اعجاز قرآن از نظر آیت الله بهجت (ره) و یک حافظ قرآن

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اعجاز قرآن از نظر آیت الله بهجت (ره) و یک حافظ قرآن

سلام علیکم

چند روز پیش یک کلیپ از آیت الله بهجت دیدم در مورد اعجاز قرآن که در لینک زیر وجود داره(متنش هم تو همون لینک موجوده)

اعجاز قرآن

تمام بحث هایی که در این سایت راجع به اعجاز شده بود(البته اونهایی که من خوندم و یادمه) از دید کاربران و کارشناسانی هستش که حافظ کل قرآن نیستن و هر کدوم با منطق و علمی که دارند،آیات منقطع شده رو یا به چالش میکشن و یابه اثبات میرسونن.

ولی سوال اصلی من اینه که،آیا تو این سایت حافظ قرآن وجود داره یا رفت و آمد میکنه؟؟یا کسی هست تو این سایت که یک حافظ قرآن بشناسه که بتونه بیاد تو سایت وقت بزاره تو یه تاپیک و اعجاز رو از دید خودش بیان کنه و اگه ممکن باشه به سوالات خارق العاده کاربران این سایت جواب بده؟؟؟[SPOILER](واقعا بعضی از سوالات از دید ابلیس لعنت الله علیه هم مخفی مونده بود که کاربران این سایت تونستن پیداش کنن و یه راه برای گمراه کردن ابلیس درست کنن)[/SPOILER]

پ.ن:منظورم از حافظ کل قرآن این نیست که هر کسی که کل قرآن رو حفظ هستش بیاد،....از اون حافظ ها که برنامه ستاره های شبکه قرآن میاره و قرآن رو به روش های مختلف ضربدری،مربعی و ... میخونند و در کل، حداقل ظاهر کل قرآن رو کامل حفظند...

اگه کسی میشناسه و اون بنده خدا،اعجاز قرآن رو به صرف تحدی کردنش نمیبینه،ممنون میشم معرفی کنه تو سایت و عده ای رو دعاگوی خودش کنه.

اللهم عجل لولیک الفرج
درپناه حق

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد خاتم

alieye;811788 نوشت:
سلام علیکم

چند روز پیش یک کلیپ از آیت الله بهجت دیدم در مورد اعجاز قرآن که در لینک زیر وجود داره(متنش هم تو همون لینک موجوده)

اعجاز قرآن

تمام بحث هایی که در این سایت راجع به اعجاز شده بود(البته اونهایی که من خوندم و یادمه) از دید کاربران و کارشناسانی هستش که حافظ کل قرآن نیستن و هر کدوم با منطق و علمی که دارند،آیات منقطع شده رو یا به چالش میکشن و یابه اثبات میرسونن.

ولی سوال اصلی من اینه که،آیا تو این سایت حافظ قرآن وجود داره یا رفت و آمد میکنه؟؟یا کسی هست تو این سایت که یک حافظ قرآن بشناسه که بتونه بیاد تو سایت وقت بزاره تو یه تاپیک و اعجاز رو از دید خودش بیان کنه و اگه ممکن باشه به سوالات خارق العاده کاربران این سایت جواب بده؟؟؟

پ.ن:منظورم از حافظ کل قرآن این نیست که هر کسی که کل قرآن رو حفظ هستش بیاد،....از اون حافظ ها که برنامه ستاره های شبکه قرآن میاره و قرآن رو به روش های مختلف ضربدری،مربعی و ... میخونند و در کل، حداقل ظاهر کل قرآن رو کامل حفظند...

اگه کسی میشناسه و اون بنده خدا،اعجاز قرآن رو به صرف تحدی کردنش نمیبینه،ممنون میشم معرفی کنه تو سایت و عده ای رو دعاگوی خودش کنه.

اللهم عجل لولیک الفرج
درپناه حق

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما

طاعات و عبادات شما قبول

بله در این سایت، برخی افراد هستند که قرآن رو حفظ هستند.

بنده هم اگر سئوال یا مطلبی باشه در خدمتم.

[="Franklin Gothic Medium"]

alieye;811788 نوشت:
سلام علیکم

چند روز پیش یک کلیپ از آیت الله بهجت دیدم در مورد اعجاز قرآن که در لینک زیر وجود داره(متنش هم تو همون لینک موجوده)

اعجاز قرآن

تمام بحث هایی که در این سایت راجع به اعجاز شده بود(البته اونهایی که من خوندم و یادمه) از دید کاربران و کارشناسانی هستش که حافظ کل قرآن نیستن و هر کدوم با منطق و علمی که دارند،آیات منقطع شده رو یا به چالش میکشن و یابه اثبات میرسونن.

ولی سوال اصلی من اینه که،آیا تو این سایت حافظ قرآن وجود داره یا رفت و آمد میکنه؟؟یا کسی هست تو این سایت که یک حافظ قرآن بشناسه که بتونه بیاد تو سایت وقت بزاره تو یه تاپیک و اعجاز رو از دید خودش بیان کنه و اگه ممکن باشه به سوالات خارق العاده کاربران این سایت جواب بده؟؟؟[SPOILER](واقعا بعضی از سوالات از دید ابلیس لعنت الله علیه هم مخفی مونده بود که کاربران این سایت تونستن پیداش کنن و یه راه برای گمراه کردن ابلیس درست کنن)[/SPOILER]

پ.ن:منظورم از حافظ کل قرآن این نیست که هر کسی که کل قرآن رو حفظ هستش بیاد،....از اون حافظ ها که برنامه ستاره های شبکه قرآن میاره و قرآن رو به روش های مختلف ضربدری،مربعی و ... میخونند و در کل، حداقل ظاهر کل قرآن رو کامل حفظند...

اگه کسی میشناسه و اون بنده خدا،اعجاز قرآن رو به صرف تحدی کردنش نمیبینه،ممنون میشم معرفی کنه تو سایت و عده ای رو دعاگوی خودش کنه.

اللهم عجل لولیک الفرج
درپناه حق


بسم اله الرحمن الرحیم
سلام علیکم برادر و رحمة الله و برکاته
ممنون از لینک نظرات عالم بزرگی مانند حضرت آیت‌الله بهجت، نظر ایشان ظاهراً منطبق است بر فرمایش حضرت علی علیه‌السلام در همین زمینه که در یکی از تاپیکها به آن استناد شد، تا جایی که به یاد دارم ... مطابق فرمایش حضرت علیه‌السلام نظرات رایج در مورد اعجاز قرآن یا به کل درست نیستند و یا لااقل کامل نیستند تا جایی که حقیر به نظرم رسید ... و الله العالم
ارتباط باقی مطالبتان با نظرات ایشان را متوجه نشدم، ممنون می‌شوم اگر کمی بیشتر توضیح دهید گل
در پناه خدا باشید
یا علی علیه‌السلام

سلام

اگه امکان داره یکی از کاربران نظرات ایت الله بهجت را به طور خلاصه و روان بگوید خیلی ممنون می شوم

بسم الله الرحمن الرحیم

خاتم;813401 نوشت:
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما

طاعات و عبادات شما قبول

بله در این سایت، برخی افراد هستند که قرآن رو حفظ هستند.

بنده هم اگر سئوال یا مطلبی باشه در خدمتم.

سلام علیکم
خیلی ممنون، ان شاءالله طاعات و عبادات شما هم قبول درگاه حق باشه
خیلی لطف کردید که جواب دادید چون فکر میکردم که دیگه این تاپیک قرار نیست جواب داده بشه #:-s
آیا خود شما هم حافظ قرآن هستید؟؟

قرآن شبیه یه پازل به هم ریخته میمونه که آیاتش تکه های اون پازل رو تشکیل میدن،و در صفحات مختلف گنجانده شدن،حالا این فرض رو در نظر بگیریم که تکه های این پازل رو در ابتدا وقتی هر کس کنار هم میچینه یه شکلی در میاد،و نتیجه گیریش رو طبق اون شکل انجام میده(خروجیش کامل نیست چون تمام ابعاد و تکه ها رو کامل کنار هم نزاشته)و خروجیش از دید عرف شاید منطقی بیاد ولی عرف های دیگه ای وجود داره که چون زاویه نگاهشون فرق میکنه،این خروجی رو نمیتونن بپذیرن.
یه مثال دیگه اینکه،بیایید در نقاشی، سبک مدرن و رئال رو در نظر بگیریم....در هر دو سبک،از رنگ استفاده میشه ولی زیبایی اثری که در دو سبک رئال و مدرن خلق میشه،به رنگ های استفاده شده نیست(با اینکه استفاده رنگ درست و طبع دلخواه مردم،باعث زیبایی و جذابیت بیشتر یک اثر میشه)،بلکه خلق یک اثر به خاطر اون مفهومی هستش که قراره برسونه...حالا این مثال رو زدم که بگم،اگه قرآن رو به یک اثر هنری کشیده شده توسط یک نقاش ماهر(حکیم) تشبیه کنیم،آیات قرآن رنگهای اون اثر هستند و خود قرآن اون اثر،....تو سبک رئال، مثلا هنرمند میاد و یه درخت میکشه و تا جاییکه میتونه با ظرافتی که در کشیدن این درخت به خرج میده،به طبیعت بیجان جان میده و کل مفهومش در جان پیدا کردن اشیا هستش...ولی در سبک مدرن، یه نقاش،یه کاغذو خط خطی میکنه و یه مقدار هم رنگ میریزه روی کاغذه و به اسم یه اثره هنری در معرض دید مردم میگذاره،حالا هرکس طبق دیدگاهش (لباس جدید پادشاه) میاد یه منظور رو از برداشتهاش از اون اثر بیان میکنه و به قول معروف هرکسی از ظن خود شد یار من، این وسط رخ میده..... ولی تا خود نقاش نیاد بگه هدفش چی بوده هیچ کس نمیتونه صددرصد یا حتی غریب به یقین هدف نقاش رو حدس بزنه...(البته با این فرض که نقاش هیچ راهنمایی نکرده باشه)
از دید من قرآن ،بلاتشبیه خیلی شبیه یه اثر مدرن هستش(در نگاه اول)،با این تفاوت که خود نقاش داخلش یه تعداد راهنمایی گذاشته و اگه راهنماییهاش رو درست کنار هم بچینیم،این اثر مدرن و ظاهرا بی محتوا،تبدیل به یه اثر رئال جاندار میشه....ولی مشکل اینه که ما نمیتونیم کل اثر رو یک جا ببینیم چون خیلی پازل به هم ریخته ای هستش....حالا با این توصیفات اگه یه نفر باشه که منطق خوبی داشته باشه و حافظ کل قرآن هم باشه،شاید نظریات بهتری راجع به اعجازش داشته باشه.

سین;813483 نوشت:
سلام علیکم برادر و رحمة الله و برکاته

علیکم سلام برادر عزیزم و درود و رحمت خداوند بر شما باد

سین;813483 نوشت:
ممنون از لینک نظرات عالم بزرگی مانند حضرت آیت‌الله بهجت، نظر ایشان ظاهراً منطبق است بر فرمایش حضرت علی علیه‌السلام در همین زمینه که در یکی از تاپیکها به آن استناد شد، تا جایی که به یاد دارم ... مطابق فرمایش حضرت علیه‌السلام نظرات رایج در مورد اعجاز قرآن یا به کل درست نیستند و یا لااقل کامل نیستند تا جایی که حقیر به نظرم رسید ... و الله العالم

خیلی ممنونم که در بحث شرکت کردید،همونطور که مستحضرید،برای پذیرش یه دین باید اصول اون دین رو قبول کرد...
با فرض اینکه من ،توحید و معاد رو که بین تمام ادیان الهی مشترکند رو قبول کرده باشم،مرحله بعد بالطبع نبوت هستش که بعد از قبول اون میریم سروقت بحث امامت و عدل،ولی با این روال اگه هنوز معجزه اسلام که قرآن هستش رو نشه مطلق ثابت کرد(به عنوان اعجاز صددرصدی و نه از دیدگاه بعضی ها)،پیروی از کلام معصوم(ع) ، فرضی اشتباهه چون هنوز مرحله قبل حل نشده باقی مونده و رفتیم مرحله بعد(مگر اینکه منطقی توش داشته باشه که به اثبات نبوت کمک کنه) و همونطور که میدونید اگه یه سازه رو ناقص بچینیم،تا اون بالا هم که بره،بالاخره یه روزی میریزه.

با اینکه در بالا توضیح دادم فعلا نمیتونیم از عترت پیامبر در مقوله اعجاز استفاده کنیم ولی خب به شخصه دوست دارم اون حدیث یا روایت امام علی(ع) رو که فرمودید،ببینم،حتی در صورت ضعیف بودن سند.(در کل اگر در مورد اعجاز قرآن از اهل بیت(ع) روایاتی دارید،ممنون میشم بیان کنید )

سین;813483 نوشت:
ارتباط باقی مطالبتان با نظرات ایشان را متوجه نشدم، ممنون می‌شوم اگر کمی بیشتر توضیح دهید

و اما چرا آیت الله بهجت(ره)؟
من به شخصه آیت الله بهجت(ره) رو در مقامات سیروسلوکی خیلی قبول دارم و همونطور که میدونید نگاه سالکین نسبت به موضوعات اطراف خیلی فرق میکنه با افراد عادی و از جهانبینی قوی تری برخوردار هستند(چون چیزهایی رو که ما با چشم نمیبینیم و فقط نسبت به اونا علم داریم،اونا با تمام وجود لمسش میکنند)البته فرقشون با فیلسوفان در ابراز مطالب درون ذهنشون هستش که زبانشون قاصر هست از بیان مطالب،ولی دلیل ایشون هم برای اعجاز قرآن همون بحث تحدی هستش و البته جاذبه قرآن رو هم مطرح میکنند.
البته این مطالب چیزی از ارزش آیت الله بهجت(ره) پیش من کم نمیکنه،ولی خب خواستم اعجاز رو از دید همه قشر از انسانها بسنجم و البته کلیپ ایشون رو جدیدا دیدم و قصدم از زدن تاپیک بیشتر مطلبی بود که در قسمت سبز رنگ مطرح کردم

سخن آیت الله بهجت (ره) رو اینجا کپی میکنم و خودتون میتونید ایرادات وارده به سخنان ایشان رو ببینید(جملات قرمز رنگ)


[=naskh]جاذبه قرآن، اعجاز است

[=naskh]قرآن، معجزةٌ باقیة. چرا قرآن معجزه است؟ اختلاف زیاد است در آن. شاید یکی از اقوال و احتمالات این است که صَرف (برگردانده) می‌شوند قلوب کسانی که بخواهند مثل قرآن بیاورند؛ خدا منصرفشان می‌کند. بنده خودم اين مطلب را احتمال، بلکه بالاتر وجه اعجاز را این‌طور تشخیص می‌دهم که جذابیت قرآن است. قرآن، جذاب است. جذابیت یک مطلبی است [که] اختصاص به کلام دارد. آیا [فقط] یک سوره؟ اصل سور دارد، سورة هم دارد. البته این هم در کلمات دیگران هست اما مراتبش خیلی مختلف است. همه یک حدی از جذابیت را ندارد.
سؤال: [قرآن] الفاظش اعجاز دارد یا راه‌کارهایش؟ چیزهایی که قرآن آورده.
جواب: إعجاز قرآن به چیست؟ اگر تشخیص دادیم كه اعجاز قرآن اصلاً مطلقاً در تمام قرآن به چیست، [مطلب را می‌فهمیم]. آن‌که باقی است، فقط لفظ نیست. قرآن، لفظ [همراه] با معنی است كه ممکن است معجِز (دارای اعجاز) باشد یا معجز نباشد. لفظ با معنی است. مدلول قرآن، فقط لفظ نیست، [بلکه] لفظ با معنی است.

**گلشن**;813633 نوشت:
اگه امکان داره یکی از کاربران نظرات ایت الله بهجت را به طور خلاصه و روان بگوید خیلی ممنون می شوم

بنده کل نظرات ایشون رو نسبت به اعجاز قرآن نمیدونم،ولی در کلیپ کوتاهی که در سایتشون موجوده و استفتائی که شده و در لینک پست اول وجود داره،همین مطالب قرمز رنگ که در بالا درج کردم رو بیان میکنند.

البته میدونم در تاپیک های دیگه بحث اعجاز قرآن دنبال میشه،ولی خب بحث اعجاز از دید یک حافظ میتونه تاپیکی جداگانه(همین تاپیک) داشته باشه.

پیشاپیش ممنون بابت جوابهاتون.

اللهم عجل لولیک الفرج

درپناه حق

[="Franklin Gothic Medium"]

alieye;813876 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
...
علیکم سلام برادر عزیزم و درود و رحمت خداوند بر شما باد
...
همونطور که مستحضرید،برای پذیرش یه دین باید اصول اون دین رو قبول کرد...
با فرض اینکه من ،توحید و معاد رو که بین تمام ادیان الهی مشترکند رو قبول کرده باشم،مرحله بعد بالطبع نبوت هستش که بعد از قبول اون میریم سروقت بحث امامت و عدل،ولی با این روال اگه هنوز معجزه اسلام که قرآن هستش رو نشه مطلق ثابت کرد(به عنوان اعجاز صددرصدی و نه از دیدگاه بعضی ها)،پیروی از کلام معصوم(ع) ، فرضی اشتباهه چون هنوز مرحله قبل حل نشده باقی مونده و رفتیم مرحله بعد(مگر اینکه منطقی توش داشته باشه که به اثبات نبوت کمک کنه) و همونطور که میدونید اگه یه سازه رو ناقص بچینیم،تا اون بالا هم که بره،بالاخره یه روزی میریزه.

با اینکه در بالا توضیح دادم فعلا نمیتونیم از عترت پیامبر در مقوله اعجاز استفاده کنیم ولی خب به شخصه دوست دارم اون حدیث یا روایت امام علی(ع) رو که فرمودید،ببینم،حتی در صورت ضعیف بودن سند.(در کل اگر در مورد اعجاز قرآن از اهل بیت(ع) روایاتی دارید،ممنون میشم بیان کنید )


بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم برادر بزرگوار و رحمة الله و برکاته،
در مرحله‌ی بررسی اعجاز قرآن هم می‌توان به روایات معصومین علیهم‌السلام رجوع نمود، نه به عنوان اینکه پذیرفته باشیم ایشان در جایگاه ولایت و عصمت و امامت حضور دارند و باید مفاد احادیث ایشان را به صورت قطعی بپذیریم، بلکه تحت این عنوان که قرآن خودش ایشان را معرفی کرده است که اگر در مورد قر آن چیزی نمی‌دانیم از ایشان بپرسیم.
علاوه بر این، شمایی که نظر علما را می‌پرسید طبیعتاً می‌توانید نظر شخصی مانند ایشان که در میان علما هم جایگاه ویژه‌ای دارند را بشنوید و روی آن هم فکر کنید کما اینکه روی نظرات دیگر فکر می‌کنید، حتی اگر ایشان در خود قرآن به عنوان کسی که خداوند از هر رجس و آلودگی پاکشان کرده و در نتیجه می‌توانند مفاد قران را که در کتاب مکنون هست را مسّ نمایند معرفی نشده بودند ...
و در نهایت اگر شما به دنبال بررسی قرآن از حیث معجزه بودنش باشید نه تنها به ایشان که حتی نیازی به رجوع به علماء هم ندارید ... قرآن در اعجازش مبین است که اگر نباشد اعجاز نیست ... مبین بودن نه به معنای اینکه با یک نگاه بشود الهی بودن تمام آن را دریافت، بلکه به این معنا که نیازی به تبیین هیچ چیزی جز خود قرآن نیست ... و به طور خاص حتی نیاز نیست که بدانید معجزه بودن قرآن از کدام حیث است و یا تعریف اعجاز چیست و فرق میان اعجاز و سحر چیست و امثال آن ... قران نشانه‌ی خدا و در نتیجه صدق دعوت نبی است که مدعی شده است از طرف خدا فرستاده شده باشد ... نشانه‌ی خدا بودن قرآن را باید از خود قرآن دریابید و نه از شهادت شاهدانی مانند ما و امثال ما یا پدران ما و اجداد ما و دوستانشان یا دشمنانشان ... ببینید که آیا انتساب این قرآن به خداوند را می‌شناسید که فرستاده‌ی او را تصدیق کرده و اطاعت از او را اطاعت از خدا بشمرید یا خیر ... اصلاً نیازی به بررسی کردن قول مرحوم آیت‌الله بهجت هم ندارید، همینکه در طول تاریخ علمای اسلام سر اینکه قرآن از چه جهتی معجزه باشد اختلاف بوده و هنوز هم گاهی هست باید برایتان کافی باشد که نظر ایشان نظر قطعی اسلام نیست به طوریکه تمام مسلمین در تمام طول تاریخ روی آن متفق‌القول بوده و باشند ... یادم هست نظر یکی از علما را می‌خواندم که خود این مطلب را یکی از وجوه اعجاز قران شمرده بودند که قرآن معجزه است چون با آنکه نمی‌دانیم چرا معجزه است ولی همه الهی بودن آن را تصدیق می‌کنیم! ... این قول به نظرم یکی از قوی‌ترین اقوال در این زمینه است ... و البته این ویژگی تمام معجزات گذشته هم بوده است، مگرنه تبدیل عصا به مار را هم اگر منطقی بررسی کنیم درش شبهه وارد می‌شود و نمی‌شود اثبات کرد که حتماً معجزه و نشانه‌ی خدا باشد ...

بنابراین بحث‌هایی که علما بر سر چگونه معجزه بودن قرآن دارند بیشتر یک بحث درون‌دینی است، البته افرادی از خارج از دین هم می‌توانند در بحث شرکت کنند ولی دلیل ما بر معجزه بودن قرآن خود قرآن است و نه توضیحاتی که در مورد چگونه معجزه بودن آن ارائه می‌دهیم ... آهن‌ربا آهن را جذب می‌کند چه آهن بداند که چطور این اتفاق دارد برایش می‌افتد و چه نداند ...

حدیث حضرت علی علیه‌السلام هم مطلبش شبیه فرمایش حضرت آیت‌الله بهجت بود، البته دقیقش را بخاطر ندارم ولی مفادّ آن تا جایی که در ذهنم مانده است اینطور بود که ایشان علیه‌السلام فرمودند که قران کلام خداست که ظاهرش به کلام بشر ماند و معنا و باطنش غیر کلام بشر است و در مجموع کلام خداست و غیر کلام بشر است ... این تعریف تمام بحث‌هایی که سر فصاحت و بلاغت و امثال آن می‌شود را به کناری می‌زند و بحث اعتماد به کارشناسان را هم به کنار می‌زند و تمرکز بحث را بر اثرگذاری باطنی کلام می‌گذارد ... شما اگر پای صحبت یک انسان صاحب نفس بنشینید با کلامی مواجه می‌شوید که ظاهرش همین کلام‌های معمولی است که همه می‌زنند ولی اثری که روی شما دارد غیر اثری است که اگر حقیر با شما صحبت کنم روی شما خواهد داشت ... برداشت حقیر از فرمایش آیت‌الله بهجت هم مشابه همین فرمایش حضرت علی علیه‌السلام بود، صحبت ایشان هم از جاذبه بود و جاذبه یک اثری باطنی است که شاید ما با تفکرات منطقی خود نتوانیم مقدار و شدت آن را اندازه بگیریم ...

alieye;813876 نوشت:
و اما چرا آیت الله بهجت(ره)؟
من به شخصه آیت الله بهجت(ره) رو در مقامات سیروسلوکی خیلی قبول دارم و همونطور که میدونید نگاه سالکین نسبت به موضوعات اطراف خیلی فرق میکنه با افراد عادی و از جهانبینی قوی تری برخوردار هستند(چون چیزهایی رو که ما با چشم نمیبینیم و فقط نسبت به اونا علم داریم،اونا با تمام وجود لمسش میکنند)البته فرقشون با فیلسوفان در ابراز مطالب درون ذهنشون هستش که زبانشون قاصر هست از بیان مطالب،ولی دلیل ایشون هم برای اعجاز قرآن همون بحث تحدی هستش و البته جاذبه قرآن رو هم مطرح میکنند.
البته این مطالب چیزی از ارزش آیت الله بهجت(ره) پیش من کم نمیکنه،ولی خب خواستم اعجاز رو از دید همه قشر از انسانها بسنجم و البته کلیپ ایشون رو جدیدا دیدم و قصدم از زدن تاپیک بیشتر مطلبی بود که در قسمت سبز رنگ مطرح کردم

سخن آیت الله بهجت (ره) رو اینجا کپی میکنم و خودتون میتونید ایرادات وارده به سخنان ایشان رو ببینید(جملات قرمز رنگ)


[=naskh]جاذبه قرآن، اعجاز است

[=naskh]قرآن، معجزةٌ باقیة. چرا قرآن معجزه است؟ اختلاف زیاد است در آن. شاید یکی از اقوال و احتمالات این است که صَرف (برگردانده) می‌شوند قلوب کسانی که بخواهند مثل قرآن بیاورند؛ خدا منصرفشان می‌کند. بنده خودم اين مطلب را احتمال، بلکه بالاتر وجه اعجاز را این‌طور تشخیص می‌دهم که جذابیت قرآن است. قرآن، جذاب است. جذابیت یک مطلبی است [که] اختصاص به کلام دارد. آیا [فقط] یک سوره؟ اصل سور دارد، سورة هم دارد. البته این هم در کلمات دیگران هست اما مراتبش خیلی مختلف است. همه یک حدی از جذابیت را ندارد.
سؤال: [قرآن] الفاظش اعجاز دارد یا راه‌کارهایش؟ چیزهایی که قرآن آورده.
جواب: إعجاز قرآن به چیست؟ اگر تشخیص دادیم كه اعجاز قرآن اصلاً مطلقاً در تمام قرآن به چیست، [مطلب را می‌فهمیم]. آن‌که باقی است، فقط لفظ نیست. قرآن، لفظ [همراه] با معنی است كه ممکن است معجِز (دارای اعجاز) باشد یا معجز نباشد. لفظ با معنی است. مدلول قرآن، فقط لفظ نیست، [بلکه] لفظ با معنی است.

اللهم عجل لولیک الفرج

درپناه حق


با شما موافق نیستم که زبان علمایی چون حضرت آیت‌الله بهجت بر خلاف فلاسفه قاصر باشد و نتوانند مطلبشان را خوب بیان نمایند، اینکه تریبون به دست افراد دیگری باشد می‌تواند بخاطر فراهم بودن پیش‌زمینه‌های لازم برای این باشد که حرف ایشان برش بیشتری در میان مخاطبان دارد، مثل موج سواری که با موج به پیش می‌رود، برای اینکه بشود موج سواری کرد می‌توان زمینه‌ی لازم برای ایجاد موج را فراهم کرد، یک موج فرهنگی مثل منطق‌گرایی توانسته است چنین شرایطی را برای ایشان فراهم آورد ... و البته این موج ویران‌گر است اگر در غیر جای خودش استفاده شود و بگوییم که اصالت تامّ دارد و همه چیز را باید از عینک منطق‌گرایی دید ... که اگر اینطور باشد هر عالمی که گفت معجزه بودن قرآن از این طریقی است که من می‌گویم باید حکم به مؤمن نبودن امثال مرحوم آیت‌الله بهجت و علمای گذشته‌ای که به قول صرفه معتقد بودند و حتی نعوذبالله خود حضرت علی علیه‌السلام بدهند که ظاهر قران را مشابه کلام بشر دانسته‌اند ...
و طبق معمول شاید هم حقیر در اشتباه هستم و نتوانسته‌ام شرایط را به خوبی دریابم
در پناه خدا باشید و عاقبتتان بخیر
یا علی علیه‌السلام

[="Blue"]

alieye;813876 نوشت:
سلام علیکم
خیلی ممنون، ان شاءالله طاعات و عبادات شما هم قبول درگاه حق باشه
خیلی لطف کردید که جواب دادید چون فکر میکردم که دیگه این تاپیک قرار نیست جواب داده بشه
آیا خود شما هم حافظ قرآن هستید؟؟

سلام
استاد خاتم حافظ قرآن هستند

alieye;813876 نوشت:
ولی تا خود نقاش نیاد بگه هدفش چی بوده هیچ کس نمیتونه صددرصد یا حتی غریب به یقین هدف نقاش رو حدس بزنه...(البته با این فرض که نقاش هیچ راهنمایی نکرده باشه)

قرآن آیات محکم و متشابه دارد آیات محکم که کاملا معنایشان واضح است بزرگوار
منظورتون از هدف نقاش تفسیر و معنای آیات قرآن است؟

alieye;813876 نوشت:
قرآن شبیه یه پازل به هم ریخته میمونه که آیاتش تکه های اون پازل رو تشکیل میدن،و در صفحات مختلف گنجانده شدن،حالا این فرض رو در نظر بگیریم که تکه های این پازل رو در ابتدا وقتی هر کس کنار هم میچینه یه شکلی در میاد،و نتیجه گیریش رو طبق اون شکل انجام میده(خروجیش کامل نیست چون تمام ابعاد و تکه ها رو کامل کنار هم نزاشته)و خروجیش از دید عرف شاید منطقی بیاد ولی عرف های دیگه ای وجود داره که چون زاویه نگاهشون فرق میکنه،این خروجی رو نمیتونن بپذیرن.

با سلام مجدد خدمت شما

شما قرآن رو به یه پازل به هم ریخته تشبیه کرده اید، این یک ادعا هست و نیاز به اثبات داره

alieye;813876 نوشت:
یه مثال دیگه اینکه،بیایید در نقاشی، سبک مدرن و رئال رو در نظر بگیریم....در هر دو سبک،از رنگ استفاده میشه ولی زیبایی اثری که در دو سبک رئال و مدرن خلق میشه،به رنگ های استفاده شده نیست(با اینکه استفاده رنگ درست و طبع دلخواه مردم،باعث زیبایی و جذابیت بیشتر یک اثر میشه)،بلکه خلق یک اثر به خاطر اون مفهومی هستش که قراره برسونه...حالا این مثال رو زدم که بگم،اگه قرآن رو به یک اثر هنری کشیده شده توسط یک نقاش ماهر(حکیم) تشبیه کنیم،آیات قرآن رنگهای اون اثر هستند و خود قرآن اون اثر،....تو سبک رئال، مثلا هنرمند میاد و یه درخت میکشه و تا جاییکه میتونه با ظرافتی که در کشیدن این درخت به خرج میده،به طبیعت بیجان جان میده و کل مفهومش در جان پیدا کردن اشیا هستش...ولی در سبک مدرن، یه نقاش،یه کاغذو خط خطی میکنه و یه مقدار هم رنگ میریزه روی کاغذه و به اسم یه اثره هنری در معرض دید مردم میگذاره،حالا هرکس طبق دیدگاهش (لباس جدید پادشاه) میاد یه منظور رو از برداشتهاش از اون اثر بیان میکنه و به قول معروف هرکسی از ظن خود شد یار من، این وسط رخ میده..... ولی تا خود نقاش نیاد بگه هدفش چی بوده هیچ کس نمیتونه صددرصد یا حتی غریب به یقین هدف نقاش رو حدس بزنه...(البته با این فرض که نقاش هیچ راهنمایی نکرده باشه)
از دید من قرآن ،بلاتشبیه خیلی شبیه یه اثر مدرن هستش(در نگاه اول)،با این تفاوت که خود نقاش داخلش یه تعداد راهنمایی گذاشته و اگه راهنماییهاش رو درست کنار هم بچینیم،این اثر مدرن و ظاهرا بی محتوا،تبدیل به یه اثر رئال جاندار میشه....ولی مشکل اینه که ما نمیتونیم کل اثر رو یک جا ببینیم چون خیلی پازل به هم ریخته ای هستش....حالا با این توصیفات اگه یه نفر باشه که منطق خوبی داشته باشه و حافظ کل قرآن هم باشه،شاید نظریات بهتری راجع به اعجازش داشته باشه.

این تشبیه شما هم خالی از اشکال نیست.

شما قرآن را به اثر مدرن و رئال تشبیه کرده اید. در صورتی که این گونه نیست. قرآن این گونه نیست که ظاهر بی محتوا باشد و با کنار هم چیدن پازل ها تبدیل به

اثر رئال شود.

_ بله،شخصی که تسلط خوبی بر کل آیات و کل قرآن داشته باشد، سریعتر می تواند از آیات قرآن به برداشت درستی برسد ولی این بدین معنا نیست که فردی

که حافظ قرآن نیست نمی تواند از آیات چیزی بفهمد و یا برداشت درستی داشته باشد.

خیلی از آیات قرآن برای عموم افراد کاملاً قابل فهم و درک است.

alieye;813876 نوشت:
قرآن، جذاب است.

جذابیت و حلاوت قرآن رو حافظ قرآن راحت تر درک می کند. وقتی انسان انس زیاد با قرآن می گیرید شیرینی الفاظ و معانی قرآن را لمس می کند.

ریتم الفاظ و آیات، خود الفاظ آیات، به کار گرفته شدن الفاظ برای رساندن معانی و مانند آن به گونه ای است که حافظ پس از مدتی این شیرینی قرآن رو حس

می کند .این شیرینی و حلاوت توصیف کردنی نیست و هر شخصی باید خودش این تجربه را حس کند.

موضوع قفل شده است