جمع بندی علمای مدفون در وادی السلام

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
علمای مدفون در وادی السلام

مهمترین علمایی که در قبرستان وادی السلام نجف دفن شده اند چه کسانی هستند؟

چه علمایی در حرم حضرت ابوالفضل(ع) دفن هستند؟

شیخ مرتضی زاهد در کدام قسمت حرم حضرت ابوالفضل(ع) دفن است؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عماد

mofazzali;812285 نوشت:
مهمترین علمایی که در قبرستان وادی السلام نجف دفن شده اند چه کسانی هستند؟

سلام عليكم
ضمن قبولي طاعات وعبادات شما در درگاه ايزد متعال

برخي علمايي كه در قبرستان وادي السلام نجف مدفونند
يك: ايه الله قاضي طباطبايي، نزدیک مقام امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف در کنار پدرش به خاک سپرده شد (1)
دو: شيخ محمد حسين كاف الغطاء(2)
سه: سيد محمد باقر صدر نيز ابتدا در آنجا وادي اسلام مدفون شد سپس در ماه مبارك رمضان ۱۴۲۷ قمری جسدش به دروازه ورودی شهر نجف اشرف منتقل شد تا نهادهای علمی و اجتماعی در کنار آن ایجاد شود، در این مورد تمامی قطعه زمین پیرامون قبر، بدون باز کردن قبر به محل جدید انتقال داده شد(3)

1. آقابزرگ طهرانی، ج۱، قسم۴، ص۱۵۶۵-۱۵۶۶؛ یادنامۀ عارف کبیر، ص۱۴- ۱۵؛ قس معلم حبیب‌آبادی، ج۷، ص۲۶۹۶، که روز وفات را ۴ ربیع الاول نوشته است.
2. آوای بیداری، ویژه‌نامه روزنامه جمهوری اسلامی، فروردین ۱۳۷۲ ه‍.ش، ص۱۵.
3. مزار شهید آیة الله محمد باقر صدر کجاست؟ خبرگزاری فارس،/۱۹/۱/۹۳ به نقل از سايت ويكي شيعه

mofazzali;812285 نوشت:
چه علمایی در حرم حضرت ابوالفضل(ع) دفن هستند؟

برخی از بزرگان مدفون در حرم حضرت ابوالفضل (ع) عبارتند از:


  1. سید محمد بن محسن زنجانی (متوفی سال ۱۳۵۵ه ق)
  2. شیخ علي بن زين العابدين پارچيني يزدي ؛ صاحب کتاب الزام الناصب فی اثبات الحجة الغائب.
  3. شیخ علی اکبر یزدی بفروئی از شاگردان علامه اردکانی.
  4. سيد كاظم بهبهاني از شاگردان سيد هاشم قزويني
  5. علامه سيد عبدالله كشميري
  6. شیخ ملاعلی الیزدی مشهور به سیبویه.
  7. شیخ کاظم الهر.

منبع: مقدس، احسان، راهنمای اماکن زیارتی و سیاحتی در عراق، تهران، مشعر، ۱۳۸۸، ص ۲۳۹ - ۲۳۸

در مورد سومین شخص چگونه امکان دارد جسدی را بدون باز کردن قبر جا به جا کرد؟شرط لازم برای اینکار چیست؟

fatima3360;813070 نوشت:
در مورد سومین شخص چگونه امکان دارد جسدی را بدون باز کردن قبر جا به جا کرد؟شرط لازم برای اینکار چیست؟

اگر چه اين سوال تاريخي نيست ولي تا آنجا كه بنده اطلاع دارم از چند متري قبري به صورت معكبي بتون ريزي مي كنند يعني مثلا دو متر از طرفين،‌ دو متر از زير و قسمت بالا را با بتون غلاف مي بندند و سپس اين اين مكعب را با جرثقيل از جا برداشته و حمل مي كنند. اما دقيقش را بايد از مهندسان راه و ساختمان بپرسيد

mofazzali;812285 نوشت:
شیخ مرتضی زاهد در کدام قسمت حرم حضرت ابوالفضل(ع) دفن است؟


آقاي جاودان يكي از علماي اخلاقي تهران مي مفرمايد:
« به جلوی اتاق آقا شیخ مرتضی رفتم و نگاهی به داخل اتاق انداختم. آقای سعیدیان و پدرش، به طور عادی در حال گفتگو با پدر بزرگم آقا شیخ مرتضی زاهد بودند.

من برای خرید بیرون رفتم و وقتی که برگشتم دیدم سر آقا شیخ مرتضی بر روی پاهای آقای سعیدیان است و او در حال ریختن تربت سیدالشهداء علیه‌السلام در دهان آقا شیخ مرتضی است و لحظاتی بعد؛ غم و ماتم، خانه را فرا گرفت و آقا شیخ مرتضی به همین آسانی و در حالی كه دوست داشت خودش را برای انجام وظیفه و رفتن به یكی از جلساتش آماده كند جانش را به جان آفرین تسلیم كرد. » دفن پیکر ایشان در حرم حضرت اباالفضل العباس (ع) نیز حاوی تذکر و عبرت است : « یكی از تاجران بازار تهران از دنیا رفته بود و فرزندانش می خواستند جنازه اش را به عتبات عالیات و به كربلای امام حسین علیه‌السلام حمل و دفن كنند. آنها با تمام امكاناتشان به دنبال گرفتن اجازه نامه از دولت های ایران و عراق می افتند؛ ولی هر چه تلاش می كنند موفق نمی شوند. پس از چند روز مجبور می شوند پدرشان را در همین ایران به خاك بسپارند. آن مرحوم دفن می‌شود و پس از چند روز، برگه اجازه حمل جنازه به كربلا، به دست فرزندانش می رسد. در همان روزها آقا شیخ مرتضی از دنیا می رود و فرزندان آن تاجر، آن اجازه نامه را به خانواده آقا شیخ مرتضی تقدیم می كنند. و بدین ترتیب، جنازه آن عبد صالح و پرهیزكار و خداترس به كربلا حمل می‌شود و در صحن حرم قمر بنی هاشم حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام دفن می‌شود و سیر برزخی را در آن حریم ملكوتی آغاز می‌كند. »

آقای حاج حسن محمدی می گفت: « من در حدود هفت، هشت سالم بود آقا شیخ مرتضی زاهد از دنیا رفت. آن شب جمعی از مومنین و دوستانش در خانه ایشان جمع شده بودند و جنازه ایشان را در حیاط شستشو و غسل و کفن می کردند. من آن شب با همان حال و هوای کودکی و از روی کنجکاوی، برای تماشای رفت و آمدهای خانه آقا شیخ مرتضی به بالای پشت بام خانه مان رفته بودم. از بالای پشت بام خانه ما به خوبی می شد حیاط و رفت و آمدهای خانه آقا شیخ مرتضی را تماشا کرد. من آن شب در بالای پشت بام، صحنه عجیبی را دیدم که در آن زمان نمی توانستم اهمیت و حقیقتش را درک کنم؛ ولی با این حال تماشای آن صحنه برای من در آن سن و سال بسیار جالب و ذوق آور بود. آن شب در حالی که عده ای جنازه آقا شیخ مرتضی را می شستند من می دیدم نوری بسیار شدید و زیبا و تماشایی از بالای آسمان تا بالای خانه آقا شیخ مرتضی زاهد آمده است و مستقیم به حیاطی که آقا شیخ مرتضی را غسل می دادند تابیده است! در واقع نوعی نورباران بود نورها می آمدند و می رفتند! این نورافشانی بسیار واضح و تماشایی بود، به خصوص با توجه به اینکه در آن زمان هنوز کوچه ها و خیابانها و خانه های تهران به این شکل و به این صورت کامل برق کشی نشده بود و شبهای تهران تا حدودی در تاریکی قرار می گرفت.

آن شب وقتی این نورافشانی را مشاهده کردم، بسیار ذوق زده شده بودم. با عجله از بالای پشت بام پایین آمدم و آنچه را دیده بودم برای پدربزرگم بازگو کردم. سپس دستهای پدر بزرگم را گرفتم و با شتاب او را به بالای پشت بام بردم. دوستان و رفقای آقا شیخ مرتضی همچنان در حال غسل و شستشوی جنازه او بودند و آن نورافشانی نیز همچنان بر آن نقطه ادامه داشت. ولی نمی دانم چگونه بود که پدر بزرگم همانند من که بچه ای هفت و هشت ساله بودم آن نورافشانی را نمی دید و من هرچه با ذوق و هیجان آن نور را به پدر بزرگم نشان می دادم، او چیزی نمی دید و فقط برای اینکه مرا آرام کند اشاره ای به چشمهایش کرد و به من گفت: پسرک من پیرمرد هستم و چشمهایم ضعیف و کم سو است و نمی توانم ببینم. »

آیت الله خرازی در رابطه با جنازه آقا شیخ مرتضی نقل می کنند: مرحوم پدرم می گفت:
« چند سال پس از وفات آقا شیخ مرتضی زاهد به کربلا مشرف شده بودم و بر بالای قبر آقا شیخ مرتضی که در یکی از حجره های حرم حضرت اباالفضل علیه السلام واقع است زیاد حاضر می شدم. یکی از خدام حرم که مسئولیت آن حجره را نیز بر عهده داشت، زمانی که فهمید من با آقا شیخ مرتضی دوستی و رفاقت داشته ام، بنای گفتگوی با من را باز کرد و گفت:
جنازه صاحب این قبر پس از گذشت چند سال همچنان همانند روز اولش سالم است و شما در یک وقت خلوتی به اینجا بیا من گوشه ای از قبر را باز کنم تا شما صورت و جنازه آقا شیخ مرتضی را با چشمهای خودت مشاهده کنی!و مرحوم پدرم گفته بود: نه، نه این کار از نظر شرعی اشکال دارد. »به غیر از پدر آیت الله خرازی، افراد دیگری نیز این موضوع را نقل کرده اند، از جمله مرحوم شمس زاده و مرحوم حاج محمود کاشانی که از تجار محترم بازار تهران و از خیرین بوده اند. نقل است ایشان جنازه سالم شیخ مرتضی را خودش در هنگام تعمیر صحن مطهر حضرت ابوالفضل علیه السلام رویت کرده است.

پرسش:
چه علمایی در حرم حضرت عباس (علیه السلام) و قبرستان وادی السلام نجف مدفونند؟


پاسخ:

برخی از علمایی که در حرم حضرت عباس(علیه السلام)مدفون هستند عبارتند از
سید محمد بن محسن زنجانی (متوفی سال ۱۳۵۵ه ق)
شیخ علي بن زين العابدين پارچيني يزدي ؛ صاحب کتاب الزام الناصب فی اثبات الحجة الغائب.
شیخ علی اکبر یزدی بفروئی از شاگردان علامه اردکانی.
سيد كاظم بهبهاني از شاگردان سيد هاشم قزويني
علامه سيد عبدالله كشميري
شیخ ملاعلی الیزدی مشهور به سیبویه.
شیخ کاظم الهر(1)
در قبرستان وادی السلام بسیاری از اولیای الهی، بزرگان و علمای دین مدفونند که برخي از آنان عبارتند از :
يك: ايه الله قاضي طباطبايي،نزدیک مقام امام زمان(عج الله تعالي فرجه الشريف) در کنار پدرش به خاک سپرده شد (2)
دو: شيخ محمد حسين كاف الغطاء(3)
سه: سيد محمد باقر صدر نيز ابتدا در آنجا وادي اسلام مدفون شد سپس در ماه مبارك رمضان ۱۴۲۷ قمری جسدش به دروازه ورودی شهر نجف اشرف منتقل شد تا نهادهای علمی و اجتماعی در کنار آن ایجاد شود، در این مورد تمامی قطعه زمین پیرامون قبر، بدون باز کردن قبر به محل جدید انتقال داده شد(4)



منابع:

  1. مقدس، احسان، راهنمای اماکن زیارتی و سیاحتی در عراق، تهران، مشعر، ۱۳۸۸، ص ۲۳۹ – ۲۳۸
  2. آقابزرگ طهرانی، ج۱، قسم۴، ص۱۵۶۵-۱۵۶۶؛ یادنامۀ عارف کبیر، ص۱۴- ۱۵؛ قس معلم حبیب‌آبادی، ج۷، ص۲۶۹۶، که روز وفات را ۴ ربیع الاول نوشته است.
  3. آوای بیداری، ویژه‌نامه روزنامه جمهوری اسلامی، فروردین ۱۳۷۲ ه‍.ش، ص۱۵. ويكي شيعه
موضوع قفل شده است