روایت هایی خودمانی از یک ضیافت رمضانی

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
روایت هایی خودمانی از یک ضیافت رمضانی

[h=2]شاعران و اهالی فرهنگ از دیدار خود با رهبر انقلاب می گویند.[/h]

شاعران متعهد و انقلابی کشور و جمعی از شاعران کشورهای فارسی زبان و همسایه، شامگاه دوشنبه هم زمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) و در نیمه ماه مبارک رمضان، به رسم هر ساله، به دیدار رهبر معظم انقلاب مشرف شدند و لحظاتی در محضر این عالم دینی، ادبی و مرجع عالی قدر شیعیان جهان شعر خواندند و از دغدغه های خود برای رهبرشان گفتند.
در پایان این مراسم برخی از شاعران از حال و هوای این دیدار صمیمانه و رهنمودهای رهبری درباره شعر روایت های جالبی دارند.

[h=4]نامه فرزند شاعر انقلاب به رهبر انقلاب[/h]
حسن ممتحنی فرزند مرحوم حمید سبزواری در باره دیدار شاعران با رهبر انقلاب و نکاتی که رهبری در این دیدار درباره مرحوم سبزواری مطرح کردند گفت: در ابتدا به همراه برادرم به شکل خصوضی خدمت ایشان رسیدیم و رهبر انقلاب هم به یادآوری ایام گذشته پرداختن که به منزل ما می آمدند.
وی افزود: در جلسه عمومی هم رهبر انقلاب صحبت هایی پیرامون استاد حمید سبزواری مطرح کردند و خصوصا به خلوص ایشان اشاره داشتند.
ممتحنی با بیان اینکه وقتی خدمت رهبر انقلاب رسیدم نامه ای به ایشان دادم تصریح کرد: این نامه مربوط به مسئولان شهر سبزوار بود چرا که آنها دوست دارند دیداری با رهبر انقلاب داشته باشند بنده نیز این نامه را تحریر و خدمت ایشان تقدیم کردم که فرمودند پیگیر خواهند بود تا در صورت امکان این دیدار صورت گیرد.

[h=4]نقش موثر شاعران در عرصه جنگ نرم[/h] امیر اسماعیل آذر با اشاره به دیدار شب گذشته رهبر معظم انقلاب با جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب و فرمایشات ایشان درباره مسئولیت شعر و اهل فرهنگ در عرصه جنگ نرم و مبارزه سیاسی- فرهنگی، اظهار داشت: شعر به عنوان یک هنر جاری در هر زمان می تواند سبب تحول و نگرش های خاص شود.
وی گفت: بر همین اساس شاعران می توانند در آن چه که مطالبات رهبری است؛ نقش موثری ایفا کنند، البته این امر مشروط بر آن است که آثار آنها از نظر هنر شاعری در اوج باشد.
عضو کمیسیون هنری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به طور معمول در زمینه های غیر غزل، شعر باید غیرمستقیم، محکم و دل ربا باشد؛ به عبارتی دیگر باید هر فردی به خواندن آن جذب شود.در این صورت چنین شعری بدیهی است که می تواند تاثیر عمیقی بر جای بگذارد.
[h=4][/h][h=4]راه ترویج شعر انقلاب در بیان رهبری[/h] مودب ادامه داد: به نظر بنده در بیانات دیشب ایشان نکته مهم این بود که اگر چه ایشان در سال های گذشته حرف های کلان و راهبردی در زمینه شعر عنوان داشته اند و مثلا بیان کرده بودند که اگر بودجه فرهنگی در کمترین میزان هم باشد باید با اولویت صرف شعر شود، اما امسال این موضوع را با مثال بیان کردند و به صورت عینی گفتند در حوزه ترویج شعر انقلاب و یا ترجمه آن باید دقیقا به کدام راه رفت. به باور من مثال های ایشان می تواند بسیار راهگشا باشد تا مدیران فرهنگی ما هم یاد بگیرند به این قصه عملیاتی نگاه کنند
[h=4]تجلیل آقا از شعر «هتل کوبرگ»[/h] محمدمهدی سیار با اشاره به شعرخوانی خود در این دیدار گفت: در شعرخوانی خودم هم از آنجا که وقت جلسه محدود است و فرصت شعرخوانی به همه نمی رسد و با توجه به لطف رهبر انقلاب به بنده امر کردند که بنده شعر بخوانم و بعد از شعرخوانی، بابت شعر «هتل کوبرگ» ایشان از بنده و آقای عرفان پور که با هم آن را سروده ایم تقدیر کردند. ایشان در طول جلسه دیشب 3 مرتبه از این شعر تجلیل کردند. یک مرتبه قبل از آغاز جلسه میلاد عرفان پور به حضور رهبر انقلاب رفته بودند که ایشان از آن تجلیل کردند، بعد از شعرخوانی من هم از این شعر تجلیل کردند و سومین مرتبه هم در اثنای سخنرانی به این شعر توجه کردند و از این که این اشعار به گوش مردم نمی رسد ولی رسانه های غربی مانند فاکس نیوز آن را می بیند و حساسیت نشان می دهد، انتقاد کردند.
سیار در پایان گفت: این شعر سال گذشته در ماه رمضان در اوج مذاکرات سروده شده بود که به موضوع مذاکرات هسته ای اشاره دارد.

[h=4]حضور در محضر رهبر انقلاب، آرزویی دیرینه[/h]
محمدسرور رجایی از کشور افغانستان و مسئول بخش شعر و قصه افغانستان در حوزه هنری با بیان این که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهان شناخته شده است، اظهار کرد: جهان یگانگی ذاتی که در شناخت رهبری از ادبیات و علم و هنر وجود دارد را تایید کرده است و همه آرزو دارند در چنین برنامه هایی خدمت ایشان برسند.
وی ادامه داد: از آرزوهای دیرینه من این بود که در شب های ویژه شعر و ادبیات، آن هم در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران که آگاهی بسیار فراوانی در ارتباط با ادبیات دارند؛ حضور پیدا کنم.
این شاعر افغان همچنین گفت: نه تنها من، بلکه هر شاعری که در این جلسه شرکت می کند، برای دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی حس خوشایندی دارد و این فرصتی است که در سال یک بار اتفاق می افتد. پیش از این که من به حوزه هنری بیایم، در محل کارم، می دیدم دوستان ایرانی ام هم به دلیل این که توفیق پیدا کرده بودم و در جلسه شعر رهبری حضور یافته بودم، با حالت غبطه به من نگاه می کردند.
رجایی خاطرنشان کرد: امسال هم این توفیق را پیدا کرده ام که در کنار بزرگان ادبیات جهان فارسی، در خدمت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برسم و این حس بسیار خوبی است که بیان آن سخت است. همین که بعدها بتوانیم پیام رسان خوبی از این دیدار باشیم، به وظیفه خود عمل کرده ایم.


[h=4]سرباز در آغوش فرمانده[/h]
«دانیال فرخ» هنرمند گرافیست کشورمان، در دیدار با رهبر انقلاب است تابلو نقاشی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان را به رهبر انقلاب اهدا کرد.
او با اهدای تابلو نقاشی در آغوش کشیدن حاج احمد متوسلیان توسط رهبر انقلاب شب دیگری را در کنار شاعرانه های شاعران رقم زد.
دانیال فرخ پیرامون اهدای این تابلو نقاشی به رهبر انقلاب گفت: استارت و اتود اولیه کار حدود 10 روز پیش آغاز و زده شد.
وی ادامه داد: در ابتدای امر نیت ام این نبود که در این دیدار آن را تقدیم رهبر انقلاب کتم. قرارم این بود تا طرح را در فضای مجازی منتشر کنم چرا که برای بازگشت حاج احمد مطالبه عمومی صورت گرفته بود و باید قدمی برمی داشتم.
به گفته این طراح، توقع خلق شخصی اثر داشتم، از این رو در ذهنم این بود که دیدار یک سرباز با فرمانده و رهبرش پس از سی و اندی سال چگونه خواهد بود؟ اما با توجه به اینکه شناخت از فیگور و فرم بدنی ایشان نداشتم و برای اینکه به طرح برسم که چه فضایی دارد چون ایشان را ندیده ام و تنها چند ژست آرشیوی موجود است از این رو چند اتود زدم.
فرخ افزود: در ماه مبارک رمضان و در فاصله زمانی افطار تا سحر کار طراحی تابلو را انجام دادم و در نهایت قسمت شد و اثر را تقدیم رهبر انقلاب کردم.
به گفته وی، تابلو را که دیشب خدمت ایشان تقدیم کردم تا ملاحظه فرمودند، متاثر شدند، با همان لحن فرمودند : زمان حال حاج احمد است؟
وی ادامه داد: آقا از طراحی خوششان آمد و تعریف کردند. دعا کردند ایشان برگردد چند بار دعا کردند و در پایانش فرمودند: انشاءالله.برای بنده هم چند دعا کردند.

[h=4][/h][h=5]شوق وصف ناشدنی دو شاعر هندوستانی[/h]
اکبر شاه استاد دانشگاه ادبیات فارسی دهلی هند با بیان این که به عنوان یک ادیب برای دیدار با رهبری دعوت شده است، گفت: شاید برخی در دیدار با حضرت آیت الله العظمی خامنه ای تصور کنند به دیدار رهبر یک کشور می روند، اما برای ما ایشان هم به عنوان یک رهبر و هم به عنوان یک مرجع تقلید شیعه مورد قبول هستند و در واقع حضرت آقا، مرجع تقلید من هم هستند. پس من هم به عنوان یک ادیب و هم یک شیعه بسیار دوست دارم در این جلسه حضور داشته باشم.
وی افزود: مردم شیعه هند از آیت الله سیستانی و آیت الله العظمی خامنه ای تقلید می کنند؛ مردم هند همان شناختی که در ایران از رهبر معظم انقلاب اسلامی وجود دارد؛ دارند. این خیلی مهم است که ایشان با آن که ولی فقیه هستند، ادیب و شعر دوست هستند و نکات ادبی زیادی از ایشان شنیده ایم.
نقی عباس دیگر ادیب و شاعر کشور هندوستان و استاد بخش فارسی دانشگاه دهلی است.
وی با بیان این که رهبر ایران، تنها رهبر ایران نیست، بلکه رهبر تمام شیعیان جهان است؛ عنوان کرد: ما ایشان را به عنوان مرجع شیعیان می شناسیم. چند سال است که در ایران رفت و آمد دارم و درباره این مراسم هم می شنیدم و خیلی خوشحالم که رهبر یک کشور به شعر و شاعری هم علاقه مند است. همیشه دوست داشتم در این شب شعر شرکت کنم و این بار سعادت پیدا کردم و به این مراسم آمدم.
وی درباره احساسش از حضور در محضر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای نیز گفت: خیلی هیجان زده و خوشحالم. فکر می کنم چه شانس بزرگی داشته ام که توانسته ام در این مراسم حضور پیدا کنم.


[/HR] منابع:
فارس
مهر
ایسنا