جمع بندی ذکری جهت قوت قلب

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ذکری جهت قوت قلب

سلام

من تقریبا موجودی خونسرد هستم! و چیزی به اسم استرس خیلی برای من مفهومی نداره

اما به خاطر موضوعی، طی چند روز گذشته احساس می کنم قوت قلبم رو از دست دادم

یک حسی بین ناامیدی و اضطراب

درسته که "لَا يَا۟يْـَٔسُ مِن رَّوْحِ ٱللَّهِ إِلَّا ٱلْقَوْمُ ٱلْكَٰفِرُونَ"

اما به هر حال این حالت ایجاد شده. این حسم برای خودم هم تازگی داره.

لطفا ذکری وردی چیزی جهت قوت قلب آموزش بدین

ممنونم

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد تذکره

با سلام به سرور بزرگوار
دو نکته را خدمت شما عرض می کنم
اول از جهت روانشناسی و مشاوره : پیشنهاد می دهم که حتما در قسمت مشاوره این مرکز ملی جویای پاسخ این مساله شوید چون به قول شما اولین بار برای شما اتفاق افتاده بسیار مهم خواهد بود تا تکرار نشود و تکرار آن برای شما مضز خواهد بود.
دوم از جهت قرآن و روایات:
1- بهتر است با تلاوت قرآن بیشتر مانوس شوید و آیات تبشیری و تنذیری قرآن را بیشتر بخوانید و از قصه های فرآنی که در صبوری و تحمل پذیری و اعتماد به نفس و قوت ایمان و قلب است بیشتر یادآور شوید،چون اگر انسان بداند و بفهمد همه چیز ملک خداوند است و خود را، مالک چیزی نداند در این صورت دچار خوف و اندوه نمی‌گردد اولیای خدا نه در دنیا و نه در آخرت از چیزی نمی‌ترسند مگر اینكه خدای تعالی اراده كند كه آنان از چیزی بترسند یا اندوهناك شوند ، خداوند متعال در این خصوص می فرماید : «إنّما المؤمنون ... إذا تلیت علیهم ءایته زادتهم إیمنا ....» (أنفال / 2) مؤمنان، تنها کسانى هستند که ...هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مى‏شود، ایمانشان فزونتر مى‏گردد....
2- از دعاهای مناسبتی مثل کمیل و ندبه و عاشورا و توسل و ...بیشتر استفاده کنید
3-داشتن محبت اهل بیت پیامبر علیه السلام ایمان را ذوب می کند.
امیر المؤمنین (علیه السّلام) به اصحابش فرمود:... و هر کس که دوستى ما در قلب او جاى‏ نگیرد ایمان در قلب او مانند ذوب شدن نمک در آب ذوب مى‏ شود. ( اسرار آل محمد علیهم السلام، ص: 515)
4-تقویت ایمان و قوت قلب با بالا بردن علم و یقین :

حضرت امام علی(علیه السّلام) فرمودند : قوّوا ایمانکم بالیقین فانّه افضل الدّین ؛ قوى و محکم گردانید ایمان خود را بیقین پس بدرستى که آن افزونترین دین است، و منظور از «یقین» اعتقاد ثابت جازمى است که از روى دلیل و برهان باشد.

به این معنا که اعتقاداتى که انسان در دین باید داشته باشد همه بمرتبه یقین برسد و به تقلید و دلایلى که افاده یقین نکند اکتفا نکنید، زیرا که أفضل دین ها آن است که از روى یقین باشد. (شرح آقا جمال الدین خوانسارى بر غرر الحکم، ج‏4، ص: 512)

جمع بندی
پرسش :

من تقریبا موجودی خونسرد هستم! و چیزی به اسم استرس خیلی برای من مفهومی ندارد
اما به خاطر موضوعی، طی چند روز گذشته احساس می کنم قوت قلبم رو از دست دادم ، یک حسی بین ناامیدی و اضطراب
این آیه "لَا يَا۟يْـَٔسُ مِن رَّوْحِ ٱللَّهِ إِلَّا ٱلْقَوْمُ ٱلْكَٰفِرُونَ" درست است اما به هر حال این حالت ایجاد شده. این حسم برای خودم هم تازگی داره.لطفا ذکری وردی چیزی جهت قوت قلب آموزش بدهید
پاسخ :
دو نکته را خدمت شما عرض می کنم
اول از جهت روانشناسی و مشاوره : پیشنهاد می دهم که حتما در قسمت مشاوره مرکز ملی جویای پاسخ این مساله شوید چون به قول شما اولین بار برای شما اتفاق افتاده بسیار مهم خواهد بود تا تکرار نشود و تکرار آن برای شما مضز خواهد بود.
دوم از جهت قرآن و روایات:
1- بهتر است با تلاوت قرآن بیشتر مانوس شوید و آیات تبشیری و تنذیری قرآن را بیشتر بخوانید و از قصه های فرآنی که در صبوری و تحمل پذیری و اعتماد به نفس و قوت ایمان و قلب است بیشتر یادآور شوید،چون اگر انسان بداند و بفهمد همه چیز ملک خداوند است و خود را، مالک چیزی نداند در این صورت دچار خوف و اندوه نمی‌گردد اولیای خدا نه در دنیا و نه در آخرت از چیزی نمی‌ترسند مگر این كه خدای تعالی اراده كند كه آنان از چیزی بترسند یا اندوهناك شوند ، خداوند متعال در این خصوص می فرماید : «إنّما المؤمنون ... إذا تلیت علیهم ءایته زادتهم إیمنا ....»(1) مؤمنان، تنها کسانى هستند که ...هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مى‏شود، ایمانشان فزونتر مى‏ گردد....
2- از دعاهای مناسبتی مثل کمیل و ندبه و عاشورا و توسل و ...بیشتر استفاده کنید
3-داشتن محبت اهل بیت پیامبر علیه السلام ایمان را ذوب می کند. امیر المؤمنین (علیه السّلام) به اصحابش فرمود:... و هر کس که دوستى ما در قلب او جاى‏ نگیرد ایمان در قلب او مانند ذوب شدن نمک در آب ذوب مى‏ شود.(2)
4-تقویت ایمان و قوت قلب با بالا بردن علم و یقین :
حضرت امام علی(علیه السّلام) فرمودند : قوّوا ایمانکم بالیقین فانّه افضل الدّین ؛ قوى و محکم گردانید ایمان خود را بیقین پس بدرستى که آن افزونترین دین است، و منظور از «یقین» اعتقاد ثابت جازمى است که از روى دلیل و برهان باشد.
به این معنا که اعتقاداتى که انسان در دین باید داشته باشد همه بمرتبه یقین برسد و به تقلید و دلایلى که افاده یقین نکند اکتفا نکنید، زیرا که أفضل دین ها آن است که از روى یقین باشد. (3)
پی نوشت ها:
1.سوره أنفال ،آیه 2
2. اسرار آل محمد علیهم السلام، ص 515
3. شرح آقا جمال الدین خوانسارى بر غرر الحکم، ج‏4، ص 512

موضوع قفل شده است