جمع بندی تعادل یا تعصب ؛ حجاب یا چادر ؛ آیا مذهبی ها با مانتو مشکل دارند؟

33 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تعادل یا تعصب ؛ حجاب یا چادر ؛ آیا مذهبی ها با مانتو مشکل دارند؟

سلام

در سالهای 85-90 که میخواستم لباس بخرم ، مانتو ها جذب بودند و کلا جذب و کوتاه مد بود ،
چقدر باید ازین مغازه به اون مغازه میگشتیم که مانتوی شیک و با حجاب پیدا کنیم ..
نهایتا تصمیم گرفتم به جای مشقت اونطوری چادری بشم ،
چادری شدم به معنای حجاب ، نه سلیقه و نه تعصب
و اعتقاد هم داشتم که باید حرمت نگه داشت (حجاب باطنی توام با حجاب ظاهری ) چون به اسم یه متدین و متعصب به حجاب ، به چادری ها نگه میشه
و با توجه به شرایط جامعه محجبه ها خیلی زیر ذره بین هستن و.. .

بعد از چند ترم از دانشگاهم رفتم سرکار ، دانشگاه تموم شد و کار بیشتر شد متروی 8صبح تهران
لای در مترو میرفتم سرکار لای در مترو هم برمیگشتم خونه ، چادرم رو در ایستگاههای شلوغ از زیر بغل ملت میکشیدم بیرون
چروک میشد و نخ کش
بعدها در مترو تا میکردم و مینداختم داخل یه کیسه بعد از پیاده شدن سوار میکردم
یعنی برای خط عوض کردن و هر پیاده و سوار شدنی داستان داشتم

بعدش مانتوهای گشاد مد شد که میشد جلوش رو که بازه خودمون دکمه فشاری بزنیم باز نشه و
خدا رو شکر روسری های خیلی بزرگ و زیبا توی مغازه ها پیدا شد .
میشد به راحتی حجاب کرد بدون چادر .

اما گاهی در مترو و خیابان و عمومی ، میپرسیدن لباستون رو از کجا خریدید !!
و آشنایی با یک آقای خواستگار مذهبی که آرزوش رو داشتم و بحث ما در حوزه حجاب و اینکه گفتن حجاب شما پنجاه پنجاه است
( اون وصلت به دلیل دیگه ای نشد و در کل با حجاب من مشکلی نداشتن چون من با چادر مشکلی ندارم )
باعث شد بیشتر مطالعه کنم :

اما ظاهرا به هینجا ختم نمیشود:

در مورد گزینه یک ، استاد محمدعلی انصاری محقق و مفسر هستند
و با علم و استناد به منابع محکم و نظرات مفسرین دیگر صحبت میکنند
و از همه مهمتر چون در ریشه شناسی و زبان شناسی تخصص دارند و متخصص زبان عرب هستند خیلی ایشان را قبول دارم
و با توجه به بند 1 که در بالا توضیح دادم در جمع بندی مشخص شد
حجاب زنان لبنان امروز را که مانتوهایی گشاد و بلند میپوشند و روسری هایی بلند دارند که روی شانه سینه موی سر و گردن و چانه را میگیرد متعادل و قبول و صحیح است .
و چادر در شرایطی حجاب برتر است اما در شرایطی
مثل همان شرایط آن سالها که در پست قبل توضیح دادم و من خودمم مجبور شدم بخاطر لباسهایی که در بازار میفروختند چادری شوم ،
با آن لباسها قطعا چادر حجاب برتر بود ،

اما احساس میکنم بعضی آقایان و خانم ها خیلی فراتر رفته اند و وقتی اینها را بررسی میکنم میبنم واقعا سواد کافی ندارند و حتی در خیلی موارد تعصبه از روی تعصب ، جای علم و تعصب از روی ارزش ، را گرفته .

** همین آقای خواستگار میگفتند که اگر ایشان مرا از قبل نمیشناختند و اعتقاداتم را نمیدانشتند اصلا به خاطر اینکه مانتویی هستم سمتم نمی آمدند ؟؟!!
** ایشان در تمام روابط کاری و مراحل شناخت حجاب باطنی و کلامی مرا تحسین می کردند اما نهایتا پس از پاسخ منفی ام و آخرین مکالمه و خداحافظی قرار شد نقد هایی از یکدیگر را بگوییم
خیلی محترمانه من علت پاسخ منفی را گفته بودم ( انفعال ایشان و یک موضوع مربوط به گذشته ام که به ایشان توضیح دادم )
و از ایشان خواهش کردم نقدشان را بگوید
که نهایتا گفتند گاهی ناخواسته حجاب باطنی از دستم در میرود !
خواهش کردم که مثال بزنند و مثالی که زدند اصلا برایم قابل هضم نبود
حالم تا چند روز بد بود و خیلی ببخشید از آقایون مذهبی بدم اومده بود که دیگه یه زن چقدر باید رعایت کنه ،
من در همه سالهایی که باآقایون زیادی در ارتباط بودم با کسی دختر خاله نشده بودم و هرگز حتی یک مزاحم هم نداشتم
یعنی کسی به خودش اجازه نداده بود حتی برای درد دل ساده صحبت شخصی کنه
و حالا چنین نقدی مثل سرب داغ بود برام
ازینکه زن هستم کلافه شده بودم که چقدر باید رعایت کنم
چند روز با آقایونی که بخاطر کارم در ایمیل و تلگرام در ارتباط بودم پاسخی نمیدادم و انگار لج کرده بودم باخودم

بعد از این نقد تعادلم بهم خورده
گاهی وسواسی به خرج میدم که حرص همه رو در میارم
و با خودم حدس میزنم همین وسواسها تعادل هست و اصل دینداری
گاهی هم یاد افراطی ها و تفریطی ها میوافتم ،

من دختر شادی هستم و روابط اجتماعی گسترده ای دارم
در نگاه اول جدی و مقرراتی و در نگاه بعدی انرژیک هستم
اما در این مدت دیگه خودم نیستم
مدام خودمو سرکوب میکنم
که مبادا اشتباه کنم

برام سوال شده ، آیا واقعا آقایون مذهبی اهل علم و معرفت با اعتقادات عمیق حجاب مانتو به شکلی که توضیح دادم رو قبول ندارند ؟ چرا ؟
و اینکه یه زن تا چه حد باید رعایت کنه ؟ مثلا لایک کردن پست یه آقا در مجازی اشکال دارد ؟
یا به چالش کشیدن یک همکلاسی در یک کلاس روانشناسی ؟! با ادبیات محترمانه و عفت کلام و بدون هیچ شوخی زننده و.. ؟!!

** سوالاتم برای دانستن هست و برای بحث و کوبیدن و.. نیست ، چون میخوام جمع بندی کنم
شاید نیازه تغییر کنم .

ممنونم .

نهایتا تحقیق من این شد :

1 - محمد علی انصاری

1- در وجود زن تقسیمی سه‌گانه برای پوشش مشاهده می‌کنیم: یکی قسمت‌های عمومی بدن زن است که پوشش آن در اسلام الزامی نیست؛ اما اگر شخصی خود مایل به پوشاندن این قسمت باشد، مانعی وجود ندارد. این همانی است که فقیهان از آن به صورت و دست تعبیر می‌کنند. صورت، برای آشنایی و تکلّم و شنیدن است و دست، ابزار بده‌بستان.
دیگر، قسمتی از بدن که به شکل مطلق پوشش می‌خواهد و سوم، قسمتی از بدن که پوشانیدن آن برای عموم لازم است؛ اما برای گروه خاصی واجب نیست.
دو آیۀ عمده در این راستا وجود دارد: آیۀ 59 سورۀ مبارکۀ احزاب و 31 سورۀ مبارکۀ نور.
ابتدا به بررسی آیۀ 31 سورۀ مبارکۀ نور می‌پردازیم:

«وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُيُوبِهِنَّ»‌.
و (اطراف) روسری‌های خود را بر سينۀ خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود).

حرفِ «ل» مفتوحی که بر سر فعل «يَضْرِبْنَ» آمده است، تأکید را افزون کرده و حرف «ب» که بر سر کلمۀ «خُمُرِهِنَّ» آمده، جز تأکید نقش دیگری ندارد.
واژۀ «جَیْب» هم بر قسمت بریدگی پیراهن که باز می‌شود، اطلاق می‌گردد و در زبان فارسی به آن گریبان می‌گویند. کلمۀ «خُمُر» جمع «خِمار» است که هرگاه در قرآن کریم به‌کار برده شود، معنای پوشیدن را دربر دارد. به شراب «خَمْر» می‌گویند، زیرا پوشندۀ عقل آدمی است. در لغت عرب به آنچه موی سر زن را بپوشاند «خِمار» می‌گویند.

می‌توان گفت از مهم‌ترین جلوه‌های وجودی زن، گیسوان اوست و بدون شک عامل مهمی در بخشیدن جلوه و حُسن به زنان به‌شمار می‌آید. اگرچه برای مردان نیز موی سر زینت است، بسیاری از الگوهای اجتماعی مثل متفکران، بازیگران، ورزشکارانِ مرد موی سر ندارند و از حُسن آنان نیز هیچ کم نمی‌شود و حتی گاه نماد و الگو برای دیگران نیز می‌شوند. اما درمیان زنان چنین حالتی وجود ندارد. هیچ زنی برای افزودن به حُسن و جمال خویش مو و زلف خود را نتراشیده است.
در ادبیات نیز شاعران توجه بسیاری به گیسوی معشوق داشته‌اند. برای نمونه، حافظ، از سخن‌سرایانی است که زن را با موی بلند ستوده‌اند:

دوش در حلقۀ ما قصۀ گیسوی تو بود
تا دل شب سخن از سلسلۀ موی تو بود

شاعران عرب نیز در کتاب‌های خود شکل‌های مختلف موی زن، گره‌خوردن آن، مفتون آن، سادۀ آن و ... را به‌زیبایی توصیف می‌کنند. حساسیت و زیبایی موی زنان به‌حدّی است که در اسلام اگر کسی به جبر، موی زن را بتراشد، باید دیۀ سنگینی بپردازد.
در پوشش گیسوان گاه زن فقط دور سر خود را می‌پوشاند. به‌گونه‌ای که گوش و گردن بیرون است. در کلام عرب به این نوع پوشش «بُخْنُق» می‌گویند. نمونۀ عینی آن را می‌توان در میان پرستاران دید.

اما اگر سر و گوش و گردن هم پوشانده شود، به آن «خِمار» می‌گویند که به‌تعبیر پارسیان «چارقد» نامیده می‌شود.
اگر پوششی نیم‌تنه را دربرگیرد و قدری بیشتر از سر و گردن را بپوشاند، «نَصیف» نامیده می‌شود و اگر هم سر و گردن و شانه و هم شاید نیم‌تنۀ بدن را بپوشاند، «مَقْنَعه» نام می‌گیرد. اگر پایین‌تر از آن را بپوشاند، «مِعجَر» خوانده می‌شود و اگر زیر زانو را نیز شامل شود، به آن «رِدا» می‌گویند و چنانچه تا پایین پا را بپوشاند «جَلباب» است.

پس خِمار آن پوششی است که موی سر و گردن و گوش را می‌پوشاند و این مرحلۀ اول حجاب در قرآن به‌شمار می‌آید. این توضیح لازم است که در کلام عرب به سپیدی گردن و زیر گلو «نَحْر» می‌گویند که کشش و جذبه دارد و حجاب باید به‌گونه‌ای باشد که آن را بپوشاند.
بنابراین خداوند به‌صراحت در قرآن به پوشش تکلیف کرده است. خِمار پوشش تمام سر و گردن است و در صورتی که خدا مي‌خواست بخشی از سر را مطرح کند از لغت دیگری استفاده مي‌فرمود. متأسفانه تفاسیر ذوقی و نادرستی که از آیات قرآن در این زمینه ارائه شده برخاسته از جهالت و ناآگاهی به ادبیات عرب است.

2 - لباس هر چقدرم گشاد و.. باشد ملاک این است که در کل زن جلب توجه نکند که مشخص است منظور چیست ،
یعنی همینکه کفش خیلی بلند و لباس رنگ خاص و عطرهای تند و.. ممنوع .
که من باز هم این مورد را رعایت میکنم و رعایت میکردم
هیچوقت حاضر نمیشم یه مانتوی رنگ جیغ بپوشم و یا عطر تند و یا کفش خیلی بلند در جای عمومی و..

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد هدی

[=&amp]با سلام و عرض تبریک میلاد حضرت امیر (علیه السلام )[/]

[=&amp]در ابتدا بابت تاخیر در پاسخگویی عذر خواهی میکنم[/]

هدی .;974154 نوشت:
سوالاتم برای دانستن هست و برای بحث و کوبیدن و.. نیست ، چون میخوام جمع بندی کنم
شاید نیازه تغییر کنم .

این فرمایش شما نشان از طرز تفکر بی تعصب و آزاد اندیشی و حق گرایی شما دارد . ان شاء الله همه ی ما هم با رسیدن به نتیجه صحیح ، عملمان را بر آن منطبق کنیم.
در مورد پست اولتون مطالب قابل عرضی دارم که در انتها قرار میدم.

هدی .;974343 نوشت:
نهایتا تحقیق من این شد :

1 - محمد علی انصاری
.....

تقریبا سایر مفسرین هم همین برداشت رو دارند مثل آیت الله جوادی آملی در تفسیرشون (1)

1. سوره مبارکه نور جلسه 16 http://www.portal.esra.ir/Pages/Index.aspx?kind=2&lang=fa&id=NTkzNw%3d%3d-W4RvjtYqAm0%3d

هدی .;974154 نوشت:
در مورد گزینه یک ، استاد محمدعلی انصاری محقق و مفسر هستند
و با علم و استناد به منابع محکم و نظرات مفسرین دیگر صحبت میکنند
و از همه مهمتر چون در ریشه شناسی و زبان شناسی تخصص دارند و متخصص زبان عرب هستند خیلی ایشان را قبول دارم
و با توجه به بند 1 که در بالا توضیح دادم در جمع بندی مشخص شد
حجاب زنان لبنان امروز را که مانتوهایی گشاد و بلند میپوشند و روسری هایی بلند دارند که روی شانه سینه موی سر و گردن و چانه را میگیرد متعادل و قبول و صحیح است .
هدی .;974154 نوشت:
اما احساس میکنم بعضی آقایان و خانم ها خیلی فراتر رفته اند و وقتی اینها را بررسی میکنم میبنم واقعا سواد کافی ندارند و حتی در خیلی موارد تعصبه از روی تعصب ، جای علم و تعصب از روی ارزش ، را گرفته .

بله قبول و صحیح هست .اما دو مطلب را باید در این زمینه مد نظر قرار داد :

  1. در قرآن کریم دو حجاب بیان شده است یکی حجاب حداقلی –یعنی همان که در آیه 31 سوره مبارکه نور آمده است و شما از زبان استاد انصاری شرح و تفسیرش را بیان کردید – و دومی حجاب برتر یعنی چادر یا جلباب قرآنی که در آیه 59 سوره مبارکه احزاب آمده است : يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیک تر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.

این حجاب ،حجاب برتر است .
مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند:–نقل قول از ایشان در اینجا نه ناظر به مقام رهبری است و نه فقیه و مجتهد بودنشان بلکه به این دلیل که ایشان مفسر قرآن هستند در این مقام از ایشان نقل قول می شود -:
"حجابِ برتر که شما اشاره کردید -که مراد همین چادر ایرانىِ خود ماست- حقیقتاً حجاب برتر است؛ هیچ تردیدی در این نباید داشت."(2)
مرحوم علامه نیز می فرمایند:كلمه (جلابيب) جمع جلباب است، و آن
جامه اى است سرتاسرى كه تمامى بدن را مى پوشاند، و يا روسرى مخصوصى است كه صورت و سر را ساتر مى شود، و منظور از جمله (پيش بكشند مقدارى از جلباب خود را)، اين است كه آن را طورى بپوشند كه زير گلو و سينه هايشان در انظار ناظرين پيدا نباشد.
(ذلك ادنى ان يعرفن فلا يوذين ) -
يعنى پوشاندن همه بدن به شناخته شدن به اينكه اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند نزديك تر است، در نتيجه وقتى به اين عنوان شناخته شدند، ديگر اذيت نمى شوند، يعنى اهل فسق و فجور متعرض آنان نمى گردند.(3 )و مفسران نمونه نیز در خصوص جلباب می گویند:
در اين كه: منظور، از «جلباب» چيست؟ مفسران و ارباب لغت چند معنى براى آن ذكر كرده‌اند:
1- ملحفه (
چادر) و پارچه بزرگى كه، از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سينه‌ها را مى‌پوشاند.
2- مقنعه و خمار (روسرى).
3- پيراهن گشاد(4)

2. بیانات در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی ۱۳۷۷/۱۲/۰۴
3. ترجمه المیزان ،ج 16 ،ص 509
4. تفسیر نمونه،ج17،ص 456و457

2- در عرف امروزی ایران ، کمتر خانمی میتواند دقیقا همین حجاب را-که شما از حجاب زنان لبنانی توصف کردید- بکار ببندد .در فضای فرهنگی و عمومی ایی که مانتوها عموما و بالای 90 درصد – البته در خوشبینانه ترین صورت- تنگ،جذب،کوتاه و با رنگهای بسیار روشنی است که شائبه نازک بودن را دارد کمتر خانمی را می توان یافت که برای حفظ حجاب ،مانتوی بلند و گشاد وروسری بلند و فراگیری بر سر کند و به راحتی بتواند حجاب حداقلی که قرآن کریم بیان فرموده را رعایت نماید . مگر اینکه چنین پوششی مدتی مد بشه.غرض اینکه بدون استفاده از چادر پوشیدن چنین پوشش گشاد و بلندی در فرهنگی که غالب زنان مانتویی از مانتوهای خلاف اون استفاده میکنند سخت است . هر چند نشدنی نیست.

هدی .;974154 نوشت:
چادر در شرایطی حجاب برتر است اما در شرایطی
مثل همان شرایط آن سالها که در پست قبل توضیح دادم و من خودمم مجبور شدم بخاطر لباسهایی که در بازار میفروختند چادری شوم ،
با آن لباسها قطعا چادر حجاب برتر بود ،

جسارتا این برخورد سلیقه ای با آیات و احکام است .شما در هر شرایطی می توانید مانتوی بلند و گشاد تهیه کنید و با روسری بلند برسرتان بگذارید ،اینکه در مغازه ها مانتوی گشاد و بلند موجود نیست به این معنا نیست که هیچ خیاطی هم آنرا برای شما ندوزد لذا می شود تهیه کرد اما همانطور که عرض شد استفاده از آن در این فضای فعلی بدون چادر قدری دشوار می نماید . اما چادر اینطور نیست . چادر یک حجاب حداکثری است و تمامی بدن را پوشش می دهد .اینطور نیست که هر وقت مانتوها تنگ و کوتاه بود ،چادر حجاب برتر باشد و اگر نبود نباشد ، خیر شما در همان شرایط مانتوهای تنگ و کوتاه هم میتوانید مانتوی بلند و گشاد بدوزید و استفاده کنید .لذا چادر در هر دو شرایطی که توصیف کردید ،حجاب برتر است . حقیقتا و بدون تعصب .

هدی .;974154 نوشت:
برام سوال شده ، آیا واقعا آقایون مذهبی اهل علم و معرفت با اعتقادات عمیق حجاب مانتو به شکلی که توضیح دادم رو قبول ندارند ؟ چرا ؟
هدی .;974154 نوشت:
همین آقای خواستگار میگفتند که اگر ایشان مرا از قبل نمیشناختند و اعتقاداتم را نمیدانشتند اصلا به خاطر اینکه مانتویی هستم سمتم نمی آمدند ؟؟!!

در وضعیت فرهنگی فعلی ، غالبا-حکم قطعی و حتمی و صد درصدی عرض نمیکنم- خانمهایی که چادر را به عنوان یک پوشش شرعی و برتر انتخاب کرده اند و به حفظ حجاب شرعی با آن مقیدند ، شاید تنها قشری باشند که کمتر در معرض تغییر و تحولات جامعه ، حجابشان تغییر میکند اما خانمهای مانتویی غالبا با تغییر مد ، تغییراتی در نوع حجابشان بوجود می آید لذا اقایانی که مذهبی هستند لاجرم باید به سراغ دختر خانمهایی برای ازدواج بروند که حجابشان کمتر در معرض تغییر قرار داشته باشد . افراد روی استثنائات حساب باز نمی کنند و نباید خرده گرفت؛ایشان هم چون شما و اعتقاداتتان را می شناختند حاضر شدند برای خواستگاری پیش قدم شوند .

هدی .;974154 نوشت:
اینکه یه زن تا چه حد باید رعایت کنه ؟ مثلا لایک کردن پست یه آقا در مجازی اشکال دارد ؟
یا به چالش کشیدن یک همکلاسی در یک کلاس روانشناسی ؟! با ادبیات محترمانه و عفت کلام و بدون هیچ شوخی زننده و.. ؟!!

رعایت برخی موارد،خانم و آقا نداره . اینطور نیست که یه مواردی برای خانم ها اشکال داشته باشه ولی برای آقایون مجاز باشه.
روابط دو نامحرم خارج از چارچوبه شرعی چه برای مرد چه برای زن نا پسند است .
در فضای مجازی هم لایک و تشکر از پستهای یک نامحرم به شرط اینکه این لایک و تشکر ،تایید یک کار نادرست، یک شوخی نابجا ،یک صحبت عاطفی و ...نباشه اشکالی نداره کما اینکه نقد علمی و محترمانه در فضای علمی اشکالی نداره مگر اینکه کسی نقد علمی رو بهانه ای برای ایجاد و آغاز روابط صمیمی تر قرار بده – مورد عرضم شخص شما نیست بطور کلی عرض میکنم- البته اگر هم کسی به چارچوبه های بیشتر از این حداقل ها معتقد است ،اعتقاداتش محترم ولی باید به سراغ کیسهایی برود که با طوع و رغبت به رعایت بیش از این چار چوبهای حداقلی معتقدند .

و اما مواردی که عرض کردم در پایان به آنها خواهم پرداخت .
در بخشی از فرمایشاتتون بیان کردید :

هدی .;974084 نوشت:
بعد از چند ترم از دانشگاهم رفتم سرکار ، دانشگاه تموم شد و کار بیشتر شد متروی 8صبح تهران
لای در مترو میرفتم سرکار لای در مترو هم برمیگشتم خونه ، چادرم رو در ایستگاههای شلوغ از زیر بغل ملت میکشیدم بیرون
چروک میشد و نخ کش
بعدها در مترو تا میکردم و مینداختم داخل یه کیسه بعد از پیاده شدن سوار میکردم
یعنی برای خط عوض کردن و هر پیاده و سوار شدنی داستان داشتم
بعدش مانتوهای گشاد مد شد که میشد جلوش رو که بازه خودمون دکمه فشاری بزنیم باز نشه

ببینید خانم هدی گرامی اینکه افراد به چه دلیل چه پوششی که حداقل های شرعی رو داشته باشه انتخاب کنند یک مطلب شخصی است اما از باب اینکه شما معضلاتی رو در باب علت تغییر پوششتون از چادر به مانتو بیان کردید عرض میکنم :
بنده - و نه فقط من خیلی ها،خیلی از خانمهایی که در تهران و شهر های شلوغ زندگی میکنیم- مترو را در ساعاتی به مراتب شلوغ تر از 8 صبح تجربه کرده ایم - اگر در مراسم عمومی -مانند تشییع جنازه شهدای غواص،تشییع شهید حججی، راهپیمایی ها و ... - شرکت کرده باشید و تجربه 8 صبح مترو را هم داشته باشید قطعا متوجه شده اید که مترو در آن روزها و ساعات به مراتب شلوغ تر از 8 صبح است آنهم با آن همه خانم چادری ولی کسی تقریبا برای چنین شلوغی هایی چادرش را تغییر نمی دهد . یا همان مانتوهایی که شما از آنها یاد میکنید- که همین حالا هم مد هستند و جلوی آنها کاملا تا بالا باز است - را خانمهای مانتویی در متروی 8 صبح تهران هم می پوشند که قطعا هم به هنگام پیاده شدن لای جمعیت گیر میکند .غرضم از این عرایض این است که سختی چنین ترددهایی حتی برای خانمهای مانتویی هم وجود دارد لذا با تدابیر دیگری شاید بتوان راهکارهای عملی تری برای حفظ چادر انجام داد هر چند اختیار با شما خواهر بزرگوار می باشد .

سلام خانم هدی o:-)

تقریبا زیر پام علف سبز شده بود انقدر منتظر پاسخ بودم Smile
ولی شما خیلی زحمت کشیدید و با حوصله به همه قسمتهای نوشته هام پاسخ دادید گل
شما بسیار مسئولیت پذیر و با حوصله هستید ، ممنونم .

یک جاهایی از صحبتهام اشتباه برداشت شد ، ولی دیگه به اونها رجوع نمیکنم ،
چون بحث بیخودی و حاشیه ای میشه ، شما بزرگوار هم فکر کنم متوجه منظورم شدید دیگه پس ازین قسمتها عبور میکنیم گل

میرسیم به این قسمت که :
منظور، از «جلباب» چيست؟ مفسران و ارباب لغت چند معنى براى آن ذكر كرده‌اند:
1- ملحفه (
چادر) و پارچه بزرگى كه، از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سينه‌ها را مى‌پوشاند.
2- مقنعه و خمار (روسرى).
3- پيراهن گشاد(4)

1- اگر منظور چادر باشد ، یعنی زمان پیامبر ص ، چادر داشتند ؟! ولی من باور نمیکنم دست خودم نیست . میشه توجیه ام کنید ؟

میدونید دردم چیه ، دوست دارم عمیقا بدونم این چادر برام لازمه تا سرم کنم
دوست ندارم با شبهه سرم بندازم ، دوست دارم سرم کنم و دو دستی بهش بچسبم ، میفهمید منظورمو ؟

( خانواده من به شدت اهل حلال و حرام و نماز و خمس و.. هستند اما فقط یک چادری داریم که سلیقه ای سر میکنند نه اعتقادی )
---یه نکته خیلی مهم :
این نکته باعث شده بیشتر احساس کنم چادر الزام نیست و همین مانتوی بلند گشاد ( روشن نباشه ) با روسری بلند ، کفایت میکنه :
اینکه من ظاهر خوبی دارم ولی یادم نمیاد با توجه به رفتارم و حجابم و روابط اجتماعی زیادم حتی یک مزاحم در این سالها داشته باشم خداروشکر ،
یعنی توی سرم نمیره بخام ( برای نامحرم ) جلب توجه کنم ( جذاب باشه ) و به چادر نیازه و چادر حجاب برتره !

نکته بعدی هم همین علما هستند با یه فتواهای عجیب غریب که با لاک میشه وضو گرفت یا ناخن کاشت و غسل کرد !!!
خوب عقل سالم چی میگه ؟ میگه آب نمیرسه ، و وضو نمیوافته در صورتی که آقای خامنه ای میگن قبوله !!

2 - الان شما اشاره کردید جلباب ( چادر یا مقنعه یا پیراهن گشاد )
خوب این سه تا که با هم فرق دارند !

نقل قول:
استاد انصاری :

ای پيامبر، به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب‌ها [روسری‌های بلند] خود را بر خويش فروافكنند.
اين كار برای اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است (و اگر تاكنون خطا و كوتاهی از آن‌ها سر زده توبه كنند). خداوند همواره آمرزنده رحيم است.

جلوه‌ها وزیبایی‌هایِ بدن زن چنین اقتضا دارد که تمام بدنش مستور باشد و تنها در جایی که شایسته است، به‌کار رود. کلام صریح پیشوایان دین این است که تمام بدن زن، عورت است و پوشیدگی لازم دارد.
جلباب باید برجستگی‌های بدن یعنی پستی‌ها و بلندی‌های بدن زن را بپوشاند. اگر کسی پوششی داشته باشد که تمام بدن را بپوشاند اما چسبیدۀ به بدن بوده و برجستگی‌های اندام را نمایش دهد، «جلباب» محسوب نمی‌شود.

واژۀ «جَلباب» به‌معنای چیزی است که تمام حجم بدن را می‌پوشاند. نمونۀ عینیِ پذیرفته شدۀ آن، «چادر» است؛ اما درحقیقت، جلباب، مساوی با ردا یا عبا یا چادر نیست.
اگر زن مسلمانی تمام حجم بدن خود را با لباسی راحت و پوشیده و گشاد بپوشاند، پوشش او مصداق جلباب می‌شود،
زیرا مراد از پوشش، اول پنهان‌نمودن حجم و دوم رنگ بدن است که فقها از آن به «حجم» و «لون» تعبیر می‌کنند که با جلباب، این دو امر ممکن می‌شود.

بنابراین ممکن است در فرهنگ‌های مختلف، جلباب اشکال متفاوتی داشته باشد، اما هدف یکسان است و آن پوشاندن برجستگی‌ها و نقاط جذّاب بدن زن است.
اما نکتۀ مهم آن است که لباس نباید خود، زینت داشته باشد و منطق پوشش و جامه در قرآن این است که نباید جنبۀ جذبی و کششی داشته و انگشت‌نما باشد؛
زیرا چادر بر روی چادر و پوشش بر روی پوشش لازم نیست؛ به‌شرطی‌که این پوشش دیگران را به خود جلب نکند. فقها از لباسی که انسان را انگشت‌نما کند به «لباس شهرت» تعبیر می‌کنند.

این بولدها رو بخونید ،
و منتظرم ممنون ،
آقایان مذهبی اهل علم هم نظری داشتند بنویسند دریغ نکنند
دوست دارم چادری شم ولی میخوام قلبا عمیقا بدونم خدا اینطوری راضی هست .

ممنون .

هدی .;975292 نوشت:
سلام خانم هدی o:-)

تقریبا زیر پام علف سبز شده بود انقدر منتظر پاسخ بودم Smile
ولی شما خیلی زحمت کشیدید و با حوصله به همه قسمتهای نوشته هام پاسخ دادید گل
شما بسیار مسئولیت پذیر و با حوصله هستید ، ممنونم .

یک جاهایی از صحبتهام اشتباه برداشت شد ، ولی دیگه به اونها رجوع نمیکنم ،
چون بحث بیخودی و حاشیه ای میشه ، شما بزرگوار هم فکر کنم متوجه منظورم شدید دیگه پس ازین قسمتها عبور میکنیم گل

میرسیم به این قسمت که :
منظور، از «جلباب» چيست؟ مفسران و ارباب لغت چند معنى براى آن ذكر كرده‌اند:
1- ملحفه (
چادر) و پارچه بزرگى كه، از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سينه‌ها را مى‌پوشاند.
2- مقنعه و خمار (روسرى).
3- پيراهن گشاد(4)

1- اگر منظور چادر باشد ، یعنی زمان پیامبر ص ، چادر داشتند ؟! ولی من باور نمیکنم دست خودم نیست . میشه توجیه ام کنید ؟

میدونید دردم چیه ، دوست دارم عمیقا بدونم این چادر برام لازمه تا سرم کنم
دوست ندارم با شبهه سرم بندازم ، دوست دارم سرم کنم و دو دستی بهش بچسبم ، میفهمید منظورمو ؟

( خانواده من به شدت اهل حلال و حرام و نماز و خمس و.. هستند اما فقط یک چادری داریم که سلیقه ای سر میکنند نه اعتقادی )
---یه نکته خیلی مهم :
این نکته باعث شده بیشتر احساس کنم چادر الزام نیست و همین مانتوی بلند گشاد ( روشن نباشه ) با روسری بلند ، کفایت میکنه :
اینکه من ظاهر خوبی دارم ولی یادم نمیاد با توجه به رفتارم و حجابم و روابط اجتماعی زیادم حتی یک مزاحم در این سالها داشته باشم خداروشکر ،
یعنی توی سرم نمیره بخام ( برای نامحرم ) جلب توجه کنم ( جذاب باشه ) و به چادر نیازه و چادر حجاب برتره !

نکته بعدی هم همین علما هستند با یه فتواهای عجیب غریب که با لاک میشه وضو گرفت یا ناخن کاشت و غسل کرد !!!
خوب عقل سالم چی میگه ؟ میگه آب نمیرسه ، و وضو نمیوافته در صورتی که آقای خامنه ای میگن قبوله !!

2 - الان شما اشاره کردید جلباب ( چادر یا مقنعه یا پیراهن گشاد )
خوب این سه تا که با هم فرق دارند !

این بولدها رو بخونید ،
و منتظرم ممنون ،
آقایان مذهبی اهل علم هم نظری داشتند بنویسند دریغ نکنند
دوست دارم چادری شم ولی میخوام قلبا عمیقا بدونم خدا اینطوری راضی هست .

ممنون .

سلام
خیر چادر الزام نیست. به همین دلیل گفته میشه حجاب برتر. وگرنه گفته میشد حجاب واجب.
جلباب هم یک پوشش سرتاسریه که همه حجم بدن رو بپوشونه. نه سه تا لباس رو سر هم کنیم تا بدن رو بپوشونه. در اون صورت درسته حجابمون کامله ولی دیگه مصداق حلباب نیست. شما اگر غیر از چادر، مصداق دیگری در عرف ایران می شناسید که شرایط جلباب رو فراهم کنه میتونید ازش استفاده کنید. اگر هم نمز شناسید، باز مختارید که چادر استفاده کنید یا از لباس دیگری که بتونه حجابتون رو کامل کنه. درواقع انتخاب خودتونه که بین خوب و برتر انتخاب کنید.
اون وقت اگر شما بدونید که الزامی به سر کردن چادر نیست و فقط مستحبه در استفاده از اون دچار شبهه میشید؟
و یک سوال دیگه؛ آقای خامنه ای گفتن میشه با لاک وضو گرفت؟

موضوع قفل شده است