جمع بندی راهکارهای عملی ترک گناهان

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
راهکارهای عملی ترک گناهان

باسلام طاعات وعباداتتون قبول. ببخشیدسوالی که من دارم,درموردترک بعضی گناهانه . متاسفانه دسترسی به مشاورمجرب ندارم,ازطرفی بعضی گناهان رونمیشه بامشاورهم مطرح کرد,و راههای عملی برای ترک گناه هم که درسایتهامطالعه کردم کلی هستن وبه دردنمیخورن. واقعابرای کسی که تاحدی به نمازوروزه تاحدی اهمیت میده انجام بعضی گناهان به دلیل بعضی مشکلات عدیده وناامیدی و...انقدسخته که فقط وفقط ارزویی که میمونه ارزوی مرگه بیان گناه انقدرسخت وسنگینه که موندم چطوردرمحضرخداانجام شده. درکل سوالم اینه که راههای عملی و واقعی برای ترک خودارضایی وکنترل خشم رو میخواستم بدونم.

برچسب: 

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد بدیع

[TD][/TD]

جمع بندی

پرسش: لطفا راهکارهای عملی و واقعی برای ترک خودارضائی بیان کنید.

پاسخ: درباره ترک خودارضائی چند نکته را باید بدانید. به همه راهکارهای ترک خودارضائی به عنوان بخشی از راه حل نگاه کنید و هیچ یک از آنها را بی تاثیر ندانید و ترک نکنید. گاهی اوقات یک تحریک جنسی کوچک باعث یک انحراف اخلاقی بزرگ میشود. بنابراین به همه راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد به عنوان یک مجموعه برای ترک گناه نگاه کنید و آنها را رعایت کنید.

قبل از هر کاری باید یک توبه نصوح و واقعی داشته باشید. چنین توبه ای هم گناهان قبلی را پاک میکند و هم جلوی تکرار گناه را میگیرد. «ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین؛ خداوند کسانی که توبه میکنند و خود را پاک نگاه میدارند دوست دارد».(1)

اصلاح نفس یک امر تدریجی و زمانبر است. نیت اصلاح و توبه واقعی و دائمی را داشته باشید اما در صورت شکست امید خود را ازدست ندهید. هر بار که به گناه آلوده شدید دوباره توبه کنید و سعی کنید مدت بیشتری خود را حفظ کنید تا بالاخره بر نفس غلبه کنید. راننده ای که ترمز بگیرد هر قدر هم که ترمز اتومبیل ضعیف باشد و سرعت آن بالا، بالاخره آن را نگه میدارد. با هوای نفس باید مبارزه کرد هر چند اراده انسان ضعیف باشد و غریزه او قوی بالاخره موفق خواهد شد. فقط کافی است ناامید نشود و پا را از روی ترمز بر ندارد. تکرار این گناه مخصوصا در فواصل نزدیک باعث میشود خاطره و لذت آن تجدید شود و مانند آب شوری که تشنگی انسان را بیشتر میکند غریزه جنسی را بیشتر شعله ور نماید. اما ترک آن مخصوصا برای مدت طولانی خاطره و لذت آن را کمرنگ میکند و قدرت اعمال اراده و اختیار شما را بیشتر میکند.

این دعا را زیاد بخوانید: «اللَّهُمَّ يَا سَبَبَ مَنْ لَا سَبَبَ لَهُ يَا سَبَبَ كُلِّ ذِي سَبَبٍ يَا مُسَبِّبَ الْأَسْبَابِ مِنْ غَيْرِ سَبَبٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِطَاعَتِكَ عَنْ مَعْصِيَتِكَ‏ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ».(2)

از اذکار برای دفع وسوسه شیطان و دور ماندن از گناه کمک بگیرید. خداوند در سوره مبارکه اعراف میفرماید: و هر گاه وسوسه ‏اى از شيطان به تو رسد، به خدا پناه بر كه او شنونده و داناست! پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسه ‏هاى شيطان شوند، به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) می افتند و (در پرتو ياد او، راه حق را می بينند و) ناگهان بينا می گردند. (3) به این منظور اذکار اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، لا حول و لا قوه الا بالله و صلوات توصیه میشود. در روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است که شیطان جنی با گفتن لا حول و لا قوه الا بالله و شیطان انسی با صلوات دور میشود.(4)

اراده خود را دست کم نگیرید. روزی فردی خدمت امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: بیچاره فلان کس! به انحراف جنسی دچار شده و از خود هیچ اراده ای ندارد. حضرت با عصبانیت فرمود: چه میگویی؟ آیا حاضر است این عمل را پیش روی مردم هم انجام دهد؟ عرض کرد: نه. فرمود: پس معلوم میشود به اراده و اختیار خود اوست. شما باید به این نکته ایمان داشته باشید که کسی شما را مجبور به این گناه نمی کند و شما هیچ نیازی به انجام آن ندارید. اما عادت به آن باعث شده است یک نیاز کاذب در شما شکل بگیرد و ترک آن را ناممکن قلمداد کنید.

گناه خودارضائی که به گناه تنهایی نیز معروف است در خلوت انجام میشود. این نشان میدهد که تقویت روابط اجتماعی و عاطفی میتواند فرد را از این گناه فاصله بدهد. انسان های منزوی و گوشه گیر بیشتر در معرض ابتلای به آن هستند. بنابراین به طور الزامی ساعات و دقائقی از شبانه روز را به صورت حداکثری در کنار دیگران بگذرانید و از تنهایی و خلوت تا آنجا که ممکن باشد فاصله بگیرید.

در ضمن عمل به راهکارها هر چه زودتر و بیشتر به ازدواج و راهکارهای آن و برطرف نمودن موانع بیندیشید. افرادي كه از طريق ازدواج نيازهاي جنسي خود را ارضا مي‌كنند، زمينه هدايت خود را بيشتر فراهم نموده و در فراز و نشيب‌هاي زندگي و در برخورد با صحنه‌هاي انحراف، بهتر مي‌توانند غرايز جنسي خود را كنترل كنند. کار و ورزش به منظور پر کردن اوقات فراغت و تخلیه انرژی جسمی را حتما داشته باشید. عمل به این راهکارها اگرچه ممکن است به شما مصونیت فوری نبخشد اما قطعا شما را در مسیر ترک این گناه قرار میدهد.

پی نوشت ها:

1. بقره، 222.

2. اعراف،200 و 201.

3. مفاتیح الجنان، دعا بجهت دفع وسوسه شیطان.

4. ابراهیم بن علی عاملی(905ق)، کفعمی، المصباح، قم، دارالرضی، ص 170.

موضوع قفل شده است