جمع بندی سگ اصحاب کهف

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سگ اصحاب کهف


سلام
قرآن کتابی آسمانی و حکیمانه است که هر واژه و حرف آن دارای بار معنایی خاصی است
و دلیل و حکمت خاصی دارد که این کلمه و واژه در قرآن آمده است.
از اساتید محترم درخواست دارم به این سوال من پاسخ بدهند:

علت ذکر و نام بردن از سگ اصحاب کهف در قرآن چه بوده است؟

ممنون میشم توضیحات کاملی رو بفرمایید.
با سپاس از اساتید محترم

[TABLE="width: 700, align: center"]

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]
[TD="align: center"]
[/TD]
کارشناس بحث: استاد عمار

[TD][/TD]

[/TABLE]

با سلام و ادب
برای این موضوع حکمت هایی را می توان ذکر کرد:
1. حتّی سگ اصحاب کهف نیز به خاطر همراه شدن با آنها(اصحاب کهف)، در مسیر هجرت از شرک به توحید، شرافت می‌یابد و در این فضا، مردمی که این آیة الهی را می‌بینند نیز عبرت می‌آموزند و به نوعی، دچار تحوّل و دگرگونی می‌شوند.

2. سگ اصحاب کهف به علّت همراهی با آنان، در ردیف و شمار این بزرگان قرار گرفته که خود تعریضی بر پَستی مقام مشرکان در مقایسه با سگ اصحاب کهف و عنایت ویژة خداوند به این موجود است.و سگ اصحاب کهف بر جامعة مشرک و گمراه شرافت داشت و آنان که اصحاب کهف را یاری نکردند و با آنان همگام نشدند، به پای سگ آنان نیز نرسیدند.

3. در تقابل توحید و شرک، پویایی آن‌قدر حائز اهمیّت است که حتّی سگ اصحاب کهف نیز در این عرصه شخصیّتی پویا دارد و در این روایت، او نیز شرافت می‌یابد.

سَیقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَیقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَیبِ وَیقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُلْ رَبِّی أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ مَا یعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِیلٌ فَلَا تُمَارِ فِیهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِیهِمْ مِنْهُمْ أَحَدًا«22»
گروهی خواهند گفت: «آنها سه نفر بودند، که چهارمین آنها سگشان بود!» و گروهی می‌گویند: «پنچ نفر بودند، که ششمین آنها سگشان بود.» -همه اینها سخنانی بی‌دلیل است- و گروهی می‌گویند: «آنها هفت نفر بودند، و هشتمین آنها سگشان بود.» بگو: «پروردگار من از تعدادشان آگاهتر است!» جز گروه کمی، تعداد آنها را نمی‌دانند. پس درباره آنان جز با دلیل سخن مگو؛ و از هیچ کس درباره آنها سؤال مکن!

با سلام

نکته مهمی که در این ایه به چشم میخورد عدم اهمیت تعداد انسانها در غار ولی اشاره به سگ در کنار انها بدون استثنا میباشد یعنی مهم نیست که تعداد اصحاب کهف چند نفر بوده اند اما در هر حال سگ در کنار انها بوده است براستی چرا سگ که از منفور ترین حیوانات است انقدر اهمیت یافته است ؟

فتا 2;1012485 نوشت:
سگ که از منفور ترین حیوانات است

سلام

ببخشیداااا
من به این حرف اعتراض دارم. من قبول ندارم که سگ منفورترین حیوان است. اگر سگ حیوانی منفور است، چرا خداوند سبحان آن را آفریده است؟
اینکه گوشت سگ و موی سگ احکامی دارد، یعنی نباید در لباس نمازگزار باشد و نمی توان گوشتش را خورد، دلیل بر منفور بودنِ این حیوان نیست.
من خودم آدمی مذهبی هستم و طرفدار نگهداری سگ در خانه نیستم. به نظر من سگ فقط برای نگهبانی از خانه یا شکارِ مُجاز یا منفعت های درست مثل یافتنِ موادّ مخدر و یافتن افراد مصدوم زلزله باید نگه داری شود.
اما سگ یک مخلوق خداست و خداوند حکیم موجود منفور نمی آفریند.

مسیح1357;1012514 نوشت:
سلام

ببخشیداااا
من به این حرف اعتراض دارم. من قبول ندارم که سگ منفورترین حیوان است. اگر سگ حیوانی منفور است، چرا خداوند سبحان آن را آفریده است؟
اینکه گوشت سگ و موی سگ احکامی دارد، یعنی نباید در لباس نمازگزار باشد و نمی توان گوشتش را خورد، دلیل بر منفور بودنِ این حیوان نیست.
من خودم آدمی مذهبی هستم و طرفدار نگهداری سگ در خانه نیستم. به نظر من سگ فقط برای نگهبانی از خانه یا شکارِ مُجاز یا منفعت های درست مثل یافتنِ موادّ مخدر و یافتن افراد مصدوم زلزله باید نگه داری شود.
اما سگ یک مخلوق خداست و خداوند حکیم موجود منفور نمی آفریند.

با سلام

یعنی قبول ندارید که سگ نجس است ایا غیر از سگ و خوک حیوان نجس دیگری را هم میشناسید ایا قبول ندارید که نجاست منفور است

چطور قبول ندارید که خدا موجود منفور هم میافریند مگر شیطان افریده خدا نیست .پس منظور از مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ«2» چیست .

بله ممکن است کسی منفور زاده شود (مانند حرامزادهگان) ولی با عمل به خیر رستگار شود و دیگری از نسل پیمبران باشد ولی با عمل بد به جهنم برود .

عمار;1011975 نوشت:
با سلام و ادب
برای این موضوع حکمت هایی را می توان ذکر کرد:
1. حتّی سگ اصحاب کهف نیز به خاطر همراه شدن با آنها(اصحاب کهف)، در مسیر هجرت از شرک به توحید، شرافت می‌یابد و در این فضا، مردمی که این آیة الهی را می‌بینند نیز عبرت می‌آموزند و به نوعی، دچار تحوّل و دگرگونی می‌شوند.

2. سگ اصحاب کهف به علّت همراهی با آنان، در ردیف و شمار این بزرگان قرار گرفته که خود تعریضی بر پَستی مقام مشرکان در مقایسه با سگ اصحاب کهف و عنایت ویژة خداوند به این موجود است.و سگ اصحاب کهف بر جامعة مشرک و گمراه شرافت داشت و آنان که اصحاب کهف را یاری نکردند و با آنان همگام نشدند، به پای سگ آنان نیز نرسیدند.

3. در تقابل توحید و شرک، پویایی آن‌قدر حائز اهمیّت است که حتّی سگ اصحاب کهف نیز در این عرصه شخصیّتی پویا دارد و در این روایت، او نیز شرافت می‌یابد.


سلام علیکم

از پاسخ تون ممنونم

ولی این جواب سوال من نبود

سوال من اینه که سگ اصحاب کهف چه خصوصیت و ویژگی هایی داشته که همراه اصحاب کهف شده و در قرآن ازش نام برده شده

نه اینکه چون همراه شون بود پس براش یک فضیلت بشماریم

لطفا از این جنبه پاسخ بدهید

با سپاس@};-

وَتَحْسَبُهُمْ أَیقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْیمِینِ وَذَاتَ الشِّمَالِ وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَیهِ بِالْوَصِیدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیهِمْ لَوَلَّیتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا«18»
و می‏پنداری که ایشان بیدارند در حالی که خفته‏اند و آنها را به پهلوی راست و چپ می‏گردانیم و سگشان بر آستانه [غار] دو دست‏خود را دراز کرده [بود] اگر بر حال آنان اطلاع می‏یافتی گریزان روی از آنها برمی‏تافتی و از [مشاهده] آنها آکنده از بیم می‏شدی

باسلام

فقط نگهبانی و حراست از صاحبش ولی انچنان که در طول 300 سال هیج موجودی نتوانست وارد غار شود و به انان اسیب برساند .

فتا 2;1012528 نوشت:
نجاست منفور است

سلام

دوست عزیز

شما خودتان به پاسخگوییِ من به حرفتان کمک کرده اید. خودتان نوشته اید:

فتا 2;1012528 نوشت:
ایا قبول ندارید که نجاست منفور است

من قبول دارم که نجاست منفور است. ولی قبول ندارم که سگْ منفور است. پس دو مقوله داریم: مقوله اول نجاست و مقوله دوم حیوان نجس.
در جایی که نجاست مطرح باشد، حتما باید احکام نجاست رعایت شود. مثلا لباس نمازگزار و محلّ نماز، باید پاک باشند. پس در لباس و مکان نماز نباید آب دهان سگ و موی سگ وجود داشته باشد و باید به احکام نجاست در این دو جا دقیقا توجه شود.
اما در جایی که مسأله و احکام نجاست مطرح نیست، مثلا در نگهبانیِ یک سگ از کارخانه صاحبش، مشکلی از جهت نجاست ایجاد نمی شود و می توان از سگ استفاده کرد.
پس سگ در هر حالی غیرمنفور است؛ ولی احکام نجاست باید در نماز رعایت شود.

در مورد منفوربودن شیطان و اینکه آیا اصولا خداوند سبحان موجوی که شرّ مطلق باشد، خلق می کند، بین دانشمندانِ کلام اسلامی اختلاف نظر وجود دارد. می توانید این مسأله را در بخش کلام اسلامی مطرح نمایید تا کارشناسان به آن پاسخ دهند.

مسیح1357;1013321 نوشت:
من قبول دارم که نجاست منفور است. ولی قبول ندارم که سگْ منفور است. پس دو مقوله داریم: مقوله اول نجاست و مقوله دوم حیوان نجس.
در جایی که نجاست مطرح باشد، حتما باید احکام نجاست رعایت شود. مثلا لباس نمازگزار و محلّ نماز، باید پاک باشند. پس در لباس و مکان نماز نباید آب دهان سگ و موی سگ وجود داشته باشد و باید به احکام نجاست در این دو جا دقیقا توجه شود.
اما در جایی که مسأله و احکام نجاست مطرح نیست، مثلا در نگهبانیِ یک سگ از کارخانه صاحبش، مشکلی از جهت نجاست ایجاد نمی شود و می توان از سگ استفاده کرد.

پس سگ در هر حالی غیرمنفور است؛ ولی احکام نجاست باید در نماز رعایت شود.

در مورد منفوربودن شیطان و اینکه آیا اصولا خداوند سبحان موجوی که شرّ مطلق باشد، خلق می کند، بین دانشمندانِ کلام اسلامی اختلاف نظر وجود دارد. می توانید این مسأله را در بخش کلام اسلامی مطرح نمایید تا کارشناسان به آن پاسخ دهند.

فتا 2;1012528 نوشت:
بله ممکن است کسی منفور زاده شود (مانند حرامزادهگان) ولی با عمل به خیر رستگار شود و دیگری از نسل پیمبران باشد ولی با عمل بد به جهنم برود .

پاسخ شما قبلاً داده شده

[TABLE="class: res-table, width: 720"]

[TD="align: right"]منفور[/TD]
[TD="align: right"]موردنفرت, ناپسند, رمیده, دورشده
( اسم ) مورد نفرت واقع شده ناپسند دور شده جمع : منفورین .[/TD]

[/TABLE]

منفور بودن بدین معنی نیست که از سگ بعنوان نگهبان استفاده نکنید بلکه از نظر شرعی نباید سگ وارد اطاق شما شود در حالی که ورود گربه به اطاق حتی محل خواب شما اشکال شرعی ندارد .

در مورد اصحاب کهف هم تاکید شده سگ جلوی در است نه کنار انها !

محسن ..;1011841 نوشت:
علت ذکر و نام بردن از سگ اصحاب کهف در قرآن چه بوده است؟

ابن عباس و بيشتر مفسران قرآن كريم گويند: اصحاب كهف، شبانه فرار كردند.

در بين راه به شبانى برخوردند كه داراى سگى بود. شبان نيز پيرو دين آنها شد و با سگش با آنها براه افتاد.

كعب گويد: آنها در بين راه به سگى برخوردند كه با آنها براه افتاد. چند بار او را از خود دور كردند و او بازنگشت. سرانجام به آنها گفت: از من نترسيد. من به شما خيانت نخواهم كرد. من دوستان خدا را دوست ميدارم. شما بخوابيد تا من پاسدار شما باشم.
ترجمه تفسير مجمع البيان، ج‏15، ص: 27

موضوع قفل شده است