جمع بندی شراب، خوب یا بد؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شراب، خوب یا بد؟

بسم الله الرحمن الرحیم .

با سلام .


در سوره 5 آیه 90 میفرماید :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! شراب و قمار و بتها و ازلام [= نوعی بخت‌آزمایی]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید!(5:90)

اما در سوره 47 آیه 15 میفرماید :

مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ ۖ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى ۖ وَلَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ

توصیف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، چنین است: در آن نهرهایی از آب صاف و خالص که بدبو نشده، و نهرهایی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهایی از شراب (طهور) که مایه لذّت نوشندگان است، و نهرهایی از عسل مصفّاست، و برای آنها در آن از همه انواع میوه‌ها وجود دارد؛ و (از همه بالاتر) آمرزشی است از سوی پروردگارشان! آیا اینها همانند کسانی هستند که همیشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده می‌شوند که اندرونشان را از هم متلاشی می‌کند؟!(47:15)



شراب و… از کارهای شیطان هستند (سوره 5 آیه 90) ولی در بهشت جوی هایی از شراب (سوره 47 آیه 15 و سوره 83 آیه 22 و 25) جاری هستند. چگونه کارهای شیطان به بهشت راه یافته اند؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
قبلا پاسخی به این سوال داده شده بود که لینکش رو قرار میدم مطالعه کنید:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=51567

پرسش:
شراب طبق آیات قرآن مورد تایید است یا مذمت؟آیا تناقضی در آیات شراب دیده نمی شود؟

پاسخ:
شراب، طبق آیات قرآن مجید دو نوع است: 1- پاک و حلال 2- نجس و حرام.
در لسان آیات و روایات از شراب تعبیر به خمر نموده‌اند و در کتب لغت نیز به این معنا اشاره شده است.
الخمر: شراب یا هر شیره تخمیر شده و مستی بخش است. (1)
اصولا شراب در لغت‌ از شرب به معنای نوشیدن مایعات است، چه از نوع آب باشد و یا نوشابه و یا آب میوه‌ها و یا شربت‌های حلال و سالم و یا مشروبات الکلی که از نظر اسلام حرام است. بنابراین هم نوشیدنی‌های پاک، سالم، مفید و حلال را شراب می‌گویند و هم نوشابه‌های الکلی که مضر و از نظر اسلام حرام است.

آشامیدنی حرام
شراب نجس و حرام: شرابی است که مست کننده باشد و عقل را زائل کند و تحت تاثیر خود قرار دهد و مفاسد فردی و اجتماعی به دنبال داشته باشد، لذا این نوع از مشروبات، عملی شیطانی و رجس و پلید خوانده شده و دستور به اجتناب و دوری از آن داده شده است.

قرآن مجید می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید شراب (مایع مست کننده)،‌ قمار، بت‌ها و ازلام (نوعی بخت‌آزمایی) پلیدند و از عمل شیطانند. از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. (2)
و در جای دیگر می‌فرماید: «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآَيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ». درباره شراب (مشروبات الکلی مست کننده) و قمار از تو سوال می‌کنند بگو: در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی از نظر مادی برای مردم در بر دارد ولی گناه آنها از نفعشان بیشتر است. (3)

آشامیدنی پاک
شراب پاک و حلال: منظور از این شراب بهشتی، آشامیدنی طهوری ]پاکی[ است که مانند شراب آلوده و شیطانی ، معصیت‌زا و جنون‌آفرین نیست و عقل و هوش انسان را مورد تاثیر قرار نمی‌دهد و مفاسد فردی و اجتماعی به دنبال ندارد، بلکه برای انسان، هوش، عقل، نشاط، عشق و صفا می‌آفریند شرابی است که هیچ‌گونه غش،‌ ناخالصی و آلودگی در آن وجود ندارد.
چنان که قرآن در وصف آن می‌فرماید: «مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آَسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ» آن خمر و شراب، نه مایه فساد عقل است و نه موجب مستی می‌شود. (4)
و در جای دیگر می‌فرماید «لَا فِيهَا غَوْلٌ وَلَا هُمْ عَنْهَا يُنْزَفُونَ» آن خمر و شراب موجب نه مایه فساد و ت حمل است و نه موجب مستی می‌شود.(5)
و نیز می‌فرماید: «يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ» قدح‌ها و کوزه‌ها و جام‌هایی از نهرهای جاری بهشتی و شراب طهور اما شرابی که از آن نه سردرد می‌گیرند و نه مست می‌شوند. (6)
و درجای دیگر با تعبیراتی زیبا، ویژگی‌های شراب بهشتی را یادآور شده و می‌‌فرماید: «تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ» آنها از شراب (طهور) زلال دست نخورده و سربسته‌ای سیراب می‌شوند مهری که بر آن نهاده شده از مشک است و در این نعمت‌های بهشتی راغبان باید بر یکدیگر سبقت بگیرند این شراب آمیخته با تسنیم است همان چشمه‌ای که مقربان از آن می‌نوشند. (7)

شرط تناقض: بارها به این نکته توجه داده‌ایم که در میان دو کلام نفی و اثبات، هنگامی «تناقض» وجود دارد، که دارای شرایط تناقض باشد و شرایط تناقض را در علم منطق بیان کرده‌اند، یکی از شرایط آن است که بین دو کلام و دو قضیه، وحدت موضوع وجود داشته باشد، مثلا در همین مساله اگر قرآن گفته باشد، مشروبات الکلی مست‌کننده، حلال است و در جای دیگر بگوید همان مشروبات الکلی مست کننده حرام است، تناقض وجود دارد که عقلا مردود است ولی در پرسش فوق، آنچه را که قرآن فرموده حرام است، مشروب الکلی مست کننده در دنیا است و آنچه را که فرموده حلال است آن شراب طهور بهشتی است که نه مست کننده است و نه مفاسد جسمی، روحی و اجتماعی دارد.

پی نوشت ها:
1. الرائد، ج 1، ص758 .
2. مائده 90.
3. بقره 219 .
4. محمد 15.
5. صافات 47.
6. واقعه 17 و 18.
7. مطففین 24 -26

منبع: مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم

موضوع قفل شده است