهربانو است چرااورا فرزند پیامبر می دانندو...تا حضرت مهدی
چراقسمت دوم آیه 33سوره احزاب باجمله اول ارتباط ندارد؟

بی ادعا;1025491 نوشت:
سلام
اهل سنت میگن این ایه شامل زنان پیامبر هم میشه.و میگن شیعیان به قبل و بعد ان توجهی نمیکنن در نتیجه منحصر به 5 تن میدونن:
  • (به عربی: وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً)
  • و در خانه های خود بمانید. و چنان که در زمان پیشین جاهلیت می‌کردند زینت‌های خویش را آشکار مکنید. و نماز بگزارید و زکات بدهید و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید. ای اهل بیت، خدا می‌خواهد پلیدی را از شما دور کند و شما را پاک دارد

سلام علیکم در پاسخ بیان شد:

[=&amp]همچنین قرآن در سوره احزاب از آيه بيست و نهم تا آيه سى و چهارم پيرامون همسران پيامبر بحث و گفتگو مى كند و در تمام آيات، ضماير مربوط به همسران پيامبر را مطابق قواعد ادبى مؤنث مى آورد، در اين مورد متجاوز از بيست ضمير مؤنث به كار مى برد و مى فرمايد: «كُنْتُنَّ* فَتَعالِينَ* أُمَتِعْكُنَّ* أُسَرِّحْكُنَّ* تُرِدْنَ* لَسْتُنَّ اتَّقَيْتُنَّ* فَلا تَخْضَعْنَ* قلنَ* قَرْنَ بُيُوتِكُنَّ* تَبَرُّجْنَ* اتِينَ* أَطِعْنَ* وَاذْكُرْنَ* و...».[/] [=&amp]ولى هنگامى كه به آيه مورد بحث- كه در ذيل آيه سى و سه قرار دارد- مى رسد، لحن سخن دگرگون مى شود و مخاطب عوض مى گردد، ضماير را مذكر مى آورد و مى گويد: «عَنْكُمُ الرِّجْسَ» و «يُطَهِّرَكُمْ»، که چنین امری بیانگر آن است که مخاطبین این قسمت از آیه افراد دیگری غیر از همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) هستند.

علاوه بر آنکه در نصوص روایی در ذیل آیه تطهیر و آیه ی مباهله و... به صراحت بیان شده که مراد از اهل خصوص پنج تن است و احدی دیگر از غیر آل محمد (صلی الله علیه و آله) در این امر داخل نمی باشند. برخی از بزرگان عامه نیز همچون طحاوی و صفدی بر این امر تصریح کردند؛ همچنان که آدرس و متن آن داده شد:

[=&amp]صلاح الدين الصفدي، الوافي بالوفيات، ج12، ص262، الناشر: دار إحياء التراث – بيروت.: «[/]الْحُسَيْن بن عَليّ بن أبي طَالب رَضِي الله عَنْهُمَا رَيْحَانَة رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم) وَابْن ابْنَته فَاطِمَة الزهراء رَضِي الله عَنْهَا وَأحد سَيِّدي شباب أهل الْجنَّة هُوَ وَأَخُوهُ وَأمه وَأَبوهُ أهل الْبَيْت الَّذين أذهب الله عَنْهُم الرجس وطهرهم تَطْهِيرا [=&amp]»؛ الطحاوي، شرح مشكل الآثار،‌ج2، ص248، الناشر مؤسسة الرسالة.: «أبو الْحَمْرَاءِ قال صَحِبْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم تِسْعَةَ أَشْهُرٍ كان إذَا أَصْبَحَ أتى بَابَ فَاطِمَةَ عليها السلام فقال السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمْ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ الآيَةَ [/]وفي هذا أَيْضًا دَلِيلٌ على أَهْلِ هذه من هُمْ [=&amp]وَبِاَللَّهِ التَّوْفِيقُ».[/]


[/]

بی ادعا;1025491 نوشت:
لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏

با سلام

چرا تبرجن تبرج را زینت معنی میکنید در حالی که اینها از ریشه برج است و برج ساختن به معنی قذ برافراشتن و سرکشی کردن است حال بنگرید که سر کشی کرده و که درخانه مانده و سز کشی نکرده است ؟

صادقیه;1025502 نوشت:
جناب صدرا
1-ثابت کنید پیامبر معصوم است
2-چرا رقیه وسکینه وعلی اکبر معصوم نیستند

با سلام و عرض ادب
اصل عصمت به واسطه ی دلیل عقلی ثابت است و نقل تاکید بر آن است. پس از اثبات خدا و اثبات صفات او از جمله حکمت؛‌ هنگامی که خدای متعال مخلوقی همچون انسان می آفریند می بایست خلقت او در راستای رسیدن به کمالش باشد که چنین امری جز با هدایت انسان میسر نمی گردد. در این راستا خدای متعال انبیای الهی را مبعوث به رسالت می نماید و هدف از چنین امری هدایت انسان به سر منزل مقصود او خواهد بود. در این صورت برای حصول غرض می بایست پیامبر در چنین امری مصونیت داشته باشد. مصونیت در جانب گرفتن و حفظ و ابلاغ و تبیین وحی. در غیر این صورت هدف الهی هیچ گاه تأمین نمی گردد؛ زیرا در صورت عدم عصمت احتمال خطا و اشتباه وجود داشته و با وجود چنین امری اهل هدایت زیر سوال می رود که بازگشت چنین امری به نقص در حکمت الهی خواهد بود.

همچنین عصمت لازمه ی مقام و منصب رفیعی است که انبیاء و اولیاء می بایست بدان متصف گردند؛ و چنین امری در فرزندان ائمه بغیر از امام لزوم عقلی ندارد. به عبارتی دیگر حوزه ی عصمت در دو حوزه 1) تلقی و ابلاغ و تبیین وحی است که چنین امری مختص به رسول و جانشین منصوص وی است؛‌ 2) عصمت از گناه که چنین امری اختصاص به رسول و ولی ندارد و برای سایر انسانها نیز تحقق آن به میزان کمال معرفی شخص میسر است.

دلیل بر عصمت حوزه ی اول عقل است و در حوزه ی دوم بیان معصوم؛ لذا اگر روایتی بیانگر میزان معرفت یکی از فرزندان (غیر امام) ائمه (علیهم السلام) باشد می توان عصمت در حوزه ی دوم را نتیجه گرفت در غیر این صورت دلیلی نداریم. هر چند که ممکن است آنان مراتبی از عصمت در معنای دوم را داشته باشند.

موفق باشید.

صدرا;1025513 نوشت:
همچنین قرآن در سوره احزاب از آيه بيست و نهم تا آيه سى و چهارم پيرامون همسران پيامبر بحث و گفتگو مى كند و در تمام آيات، ضماير مربوط به همسران پيامبر را مطابق قواعد ادبى مؤنث مى آورد، در اين مورد متجاوز از بيست ضمير مؤنث به كار مى برد و مى فرمايد: «كُنْتُنَّ* فَتَعالِينَ* أُمَتِعْكُنَّ* أُسَرِّحْكُنَّ* تُرِدْنَ* لَسْتُنَّ اتَّقَيْتُنَّ* فَلا تَخْضَعْنَ* قلنَ* قَرْنَ بُيُوتِكُنَّ* تَبَرُّجْنَ* اتِينَ* أَطِعْنَ* وَاذْكُرْنَ* و...». ولى هنگامى كه به آيه مورد بحث- كه در ذيل آيه سى و سه قرار دارد- مى رسد، لحن سخن دگرگون مى شود و مخاطب عوض مى گردد، ضماير را مذكر مى آورد و مى گويد: «عَنْكُمُ الرِّجْسَ» و «يُطَهِّرَكُمْ»، که چنین امری بیانگر آن است که مخاطبین این قسمت از آیه افراد دیگری غیر از همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) هستند.

شما قبول دارید که وقتی مخاطبان هم از جنس مذکر باشند هم مونث ضمیر بصورت مذکر برده میشود.در ایه مخاطب فقط همسران نبوده بلکه خود پیامبر و امام علی و فاطمه و حسن و حسین بوده.
انجا که ضمیر مونث است مخاطب فقط همسران پیامبر بوده و تعجبی ندارد که چرا ضمیر مونثه.ولی چون در ادامه تطهیر علاوه بر همسران شامل حد اقل خود پیامب رهم میشده و پیامبر مرد بوده پس نمیشد از ضمایر مونث نظیر عنکن بجای عنکم و یطهر کن بجای یطهرکم اورد

در صمن با احادیث فعلا کاری نداریم اگر ایه تطهیر اثبات شد که به 5 تن فقط تعلق داره اون وقت میشه از احادیث هم براشون تاییده گرفت بشرطی که ثابت بشه این احادیث مثل کسا ساخته خود شیعیان نیستند.چون اهل سنت بر حدیث کسا نقدهایی دارند.