جمع بندی چرا با وجود فواید موسیقی، موسیقی حرام است؟

تب‌های اولیه

69 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا با وجود فواید موسیقی، موسیقی حرام است؟

لطفا به بنده یک منبع علمی بدید که موسیقی حرامه؟بنده هرچه سعی کردم نتونستم در سایت های معتبر علمی مطلبی درباره ضرر های موسیقی پیدا کنم در عوض تا دلتون بخواد براش فایده ذکر کرده بود که چطور میتونه برا انجام فعالیت های سخت بهمون انگیزه بده و حتی خیلی از وزنه بردار ها هم از موسیقی برا عملکرد بهتر استفاده میکنند و از نظر علمی هم تاثیرش ثابت شده.حال چرا با وجود اینهمه موسیقی باز هم حرامه.میگید موسیقی اگر غنایی باشه حرامه.خوب مگر موسیقی کلام دار غیر غنایی هم داریم؟اگر غنا نباشه که دیگر موسیقی نیست حرف زدن.میگید موسیقی نباید باعث مفسده بشه خوب مگه آدم میتونه تویه باشگاه دچار مفسده بشه؟از نظر علمی هم در حین ورزش آدم به سختی دچار شهوت میشه.میگید موسیقی اگه از یاد خدا غافل کنه حرامه ینی من وقتی که دارم وزنه میزنم بجای تمرکز روی وزنه باید یاد خدا باشم؟ممنون میشم اگه پاسخ بدید.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عامل

[="Book Antiqua"][="Navy"]

بسم الله الرحمن الرحیم



با عرض سلام و خیر مقدم خدمت شما کاربر جدید
مقدمه؛ در مورد احکام اسلامی که ریشه در قرآن و روایات دارد، منبع علمی آن فقه خواهد بود، زیرا استنباط احکام اسلام به عهده فقیه و مرجع جامع الشرایط است. بنابراین دلیل اصلی حرمت یا وجوب حکمی از احکام اسلامی، منابع قرآنی و روایی ماست که البته ممکن است علاوه بر این منابع، برخی از دلایل پزشکی، اجتماعی و ... این احکام نیز برای بشر کشف شود. اما دلایل اخیر را نمی توان سبب حرمت یا وجوب احکام دانست، بلکه نهایتا این دسته از دلایل را می توان موید حکم الهی برشمرد.
از نظر فقهی برخی از انواع موسیقی حرام و دسته دیگر جایز است؛ در تعریف غنا یا موسیقی حرام گفته شده: «آوازی که از حنجره ی آدمی بیرون آمده و در گلو چرخانده شود و در شنونده حالت سرور و وجد ایجاد کند و مناسب با مجالس لهو و خوش گذرانی باشد.»(1) بنابراین دو فاکتور اساسی در این تعریف وجود دارد: یکی مطرب(2) و دیگری لهوی(3) بودن غنا.

با این مقدمه به برخی دلایل فقهی که برای حرمت موسیقی حرام مطرح شده، خواهیم پرداخت.
در قرآن به دو عبارت «لهو الحدیث»(لقمان: 6) و «قول زور»(حج: 30) اشاره شده و مورد نهی خداوند قرار گرفته است. در ذیل این آیات، ائمه(علیهم السلام) منظور از این دو عبارت را غنای حرام دانسته اند.(4)
در روایات نیز فرازهای گوناگونی در این زمینه از اهل بیت به ما رسیده است که برای نمونه به برخی اشاره می شود. امام باقر(علیه السلام) در این رابطه می فرماید: «غنا از چیزهایی است که خداوند آتش جهنم را سزایش قرار داده»(5) و امام صادق(علیه السلام) نیز می فرماید: «از غنا دوری کنید.(6)
گذشته از روایاتی که به حکم غنای حرام پرداخته اند، برخی روایات نیز اثرات و عواقب گوش دادن به این نوع از موسیقی را بیان کرده اند. مانند قول رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): «غنا نردبان زنا است.»(7) منظور روایت، مقدمه بودن غنا برای زناست. و همچنین روایت امام صادق(علیه السلام) که می فرماید: «غنا زمینه ساز نفاق و فقر است.»(8) و همچنین: «بدترین اصوات، غنا است.»(9)
در کنار این دسته از روایات که غنای لهوی را نهی کرده اند، برخی نیز استفاده از صدای خوش را در قرائت قرآن تمجید کرده اند، مانند: لکل شیءٍ حلیة و حلیة القرآن الصوت الحسن؛ هر چیزی زینتی دارد و زینت قرآن، صوت زیباست.»(10) لذا به همین دلیل غالب علما بین انواع غنا و موسیقی تفصیل قائل شده و برخی را که مناسب مجالس لهو و لعب نیست، استثناء کرده اند.

اما باید توجه داشت که نهی های وارد شده در مورد غنا و موسیقی بیشتر از روایات جواز هستند، تا جایی که حتی با وجود چنین تأییداتی در باب کارکرد مثبت موسیقی، در اسلام هیچ‌گونه کوششی در جهت ترویج و اشاعه خود موسیقی صورت نگرفته است و حتی در برخی احادیث، از استعمال و استماعِ مطلق موسیقی نهی شده است.(11) یکی از مهمترین دلایل این امر را علامه جعفری اینطور بیان می کند: موسیقی‌ها با دو حقیقتِ هوشیاری و اختیار سازگاری ندارند و می‌دانیم هیچ حرکتِ ناهشیارانه و جبری نمی‌تواند تکاملی باشد.(12)

البته فارق از دلایل شرعی حرمت موسیقی و غنای لهوی، برخی نیز به دلایل پزشکی، روانی، اجتماعی و ... پرداخته اند. مانند بالا رفتن فشار خون و احتمال بیماریهای قلبی و عروقی یا برخی بیماری های روانی. یا اینکه عادت به موسیقی موجب استفاده از آن به عنوان راهی برای فرار از مواجهه با واقعیات زندگی با تمام سختی‌ها و ناملایمات آن می‌شود که در نتیجه رشد شخصیتی انسان ـ که در گروِ حل مشکلات و فائق آمدن بر آنها و تحمل شدائد روزگار است ـ دچار نوعی اختلال گردد. در واقع اسلام می‌خواهد انسان در این دنیا آمادگی واقعی خود را در برابر هیجانات کاذب از دست ندهد؛ تا مبادا اندیشه او در واقعیات ضعیف شود و در تعقل او اختلال ایجاد گردد.(13) البته در بین این تحقیقات برخی نیز برای موسیقی آثار مثبتی مانند بالا رفتن برخی مهارتهای محاسباتی و ... ذکر کرده اند. در هر حال، از نظر علمی چه تاییدات استفاده از موسیقی بیشتر باشد و چه انتقادات آن، هیچ کدام نمی توانند سبب تغییر حکم شرعی شوند. البته نکته ای که در بین این تحقیقات کمتر مورد توجه قرار گرفته تفکیک موسیقی حلال از حرام است و نتایج تحقیقات نهایتا به موسیقی شاد یا غمگین مقید شده اند.
بنابراین حکم موسیقی از نظر شرعی منوط به دلایل قرآنی و روایی است و دیگر دلایل تنها به عنوان موید حکم شرعی می توانند کارایی داشته باشند.


[/HR]1. امام خمینی(ره)، المکاسب المحرمه، ج 1، صص 198ـ 224؛ آيت الله خويي، مصباح الفقاهه، ج،۱ ص۳۱۱.
2. «طرب» به حالت سبک عقلی گفته می شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید می آید و او را از حد اعتدال خارج می کند.(توضیح المسائل مراجع، ج 2، صص 813 و 913)
3. «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده اند.(انسان، غناء، موسیقی، ص 14)
4. وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به، ح 2، 3 ، 5 ، 9 و 26.
5. همان: ح 6.
6. همان، ح 23 و 24.
7. بحار الانوار، ج 76، باب 99، الغناء.
8. وسائل الشیعه، ج12، ص 229، حدیث 23.
9. المقنع، ص27.
10. وسائل الشیعه، ج 4، ص859.
11. همان: ج12، صص 232 ـ 235.
12. موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی: 57.
13. موسیقی از دیدگاه اسلام، نوری، بی‌تا: 104.

[/]

Mansour93;958099 نوشت:
لطفا به بنده یک منبع علمی بدید که موسیقی حرامه؟بنده هرچه سعی کردم نتونستم در سایت های معتبر علمی مطلبی درباره ضرر های موسیقی پیدا کنم در عوض تا دلتون بخواد براش فایده ذکر کرده بود که چطور میتونه برا انجام فعالیت های سخت بهمون انگیزه بده و حتی خیلی از وزنه بردار ها هم از موسیقی برا عملکرد بهتر استفاده میکنند و از نظر علمی هم تاثیرش ثابت شده.حال چرا با وجود اینهمه موسیقی باز هم حرامه.میگید موسیقی اگر غنایی باشه حرامه.خوب مگر موسیقی کلام دار غیر غنایی هم داریم؟اگر غنا نباشه که دیگر موسیقی نیست حرف زدن.میگید موسیقی نباید باعث مفسده بشه خوب مگه آدم میتونه تویه باشگاه دچار مفسده بشه؟از نظر علمی هم در حین ورزش آدم به سختی دچار شهوت میشه.میگید موسیقی اگه از یاد خدا غافل کنه حرامه ینی من وقتی که دارم وزنه میزنم بجای تمرکز روی وزنه باید یاد خدا باشم؟ممنون میشم اگه پاسخ بدید.

سلام

[=iransans]

1- دکتر ولف آدلر (پروفسور دانشگاه کلمبيا)

[=iransans]موسيقي علاوه بر اينکه سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقت خارج از طبيعي آن، سخت خسته مي کند. عمل ارتعاش صوتي که در موسيقي انجام مي شود توليد تعرض خارج از حد طبيعي در جِلد (پوست) مي نمايد که بسيار زيانمند است.
دکتر« ولف‌آدلر» پرفسور دانشگاه‌ کلمبیا می‌گوید:
بهترین ‌و دلکش‌ترین ‌نواهای ‌موسیقی ‌شوم ‌ترین‌ آثار راروی ‌سلسله ‌اعصاب ‌انسان ‌باقی ‌می‌گذارد.

کشفیات این دکترچنان درامریکا تاثیر کرد که هزاران نفر طرفدار او شدند و موسیقی رابرخودحرام کردندوازمجلس سنای امریکاتقاضای کتبی کردندکه ازهرگونه کنسرت عمومی جلوگیری کند.
وی میگوید:موسیقی علاوه براینکه سلسله اعصاب مارادراثرجلب دقت خارج ازطبیعی آن ، سخت خسته می کند . عمل ارتعاش صوتی که درموسیقی انجام می شود تولید تعرض خارج ازحد طبیعی درجلد می نماید که بسیار زیانمند است . ( مناظره دکتروپیر ص 452 )
[=iransans]

[=iransans]

2- دکتر آلکسيس کارل، فيزيولوژيست بزرگ فرانسوي:

[=iransans]ساز و آواز و کنسرت ها و اتومبيل ها و ورزش نمي توانند جاي فعاليت ها و کارهاي سودمند اجتماعي را بگيرند. راديو نيز مانند سينما و موزيکال، کاهلي کاملي به کساني مي بخشد که با آن سرگرمند بدون شک الکليسم کارگران ما را از پا در مي آورد و سر و صداي راديو و سينما و ورزش نامناسب روحيه ي فرزندان را فلج مي کند.

[=iransans]

3- دکتر آرنولد فريدماني (پزشک بيمارستان نيويورک و رئيس کلنيک سردرد)

[=iransans]او با کمک دستگاه هايي الکتروني تعيين امواج مغز و تجربياتي که طي مراجعه ي هزاران بيمار بدست آورده ثابت کرده است يکي از عوامل مهم خستگي هاي روحي و فکري و سردردهاي عصبي، گوش دادن به موسيقي راديو است مخصوصاً براي کساني که به موسيقي آن دقت و توجه مي کنند.

[=iransans]

4- دکتر ربرت (متخصص روانشناسي کودک در انگليس)

[=iransans]اطفال در رحم مادر تحت تأثير موسيقي قرار مي گيرند و اگر مادر حامله به موسيقي گوش دهد ضربان قلب طفل در رحم زياد مي شود اين حالت از 6 ماهگي به بعد است.

[=iransans]

5- دکتر اوريزن اسوت مارون:

[=iransans]هيجان بزرگترين عامل سکته هاي قلبي است هنرمندان اغلب به علت سکته ي قلبي در گذشته اند. از اين بيان معلوم مي شود هيجانِ حاصله از موسيقي تا چه حد خطرناک است.

تاثیر موسیقی بر دستگاه شنوایی:

بر طبق تحقیقات دانشمندان اصوات موسیقی چون مصنوعی و غیر طبیعی هستند فشاری چندین برابر صداهای دیگر بر سلولهای شنوایی وارد می سازند.

که هر چقدر این موسیقی ها نامطبوع تر باشد ارتعاشات سلولهای شنوایی بیشتر و شدیدتر می گردد . و این لرزشها و ارتعاشات غیر طبیعی که حاصل نوای موسیقی است.هر بار باعث از بین رفتن تعدادی از سلولهای شنوایی می
شود ودر مدتی نه چندان زیاد برای کسانی که به موسیقی و آوازه خوانی اشتغال دارند تولید ضعف سامعه و در سطح بالای آن > ایجاد می کند.
روی همین اصل چند تن از موسیقی دانان مشهور از جمله روبرت شومان آلمانی که از 18 سالگی به تحصیل موسیقی پرداخته بود در سن 42 سالگی به کلی از نعمت سامعه و شنوایی محروم گشت . وسرانجام در سال 1856 در سن 46 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مضرات موسیقی :

1.مرض مانی ( نوعی جنون است که درجات گوناگونی دارد )

2. مرض سیکلموتی ( نوعی بیماری روانی است که شخص بیمار گاهی میخندد و بعضی از اوقات از گرفته و غمگین است)

3. کوتاهی عمر

4. مرض پارانویا ( نوعی مرض روحی است که شخص ادعاهای بی مورد کرده و خود را شریف تر و بالاتر از همه می داند )

5. ضعف اعصاب

6. اختلالات دماغی ( اغتشاشات مغزی هیجانات روحی و جنون )

7. تاثیرات قلبی

8. واسطه انتحار و خودکشی

9. بیماری فشار خون

10. عامل بی بند وباری و نابهنجار و مذموم

11. تضعیف و تضییع حس شنوایی ( سامعه )

12. تضعیف و تضییع حس بینایی ( باصره)

13. هیجان

14. سلب اراده و شکست شخصیت

15. سلب غیرت

16. عامل جنایت

17. جلب توجه غیر طبیعی

18. از دست دادن نیروی فکری

19. تضییع نیروی قضاوت

20. افسردگی و خمودگی

21. تهییج عشق ( یک نوع بیماری روانی است که مورد بحث و توجه روانکاوان است گاهی شدت این بیماری به جایی میرسد که طرف خودش برای هلاکت خودش قیام کرده خویش را به آب و آتش می اندازد مسموم میکند خود را زیر اتومبیل معشوقه اش رها میکند و ..... و این بیماری گاهی شخص را به تیمارستان میکشاند)


به شخصه عشق موسیقی بودم
ولی بعد یه مدت کلا از زندگی ساقط شدم،
شاگرد اول بودم تمامی سال های قبل از اون ولی اوضاعم انقدر داغون شد که سال آخر با تبصره قبول شدم!!!
با کلی زحمت تونستم ترکش کنم

شروحیل;958903 نوشت:
سلام


به شخصه عشق موسیقی بودم
ولی بعد یه مدت کلا از زندگی ساقط شدم،
شاگرد اول بودم تمامی سال های قبل از اون ولی اوضاعم انقدر داغون شد که سال آخر با تبصره قبول شدم!!!
با کلی زحمت تونستم ترکش کنم


سلام
منم همینطور
سالای دبیرستانم با افسردگی گذشت بخاطر زیاد اهنگ گوش دادن
خدا خیلی بهم رحم کرد و ارادشو داد بهم که تونستم ترکش کنم
سخت بود ولی شدنی!

دوست شروحیل عزیز قبل لیست بیماری حداقل یه تحقیقی میکردید پارانویا خودبرتر بینی از بقیه نیست خودتو از بقیه بالاتر ببینی و..نارسیسیمه و پارانویا یعنی توهم راجع به اینکه بقیه افراد راجع به تو دارن توطئه میکنن و پشتت نقشه میکشن همون بدبینی به صورت بسیار زیاد
موسیقی این مدلی هم نیست اره شما بشین رپ گوش بده یا راک یا متال معلومه بعد یه مدت روانی میشید چون علاوه بر ضرب اهنگ شدید محتواشونم از ناامیدی افسردگی و..است
ولی موسیقی شاد و یا بی کلام بسیارم کمک کننده به خصوص در شرایط بی حسی و افسردگی و...
که تحقیقاتشم اثبات شده است
البته یکی از دوستان یه ایه فرستاد که خدا فرحون(افراد شاد)رو دوست ندارد که اصلا موندم چرا !!! یعنی کل زندگی بزنیم تو سرمون؟

Infinity;958909 نوشت:
دوست شروحیل عزیز قبل لیست بیماری حداقل یه تحقیقی میکردید پارانویا خودبرتر بینی از بقیه نیست خودتو از بقیه بالاتر ببینی و..نارسیسیمه و پارانویا یعنی توهم راجع به اینکه بقیه افراد راجع به تو دارن توطئه میکنن و پشتت نقشه میکشن همون بدبینی به صورت بسیار زیاد
موسیقی این مدلی هم نیست اره شما بشین رپ گوش بده یا راک یا متال معلومه بعد یه مدت روانی میشید چون علاوه بر ضرب اهنگ شدید محتواشونم از ناامیدی افسردگی و..است
ولی موسیقی شاد و یا بی کلام بسیارم کمک کننده به خصوص در شرایط بی حسی و افسردگی و...
که تحقیقاتشم اثبات شده است
البته یکی از دوستان یه ایه فرستاد که خدا فرحون(افراد شاد)رو دوست ندارد که اصلا موندم چرا !!! یعنی کل زندگی بزنیم تو سرمون؟

هر موسیقی حرام نیست. خود آیات قرآن از یک هارمونی و نظم آوایی برخوردارند . استاد الهی قمشه ای در این مورد صحبت های خیلی خوبی دارن

شروحیل;958903 نوشت:
سلام

[=iransans]

1- دکتر ولف آدلر (پروفسور دانشگاه کلمبيا)

[=iransans]موسيقي علاوه بر اينکه سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقت خارج از طبيعي آن، سخت خسته مي کند. عمل ارتعاش صوتي که در موسيقي انجام مي شود توليد تعرض خارج از حد طبيعي در جِلد (پوست) مي نمايد که بسيار زيانمند است.
دکتر« ولف‌آدلر» پرفسور دانشگاه‌ کلمبیا می‌گوید:
بهترین ‌و دلکش‌ترین ‌نواهای ‌موسیقی ‌شوم ‌ترین‌ آثار راروی ‌سلسله ‌اعصاب ‌انسان ‌باقی ‌می‌گذارد.

کشفیات این دکترچنان درامریکا تاثیر کرد که هزاران نفر طرفدار او شدند و موسیقی رابرخودحرام کردندوازمجلس سنای امریکاتقاضای کتبی کردندکه ازهرگونه کنسرت عمومی جلوگیری کند.
وی میگوید:موسیقی علاوه براینکه سلسله اعصاب مارادراثرجلب دقت خارج ازطبیعی آن ، سخت خسته می کند . عمل ارتعاش صوتی که درموسیقی انجام می شود تولید تعرض خارج ازحد طبیعی درجلد می نماید که بسیار زیانمند است . ( مناظره دکتروپیر ص 452 )
[=iransans]

[=iransans]

2- دکتر آلکسيس کارل، فيزيولوژيست بزرگ فرانسوي:

[=iransans]ساز و آواز و کنسرت ها و اتومبيل ها و ورزش نمي توانند جاي فعاليت ها و کارهاي سودمند اجتماعي را بگيرند. راديو نيز مانند سينما و موزيکال، کاهلي کاملي به کساني مي بخشد که با آن سرگرمند بدون شک الکليسم کارگران ما را از پا در مي آورد و سر و صداي راديو و سينما و ورزش نامناسب روحيه ي فرزندان را فلج مي کند.

[=iransans]

3- دکتر آرنولد فريدماني (پزشک بيمارستان نيويورک و رئيس کلنيک سردرد)

[=iransans]او با کمک دستگاه هايي الکتروني تعيين امواج مغز و تجربياتي که طي مراجعه ي هزاران بيمار بدست آورده ثابت کرده است يکي از عوامل مهم خستگي هاي روحي و فکري و سردردهاي عصبي، گوش دادن به موسيقي راديو است مخصوصاً براي کساني که به موسيقي آن دقت و توجه مي کنند.

[=iransans]

4- دکتر ربرت (متخصص روانشناسي کودک در انگليس)

[=iransans]اطفال در رحم مادر تحت تأثير موسيقي قرار مي گيرند و اگر مادر حامله به موسيقي گوش دهد ضربان قلب طفل در رحم زياد مي شود اين حالت از 6 ماهگي به بعد است.

[=iransans]

5- دکتر اوريزن اسوت مارون:

[=iransans]هيجان بزرگترين عامل سکته هاي قلبي است هنرمندان اغلب به علت سکته ي قلبي در گذشته اند. از اين بيان معلوم مي شود هيجانِ حاصله از موسيقي تا چه حد خطرناک است.

تاثیر موسیقی بر دستگاه شنوایی:

بر طبق تحقیقات دانشمندان اصوات موسیقی چون مصنوعی و غیر طبیعی هستند فشاری چندین برابر صداهای دیگر بر سلولهای شنوایی وارد می سازند.

که هر چقدر این موسیقی ها نامطبوع تر باشد ارتعاشات سلولهای شنوایی بیشتر و شدیدتر می گردد . و این لرزشها و ارتعاشات غیر طبیعی که حاصل نوای موسیقی است.هر بار باعث از بین رفتن تعدادی از سلولهای شنوایی می
شود ودر مدتی نه چندان زیاد برای کسانی که به موسیقی و آوازه خوانی اشتغال دارند تولید ضعف سامعه و در سطح بالای آن > ایجاد می کند.
روی همین اصل چند تن از موسیقی دانان مشهور از جمله روبرت شومان آلمانی که از 18 سالگی به تحصیل موسیقی پرداخته بود در سن 42 سالگی به کلی از نعمت سامعه و شنوایی محروم گشت . وسرانجام در سال 1856 در سن 46 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مضرات موسیقی :

1.مرض مانی ( نوعی جنون است که درجات گوناگونی دارد )

2. مرض سیکلموتی ( نوعی بیماری روانی است که شخص بیمار گاهی میخندد و بعضی از اوقات از گرفته و غمگین است)

3. کوتاهی عمر

4. مرض پارانویا ( نوعی مرض روحی است که شخص ادعاهای بی مورد کرده و خود را شریف تر و بالاتر از همه می داند )

5. ضعف اعصاب

6. اختلالات دماغی ( اغتشاشات مغزی هیجانات روحی و جنون )

7. تاثیرات قلبی

8. واسطه انتحار و خودکشی

9. بیماری فشار خون

10. عامل بی بند وباری و نابهنجار و مذموم

11. تضعیف و تضییع حس شنوایی ( سامعه )

12. تضعیف و تضییع حس بینایی ( باصره)

13. هیجان

14. سلب اراده و شکست شخصیت

15. سلب غیرت

16. عامل جنایت

17. جلب توجه غیر طبیعی

18. از دست دادن نیروی فکری

19. تضییع نیروی قضاوت

20. افسردگی و خمودگی

21. تهییج عشق ( یک نوع بیماری روانی است که مورد بحث و توجه روانکاوان است گاهی شدت این بیماری به جایی میرسد که طرف خودش برای هلاکت خودش قیام کرده خویش را به آب و آتش می اندازد مسموم میکند خود را زیر اتومبیل معشوقه اش رها میکند و ..... و این بیماری گاهی شخص را به تیمارستان میکشاند)


به شخصه عشق موسیقی بودم
ولی بعد یه مدت کلا از زندگی ساقط شدم،
شاگرد اول بودم تمامی سال های قبل از اون ولی اوضاعم انقدر داغون شد که سال آخر با تبصره قبول شدم!!!
با کلی زحمت تونستم ترکش کنم


سلام
به نظرم دچار اشتباهات فراوان شده اید.
1-دکتر ولف آدلر: اگر ممکنه صفحه دانشگاه کلمبیا ایشان را بزارین. چون من حتی ایشان را تو اینترنت پیدا نکردم چه برسه به مصاحبشون.
2-آلکسيس کارل: اظهارات فردی که 70 سال پیش فوت شده هم اکنون نیز در علم پذیرفته شده است؟(فارغ از اینکه چنین حرفی زده اند یا خیر) البته در صورت قبول صحبت ایشان ورزش را هم با توجه به حرف ایشان باید از برنامه زندگی حذف کنیم؟
3- دکتر آرنولد فريدماني: ایشان را هم پیدا نکردم. اگر ممکن است لینکی از ایشان ارائه دهید.
4-دکتر ربرت: ایشان نیز مثل قبلی
5-دکتر اوريزن اسوت مارون: ایشان با این استدلال سنگینی که انجام داده اند برنده جایزه نوبلی، چیزی نشدند؟ ( اینو که اصلا سرچ نکردم از بس استدلال خنده داره)
در بقیه صحبت هاتون هم که منبعی نیاوردید تا صحبتی انجام دهیم.
امیدوارم بتوانید برای سخنان خود منابع مناسب علمی ارائه کنید.
تشکر

Infinity;958909 نوشت:
دوست شروحیل عزیز قبل لیست بیماری حداقل یه تحقیقی میکردید پارانویا خودبرتر بینی از بقیه نیست خودتو از بقیه بالاتر ببینی و..نارسیسیمه و پارانویا یعنی توهم راجع به اینکه بقیه افراد راجع به تو دارن توطئه میکنن و پشتت نقشه میکشن همون بدبینی به صورت بسیار زیاد
موسیقی این مدلی هم نیست اره شما بشین رپ گوش بده یا راک یا متال معلومه بعد یه مدت روانی میشید چون علاوه بر ضرب اهنگ شدید محتواشونم از ناامیدی افسردگی و..است
ولی موسیقی شاد و یا بی کلام بسیارم کمک کننده به خصوص در شرایط بی حسی و افسردگی و...
که تحقیقاتشم اثبات شده است
البته یکی از دوستان یه ایه فرستاد که خدا فرحون(افراد شاد)رو دوست ندارد که اصلا موندم چرا !!! یعنی کل زندگی بزنیم تو سرمون؟

با سلام

شرمنده من زیاد تو روانشناسی سررشته ندارم

فقط چون برا خودم اون مسائل پیش اومده بود گفتم

البته من همه جورشو گوش میکردم

مداحی و مولودی و رپ و پاپ و بی کلام و...

فرقی نداره در کل یه جورایی اعتیاده

دقت کرده باشید می بینید همونایی که روزای غیر محرم صدای رپشون خیابونو می ترکونه روزای محرم (( سین سین )) شون می ترکونه ،

در مورد فرحون بهتر هست کل اون قسمت رو بخونید

خدا الکی خوشا رو دوست نداره نه آدمای شاد رو

روایت بسیار داریم که پیامبر ان و اولیا در کل آدمای شاد و شوخ طبعی بودن البته در حد معمول نه الکی خوش

نمونش مراسم عروسی علی(ع) و فاطمه(س)
همه شعر میخوندن و دست می زدن و شاد بودن

هر چیزی اندازه داره
موسیقی آدم و از خود بیخود میکنه
مثل عروسی های الان که کارایی می کنن که آدم دهنش باز میمونه دیگه

شایا;958925 نوشت:
سلام

اظهارات فردی که 70 سال پیش فوت شده هم اکنون نیز در علم پذیرفته شده است؟

سلام

نه داداش فقط اونایی که زنده ان نظراتشون قبوله انیشتین و گالیله و نیوتون همه کشکن

توسایت های خارجی یکم گشت و گذار کنید میتونید پیدا کنید مقالات علمی در این رابطه رو

بنده زبانم خوب نیست شرمنده

ضررهای موسیقی رو به انگلیسی سرچ کنید

اگه از نظر شما خوبه ، خوب برای شما ، استفاده کنید!!!
من طبق تجربه ای که داشتم گفتم
چون این موارد با تجربیاتم میخوند
تنها ضررش هم افت تحصیلی نبود
مشکلات اجتماعی و روحی زیادی برام داشت
الان حس می کنم اوضاعم بهتر از اون موقع هست
البته برخی تاثیراتش تا آخر عمر با آدم می مونه

کلا برای همه چیز میشه نظر علمی آورد هم خوب هم بد

چون خوب یا بد مطلق نداریم

اگر به یه الکی بگیم الکل بده ، هزار و یک دلیل علمی برای خوب بودن الکل میاره!!!

[="Book Antiqua"][="Navy"]سلام

Infinity;958909 نوشت:
ولی موسیقی شاد و یا بی کلام بسیارم کمک کننده به خصوص در شرایط بی حسی و افسردگی و...
که تحقیقاتشم اثبات شده است
البته یکی از دوستان یه ایه فرستاد که خدا فرحون(افراد شاد)رو دوست ندارد که اصلا موندم چرا !!! یعنی کل زندگی بزنیم تو سرمون؟

با توجه به تاثیرات موسیقی بر روح و جسم انسان، دو بحث مطرح است یکی استفاده معمولی و روزمره و دیگری استفاده درمانی. بحث درمان با توجه به حاد بودن و تجویز پزشک، خارج از بحث ماست. بحث ما بر استفاده معمول روزمره موسیقی است که غنای لهوی که مناسب مجالس لهو و لعب است، از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ و با توجه به تاثیرات آن، آیا از نظر علمی و پزشکی هم جایز است یا خیر؟ البته این نظر بر فرض مطابقت با شرع، صرفا می تواند موید باشد و دلیل حکم شرعی نیست.
اما در مورد آیه ای که اشاره کردید، آیت الله مکارم اینطور ترجمه کرده است: به خاطر بياور زمانى را كه قومش(قارون) به او گفتند: اينهمه خوشحالى آميخته با غرور و غفلت و تكبر نداشته باش كه خدا شادى كنندگان مغرور را دوست نمى‏ دارد.(تفسير نمونه، ج‏16، ص: 155)
علامه طباطبایی نیز در ذیل آیه إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ(قصص: 76) می فرماید: كلمه «فرح» به معناى «بطر» تفسير شده، و ليكن بطر، لازمه فرح و خوشحالى از ثروت دنيا است، البته فرح مفرط و خوشحالى از اندازه بيرون، چون خوشحالى مفرط آخرت را از ياد مى‏ برد، و قهرا بطر و طغيان مى‏ آورد، و به همين جهت در آيه شريفه: وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ(حدید: 23) اختيال، و فخر را از لوازم فرح شمرده، و فرموده به آنچه خدا به شما داده خوشحالى مكنيد، كه خدا اشخاص مختال و فخور را دوست نمى‏ دارد.(ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 111)
بنابراین منظور از «فرح» در آیات هر نوع شادی نیست، بلکه شادی بیش از حد آنهم در امور دنیوی است بطوری که انسان را از یاد خدا غافل کند. بنابراین شادی فراوان در امور اخروی و شادی معمول در امور دنیوی مذموم نیست و شاهدش هم روایات ذیل است:
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «کسی که مؤمن را شاد کند، مرا شاد نموده.(میزان الحکمه، ج 4، ص 439.)
امام علي(عليه السلام) فرموده اند: سوگند به خدايي كه هر صدايي را مي شنود! هر كس دلي را شاد كند خداوند از آن شادي لطفي براي او قرار دهد كه به هنگام مصيبت چون آب زلالي بر او باريدن گرفته و تلخي مصيبت را بزدايد.(حكمت 257 نهج البلاغه)
امام باقر(عليه‌ السلام): لبخند زدن انسان به روی برادرش حسنه است و دور کردن خاشاک (آزار) از او حسنه است، و محبوب‌ترین عبادت نزد خداوند، شاد کردن دل مؤمن است.(وسائل الشیعة، ج 11، ص 569)

[/]

سلام

شروحیل;958943 نوشت:
توسایت های خارجی یکم گشت و گذار کنید میتونید پیدا کنید مقالات علمی در این رابطه رو
بنده قرار نیست کاری انجام بدم. شما قراره اثبات کنید که موسیقی مضره و باید منبع مناسب علمی بیارین. من فقط میگم اگر ممکنه از منابع معتبر و صحیح استفاده کنید.
شروحیل;958943 نوشت:
کلا برای همه چیز میشه نظر علمی آورد هم خوب هم بد

حالا که شما فعلا هیچ چیز علمی ارائه نکردین تا صحبت کنیم.
شروحیل;958943 نوشت:
اگر به یه الکی بگیم الکل بده ، هزار و یک دلیل علمی برای خوب بودن الکل میاره!!!
مغالطه به مثل بیمزه ای بود.=((

شایا;958946 نوشت:
سلام
بنده قرار نیست کاری انجام بدم. شما قراره اثبات کنید که موسیقی مضره و باید منبع مناسب علمی بیارین. من فقط میگم اگر ممکنه از منابع معتبر و صحیح استفاده کنید.

حالا که شما فعلا هیچ چیز علمی ارائه نکردین تا صحبت کنیم.
مغالطه به مثل بیمزه ای بود.=((

هر چی بنده بگم مثل همون که گفتید علم 70 سال پیش به درد الان نمیخوره خواهد بود

اثبات کردن برای کسی که فقط حرف خودش رو قبول داره بی نتیجه ست برادر من

فرعون وقتی دریا جلوش شکافته شد نگفت قبول کردم
وقتی داشت غرق میشد گفت قبول کردم !!!

اکثر علوم تجربی هستند
بنده هم تجربه خودم رو گفتم نسبت به مضرات

اینکه شما فقط حرف کسانی رو که باهاتون موافق باشن قبول دارید با خودتون هست

میتونید تحقیق کنید اگر واقعا دنبال حقیقت هستید

اگر فقط دنبال بحث و جدل هستید من نیستم

[="Book Antiqua"][="Navy"]سلام

شایا;958946 نوشت:
شما قراره اثبات کنید که موسیقی مضره و باید منبع مناسب علمی بیارین. من فقط میگم اگر ممکنه از منابع معتبر و صحیح استفاده کنید.

در مورد آثار موسیقی و تاثیرات آن بر افراد، تحقیقات گاهی درمانی است و گاهی در مورد تاثیرات اجتماعی و روانی در حالت عادی. غالب تاثیرات مثبت که در تحقیقات به آن اشاره شده در مورد اثرات درمانی بر روی بیماران است، در در مورد تاثیرات آن بر روی رفتار اجتماعی و روانی، بیشتر تاثیرات مخرب ذکر شده، خصوصا زمانی که گوش دادن به موسیقی به اعتیاد یا استفاده زیاد آن منجر شود.
در مورد اثرات مخرب، به متن و محتوی هم اشاره شده؛ مثلا مجله نیویورک تایمز در فوریه 2008 مقاله ای در مورد تاثیرات مخرب موسیقی در نوجوانان منتشر کرد که به تاثیرات آن در رو آوردن نوجوانان به سیگار، مواد مخدر، نافرمانی از والدین و ... اشاره شده است.
مجله health line هم در شماره آوریل 2017 در مورد موسیقی های شاد و غمناک اثراتی را نوشته، مثل این: غالب کسانی که به موسیقی های شاد گوش میدن، این شادی نهایتا تا دو هفته دوام خواهد داشت. در ادامه نویسنده مقاله می گوید: شادی که بر اساس بهبود سلامت بدنی باشد هم خروجی بهتری دارد و هم ماندگاری عمیق تری. همین مقاله در مورد گوش دادن به موسیقی غمگین هم میگه: غالبا پس از شکست عاطفی به این نوع موسیقی رو می آورند. البته در مورد استفاده درمانی موسیقی هم میگه ممکنه باعث مدیریت استرس یا پایین آوردن درد بشه.
اما نکته ای که در پاسخ اصلی هم بنده به آن اشاره کردم مطرح نبودن ملاک شرعی یا همان غنای مطرب و مناسب مجالس لهو است. البته در برخی مقالات اشاره به نوع موسیقی مانند رپ یا هوی متال و اثرات مخرب متنی و آوایی آنها شده و در برخی هم به تاثیرات مثبت موسیقی های آرامش بخش در درمان و ...
در هر حال باز هم تاکید می کنم که این تاثیرات چه مثبت و چه منفی نمی توانند ملاک حکم شرعی باشند.
[/]

شروحیل;958952 نوشت:
هر چی بنده بگم مثل همون که گفتید علم 70 سال پیش به درد الان نمیخوره خواهد بود

اثبات کردن برای کسی که فقط حرف خودش رو قبول داره بی نتیجه ست برادر من

فرعون وقتی دریا جلوش شکافته شد نگفت قبول کردم
وقتی داشت غرق میشد گفت قبول کردم !!!

اکثر علوم تجربی هستند
بنده هم تجربه خودم رو گفتم نسبت به مضرات

اینکه شما فقط حرف کسانی رو که باهاتون موافق باشن قبول دارید با خودتون هست

میتونید تحقیق کنید اگر واقعا دنبال حقیقت هستید

اگر فقط دنبال بحث و جدل هستید من نیستم


سلام
اگه 5 سال پیش چنین پستی میدادین احتمالا بنده هم مثل شما از کوره درمیرفتم و جواب نامناسب به شما میدادم. ولی من زمانهای زیادی با افرادی بسیار باسوادتر از شما و ادبیات تندتر از شما سروکار داشتم که حرفای شما تاثیر نداره متاسفانه happy
شروحیل;958952 نوشت:
هر چی بنده بگم مثل همون که گفتید علم 70 سال پیش به درد الان نمیخوره خواهد بود

البته بنده سوال کردم که آیا نظریات ایشان در صورت موجود بودن( چون 4 نفر قبلی که هنوز پیدا نشده اند و فقط نظریاتشان موجود است) هنوز از نظر علمی صحیح تلقی میگردد یا خیر؟
در ادامه نیز حوصله مشخص کردن انواع مغلطه هایتان را ندارم.
شما ادعایی کردید که برای مضر بودن موسیقی منبع علمی آورده اید. اگر لازم میدانید منابع علمی صحیح بیاورید وگرنه کسی جلوی شما برای دروغ پراکنی را نگرفته که انقدر ناراحت میشوید.
تشکر

عامل;958954 نوشت:
[=Book Antiqua]سلام

در مورد آثار موسیقی و تاثیرات آن بر افراد، تحقیقات گاهی درمانی است و گاهی در مورد تاثیرات اجتماعی و روانی در حالت عادی. غالب تاثیرات مثبت که در تحقیقات به آن اشاره شده در مورد اثرات درمانی بر روی بیماران است، در در مورد تاثیرات آن بر روی رفتار اجتماعی و روانی، بیشتر تاثیرات مخرب ذکر شده، خصوصا زمانی که گوش دادن به موسیقی به اعتیاد یا استفاده زیاد آن منجر شود.
در مورد اثرات مخرب، به متن و محتوی هم اشاره شده؛ مثلا مجله نیویورک تایمز در فوریه 2008 مقاله ای در مورد تاثیرات مخرب موسیقی در نوجوانان منتشر کرد که به تاثیرات آن در رو آوردن نوجوانان به سیگار، مواد مخدر، نافرمانی از والدین و ... اشاره شده است.
مجله health line هم در شماره آوریل 2017 در مورد موسیقی های شاد و غمناک اثراتی را نوشته، مثل این: غالب کسانی که به موسیقی های شاد گوش میدن، این شادی نهایتا تا دو هفته دوام خواهد داشت. در ادامه نویسنده مقاله می گوید: شادی که بر اساس بهبود سلامت بدنی باشد هم خروجی بهتری دارد و هم ماندگاری عمیق تری. همین مقاله در مورد گوش دادن به موسیقی غمگین هم میگه: غالبا پس از شکست عاطفی به این نوع موسیقی رو می آورند. البته در مورد استفاده درمانی موسیقی هم میگه ممکنه باعث مدیریت استرس یا پایین آوردن درد بشه.
اما نکته ای که در پاسخ اصلی هم بنده به آن اشاره کردم مطرح نبودن ملاک شرعی یا همان غنای مطرب و مناسب مجالس لهو است. البته در برخی مقالات اشاره به نوع موسیقی مانند رپ یا هوی متال و اثرات مخرب متنی و آوایی آنها شده و در برخی هم به تاثیرات مثبت موسیقی های آرامش بخش در درمان و ...
در هر حال باز هم تاکید می کنم که این تاثیرات چه مثبت و چه منفی نمی توانند ملاک حکم شرعی باشند.


سلام
بنده اصلا به دنبال حکم شرعی نیستم. حرف بنده این است که اگر موسیقی ضرر جدی از نظر علمی دارد لطفا منابع مناسب ارائه کنید.
شما دو تا منبع نام بردین که البته لینک ارائه نکردین ولی خوشبختانه به آسانی پیدا شدند. بنده هر دو لینک را میگذارم اینجا.
مقاله سال 2008 NYTimes: به نظرم وقتی این را خوندین گزاره مورد نظرتون را از این مقاله پیدا کنید و ارائه کنید. چون نتیجه گیری شما خیلی کلی و تقریبا گمراه کننده است.
مقاله سال 2017 helthline: به نظرم این مقاله رو اصلا نخونید. چون سخنی راجع به مضرات موسیقی نگفته و جمله ای که شما اوردین دقیقا معنای برعکس و مثبت موسیقی را بیان میکنه
[SPOILER]A 2013 study in the Journal of Positive Psychology found that people who listened to upbeat music could improve their moods and boost their happiness in just two weeks.[/SPOILER]
و البته شاید بهتر باشه چند مورد از موسیقی غنا مثال بزنید. فکر نمیکنم سبک رپ با غنا با تعریف خودتون هم ردیف باشه. فکر میکنم آهنگ های پاپ بیشتر با غنا مورد نظر شما مطابقت داشته باشه.

شایا;958960 نوشت:
سلام
اگه 5 سال پیش چنین پستی میدادین احتمالا بنده هم مثل شما از کوره درمیرفتم و جواب نامناسب به شما میدادم. ولی من زمانهای زیادی با افرادی بسیار باسوادتر از شما و ادبیات تندتر از شما سروکار داشتم که حرفای شما تاثیر نداره متاسفانه happy

البته بنده سوال کردم که آیا نظریات ایشان در صورت موجود بودن( چون 4 نفر قبلی که هنوز پیدا نشده اند و فقط نظریاتشان موجود است) هنوز از نظر علمی صحیح تلقی میگردد یا خیر؟
در ادامه نیز حوصله مشخص کردن انواع مغلطه هایتان را ندارم.
شما ادعایی کردید که برای مضر بودن موسیقی منبع علمی آورده اید. اگر لازم میدانید منابع علمی صحیح بیاورید وگرنه کسی جلوی شما برای دروغ پراکنی را نگرفته که انقدر ناراحت میشوید.
تشکر

داداش شما میگی چون اون چهارتا دیگه رو قبول نداری این یکی هم قبول نیست

در خانه اگر کس است یک حرف بس است

از شما که انقدر با کمالات و باسواد هستید این حرف بعیده!!!!

[="Book Antiqua"][="Navy"]سلام
منظور بنده وجود دو نوع نتیجه در مورد کارکرد ها و تاثیرات موسیقی بود که هم به مضرات و هم به منافعی در مقالات اشاره شده است.
البته در این مورد:

شایا;958961 نوشت:
جمله ای که شما اوردین دقیقا معنای برعکس و مثبت موسیقی را بیان میکنه

حق با شماست، منظور مقاله تاثیر زود رس بود که در ترجمه معنای مقید به دو هفته عرض شد. البته این نقد ترجمه است نه نقد منظور ما! چون منظور بیان دو نوع نتیجه در تحقیقات بود.
پس اینطور نیست که نقدی مطرح نباشد.
در مورد مقاله اول هم نتیجه مقاله عرض شد. اگر تفصیل مطلب را می خواهید، زحمت ترجمه را بکشید. الحمد لله متن را خوب متوجه می شوید.
ضمنا اینها دو نمونه بود و سایتها مملو از این دو نوع نتایج هستند. سایت نور مکس هم مقالات فارسی زیادی در این زمینه دارد.

شایا;958961 نوشت:
و البته شاید بهتر باشه چند مورد از موسیقی غنا مثال بزنید. فکر نمیکنم سبک رپ با غنا با تعریف خودتون هم ردیف باشه. فکر میکنم آهنگ های پاپ بیشتر با غنا مورد نظر شما مطابقت داشته باشه.

ملاک موسیقی حرام در پاسخ اصلی عرض شد. اگر دو مولفه مذکور در موسیقی باشد، حرام خواهد بود؛ حالا چه رپ باشد و چه پاپ و یا حتی موسیقی کلاسیک و سنتی.
به همین ترتیب نمی توان یک دستگاه یا ادوات موسیقی را حلال یا حرام دانست. چرا که ممکن است با یک وسیله هم نوای حلال نواخت و هم حرام یا در یک دستگاه دو نوع گوناگون از نظر حکم نواخت.
[/]

سلام جناب عامل
من که متاسفانه سایتی به نام نورمکس پیدا نکردم و اگر هم پیدا میشد شما برای اثبات علمی حرفتان به آوردن منبع نیاز دارید نه بنده.
جناب شروحیل هم یک پیغام خصوصی فرستادند که به دو لینک ارجاع داده بودند که از بس این مقالات نسبت به موضوع بیربط و پرت بودند به آنها اشاره نمیکنم.
تشکر

سلام

تمام دلایل از نظر شما یا قدیمی هستن ، یا بی ربط هستن ، یا با ذهنیات شما همخوانی نداره یا هزار و یک عیب دیگه دارن

اونی که خوابیده رو میشه بیدار کرد
اما اونی که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد

[=Book Antiqua]سلام

شایا;959425 نوشت:
من که متاسفانه سایتی به نام نورمکس پیدا نکردم و اگر هم پیدا میشد شما برای اثبات علمی حرفتان به آوردن منبع نیاز دارید نه بنده.

این آدرس سایت نور مگس:
http://www.noormags.ir/

الان موضع شما اینست که از نظر علمی موسیقی هیچ ضرری ندارد؟ و از بنده مقاله معتبر برای وجود ضرر مطالبه می کنید؟
مجله نیویورک تایمز رو که خدمت شما عرض کردم و اگر طالب منابع بیشتر هستید بفرمایید تا باز هم اشاره کنم.

بالا رفتن ضربان قلب در موسیقی های مهیج امری اثبات شده است که می تواند باعث سکته شود. در هر حال این تاثیر تنها بر روی بدن است، اما روح انسان نیز با توجه به اینکه لطیف تر از جسم است، تغییرات بیشتری خواهد کرد.
باز هم این نکته را تذکر می دهم که در تحقیقات توجهی به حلال یا حرام بودن موسیقی از نظر شرعی نشده و ما مجبوریم مثلا با توجه به انواع موسیقی که در تحقیقات اشاره شده، به نتیجه موسیقی حرام نزدیک بشویم. حتی در تحقیقات داخلی هم کمتر به این نکته توجه شده و یکی دو تا مقاله بیشتر در این زمینه ندیدم.

سلام

عامل;959549 نوشت:
این آدرس سایت نور مگس:

البته فارسیش نورمگز میشه. حالا مهم نیست.
عامل;959549 نوشت:
الان موضع شما اینست که از نظر علمی موسیقی هیچ ضرری ندارد؟ و از بنده مقاله معتبر برای وجود ضرر مطالبه می کنید؟

بنده تو پست 16 گفتم موضعم چیست. بنده ادعایی ندارم. فقط به دنبال این هستم که اگر منبع علمی ارائه میکنید مورد قبول هست و صحیح است یا خیر.
عامل;959549 نوشت:
مجله نیویورک تایمز رو که خدمت شما عرض کردم و اگر طالب منابع بیشتر هستید بفرمایید تا باز هم اشاره کنم.
بنده هم گفتم لطفا یک بار دیگه مقاله رو بخونید و استدلال مورد نظرتون را دوباره ارائه بدین. به خدا سرچ کردن تو گوگل و لینک دادن را همه بلدن. همونطور که میبینید جناب شروحیل با اینکه انگلیسی بلد نیستند چپ و راست لینک و ارجاع میدن. مهم ارجاع درست و منطقیه. من فکر میکنم مقاله نیویورک تایمز را اگه خونده بودین مثل مقاله دوم ازش گذز میکردید و دنبال منبع دیگه ای بودین.
به هر حال لطفا اگه میشه گزاره هاتون را با دقت و منطقی و با ارجاع به منبع علمی مناسب ارائه کنید تا یک بار دیگه بررسی کنیم.
رابطه هیجان و موسیقی و سکته هم لطفا منبع بیارید تا بررسی کنیم.
تشکر
در ادامه بنده توانایی استدلال با جناب شروحیل را ندارم. به هر حال" قبول نکردن نظریات افرادی که وجود خارجی ندارند" شاید به نظر ایشان غیرمنطقی میباشد و بنده توانایی اثبات این گزاره سنگین را برای ایشان را ندارم و برای ایشان آرزوی موفقیت میکنم.

شایا;959648 نوشت:
فقط به دنبال این هستم که اگر منبع علمی ارائه میکنید مورد قبول هست و صحیح است یا خیر.

سایت listverse.com یک مقاله در سال 2016 در مورد اثرات منفی موسیقی دارد. در این مقاله به ده اثر منفی موسیقی که البته برخی مربوط به متن و محتوی است و برخی نوع گوش دادن و برخی هم بصورت کلی مطرح شده است. همه تاثیرات هم مستند به تحقیقات علمی است.
1. موسیقی هایی که در مورد پیر شدن است باعث مرگ زود رس می شوند.
2. موسیقی ممکن است روی روابط شما با دیگران تاثیر منفی بگذارد.
3. موسیقی پاپ باعث تخریب خلاقیت شما می شود.
4. گوش دادن به موسیقی در هنگام رانندگی ممکن است باعث تصادف شود.
5. گوش دادن به موسیقی باعث اختلال در یادگیری و عملکرد انسان در کار میشود.
6. موسیقی های غمناک باعث اضطراب و عصبی شدن انسان می شود.
7. باعث افزایش مشکلات شنوایی در نوجوانان شده است.
8. موسیقی پاپ باعث فریب مغز و لذت کاذب می شود.
آخرشم میگه:
modern music is a terrible, brain-numbing waste of time that is literally trying to kill you, and you should stop listening to it immediately.

توی این تحقیق:
The Effect of Music on the Human Body and Mind
هم در رابطه تاثیر موسیقی هایی مثل رپ و هیپ هاپ بر مطالعه و میانگین معدل دانش آموزان اشاره شده
اینم متنش:
A survey studying the difference in GPA between students who listen to music while studying and those who do not finds no overall significant difference, but does find that students who listen to hip hop and rap while studying score significantly lower while students who listen to easy listening and classical are likely to have higher GPAs.

این تحقیق هم به تاثیرات متنی موسیقی اشاره کرده
[h=1]Violent song lyrics may lead to violent behavior[/h]

تاثیر موسیقی هوی متال روی آب:

دکتر ماسارو ایموتو (‎به ژاپنی: 江本勝)‏ (زادهٔ ۲۲ ژوئیه ۱۹۴۳) پژوهش‌گر ژاپنی است که به دلیل ادعاهایش در مورد بلور یخ شناخته شده است . ایموتو معتقد است مولکول‌های آب در مقابل کلمات و افکار انسان‌ها سریعاً عکس‌العمل نشان می‌دهند . او آزمایش‌های خود را اینگونه انجام می‌دهد :
او می گوید در ابتدا و متوجه شد که شکل کریستال های آب لوله کشی و آب رودخانه متفاوت است و شکل کریستال های آب لوله کشی زیباتر از آب رودخانه است یعنی محیط اطراف نیز بر شکل کریستالها تاثیر گذار است سپس او آزمایش هایی را بروی کریستالها و مولکول های انجام داد و شروع به القای کلمات زیبا و زشت به کریستال های آب نمود او متوجه شد کریستال هایی که کلمات زیبا به آنها القا شده است شکل زیبا به خود می گرند و کریستالهایی که کلمات زشت به آنها القا شده است شکل هندسی زشتی به خود می گیرند.
هرچند این آزمایش ها منتقدان زیادی مخصوصا در میان گروهای اتئیست دارد ولی از لحاظ علمی رد شده نیست و بسیاری از فیزیکدانها و شیمی دانها این موضوع را تایید می کنند و کتاب وی بعنوان The Messages from water در بسیاری از کشور های جهان ترجمه و منتشر شده است.در ایران نیز کتابهای این محقق توسط خانم نفیسه معتکف ترجمه و منتشر شده است.

پدیده نو;959680 نوشت:
.

سلام
من خسته شدم از بس گفتم منم بلدم لینک پیدا کنم. یه music harm یا اگه انگلیسی بلد نباشی آسیب موسیقی سرچ میکنی میلیون ها مطلب در موردش میاره.
لطفا گزاره خودتون را با دقت انتخاب کنید و منبع مناسب را ارجاع بدین.
و چون مقاله ای که میفرستید فراتر از تیترش نمیخونید اصلا نمیدونید مطالبی که میزارین با هم در تناقض هستند
به عنوان مثال در مقاله listverse که گزاشتین در شماره 7 میگه موسیقی ای وجود نداره که بتونه باعت تمرکز شما بشه. که متاسفانه در پست بعدی خودتون با اینکه ناقص ترجمه کردین ولی در متن انگلیسی مدعی شدین گوش کردن به بعضی سبک های موسیقی موجب بهتر شدن نمرات شده.
البته پست سومتون که از معروفترین شبه علم ها است موجب میشه که نتیجه بگیرم شما به دنبال اثبات علمی چیزی نیستین، تنها به دنبال اثبات حرف خود به هر طریقی که شده هستید.

شایا;959772 نوشت:
چون مقاله ای که میفرستید فراتر از تیترش نمیخونید اصلا نمیدونید مطالبی که میزارین با هم در تناقض هستند

درود برشما
مقاله پست 23 رو حتی اگر تیترشم بخونید متوجه میشید که داره در مورد ضرر های موسیقی حرف میزنه هر چند من کل مقاله رو خونده بودم ولی برای طولانی نشدن پست فقط تیتر ها رو گذاشتم حتما شما هم که کلش رو خوندی همینو فهمیدی اما دلیل مخالفتتون رو با مطلب به این روشنی نمی فهمم:-/
اما اینکه نتیجه مقالات گوناگون با هم فرق کنه یا بعضی قسمتاشون با هم فرق داشته باشه یه چیز طبیعیه فکر کنم یه جایی هم استاد به دو نظر مختلف در مورد موسیقی بین تحقیقها اشاره کردن
منظور من در پستهای 23 و 24 ضرر داشتن بعضی از موسیقی ها بود نه همشون و اونم رپ و هیپ هاپ بود که باعث افت تحصیلی میشد و از نظر اسلام هم که همه موسیقی ها حرام نیست.
پست آخری هم عین علمه نه شبه علم:-bd
بیچاره دکتر ایموتو این همه زحمت کشیده و توجه کل دنیا رو جلب کرده حالا شما میگی شبه علمه؟
وقتی قسمت زیادی از بدن شما رو آب تشکیل میده این تاثیر روی تک تک سلولهای شما تاثیر میذاره. خب مقاله های اصلی که در پست23 و 24 گذاشتم برای شما کافیه و این پست آخری رو هم نپذیرید مشکلی پیش نمیاد.
[SPOILER]با این اشکالای بنی اسرائیلی که دارین میگیرین من دارم به این نتیجه می رسم که قصد قانع شدن ندارین نه اینکه مقاله ها مشکل دارن شایدم من اشتباه می کنم. این احتمال هم میدم که دلت نمی خواد از موسیقی هایی که گوش میدی دست بکشی و داری دنبال یه توجیه می گردیhappy [/SPOILER]

اینکه موسیقی تو روح و روان آدم تاثیر میذاره کاملا غیرقابل انکاره. اینکه اعصابت خورده موسیقی لایت گوشی کنی آروم میشی, یا اینکه میخای کاری رو مثلا لوله بازکنی رو سریع انجام بدی موسیقی ب ریتم تند گوش کنی یا اینکه سبک راک یا رپ گوش کنی روانت بهم میریزه دیگه در حد یه تئوری نیس ثابت شده است.

موسیقی حزن و شادی درون انسان را متلاطم می کند، تاثیر موسیقی بر روی انسان مثل حرکت دادن دانه های شکر در لیوان آب به وسیله قاشق است موسیقی کار قاشق را انجام می دهد و روحیات رسوب یافته انسان را به تلاطم می کشاند در در دل وی شورش ایجاد می کند

سلام
طفره رفتن از ورود به جزئیات منو مجبور میکنه که شماره دار سوال بپرسم.

پدیده نو;959798 نوشت:
پست آخری هم عین علمه نه شبه علم:-bd
بیچاره دکتر ایموتو این همه زحمت کشیده و توجه کل دنیا رو جلب کرده حالا شما میگی شبه علمه؟

1- خیلی خوشحال میشم بگین ایشان دکترا در چه زمینه ای دارند؟
2- توجه کل دنیا مشخص کننده علمی بودن یک مطلبه؟
3- شرایط علمی انجام آزمایشات توسط ایشان را اگه میشه شرح بدید.
پدیده نو;959798 نوشت:
اما اینکه نتیجه مقالات گوناگون با هم فرق کنه یا بعضی قسمتاشون با هم فرق داشته باشه یه چیز طبیعیه

4- چرا دو نتیجه متناقض برای شما طبیعی میباشد؟
5- چرا متن های انگلیسی را ناقص و یکطرفه و یا اشتباه ترجمه کرده اید؟ چند مثال هم بزنم:
الف) پست 24 ناقص ترجمه شده و تنها قسمت های منفی ترجمه شده اند.
ب)پست 23 قسمت انگلسیسی آورده شده گمراه کننده است. اگر میشه کل پاراگراف را بیارید تا ببینیم با ناقص نمودن متن چه تحریفی ایجاد کرده اید.
ج)پست 23 قسمت 1 : اشتباه ترجمه ای...
و در آخر اگر حاضر هستید از این ده موردی که در مقاله پست 23 میباشد یک مورد را انتخاب کنید تا با هم بررسی کنیم. وگرنه بنده وقت نمیکنم همه این موارد را بررسی کنم. در ضمن بفرمایید که مثلا از اینکه گوش دادن موسیقی در ماشین به تصادفات بیشتری می انجامد چه نتیجه ای میخواهید بگیرید.
پدیده نو;959798 نوشت:
منظور من در پستهای 23 و 24 ضرر داشتن بعضی از موسیقی ها بود نه همشون

7- پس لطفا نتیجه گیری که میخواهید از این مقالات انجام دهید را به طور واضح و دقیق بنویسید
پدیده نو;959798 نوشت:
خب مقاله های اصلی که در پست23 و 24 گذاشتم برای شما کافیه و این پست آخری رو هم نپذیرید

مشکل من دقیقا همینجاست. من اگر چند ساعت هم وقت بزارم و نادرستی این مقالات را ثابت کنم باز شما با یک دقیقه سرچ کردن چند تا مقاله جدید میارین.چون برای شما درستی یا صحت منبع مهم نیست و هر لینکی که موافق ادعای شما باشد از آن استفاده میکنید و همه بار بر روی بنده است که باید نادرستی مقالات یا استدلال های ناشی از این مقالات را به شما ثابت کنم.
تشکر

سلام.

دانشمندان اثبات کردند که موسیقی باعث افزایش شیر در گاو میشه.

بعدها دانشمندان پی بردند که موسیقی گرچه باعث افزایش شیر گاو شده ولی کیفیت شیر که غیر طبیعی دوشیده شده پایین اومده همچنین عمر گاوها کاهش پیدا کرده.

البته طبق تحقیقات گاوی که ظرفیت شیرش مثلا 20 کیلو است بطور طبیعی 15 کیلو را تخلیه می کند.

ولی با موسقی، گاو دچار اختلال شده و تمام 20 کیلو شیر را تخلیه میکند. بیچاره اون گاو.

منبع : خودتون سرچ کنید.

شایا;959772 نوشت:
سلام
من خسته شدم از بس گفتم منم بلدم لینک پیدا کنم.

سلام خدمت آقا شایا
منم یه مطلبی پیدا کردم البته اگر ناراحت نمیشید
اینا قسمتی از مقاله Six reasons to stop listening to music هستند:
The majority of popular music is sexually illicit.

Research shows that music, specifically rap and hip-hop, have strong correlations with risky sexual behaviors (Chen, Miller, Grube, & Waiters, 2006).

More than 1/3 of popular songs contain explicit sexual content and 2/3 of these references are degrading (Martino et al, 2006; Primack, Gold, Schwarz, & Dalton, 2008).

An estimated 40% to 75% of music videos contain sexual imagery (Turner, 2011; Zhang, Miller, & Harrison, 2008).
The majority of popular music includes drug references.

A study suggested that almost 77% of rap songs have drug references. An average teen is exposed to 84 drug references a day, 591 per week and 30,732 per year. (University of Pittsburgh School of Medicine researchers)

The music addictive.

Studies suggest that adolescents and young adults listen to music between two and four hours each day. When we take this time into consideration with the extent of harmful messages being streamed, we should really be concerned.

(Agbo-Quaye & Robertson, 2010; Primack, Nuzzo, Rice, & Sargent, 2012).

الان ایرادش چیه دوست عزیز که شیرش کامل تخلیه بشه خوب بدنش دوباره میسازه این به نظر من اصلا ایراد نیست

Mansour93;958099 نوشت:
لطفا به بنده یک منبع علمی بدید که موسیقی حرامه؟بنده هرچه سعی کردم نتونستم در سایت های معتبر علمی مطلبی درباره ضرر های موسیقی پیدا کنم در عوض تا دلتون بخواد براش فایده ذکر کرده بود که چطور میتونه برا انجام فعالیت های سخت بهمون انگیزه بده و حتی خیلی از وزنه بردار ها هم از موسیقی برا عملکرد بهتر استفاده میکنند و از نظر علمی هم تاثیرش ثابت شده.حال چرا با وجود اینهمه موسیقی باز هم حرامه.میگید موسیقی اگر غنایی باشه حرامه.خوب مگر موسیقی کلام دار غیر غنایی هم داریم؟اگر غنا نباشه که دیگر موسیقی نیست حرف زدن.میگید موسیقی نباید باعث مفسده بشه خوب مگه آدم میتونه تویه باشگاه دچار مفسده بشه؟از نظر علمی هم در حین ورزش آدم به سختی دچار شهوت میشه.میگید موسیقی اگه از یاد خدا غافل کنه حرامه ینی من وقتی که دارم وزنه میزنم بجای تمرکز روی وزنه باید یاد خدا باشم؟ممنون میشم اگه پاسخ بدید.

سلام
دوست من، دلیل علمی و منبع علمی ای وجود نداره.
موسیقی بسیار مفیده برای سلامتی جسمی و روانی انسان و همچنین برای سبک زندگیش.
.
بله، بخشی از موسیقی ها بلند میتونه به گوش آسیب بزنه. گوش کردن با هدست و هندزفری ممکنه به شنوایی آسیب بزنه. بعضی از موسیقی ها که خاطره ای یا رویدادی پیش رو که پر مخاطره هست رو یادآور میشه، برای سلامتی خوب نیست. (سرچ انگلیسی کنید راجع به تحقیقات علمی که راجع به معایب موسیقی های کریسمسی انجام شده)
.
سوای چند مورد بالا ضرر و زیانی نداره و این بیت معروف سعدی که یحتمل همه خوندیمش، جان کلام رو به عزیزان هنر ستیز و دین دستور دهنده شان به هنر ستیزی، گفته:
اشتر به شعر عرب در حالت است و طرب / گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری

صفائی;959960 نوشت:
سلام خدمت آقا شایا
منم یه مطلبی پیدا کردم البته اگر ناراحت نمیشید
اینا قسمتی از مقاله Six reasons to stop listening to music هستند:
The majority of popular music is sexually illicit.

Research shows that music, specifically rap and hip-hop, have strong correlations with risky sexual behaviors (Chen, Miller, Grube, & Waiters, 2006).

More than 1/3 of popular songs contain explicit sexual content and 2/3 of these references are degrading (Martino et al, 2006; Primack, Gold, Schwarz, & Dalton, 2008).

An estimated 40% to 75% of music videos contain sexual imagery (Turner, 2011; Zhang, Miller, & Harrison, 2008).
The majority of popular music includes drug references.

A study suggested that almost 77% of rap songs have drug references. An average teen is exposed to 84 drug references a day, 591 per week and 30,732 per year. (University of Pittsburgh School of Medicine researchers)

The music addictive.

Studies suggest that adolescents and young adults listen to music between two and four hours each day. When we take this time into consideration with the extent of harmful messages being streamed, we should really be concerned.

(Agbo-Quaye & Robertson, 2010; Primack, Nuzzo, Rice, & Sargent, 2012).



سلام
بنده دیگه قصد فعالیت در این فروم را ندارم و تنها به عنوان خواننده خواهم بود.
ولی به عنوان آخرین پست خدمت شما بگم که با فرض صحیح بودن این مقالات چه نتیجه ای میخواهید بگیرید؟ این موضوعی است که چندین بار تکرار کردم ولی کسی توجه نمیکنه.
به طور مثال: طبق تحیقات انجام شده حدود 10 سال پیش آهنگ های رپ و هیپ هاپ موجب رفتارهای پرخطر جنسی و کلمات رکیک این آهنگ های آمریکایی برای جوانان مضر میباشد پس موسیقی.....
سه نقطه را پر کنید و بگید چجوری به نتیجه تون رسیدین.همین
تشکر

شایا;959822 نوشت:
1- خیلی خوشحال میشم بگین ایشان دکترا در چه زمینه ای دارند؟
2- توجه کل دنیا مشخص کننده علمی بودن یک مطلبه؟
3- شرایط علمی انجام آزمایشات توسط ایشان را اگه میشه شرح بدید.

سلام
1. اول اینکه کشف یک پدیده مهمه نه مدرک کشف کننده ولی خب تب مدرک گرایی تو ایران خیلی داغه!
باز با این وجود اگه به خودتون زحمت سرچ تو ویکی رو میدادید اینو پیدا می کردید:
In 1992, Emoto became a Doctor of Alternative Medicine at the Open International University for Alternative Medicine in India
حالا اصلا ممکنه یه مطلب مهم به ذهن یک دانشجو برسه اما به ذهن استادش نه خب بگذریم
2. اگه کاری ارزش علمی نداشته باشه دانشمندان درباره اش بحث نمی کنند.
3. اینم شرایط علمیش:
An experiment tested the hypothesis that water exposed to distant
intentions affects the aesthetic rating of ice crystals formed from that water.
Over three days, 1,900 people in Austria and Germany focused their intentions
towards water samples located inside an electromagnetically shielded room in
California. Water samples located near the target water, but unknown to the
people providing intentions, acted as ‘‘proximal’’ controls. Other samples
located outside the shielded room acted as distant controls.
Ice drops formed from samples of water in the different treatment conditions
were photographed by a technician, each image was assessed for aesthetic
beauty by over 2,500 independent judges, and the resulting data were analyzed,
all by individuals blind with respect to the underlying treatment conditions.
Results suggested that crystal images in the intentionally treated condition
were rated as aesthetically more beautiful than proximal control crystals (p ¼
0.03, one-tailed). This outcome replicates the results of an earlier pilot test.

شایا;959822 نوشت:
4- چرا دو نتیجه متناقض برای شما طبیعی میباشد؟

اول اینکه ایجاد تمرکز نکردن نقیض کسب نمره بهتر نیست. اگر تو یه تحقیق بگه موسیقی با هر نوعی تمرکز ایجاد نمی کنه و یه تحقیق دیگه بگه موسیقی با هر نوعیش تمرکز میاره، این دو تا میشن متناقض. دوم اینکه تحقیقات تو شرایط مختلف انجام میشن و گاهی یه تغییر کوچیک باعث تغییر نتیجه میشه.

شایا;959822 نوشت:
الف) پست 24 ناقص ترجمه شده و تنها قسمت های منفی ترجمه شده اند.

همین قسمت برای نقض حرف شما کافیه و اثبات می کنه موسیقی ضرر هم داره

شایا;959822 نوشت:
ب)پست 23 قسمت انگلسیسی آورده شده گمراه کننده است.

مگه میشه در مقاله تیتر یه چیزی باشه و توضیحش یه چیز دیگه؟!
شما بفرمایید یکی از پاراگرافها رو ترجمه کنید تا بررسی کنیم که با تیتر فرق داره یا نه
این تیتر:
Pop Music Might Erode Your Creative Intelligence

رو با متنش مقایسه کنیم.

شایا;959822 نوشت:
7- پس لطفا نتیجه گیری که میخواهید از این مقالات انجام دهید را به طور واضح و دقیق بنویسید

نتیجه: بعضی از انواع موسیقی(مانند رپ و هوی متال) ضرر دارد.
و به نظرم این تحقیقات (نسبتا) موافق با حکم موسیقی در اسلام است.

شایا;959822 نوشت:
شما با یک دقیقه سرچ کردن چند تا مقاله جدید میارین.

نکتش همینجاست که اینقدر ضرر بعضی موسیقی ها تابلوه که با یک دقیقه سرچ کلی مقاله بالا میاد
اتفاقا صحت منبع مهمه اگه نقدی دارین مضایقه نکنید

یه چند تا مطلب به نظرم اینجا قاطی شده.
موسیقی که اصوات تولید شده توسط سازها و صدای انسان بر مبنای هارمونی و چارچوب تخصصی خودش مشخص هست، با محتوای اشعار موسیقی (ّبرای سبک هایی از موسیقی که خواننده در آن نقش داره) فرق داره.
اینکه در فلان موسیقی ای از خشونت، سکس، مواد مخدر، فحاشی و... صحبت میشه، مورد تائید کسی نیست. این موارد رو شما بدون موسیقی هم به زبون بیاری تاثیر منفی داره.
اینکه در موزیک ویدئو ها روی موارد بولد شده خط قبلی به شکل نامطلوبی مانور داده میشه، باز هم به موسیقی ربطی نداره که اصلا این موضوع تصویری هست نه صوتی!!
اینکه موسیقی باعث حواس پرتی میشه، باعث بر هم خوردن روابط میشه، باعث افسردگی میشه و... بیشتر به شکل استفاده و همچنین سلیقه فرد شنونده موسیقی ربط داره تا خود موسیقی.
.

هرچند بعید میدانم در سایت های معتبر علمی!!! تحقیق کرده باشید چون کافی بود در گوگل بنویسید negative effects of music تا به شما انبوه مقالات و مطالب علمی نمایش داده بشود. اما فرمودید که وقتی من وزنه میزنم باید به یاد خدا باشم؟
عرض کنم حدمتتان که این چیزی که میفرمایید برای افراد بسیار رشد یافته و دائم الذکر است نه برای من و شما ضعیف الایمان ها. البته باید تلاش کنیم تا مثل شیخ رجبعلی خیاط که میگفت هر سوزنی که میزنم به خاطر خداست. ما هم به آن مرتبه برسیم...
اما قبل از مرحله بالا، دو مرحله قبلی هست:

مرحله اول انجام واجبات و ترک حرام هست (عمل به رساله مرجع تقلید!). بعد از انجام تمامی واجبات و ترک تمامی حرام ها.. مرحله دوم یعنی انجام مستحبات در زمانی که حال معنوی داریم هست و ترک مکروهاتی مثل خوردن چای داغ و ... است البته فقط و فقط برای راضی کردن خدا! نه برای شوق بهشت و ترس از جهنم
بعد از این دو مرحله نوبت به ساماندهی مباهات میرسد... و باید در زمان انجام کارهای مباه هم خدا را در نظر بگیریم حتی وزنه زدن. نیازی هم نیست آدم زور بزند که یادش باشد که خدایی هست و حامد همایون گوش بده خدا هست و خدا هست و خدا هست! بلکه باید به این فکر کرد که خدایا من این وزنه ها را برای سلامتی بدنم میزنم که وسیله ی نزدیک شدن به درگاه توست یا برای محبت به همسرم و ... که رضای تو در آن هست انجام میدهم، خدایا خودت میدونی که من به خاطر فلان دختر و جذب نامحرم این کار رو نمیکنم، به خاطر خودبرتر بینی و دعوا خشونت و ... نیست. عرض کردم معمولا ماها هنوز توی مرحله اول و دوم گیر داریم...

سبحان ا;959950 نوشت:
دانشمندان اثبات کردند که موسیقی باعث افزایش شیر در گاو میشه.

سلام شاید این متن به درد شما بخوره=d>
Even more interesting is a study done in 2001 that showed the tempo of music affects milk production in dairy cows. In this study, slow tempo music, like Beethoven's Pastoral Symphony and Simon & Garfunkel's Bridge Over Troubled Water, increased milk production by 3 percent.
The theory behind this physiologic response is that faster music increases the cow’s stress level, and increased stress has been repeatedly shown to negatively impact milk production.
Admittedly, this study didn’t prove that overall, country music is bad for cows, but it does suggest that fast country music is bad for cows.
Dr. Anna O’Brien

این تحقیق در مورد موسیقی تند و کند بر روی تولید شیر گاوه
میگه موسیقی ملایم باعث کم شدن استرس و زیاد شدن شیر گاو و موسیقی تند باعث زیاد شدن استرس و کم شدن شیر میشه ولی ربطی به تخیلیه و اینا نداره:-b

hos8sein;960034 نوشت:
سوای چند مورد بالا ضرر و زیانی نداره و این بیت معروف سعدی که یحتمل همه خوندیمش، جان کلام رو به عزیزان هنر ستیز و دین دستور دهنده شان به هنر ستیزی، گفته:
اشتر به شعر عرب در حالت است و طرب / گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری

اعتیاد و کم شدن خلاقیت هم توی اون ضررها بود. درباره اینا چی؟
اون وقت کی گفته موسیقی کلا بده که شما شعر سعدی رو میاری؟
حالا بگذریم که سعدی میگه شعر نه موسیقی و غنا
اگه اسلام هنر ستیز بود این همه به صوت خوش قرآن اهمیت نمی داد.
یه چیز دیگه داشت یادم میرفت بگم به قول استاد این دلیلها نمی خواد حلال و حرام درست کنه آخر آخرش یه خورده دل آدم رو قرص تر می کنه وگر نه دلیل همونیه که خالق با علم بی نهایتش داره می گه همین علم کلی پستی بلندی داشته تا به اینجا رسیده خیلی چیزها هم تا حالا نفهمیده که شاید بعدنا بفهمه خدا رو چه دیدی=d>

پدیده نو;960498 نوشت:
اعتیاد و کم شدن خلاقیت هم توی اون ضررها بود. درباره اینا چی؟

پاسخ:
hos8sein;960148 نوشت:

اینکه موسیقی باعث حواس پرتی میشه، باعث بر هم خوردن روابط میشه، باعث افسردگی میشه و... بیشتر به شکل استفاده و همچنین سلیقه فرد شنونده موسیقی ربط داره تا خود موسیقی.

پدیده نو;960498 نوشت:
اون وقت کی گفته موسیقی کلا بده که شما شعر سعدی رو میاری؟

شما و همفکرانتون یا قائل به این هستید که موسیقی کلا بده یا اینکه صرفا این موسیقی های که "ما" تائید میکنیم خوبه و الباقی بده.
در صورتی تعیین قاطعانه خوب یا بد بودن موسیقی همونقدر سلیقه وار و البته احمقانس که مثلا یکی بگه رنگ آبی خوبه، رنگ قرمز بده و همینی که هست!!
پدیده نو;960498 نوشت:
حالا بگذریم که سعدی میگه شعر نه موسیقی و غنا

اصلا منظور سعدی دکلمه بود...!
پدیده نو;960498 نوشت:
اگه اسلام هنر ستیز بود این همه به صوت خوش قرآن اهمیت نمی داد.

صوت قرآن؟ دلیلی که داشتید این بوذ؟
اسلام هنر ستیز است به همراه پیروانش؛ و الان در حکومت اسلامی جاری هم میبینیم:
تعیین احکام شرطی یا قطعی برای شنید موسیقی، خرید یا فروش ساز، تکثیر محصولات موسیقی. هنوز خیلی نگذشته از سالهایی که یک خواننده برای مجوز آلبوم گرفتن، باید یک ترک حکومتی یا مذهبی میکرد.
مجسمه سازی رو در دسته کارهای بیهوده قرار داده (البته این شامل اکثر هنر ها میشه) که مبادا پیکره تراشی باعث بشه مردم بت پرست بشن و خداوند متعال با یک مجسمه به خطر و حسادت بیفته.
رقص حرام و تئاتر و هنرهای نمایشی هم با کلی سانسور دیده نمیشه.
برای ادبیات، از شعر تا نثر به کل سانسور قائل شده و در سینما و تلویزیون (تلویزیون که داغونه رسما) سوای سانسور شدید، به خاطر خواسته های تبلیغاتی دینی کسانی که قدرت در اختیارشونه، خوراکی جز هنر، ایده و تفکری نو به مردم میده.
پدیده نو;960498 نوشت:
خیلی چیزها هم تا حالا نفهمیده که شاید بعدنا بفهمه خدا رو چه دیدی

مغالطه.

hos8sein;960779 نوشت:
پاسخ:

اعتیاد آور بودن موسیقی از نظر علمی ثابت شده ولی شما بدون هیچ دلیل علمی می گی سلیقه ایه!
خب اینم یه جور تفکره دیگه:-/

hos8sein;960779 نوشت:
شما و همفکرانتون یا قائل به این هستید که موسیقی کلا بده یا اینکه صرفا این موسیقی های که "ما" تائید میکنیم خوبه و الباقی بده.

اونی که خالق گفته نه ما
حالا بشر باید کلی این در و اون در بزنه تا سرش به سنگ بخوره اون وقت بگه بله اونی که دین می گفت درست بود!
بعضیا هم اونقدر روی جهل خودشون تعصب دارن که علم هم ضرری رو ثابت کنه با چهارتا توجیه و مغالطه بازم به راهشون ادامه میدن اینا یه وقتی بیدار میشن که دیگه دیر شده

hos8sein;960779 نوشت:
در صورتی تعیین قاطعانه خوب یا بد بودن موسیقی همونقدر سلیقه وار و البته احمقانس که مثلا یکی بگه رنگ آبی خوبه، رنگ قرمز بده و همینی که هست!!

مقاله های علمی رو با مغلطه رد کردن هم یه جور بحثه دیگه
تایید مطلق موسیقی همین قدر احمقانه است که یکی بگه هر کاری با چاقو بکنی خوبه! داداش ما هم بلدیم مثل شما بحث کنیم>:/

hos8sein;960779 نوشت:
صوت قرآن؟ دلیلی که داشتید این بوذ؟

تشویق اسلام به هنر انقدر زیاده که گفتنش یه تاپیک جدید می خواد
صوت زیبا در قرآن
استفاده از خط زیبا
آثار هنری و معماری که از دوران حکومت های اسلامی به جا مانده باعث بهت غربی ها میشه ولی ما اونو نمی بینیم یا نمی خواییم ببینیم
معماری اسلامی اصلا یک سبک خاص است
و ...

پدیده نو;960834 نوشت:
اعتیاد آور بودن موسیقی از نظر علمی ثابت شده ولی شما بدون هیچ دلیل علمی می گی سلیقه ایه!

شانتاژ...!
استایل قرمز بولد شده رو قاعدتا میبینید!
hos8sein;960148 نوشت:
اینکه موسیقی باعث حواس پرتی میشه، باعث بر هم خوردن روابط میشه، باعث افسردگی میشه و... بیشتر به شکل استفاده و همچنین سلیقه فرد شنونده موسیقی ربط داره تا خود موسیقی.

و از واژه "اعتیاد آور" نباید سوء استفاده بشه این وسط. موسیقی مواد مخدر نیست که به طور کلی رفتن به سمتش بد باشه.
پدیده نو;960834 نوشت:
اونی که خالق گفته نه ما

حداقل خدای مسلمانان در قرآن حرفی از موسیقی نزده و موضوع برداشت شده بر اساس تفسیر به رای و نظرات انسان هایی که 1400 سال زندگی میکردند و در بسیاری اصلا قطعی نیست این نظر آنهاست یا نه،
البته این خط بالا صرفا جوابی بود برای نقل قول شما وگرنه، هنر از هوش و تخیل بالا و احساسات زیبایی شناختی و مهارت فرد هنرمند سرچشمه میگیره که میتونه فرهنگ، زبان، سبک زنگی، نوع تفکر و... تحت تاثیر خودش قرار بده و فرد یا افرادی که بخوان هنر رو رد، و یا محدود و یا از آن استفاده سلیقه ای کنند، از نظر من باید بابت این نگرش عجیب و اشتباه بررسی بشن.
پدیده نو;960834 نوشت:
حالا بشر باید کلی این در و اون در بزنه تا سرش به سنگ بخوره اون وقت بگه بله اونی که دین می گفت درست بود!

یه 1400 سال دیگه صبر کنید بلاخره سرشون به سنگ میخوره!! چیزی نمونده!
پدیده نو;960834 نوشت:
تایید مطلق موسیقی همین قدر احمقانه است

اتفاقا شما دیدتون رو خیلی از مواضعتون مطلقه و از نظرتون درز نداره که مو بره لاش... در صورتی که فهیمانه نگاه کنید طناب داره تردد میگنه از بین دریچه هاش! نگرش مطلق اسلام و البته نگرش مطلق مروجان اسلام درباره بسیاری از مسائل مثل روز روشنه. بعد شما میگید که بنده میگم موسیقی مطلقا خوبه؟
بنده کجای صحبتم گفتم موسیقی مطلقا خوبه؟ کجا بدون دلیل صحبت کردم؟
این روش های "توپو بندازم تو زمین حریف تا ببینم چی میشه" نخ نماست و اینجا حداقل بنده گفتگوی بزرگسالانه دارم انجام میدم.
پدیده نو;960834 نوشت:
و ...

و تمام.
تنها هنری که در دوره اسلامی بولد شده (که البته ارزشمند و زیباست) صرفا هنر معماریه که گویا اون برای خرج ظواهر و شعار اسلامی شده تا ویترین خالی از عریضه نباشه.

یه سوال همیشه گفتن اهنگ و غنا و موسیقی حرامه
من حدیث و روایت نمیخوام میشه ادرس و ایه قران رو در مذمت موسیقی و نهی کردن اهنگ بیارید؟مرسی

Infinity;960855 نوشت:
یه سوال همیشه گفتن اهنگ و غنا و موسیقی حرامه
من حدیث و روایت نمیخوام میشه ادرس و ایه قران رو در مذمت موسیقی و نهی کردن اهنگ بیارید؟مرسی

اسراء 64
[=verdana]و از ايشان هر كه را توانستى با آواى خود تحريك كن و با سواران و پيادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شركت كن و به ايشان وعده بده»، و شيطان جز فريب به آنها وعده نمى‏ دهد

آهنگ ها و موسیقی های حرام اصولا از شعر های گمراه کننده استفاده می کنن و در اون شعر ها هدف خاصی جز بیهوده گویی دنبال نمیشه

آیه 6 سوره لقمان
و بعضی از مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی ، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند برای آنان عذابی خوارکننده است!

آیات پایانی سوره شعرا
شاعران را گمراهان پيروى مى‌كنند. آيا نديدى كه آنان در هر وادى سرگشته مى‌روند؟ و مطالبى مى‌گويند كه به آن عمل نمى‌كنند؟
مگر آن شاعران که اهل ایمان و نیکوکار بوده و یاد خدا بسیار کردند و برای انتقام از ستمی که در حق آنها شده به انتقام و دفاع برخاستند و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفر گاهی و دوزخ انتقامی بازگشت می‌کنند.

[="Book Antiqua"][="Navy"]سلام

Infinity;960855 نوشت:
یه سوال همیشه گفتن اهنگ و غنا و موسیقی حرامه
من حدیث و روایت نمیخوام میشه ادرس و ایه قران رو در مذمت موسیقی و نهی کردن اهنگ بیارید؟مرسی

اولا مطلق که نگفتن حرامه! بلکه مواردی که مناسب مجالس لهو باشد را حرام دانسته اند.
ثانیا اگر پست شماره 3 را ملاحظه کرده باشید، عرض شد در خود قرآن آیه صریحی در این زمینه وجود ندارد بلکه برخی روایات تفسیری که در ذیل برخی آیات قرآن و همچنین برخی روایات بطور مستقل یا در جواب برخی افراد به این مساله پرداخته اند.
عامل;958879 نوشت:
در قرآن به دو عبارت «لهو الحدیث»(لقمان: 6) و «قول زور»(حج: 30) اشاره شده و مورد نهی خداوند قرار گرفته است. در ذیل این آیات، ائمه(علیهم السلام) منظور از این دو عبارت را غنای حرام دانسته اند.(4)
در روایات نیز فرازهای گوناگونی در این زمینه از اهل بیت به ما رسیده است که برای نمونه به برخی اشاره می شود. امام باقر(علیه السلام) در این رابطه می فرماید: «غنا از چیزهایی است که خداوند آتش جهنم را سزایش قرار داده»(5) و امام صادق(علیه السلام) نیز می فرماید: «از غنا دوری کنید.(6)
گذشته از روایاتی که به حکم غنای حرام پرداخته اند، برخی روایات نیز اثرات و عواقب گوش دادن به این نوع از موسیقی را بیان کرده اند. مانند قول رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): «غنا نردبان زنا است.»(7) منظور روایت، مقدمه بودن غنا برای زناست. و همچنین روایت امام صادق(علیه السلام) که می فرماید: «غنا زمینه ساز نفاق و فقر است.»(8) و همچنین: «بدترین اصوات، غنا است.»(9)

[/]

عامل;960869 نوشت:
[=Book Antiqua]سلام

اولا مطلق که نگفتن حرامه! بلکه مواردی که مناسب مجالس لهو باشد را حرام دانسته اند.
ثانیا اگر پست شماره 3 را ملاحظه کرده باشید، عرض شد در خود قرآن آیه صریحی در این زمینه وجود ندارد بلکه برخی روایات تفسیری که در ذیل برخی آیات قرآن و همچنین برخی روایات بطور مستقل یا در جواب برخی افراد به این مساله پرداخته اند.


شروحیل;960859 نوشت:
اسراء 64
[=verdana]و از ايشان هر كه را توانستى با آواى خود تحريك كن و با سواران و پيادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شركت كن و به ايشان وعده بده»، و شيطان جز فريب به آنها وعده نمى‏ دهد

آهنگ ها و موسیقی های حرام اصولا از شعر های گمراه کننده استفاده می کنن و در اون شعر ها هدف خاصی جز بیهوده گویی دنبال نمیشه

آیه 6 سوره لقمان
و بعضی از مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی ، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند برای آنان عذابی خوارکننده است!

آیات پایانی سوره شعرا
شاعران را گمراهان پيروى مى‌كنند. آيا نديدى كه آنان در هر وادى سرگشته مى‌روند؟ و مطالبى مى‌گويند كه به آن عمل نمى‌كنند؟
مگر آن شاعران که اهل ایمان و نیکوکار بوده و یاد خدا بسیار کردند و برای انتقام از ستمی که در حق آنها شده به انتقام و دفاع برخاستند و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفر گاهی و دوزخ انتقامی بازگشت می‌کنند.

پس عملا هیچ جای قران در مذمت موسیقی هیچ مطلبی اورده و یا گفته نشده
معنی اون ایه هم رو خودشه گفته با سخنان فریب میده اون زمان بیانیه و چه میدونم حرفا مخالف دین/حکومت با شعر و اواز میگفتن نمونه اش هم متو فارسی هست منظور اون کلام بوده نه صرف اینکه با اواز بوده در مورد شعرا هم مثل عالم بی عمل میمونه
بی خودی یه عمر عذاب وجدان داشتم در صورتی که تقریبا سلیقه ای که چی میتونه غنا باشه و بحث سر گمراه کننده بودنشه
پ.ن:خدا رحمتت کنه استاتر

[="Book Antiqua"][="Navy"]سلام

hos8sein;960779 نوشت:
اسلام هنر ستیز است به همراه پیروانش؛

موضوع تاپیک اسلام و هنر نیست! ولی بزرگوار در بحث انصاف را رعایت کنید. من خیلی نمی خواهم وارد این بحث شوم ولی اسلام بیان مطالب خود را با هنر شروع کرد تا جایی که زیبایی و سجع قرآن را همان اعرابی که در شعر زبانزد بودند به سحر تشبیه کردند. علاوه بر اینکه مواردی که جناب پدیده مواردی مانند معماری، تلاوت نیکوی قرآن و خطاطی نیکو را مطرح کردند، این موارد: سفال و کاشی کاری ، نقاشی ، قالی بافی، شعر و تعزیه را نیز باید اضافه کرد. با توجه به این موارد نمی توان به راحتی و بدون تحقیق، اسلام یا مسلمین را به هنر ستیزی محکوم کرد.

اما در مورد موسیقی، همانطور که شما هم اشاره کردید، نمی توان گفت تمام انواع آن مفید است، بلکه با توجه به تحقیقاتی که دوستان اشاره کردند، حتی علم روز هم برخی موارد را استثنا می کند و قائل به تفکیک است. اسلام هم برای موسیقی تفکیک قائل شده و برخی را مجاز و برخی دیگر را غیر مجاز می داند. البته دایره این دو تفکیک عین هم نیست و برخی ضررها را تحقیقات ناظر به محتوای موسیقی می دانند که البته در فتاوای علما برای حرمت برخی نیز به محتوا اشاره کرده اند. در هر حال چون با ملاک اسلامی(طرب و مناسبت با مجالس لهو) تحقیقات اطمینان بخشی انجام نشده، نمی توان همسویی تحقیقات را با نظر اسلامی تایید کرد. البته با توجه به برخی از انواع موسیقی که ملاک حرمت را دارند و از نظر علمی هم برای انسان مضر شناخته شده اند، می توان بطور جزئی به نتایجی رسید. با تمام این تفاصیل، نتایج علمی تنها می توانند بگویند فلان موسیقی یا فلان نحو از گوش دادن به موسیقی برای انسان مضر است اما حکمی صادر نمی کند. به عبارتی ممکن است کسی بگوید حتی با وجود ضرر علمی من دلم می خواهد گوش بدهم! همانطور که دانشمندان می گویند مثلا فست فود، نوشابه و برخی دیگر عادات غذایی ضرر دارند و با این وجود خیلی ها استفاده کرده و به این تحقیقات گوش نمی دهند. اما از بعد دینی ما نمی توانیم احکام را به نتایج علمی گره بزنیم بلکه موافقت احکام با نتایج علمی تنها یک موید است و دلیل وجوب و حرمت چیز دیگری است.
[/]

[="Book Antiqua"][="Navy"]سلام مجدد

Infinity;960871 نوشت:
پس عملا هیچ جای قران در مذمت موسیقی هیچ مطلبی اورده و یا گفته نشده

بزرگوار! دین یک مجموعه است نه تنها قرآن! بلکه خود قرآن به اذعان شیعه و سنی با سنت تفسیر می شود.
علاوه بر این دو، اجماع و عقل هم در استنباط احکام دخیل است.
ظاهر قرآن به تنهایی کافی نیست. چرا که مثلا در قران در مورد نماز و زکات فقط وجوب آنها بیان شده اما نحوه اجرای آنها را سنت مشخص می کند.
در مورد موسیقی هم همینطور است.
[/]

به نظر من موسیقی مطلقا حرام نیست.
در زمان بعد از اسلام امویان مردم و سرگرم کردند و مجالس غنا و لهو ایجاد شد و ادبیات به سمت ابتذال رفت. مردم از دین کناره گرفتن و اتفاقات سیاسی اسفباری که نباید افتاد.
احتمالا منظور از غنا اون بوده
از طرفی نقطه مقابلش هم بود عده ای بودن بعد از شهادت امام علی ع خواستند خودشن و تافته جدا بافته کنند و شروع به زهد های نمایشی و افراطی و البته کورکورانه کردند.

به نظرم افراط و تفریط حرام باشه.
اما قاطعانه نمیدونم

عامل;960872 نوشت:
به راحتی و بدون تحقیق، اسلام یا مسلمین را به هنر ستیزی محکوم کرد.

سلام بر شما
زمانی اسلام (منظور بنده از اسلام محتوای قرآن و آنچه از کتبی غیر از قرآن برداشت شده است) میتونه هنر ستیز نباشه، که به تمامی هنرها ارزش بده و اونارو با برچسب حرام و حلال، گناه و ثواب، مجاز و غیر مجاز (در جامعه امروزی) و... طبقه بندی نکنه. حتی اگر به دلایل موجه با هنر یا هنرهای خاصی مخالفت کرد (که از دید من دلایل کافی و موجه نیست)، در صورتی که مخالفتش هم دلسوزانه باشد، باید اختیار و انتخاب استفاده یا عدم استفاده انسان از آن هنر را به عهده خود انسان قرار دهد. تهدید به جهنم و عذاب در صورت استفاده نکنه و....
اما متاسفانه در دین اسلام این تفکر جایی ندارد و نگرش به این صورت است که اگر شما به وجود الله ایمان آوردید، پس باید هر چیزی که خدای مسلمانان گفته یا به اون نسبت داده شده، رو قبول کنید. حتی آنهایی هم که عقلانی نیست رو هم باید بپذیرید چون روزی معلوم میشه عقلانی و اگر هم معلوم نشد، قطعا عقل ما بهش قد نداده، چون خواست خداست و هر چه باشد، باید اطاعت بشه.
مثالهایی که بنده از هنرهای مختلف زدم موجوده و مثالهایی که شما زدید، نمیگویم تماما که غالبا در جهت منافع دین اسلام بوده. اما همراهی اسلام و رهبرانش در جهت منافعشان بوده؛ که خود در بعضی مباحث پرسشهای جانبی دیگه ای رو ایجاد میکنه که در این زمان و در این تایپک فعلا جای مطرح کردنش نیست.
عامل;960872 نوشت:
حتی علم روز هم برخی موارد را استثنا می کند و قائل به تفکیک است.

موضوع سر قائل شدن به تفکیک شدن یا نشدن نیست. هر قشر یا فردی برای هر موضوعی به صورت شخصی یا اجتماعی طبقه بندی قائل میشه. خود موسیقی، خودش رو طبقه بندی کرده. علم تحقیقاتی انجام داده و هر تحقیق پیرامون موضوعی ممکنه یک طبقه بندی ای رو ارائه داده باشه. اینها مساله ای نیست.
موضوع درباره این است که ما طبقه بندی و تفکیک رو به زور به خورد افراد بدیم و اونو دیکته کنیم که بهترین طبقه بندی و تفکیک اینه و باید ازش پیروی کنید.
عامل;960872 نوشت:
اسلام هم برای موسیقی تفکیک قائل شده و برخی را مجاز و برخی دیگر را غیر مجاز می داند. البته دایره این دو تفکیک عین هم نیست و برخی ضررها را تحقیقات ناظر به محتوای موسیقی می دانند که البته در فتاوای علما برای حرمت برخی نیز به محتوا اشاره کرده اند. در هر حال چون با ملاک اسلامی(طرب و مناسبت با مجالس لهو) تحقیقات اطمینان بخشی انجام نشده، نمی توان همسویی تحقیقات را با نظر اسلامی تایید کرد. البته با توجه به برخی از انواع موسیقی که ملاک حرمت را دارند و از نظر علمی هم برای انسان مضر شناخته شده اند، می توان بطور جزئی به نتایجی رسید.

خب، خوشحالم که مثالی از صحبت های چند خط قبلی بنده به عینه در قالب نقل قول آورده شده و این نکته رو باید اضافه کنم که دین برای اثبات صحبت هاش هر جا که لازم میشه از علم و اعتبارش مایه میزاره و اونو به شکل کاتالیزور وارد فرایند اثبات موضوع میکنه و پس از اثبات (یا شاید عرضه مغلطه) اونو از معادله خارج میکنه.
عامل;960872 نوشت:
اما حکمی صادر نمی کند.

بله، جون اصلا قرار نیست کسی برای کسی حکمی صادر کند.
کما اینکه به خاطر ویژگی های مثبت موسیقی برای سلامتی هم حکمی صادر نمیکند برای کسانی که تمایلی برای شنیدن موسیقی ندارند که به زور باید بشنوند و گرنه به دوزخ خواهند رفت و از زیانکاران خواهند شد!
عامل;960875 نوشت:
ظاهر قرآن به تنهایی کافی نیست.

lol
عامل;960875 نوشت:
چرا که مثلا در قران در مورد نماز و زکات فقط وجوب آنها بیان شده اما نحوه اجرای آنها را سنت مشخص می کند.

برای کتابی که چه در کتاب و چه درباره کتاب همیشه ادعا شده و میشه که کامل ترین هست و از این صحبت ها این نقطه ضعف نیست؟
موضوع قفل شده است