جمع بندی عدم رغبت به شرکت نماز جماعت در مسجدی خاص

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدم رغبت به شرکت نماز جماعت در مسجدی خاص

سلام

مسجد محله ما خیلی خلوت است شاید بعضی اوقات تعداد نمازگزاران مرد به 10 نفر هم نرسد.

راستش علاقه زیادی به نماز خواندن در این مسجد را ندارم چطور بگم، در این مسجد معذبم و راحت نیستم.

به همین خاطر به مسجد دورتر که شلوغ تر هست میروم فضای آنجا برایم بهتر است.

مشکل من بیشتر نماز صبح است.

امام جماعت که روحانی جوانیست بالای مسجد ساکن هست فکر کنم بیشتر اوقات برای نماز صبح میاید البته فقط پیرمردی که کلید مسجد را دارد و اذان میگوید در مسجد هست و چند پیرزن .

وقتی برای نماز صبح میروم درست نمی توانم به نماز توجه کنم و حواسم پرت میشود چون خیلی راحت نیستم. راستش من نماز صبح را که فرادی می خوانم طول می دهم و توجهم به نماز بیشتر است.

مسجدهای دورتر هم کمی دردسر دارد در شهرستان ما اطراف خیابان سگهایی بی صاحب ول می گردند که گاهی چندتا باهم هستند و ترس از آنها باعث میشود نتوانم به مسجدهای دورتر از خانه بروم .

به نظر شما بهترین کار چیست ؟

ممنون .

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد حنیف

[TD][/TD]

پرسش: در محله ما یک مسجد خلوت هست که حس خوبی نسبت به آن ندارم؛ به همین خاطر به مسجد دیگری می روم که کمی دورتر است. اما صبح ها به دلیل تاریکی هوا و دوری، رفتن به مسجد دوم کمی سخت است. بهتر است که نماز صبح را در منزل، به صورت فرادا و با توجه بیشتر بخوانم؛ یا به مسجد محله بروم، در حالی که نمی توانم به نماز توجه کرده و راحت نیستم؟

پاسخ: نماز جماعت به طور کلی افضل از نماز فراداست و در این شکی نیست؛ همچنین هرقدر که افراد حاضر در نماز جماعت بیشتر باشند، ثواب آن بیشتر می شود. بنابراین در عین حال که می توانید با شرکت کردن در نماز جماعت محله و تلاش برای رونق بخشیدن به آن، از ثواب مضاعفی برخوردار شوید، اما اینکه در مسجد محله دیگری هم شرکت کنید خوبست و این به تصمیم شخصی خود شما بستگی دارد. صبح ها هم اگر به هر دلیلی برایتان سخت است که به مسجد دورتر بروید، بهتر است در همین محله خودتان نماز صبح را به جماعت بخوانید. ثواب نماز جماعت به مراتب بیشتر از نماز فراداست و در این شکی نیست.

امام صادق (عليه السلام) فرموده اند: «الصَّلاةُ في جَماعَةٍ تَفضُلُ على كُلِّ صلاةِ الفَردِ بأربَعةٍ و عِشرينَ دَرَجةً، تكونُ خَمسَةً و عِشرينَ صلاةً؛ نمازى كه با جماعت خوانده شود، بيست و چهار بار برتر از نمازى است كه به تنهايى خوانده شود، بنابراين يك نماز با جماعت، بيست و پنج نماز است.» (۱)

این ثواب نماز جماعت است و البته در این ثواب، خود مسجد هم موضوعیت دارد. به این صورت که نماز در مسجد ثواب بیشتری از نماز در منزل دارد و نمازِ جماعت در مسجد، افضل از نماز فرادا در مسجد است.

امام صادق (عليه السلام) فرموده اند: «صَلاةُ الرَّجُلِ في مَنزِلِهِ جَماعَةً تَعدِل أربَعًا وعِشرينَ صَلاةً، وصَلاةُ الرَّجُلِ جَماعَةً فِي المَسجِدِ تَعدِلُ ثَمانيَ‏ و أربَعينَ صَلاةً مُضاعَفَةً فِي المَسجِدِ... إنَّ الصَّلاةَ فِي المَسجِدِ فَردًا بِأَربَعٍ و عِشرينَ صَلاةً ...، و مَن صَلّى‏ في بَيتِهِ جَماعَةً رَغبَةً عَنِ المَسجِدِ فَلا صَلاةَ لَهُ ولا لِمَن صَلّى‏ مَعَهُ، إلّا مِن عِلَّةٍ تَمنَعُ مِنَ المَسجِدِ؛ نماز مرد در خانه‏ اش به جماعت، برابر بيست و چهار نماز و نماز مرد به جماعت در مسجد، برابر چهل و هشت نماز [با پاداش] دو چندان شده در مسجد است... . همانا نماز فُرادا در مسجد، برابر بيست و چهار نماز است... . هر كس از روى بى‏ اعتنايى به مسجد، در خانه ‏اش نماز جماعت بخواند، او و هر كس كه با او نماز خوانده، نمازى پذيرفته ندارند، مگر آن كه به سبب گرفتارى‏ اى از رفتن به مسجد باز مانده باشند.» (۲)

بنا به سوالی که از مقام معظم رهبری (حفظه الله) هم شده، ایشان نماز جماعت در مسجد را افضل از نماز فرادا ولو با حضور قلب کمتر در منزل می دانند.

سوال: اگر کسی در نماز جماعت توجه کافی نداشته باشد، ولی در منزل و به طور فرادا نمازش از توجه بیشتری برخوردار باشد، آیا بهتر نیست که در منزل نماز بخواند؟
پاسخ: نماز در منزل اشکال ندارد، ولی نماز جماعت افضل است. (۳)


پی نوشت ها:
۱. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، ج ۶، ص ۳۲۹
۲. محمدی ری شهری، محمد؛ شناخت نامه نماز، مترجم مسعودی، عبدالهادی؛ موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، ۱۳۹۲؛ ج۱، ص ۲۵۰
۳. کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش مسجد، ص ۳۱۱


موضوع قفل شده است