جمع بندی تفاوت دیدگاه علامه حسن زاده در مورد رجعت

37 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفاوت دیدگاه علامه حسن زاده در مورد رجعت

با سلام

علامه حسن زاده در ساله رتق و فتق تعبیری از رجعت دارند با این مضمون:

«اعتقاد به رجعت كه در جوامع روائيه اماميه و كتب كلامى آنان آمده است ، و حتى كتابهاى مستقل در رجعت نوشته اند چنانكه در امامت ، ناظر به همين انطباق و انفتاح دو عظيمه ياد شده است . بدين معنى كه انسان در هر دوره پس از دحوالارض به تولد و پس از تولد به توالد كه بوجود مى آيد نياز به انسان كامل و دستورالعمل انسان ساز دارد، و در ميان آنان انسانهاى كامل كه سفراى الهى اند براى ارشاد آدميان مبعوث مى شوند، و به اختلاف تكون امزجه آنان درجات امامت و نبوت و رسالت آنها متفاوت خواهد بود كه تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض (بقره /254) و لقد فضلنا بعض ‍ النبيين على بعض (اسراء /56) در حق آنان صادق است ؛ و اين سفراى الهى به همان روحانيت سفراى پيشين اند فافهم . پايان عبارت حضرت مولى از رساله رتق و فتق .
منبع:شرح دفتر دل»

اما سؤال آیا رجعت یعنی نبوت و امامت حضرات معصومین برای نسل دیگر از انسان غیر از نسل فعلی که از حضرت آدم(ع) هستند یا رجعت یعنی حکومت معصومین در دوره بعد از ظهور امام مهدی (عج) و قبل از برپایی قیامت کبری عالم ماده؟

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد کافی

Seyyed*;913773 نوشت:
با سلام

علامه حسن زاده در ساله رتق و فتق تعبیری از رجعت دارند با این مضمون:

«اعتقاد به رجعت كه در جوامع روائيه اماميه و كتب كلامى آنان آمده است ، و حتى كتابهاى مستقل در رجعت نوشته اند چنانكه در امامت ، ناظر به همين انطباق و انفتاح دو عظيمه ياد شده است . بدين معنى كه انسان در هر دوره پس از دحوالارض به تولد و پس از تولد به توالد كه بوجود مى آيد نياز به انسان كامل و دستورالعمل انسان ساز دارد، و در ميان آنان انسانهاى كامل كه سفراى الهى اند براى ارشاد آدميان مبعوث مى شوند، و به اختلاف تكون امزجه آنان درجات امامت و نبوت و رسالت آنها متفاوت خواهد بود كه تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض (بقره /254) و لقد فضلنا بعض ‍ النبيين على بعض (اسراء /56) در حق آنان صادق است ؛ و اين سفراى الهى به همان روحانيت سفراى پيشين اند فافهم . پايان عبارت حضرت مولى از رساله رتق و فتق .
منبع:شرح دفتر دل»

اما سؤال آیا رجعت یعنی نبوت و امامت حضرات معصومین برای نسل دیگر از انسان غیر از نسل فعلی که از حضرت آدم(ع) هستند یا رجعت یعنی حکومت معصومین در دوره بعد از ظهور امام مهدی (عج) و قبل از برپایی قیامت کبری عالم ماده؟

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید
قبل از هر چیز باید عرض کنیم،معمولا در مسائل علمی، اختلافاتی بین علما
در فقه، اصول، فلسفه، عرفان، تفسیر و سایر رشته ها وجود دارد، و این نوع اختلافات در مسائل علمی، باعث پرورش و پویایی علم می گردد. حتی گاه دیده شده که یک عالم در یکی مساله علمی ابتدائا یک نظری داده و بعدا نظرش تغییر نموده و نظر دیگری را ارائه نموده است.
بر همین اساس، نباید این نوع اختلافات، باعث توهین و یا بی احترامی به علما گردد.

در مساله رجعت، بین علما در این زمینه، و نحوه تفسیر آن اختلافاتی وجود دارد و البته روایات فراوانی هم در این رمینه داریم که به همه آن ها نمی شود اعتماد کرد و احادیث غیر موثق و چه بسا جعلی هم وجود دارد.
به عنوان مثال، مرحوم شهید مطهری (رحمة الله علیه) نظر متفاوت چند تن از بزرگان را در کتاب معاد خویش می آورد. ایشان در این زمینه می فرماید:
«از مرحوم آقا شيخ عبدالكريم هم كه راجع به شريعت سنگلجى (كه منكر رجعت بود) سؤال كردند، گويا جواب داده بود: رجعت از ضروريات اسلام نيست، و شايد گفته بود از ضروريات شيعه هم نيست. البته شايد در علماى شيعه يك نفر، دو نفر هم نمى‏ شود پيدا كرد كه رجعت را انكار كنند.
آنهايى هم كه قائل به رجعت هستند:
الف: بعضى به
سبك محدثين معتقدند كه عينا مثل قيامت واقعا همين مرده‏ها از همين خاك زنده مى‏شوند. اين گروه اصلا در مقام توجيه برنمى‏ آيند و بحثى نمى‏ كنند، مى‏ گويند به ما گفته‏ اند رجعت، ما هم مى‏ گوييم رجعت، ما چه مى‏ دانيم كيفيتش چگونه است.
ب: ولى عده‏ اى ديگر مثل مرحوم
فيض كاشانى معتقد هستند كه رجعت نظير اين چيزى است كه امروز علماى ارواح مى‏ گويند كه مثلا كثيراً مشاهده شده كه يك نفر در حال بيدارى، روح ميّتى را به صورت يك شبح و يك جسم خاص رقيقى كه با اين جسم ها فرق داشته [حاضر] كرده و آن را ديده ‏اند. و اگر حرف اينها را قبول نكنيم، نظير اين را اهل مكاشفه زياد گفته ‏اند؛ اهل مكاشفه زياد ادعا مى‏ كنند كه ما در حال خاصى از مكاشفه، ارواح مؤمنين را مشاهده مى‏ كنيم و مى ‏بينيم و مى‏ آيند و با ما حرف مى‏ زنند.
در اخبار و احاديث ما هم اين چيزها خيلى زياد است. يك نمونه اش اينكه وقتى حضرت زهرا (عليها السلام) مى‏ خواستند به دنيا بيايند و زن هاى اهل مكه از كمك كردن به حضرت خديجه (عليها السلام) امتناع كردند، چهار زن آمدند براى اينكه به او كمك بدهند.
پرسيد: شما كى هستيد؟ يكى گفت: من حوّا هستم، ديگرى گفت: من آسيه هستم، ديگرى گفت: من مريم هستم و ... اين همان تجلى كردن و ظاهر شدن روح هاست با بدنهاى مثالى در اين دنياى مادى.
اشخاصى مثل مرحوم فيض كاشانى معتقدند رجعتى كه در آينده خواهد شد، نه اين است كه مرده‏ ها از قبر زنده مى‏ شوند، بلكه معنايش اين است كه عده‏ اى از ارواح در يك وضع خاصى- به همين شكلى كه عرض كردم- در اين دنيا ظاهر مى‏ شوند.
افرادى مثل
مرحوم شاه ‏آبادى و بعضى افراد ديگر معتقدند در بسيارى از مواردى كه در قرآن نام «ملائكه» آمده، مقصودْ همان ارواح ‏اند نه ملائكه‏ اى كه از سنخ انسان نبوده ‏اند. مثلا قرآن تصريح مى ‏كند كه در جنگ بدر يا جنگهاى ديگر گروهى از ملائكه به نصرت مؤمنين آمدند. اين عده مى‏ گويند آن هزار ملائكه‏ اى كه قرآن مى‏ گويد در جنگ بدر آمدند كه شما را يارى كنند (كه يارى‏شان هم به تعبير قرآن فقط براى تقويت قلب بود نه يارى عملى) اينها انسان هايى بودند كه آن ها را رجعت (به همين معنايى كه گفتيم) داده بودند، يعنى انسان هايى بودند كه از عالمى ديگر در اين دنيا ظاهر شده بودند.
_________________________
پی نوشت:
[1]. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج4،ص 563-564، انتشارات صدرا.

حضرت علامه حسن زاده آملی (حفظه الله تعالی) در پاورقی کتاب شرح الفصوص الحکم، چاپ بوستان کتاب، جلد اول در اواخر فص شیثی، آورده اند:
استاد
فاضل تونی (رحمة الله علیه) فرمودند:
رجعت به همین معناست که از نشئه برزخی به عالم شهادت در زمان ظهور حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)ظاهر می شوند. نه آن که بیایند، اکل و شرب و نکاح کنند.
و نه چنین است در اخباری که صحت آن ها معلوم نیست، که حضرات ائمه (علیهم السلام) به قدری بعد از رجعت عمر می کنند که ابروی هر یک سفید و هر یک چندین از نوه های خویش را می بینند.
و ما را در رساله رتق و فتق، تحقیقی در رجعت است.

خلاصه نظر دوم آن است که اولیاء الهی همان طور که در این نشئه می توانند به عالم مثال راه یابند و حقائقی را دریافت کنند، با ورود در عالم مثال هم می توانند به این نشئه طبیعی راه یابند و برای دیگران به صورتی متمثل گردند و آثاری ارائه دهند.

ج: حضرت علامه حسن زاده آملی (حفظه الله تعالی) در این زمنیه نیز نظری ارائه داده اند که با توجه به رساله رتق و فتق، خلاصه نظر معظم له این می شود:
وقتی رتق و فتق جدیدی صورت گیرد و دوره جدیدی از زندگی و حیات در زمین پیدا گردد و انسان های جدیدی افریده گردند، از آن جا که زمین هرگز خالی از حجت نمی باشد، باز هم اولین انسان و آخرین انسان خلیفة الله اند، و آن خلفای الهی و پیامبران و ائمه اطهار (علیهم السلام) از جهت حقیقت با حقیقت انبیاء الهی، و ائمه معصومین (علیهم السلام) در این دوره فعلی یکی هستند. گر چه از نظر فرد و شخصی متعددند.
مثلا اگر قائلیم که پیغمبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) در سیر عروجی اش، متحد با صادر نخستین است، در دوره و کوره دیگری که پیدا می شود، در میان انبیاء آن دوره شخصی ظاهر می شود که در سیر عروجی اش متحد با صادر نخستین است و شخص دیگری ظاهر می شود که مانند امیرالمومنین (صلوات الله علیه) که به منزله نفس آن پیغمبر خاتم در آن دوره است. چنان که در این دوره ما چنین است و همین طور.
به تعبیر دیگر امیرالمومنین آن دوره بر قدم امیر المومنین دوره ماست و همین طور بقیه ائمه دین (صلوات الله علیهم).

کافی;914502 نوشت:
رجعت به همین معناست که از نشئه برزخی به عالم شهادت در زمان ظهور حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)ظاهر می شوند. نه آن که بیایند، اکل و شرب و نکاح کنند.

باسلام و تشکر فراوان به خاطر مطالب خوبی که ارائه دادید

1) یعنی برگشت و تاثیر گذاری نفوس برزخی در عالم دنیا در غیر از زمان حضرت مهدی رجعت محسوب نمیشود؟

2) اینکه رجوع نفوس و ارواح از برزخ به دنیا برای نکاح و اکل و شرب و کلا تاثیرات مادی نیست پس چطور نقل شده از راویان معتبر که در زمان ما شهیدی به خاطر دلداری فرزند خود کارنامه فرزندش را امضا میکند این که تاثیر مادی است و شبهه تناسخ بر اون وارد میشه؟؟

3) در دوران دیگر آدم و دحو الارض های دیگه فقط نفوس 124 هزار پیامبر و 14 معصوم حق بازگشت دارن یا هر نفس زکیه ای از اولیاء خدا؟

4) اگر نفسی سیر وجودیش به قیامت کبری برسد و وارد بهشت قیامتی که خالدین فیها است بشود دیگر امکان رجعت برایش نیست؟ باید حتما در عالم برزخ و مثال باشد؟

5) وضعیت حضرت عیسی و حضرت خضر در رجعت به چه صورت است؟ آیا حضرت خضر دائما در رجعت هستند؟ امام مهدی چطور؟ چون امام مهدی رو هر کسی نمیشناسه و اگرم با ایشان صحبت کنه امام در شخص تصرف میکنه آیا ایشان در عالم مثال هستند و دائم رجعت دارند؟

علامه حسن زاده آملي :

انسان به نیروی عقل صاحب عشق می شود و به پرتو عشق به عرفان می رسد و عرفان معرفت الله است

ممدّ_الهمم/ص۱۱۳

Seyyed*;914597 نوشت:
باسلام و تشکر فراوان به خاطر مطالب خوبی که ارائه دادید

1) یعنی برگشت و تاثیر گذاری نفوس برزخی در عالم دنیا در غیر از زمان حضرت مهدی رجعت محسوب نمیشود؟

2) اینکه رجوع نفوس و ارواح از برزخ به دنیا برای نکاح و اکل و شرب و کلا تاثیرات مادی نیست پس چطور نقل شده از راویان معتبر که در زمان ما شهیدی به خاطر دلداری فرزند خود کارنامه فرزندش را امضا میکند این که تاثیر مادی است و شبهه تناسخ بر اون وارد میشه؟؟

3) در دوران دیگر آدم و دحو الارض های دیگه فقط نفوس 124 هزار پیامبر و 14 معصوم حق بازگشت دارن یا هر نفس زکیه ای از اولیاء خدا؟

4) اگر نفسی سیر وجودیش به قیامت کبری برسد و وارد بهشت قیامتی که خالدین فیها است بشود دیگر امکان رجعت برایش نیست؟ باید حتما در عالم برزخ و مثال باشد؟

5) وضعیت حضرت عیسی و حضرت خضر در رجعت به چه صورت است؟ آیا حضرت خضر دائما در رجعت هستند؟ امام مهدی چطور؟ چون امام مهدی رو هر کسی نمیشناسه و اگرم با ایشان صحبت کنه امام در شخص تصرف میکنه آیا ایشان در عالم مثال هستند و دائم رجعت دارند؟

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید
1) طبق برخی از نظراتی که مطرح شد، چنین اموری را می توان رجعت به معنای لغوی خود دانست؛ چون به هر حال برگشت بوده، ولکن رجعت اصطلاحی که ناظر به ظهور امام زمان علیه السلام است نمی باشد.
2) منظور از نکاح و اکل و شرب در نقل مذکور، یعنی زندگی مادی داشتن، که نفی شده، ولی منکر تاثیر گذاری در اشیا و امور خارج از خود نشده و این امر به هیچ وجه تناسخ نیست.
3) قدر متیقن، انسان های کامل می باشند. به دلیل آن که زمین از انسان کامل نباید خالی باشد.
4) قطعا رجعت طبق نقلی که شد، مربوط به عالم برزخ می باشد.
5). امام زمان (علیه السلام) و حضرت خضر (علیه السلام) که در قید حیات هستند، حضرت عیسی (علیه السلام) هم که در آسمان چهارم هستند، بنابراین اصلا نقل قولی که رجعت را برگشت از عالم برزخ می داند، شامل حال این عزیزان نمی شود.
موفقق باشید.

کافی;914918 نوشت:
4) قطعا رجعت طبق نقلی که شد، مربوط به عالم برزخ می باشد

کافی;914918 نوشت:
منظور از نکاح و اکل و شرب در نقل مذکور، یعنی زندگی مادی داشتن، که نفی شده، ولی منکر تاثیر گذاری در اشیا و امور خارج از خود نشده و این امر به هیچ وجه تناسخ نیست.


باسلام و تشکر از شما

طبق رساله رتق و فتق علامه حسن زاده دحو الارض های متعدد کره زمین و ظهور انسان هایی مختلف به این معنی است که حشر کلی و انا الیه راجعون واقع نشده و صور اسرافیل دمیده نشده؟ منظورم اینه که یعنی نسل فعلی که ما از سلاله آدم (ع) هستیم همه میمیریم آب کل زمین رو میگیره نسل بعدی انسان خلق میشه. خب الان نسل آدم (ع) در برزخ باید منتظر بمانند تا دحو الارض های متعدد واقع بشه بعد حشر کلی برای نظام طبیعت که بی نهایته بالعرضه صورت بگیره یا نه سیر هر انسانی وجودی و مربوط به نفس خودش هست به این معنا که ما که نسل آدم هستیم طبق سیروجودی نفس عوالم برزخ و قیامت را طی میکنیم و وارد بهشت خالدین فیها ان شاء الله میشویم و هنوز در زمین دحو الارض های متعدد هست. چون علامه حسن زاده میفرماید کسیکه در دنیا برزخ و قیامت و پل صراط را طی کرده بعد از مرگ معطل نمیشه بارها تکرار میکردند کسیکه در دنیا حسب پس د اده چه نیازی هست در آخرت حساب پس بده و به نظرم راه فنا فی الله که عرفا در این عالم دنیا میرسن مسلما از برزخ و قیامت میگذره . و مسئله دیگه آیا قیامت جمعی فقط مختص یک نسل از آدم هست مثلا قیامت جمعی ما با کل انسانها از آدم تا دحو الارض بعدی است؟ این مسائل ذهنم رو مشغول کرده فرصتی شد تا از اطلاعات شما استفاده کنم با تشکر فراوان

موضوع قفل شده است