جمع بندی نگاهی دیگر به ازدواج (ظلم به جوانان)

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نگاهی دیگر به ازدواج (ظلم به جوانان)

با سلام!
به نظر من حقیر ازدواج امروز به یک تجارت تبدیل شده است! جامعه آن چیزی که در ظاهر نشان می دهد در باطن خود ندارد! حجاب و عفاف نیز امروز یک مزیت ظاهری برای ازدواج تبدیل شده نه یک حقیقت باطنی فردی! اعتقاد من این است که فضایل اخلاقی آنچه در مفهوم و باطن خود دارد در عمل در یک انسان امروزی قابل بیان و نمایش نیست! در کل فاصله حقیقت تا آمال و آرزو ها خیلی زیاد است!
اما موضوع اصلی این است آیا این یک ظلم در حق یک انسان نیست؟ موضوع را اینگونه بیان می کنم! برای مثال مردی که در تمامی دوران زندگی خود خواهان یک زندگی ساده و مومنانه و شریک همراه است! اما آن را غیر قابل دست یافتن می داند، آیا یک ظلم واقعی نیست، مگر خداوند رحیم نیست، پس چرا این رحمانیت تمام و کمال نیست؟ آیا کسی که توانایی درک صحیح از این حکمت ندارد یعنی دلیل عدم برآورد آن آیا یک ظلم نیست؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عامل

[="Tahoma"][="Navy"]

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب خدمت شما کاربر گرامی
سوال شما ظاهرا این است: آیا ظاهر فریبنده برخی محجبه(نما)ها ظلم در حق متدین ها(ی واقعی) نیست؟ اما همین سوال را خانم های محجبه واقعی هم می توانند بپرسند...
در پاسخ به این سوال، چند مطلب را می توان مطرح کرد:

اول اینکه آیا در این دنیا باطن همه باید روشن باشد و اصلا چنین چیزی ممکن است؟ و اگر چنین می شد، چه مشکلاتی پدید می آمد؟ آیا منافعش بیشتر بود یا ضررهایش؟

دوم اینکه بر فرض مستور و پوشیده بودن باطن افراد، انسان چه وظیفه ای دارد و چه کار باید بکند؟

و نهایتا اینکه آیا پوشیده بودن باطن افراد، عدالت است؟ و اینکه آیا نباید خداوند برای انسانهای پاک، همسر پاک مهیا می کرد؟[/]

در پاسخ به قسمت اول بحث:

باید گفت که این دنیا عالم تزاحم است و به منظور تعامل افراد گوناگون با یکدیگر و البته آماده شدن شرایط امتحان افراد، فاش شدن اسرار آنها ممکن نیست. البته در آخرت که مسائلی مانند امتحان و تعامل خوب و بد مطرح نیست، باطن افراد، ظاهر آنها خواهد شد: «يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ»؛ آن روز كه رازها [همه‏] فاش شود(1)

بنابراین حکمت امتحان در این دنیا مستلزم پوشیده بودن باطن و سریره انسانهاست که اگر این عالم هم مانند آخرت، همه باطن ها مشخص بود، نه کسی کافر می شد و نه کسی گناه می کرد، مگر اندکی از انسانهای لاابالی، چرا که از ترس آبرو کسی گناه نمی کرد و حکمت امتحان و ایمان به غیب از بین می رفت و ایمان افراد دیگر ارزش چندانی نداشت. از طرف دیگر کسی نمی توانست حتی برادر خود را تحمل کند، چه برسد به اینکه خانواده و جامعه تشکیل شود.

پی نوشت:
1. طارق: 9.

[="Tahoma"][="Navy"]اما در مورد قسمت دوم:

عقل و شرع، انسان را به تحقیق در این مورد واداشته و در نهایت نیز توکل در این امر توصیه شده است. امام صادق(علیه السلام) در این رابطه می فرماید: «انما المراة قلادة فانظر ما تتقلد»؛ زن همانا گردنبندی است، نیک بنگر که چه گردنبندی را به گردنت آویزان می کنی.(1)

به عبارتی به این دلیل که کار، مشتبه و سخت شده است، اتفاقا تحقیق و بررسی بیشتری لازم است. التبه برای پیدا کردن همسر مناسب نباید از واسطه های خیر خواه غافل شد! در این رابطه روایت هم داریم، حضرت علی(علیه السلام) در همین زمینه می فرماید: «افضل الشفاعات ان تشفع بین اثنین فی نکاح یجمع الله بینهما»؛ از بهترین شفاعتها، شفاعت بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند.(2)
بدین ترتیب قسمتی از کار به عهده انسان و قسمت دیگر به عهده خداست! تحقیق و توسل، قسمت شما و توکل کردن به معنای واگذاری ادامه کار به خداست.

در برخی موارد نیز ممکن است انسان تحقیق خوبی انجام دهد اما حکمتی مهم تر او را به مشکلات در ازدواج سوق دهد و امتحانی برای او باشد، اما این موارد نادر است و غالب مشکلات ازدواج بر می گردد به عدم دقت در انتخاب و مسائلی از این قبیل. البته در صورت امتحان بودن ازدواج ناموفق، ثواب و پاداشی عظیم به عنوان عوض به انسان تعلق خواهد گرفت که از بحث این تاپیک خارج است.

كتاب‌هاي زير نیز برای انتخاب بهتر در امر ازدواج، توصیه شده است:
1. نقش دين در خانواده، نوشته صادق احسان‌‌بخش.
2. آيين همسرداري، ابراهيم اميني.
3. جوانان و انتخاب همسر، علي‌اكبر مظاهري.
4-اخلاق در خانواده، حسين مظاهري.
5. بهشت خانواده، دكتر مصطفوي.

پی نوشت ها:
1. كلينى، محمد بن اسحاق،(1407)، الكافي، غفاري، علي اكبر، چهارم، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج5، ص332.
2. همان، ص331.
[/]

[="Tahoma"][="Navy"]اما در مورد قسمت پایانی:

با توجه به حکمتی که در قسمت اول به آن اشاره شد، این پوشیدگی باطنی برای زندگی در این دنیا و امتحانات الهی لازم و ضروری است. اما عدالت نیز هست؟
قبل از پاسخ به این سوال باید متذکر شد که بر اساس آیه شریفه: «الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»؛ زنان پليد براى مردان پليدند، و مردان پليد براى زنان پليد. و زنان پاك براى مردان پاكند، و مردان پاك براى زنان پاك. اينان از آنچه در باره ايشان مى‏ گويند بركنارند، براى آنان آمرزش و روزىِ نيكو خواهد بود.(1) برخی مفسران علاوه بر حکم تشریعی ازدواج مومنان با همسران پاک، ازدواج انسانهای خوب با یکدیگر و انسانهای شر با افراد شریر را امری تکوینی دانسته اند.(2)
بر این اساس، انسانهایی که خودشان پاک بوده و در پی همسر شایسته نیز باشند، در نهایت به این خواسته خواهند رسید. البته این قانون ممکن است به دلیل برخی حکمت های الهی که به آن اشاره شد، استثنائاتی نیز داشته باشد.

اما در مورد عدالت بودن این امر باید توجه داشت که عدالت واقعی در این دنیا جاری نمی شود و اگر هم کسی بر اساس گناه یا خطایی که کرده، عذابی دنیایی بچشد، گوشه ای از عذاب اخروی او بوده و عدالت کامل در قیامت برپا خواهد شد. به همین دلیل با وجود برخی ناملایمات در این دنیا که وسیله آزمایش افراد و از لوازم اختیار داشتن آنهاست، عدالت زیر سوال نخواهد رفت، چرا که ظرف عدالت واقعی در آخرت است و از جهتی ممکن است در این دنیا ظرفیت تحقق عدالت نباشد.

پی نوشت ها:
1. نور: 26.
2. مكارم شيرازي، ناصر،(1374)، تفسير نمونه، اول، تهران، دارالكتب، ج14، ص424.
[/]

[="Tahoma"][="Navy"]

ma1365;979186 نوشت:
اما موضوع اصلی این است آیا این یک ظلم در حق یک انسان نیست؟ موضوع را اینگونه بیان می کنم! برای مثال مردی که در تمامی دوران زندگی خود خواهان یک زندگی ساده و مومنانه و شریک همراه است! اما آن را غیر قابل دست یافتن می داند، آیا یک ظلم واقعی نیست، مگر خداوند رحیم نیست، پس چرا این رحمانیت تمام و کمال نیست؟ آیا کسی که توانایی درک صحیح از این حکمت ندارد یعنی دلیل عدم برآورد آن آیا یک ظلم نیست؟

سلام
ایمان داوطلب شدن برای آزمایش های متفاوت تر و چه بسا سختی های بیشتر است چرا که پاداش و ثمره موفقیت در این آزمونها و رنجها قابل تصور نیست.
برای آنچه می خواهید، تلاش بیشتری بکنید و اینقدر بدبین نباشید. خداوند دارد صبر و بردباری شما را می آزماید تا قابلیت شما برای دریافت مراتب عالی تر میسر شود...
بی رنج گنج میسر نشود جان برادر...
یا علیم[/]

[="Tahoma"][="Navy"]سوال:
با توجه به اینکه ظاهر و باطن برخی انسان ها یکسان نیست و امر ازدواج را بسیار مشکل کرده است، دست نیافتنی بودن همسر صالح و شایسته چگونه با رحمانیت خداوند سازگار است؟

پاسخ:
مقدمه؛ دنیا عالم تزاحم است و به منظور تعامل افراد گوناگون با یکدیگر و البته آماده شدن شرایط امتحان افراد، فاش شدن اسرار آنها ممکن نیست. البته در آخرت که مسائلی مانند امتحان و تعامل خوب و بد مطرح نیست، باطن افراد، ظاهر آنها خواهد شد: «يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ»؛ آن روز كه رازها [همه‏] فاش شود(1) بنابراین حکمت امتحان در این دنیا مستلزم پوشیده بودن باطن و سریره انسانهاست که اگر این عالم هم مانند آخرت، همه باطن ها مشخص بود، نه کسی کافر می شد و نه کسی گناه می کرد، مگر اندکی از انسانهای لاابالی، چرا که از ترس آبرو، کسی گناه نمی کرد و حکمت امتحان و ایمان به غیب از بین می رفت و ایمان افراد دیگر ارزش چندانی نداشت. از طرف دیگر کسی نمی توانست حتی برادر خود را تحمل کند، چه برسد به اینکه خانواده و جامعه تشکیل شود.

اما در مورد انتخاب فرد صالح برای ازدواج از بین افرادی که ظاهر و باطن ناهمگونی دارند، عقل و شرع، انسان را به تحقیق در این مورد واداشته و در نهایت نیز توکل در این امر توصیه شده است. امام صادق(علیه السلام) در این رابطه می فرماید: «انما المراة قلادة فانظر ما تتقلد»؛ زن همانا گردنبندی است، نیک بنگر که چه گردنبندی را به گردنت آویزان می کنی.(2) به عبارتی به این دلیل که کار، مشتبه و سخت شده است، اتفاقا تحقیق و بررسی بیشتری لازم است. البته برای پیدا کردن همسر مناسب نباید از واسطه های خیر خواه غافل شد! در این رابطه روایت هم داریم، حضرت علی(علیه السلام) در همین زمینه می فرماید: «افضل الشفاعات ان تشفع بین اثنین فی نکاح یجمع الله بینهما»؛ از بهترین شفاعتها، شفاعت بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند.(3) بر این اساس، بخشی از کار که همان تحقیق و توسل باشد، بر عهده انسان است و در ادامه نیز با توکل به خداوند، ان شاء الله امور مهیا خواهند شد.
البته در برخی موارد نیز ممکن است انسان تحقیق خوبی انجام دهد اما حکمتی مهم تر او را به مشکلات در ازدواج سوق دهد و امتحانی برای او باشد، اما این موارد نادر است و غالب مشکلات ازدواج بر می گردد به عدم دقت در انتخاب و مسائلی از این قبیل. البته در صورت امتحان بودن ازدواج ناموفق، ثواب و پاداشی عظیم به عنوان عوض به انسان تعلق خواهد گرفت که از بحث این تاپیک خارج است.

اما در مورد عدالت بودن این پوشیدگی باطنی برای زندگی در این دنیا و امتحانات الهی، باید توجه داشت که عدالت واقعی در این دنیا جاری نمی شود و اگر هم کسی بر اساس گناه یا خطایی که کرده، عذابی دنیایی بچشد، گوشه ای از عذاب اخروی او بوده و عدالت کامل در قیامت برپا خواهد شد. به همین دلیل با وجود برخی ناملایمات در این دنیا که وسیله آزمایش افراد و از لوازم اختیار داشتن آنهاست، عدالت زیر سوال نخواهد رفت، چرا که ظرف عدالت واقعی در آخرت است و از جهتی ممکن است در این دنیا ظرفیت تحقق عدالت نباشد. علاوه بر اینکه بر اساس آیه شریفه: «الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»؛ زنان پليد براى مردان پليدند، و مردان پليد براى زنان پليد. و زنان پاك براى مردان پاكند، و مردان پاك براى زنان پاك. اينان از آنچه در باره ايشان مى‏ گويند بركنارند، براى آنان آمرزش و روزىِ نيكو خواهد بود.(4) برخی مفسران علاوه بر حکم تشریعی ازدواج مومنان با همسران پاک، ازدواج انسانهای خوب با یکدیگر و انسانهای شر با افراد شریر را امری تکوینی دانسته اند.(5) بر این اساس، انسانهایی که خودشان پاک بوده و در پی همسر شایسته نیز باشند، در نهایت به این خواسته خواهند رسید. البته این قانون ممکن است به دلیل برخی حکمت های الهی که به آن اشاره شد، استثنائاتی نیز داشته باشد.

پی نوشت ها:
1. طارق: 9.
2. كلينى، محمد بن اسحاق،(1407)، الكافي، غفاري، علي اكبر، چهارم، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج5، ص332.
3. همان، ص331.
4. نور: 26.
5. مكارم شيرازي، ناصر،(1374)، تفسير نمونه، اول، تهران، دارالكتب، ج14، ص424.
[/]

موضوع قفل شده است