جمع بندی استرس و دلشوره

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
استرس و دلشوره

باعرض سلام وخسته نباشيد..
من يه جوان 27 ساله هستم و20 روز است كه پسرم متولد شده است..حدود37روزپيش يه خوابي ديدم وخيلي ترسيدم. از همون موقع استرس ودلشوره دارم كه مبادا قرار است اتفاقي براي من يا اطرافيانم بيفتد. ولي باتوجه به احاديث ائمه وكتب تعبير خواب ميدانم كه اين خوابها گمراه كننده است ولي همچنان دلشوره دارم و اعصاب راحتي ندارم. به اعتقاد خودم ايمانم به خدا ضعيف شده است. لطفا منو راهنمايي كنيد تا ايمانم به خدا تقويت شود و اين افكار از ذهنم بيرون برود. باتشكر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نشاط

با سلام
شرایط روحی شما را درک می کنیم و می دانیم که واقعا سخت است، ولی سعی کنید بر چیزهایی که واقعی نیستند و حتی گفته اند که پیام های خواب حجت نیست، یعنی اعتباری ندارد، از این رو جای نگرانی نیست.
اصلا افکار مزاحم و بیهوده ای که موجب اذیت شما می شوند، خودش عامل نگرانی است و باید مقابله کنید.
پس خودتان را با این خیالات اذیت نکنید و به جای آن افکار خوب و امیدوارنه داشته باشید( کسی که در مدت 9 ماه از انواع خطرات در بطن شما نگهداشته، خوب همان خدا هم باز هست و می تواند خوب محافظت کند)
با آرامش بیشتر و دقت کافی به زندگی خودتان ادامه دهید که زندگی معقول زمانی شکل می گیرد که شما به وظیفه خودتان عمل کنید و از برخوردها و رفتارهایی که موجب ایجاد تنش و مشکل می شود، دوری کنید، و توکل بالایی داشته باشید.
برای تقویت روحیه و آرامش خودتان بهتر است:
1. از خود گویی منفی دوری کنید، وقتی فرزندی به شما داده و این لطف الهی است، پس او خودش محافطت هم می کند و جای نگرانی ندارد.
2. ایمانتان را قوی تر کنید و نگران آینده نشوید، آینده دست خداست.
3. با افراد قوی و روحیه بالا همنشین شوید و از آنها نیرو بگیرید.
4. در مورد نگهداشتن بچه خودتان تا حد معقول احتیاط کنید.

سوال:
مادر 27 ساله ای هستم که تازه زایمان کرده ام، قبل از ولادت فرزندم خوابی را دیدم که موجب دلشورگی و استرسم شده، لطفا بنده را راهنمایی کنید.

پاسخ:
زندگی بر اساس واقعیتهاست و اعمال و رفتار انسانها در آن نقش اساسی دارد به طوری که حتی در قرآن کریم بیان شده که می فرماید: « ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ وَ أَرْسَلْناکَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ کَفي‏ بِاللَّهِ شَهيداً؛(ای انسان) آنچه از نیکی ها به تو رسد از جانب خداست (سبب آن رحمت اوست) و آنچه از بدی ها به تو رسد از سوی خود توست (سبب آن گناهان توست ) و (ای پیامبر) ما تو را به رسالت برای مردم فرستادیم، و خدا از نظر گواهی (بر رسالت تو) کافی است» [1]
با این بیان اگر ما مواظب رفتار و اعمال خود باشیم و پیوسته رضایت الهی را جلب کنیم در این صورت تحت رحمت واسعه الهی خواهیم بود، هر چند قصوری هم اتفاق بیافتد با استغفار برای جبران آن زحمت بکشیم تا از مغفرت الهی بهره مند شویم، بنده ای در مسیر طاعت الهی گام بردارد نباید نگران نشود، چون طبق وعده الهی از مصادیق آیه:
إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا؛ خدا همواره بر شما نگهبان است » » خواهد شد.»[2]
از آنجایی که گفته اند که پیام های خواب حجت نیست، یعنی اعتباری ندارد، از این رو جای نگرانی نیست. از شکل گیری افکار مزاحم و بیهوده ای که موجب اذیت شما می شوند پرهیز کنید که خود همین موضوع، عامل نگرانی است و باید مقابله کرد.
قسمتی از این نگرانیها در برگرفته از خیال و توهمی است که شما به دید واقعیت و حقیقت می نگرید، بهتر است با تقویت باورهای اعتقادی و ایجاد رابطه معنوی قوی این تفکرات را فراموش کرده و افکار امیدوارگونه و مطمئنی را در ذهن داشته باشید تا از الطاف خاصه الهی بهره مند شوید.
با آرامش بیشتر و دقت کافی به زندگی خودتان ادامه دهید که زندگی معقول زمانی شکل می گیرد که شما به وظیفه خودتان عمل کنید و از برخوردها و رفتارهایی که موجب ایجاد تنش و مشکل می شود، دوری کنید، و توکل بالایی داشته باشید.
برای تقویت روحیه و آرامش خودتان بهتر است به این نکات هم توجه داشته باشید:
1. از خود گویی منفی دوری کنید، وقتی خدای متعال فرزندی را به شما اهداء کرده این لطف الهی است، پس او خودش محافظت هم می کند و جای نگرانی هم ندارد، تکرار نعمت های الهی و توجه به رحمت واسعه او و یاد او هم می تواند زمینه خوبی برای رفع نگرانی ها باشد.
2. ایمانتان را قوی تر کنید و نگران آینده نشوید که آینده دست خداست.
3. با افراد قوی و روحیه بالا، همنشین شوید و از آنها نیرو بگیرید.
4. در مورد نگهداشتن فرزند خودتان تا حد معقول احتیاط کنید و مطمئن باشید که خدای متعال بهترین محافظ برای فرزند شما خواهد بود.
5. برای انجام اعمال نیکو و شایسته و خواندن نماز در اول وقت و تلاوت قرآن همت عالی داشته باشید که در اثر مداومت، برکات زیادی را احساس خواهید کرد.
6. در صورت توانایی می توانید در کارهای خدا پسندانه و یا با دادن مبلغی به عنوان تصدق، رد بلا کرده و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید.
از پیامبر اکرم( ص) نقل شده که می فرماید: الصدقه تسد سبعین بابا من الشر؛ صدقه هفتاد در بلا را می بندد.[3]
7. توکل به خدای متعال را جدی بگیرید[4]. که امام باقر علیه السلام فرموده: « من توکل علی الله لا یغلب و من اعتصم بالله لا یهزم؛ آن که به خدا توکل کند، مغلوب نمی شود و آن که به خدا توسل جوید، شکست نخورد »[5]

[1]. نساء:79.
[2]. نساء: 1.
[3]. منتخب میزان الحکمه، ح3518، ص706، ترجمه: حمیدرضا شیخی، دار الحدیث، 1387.
[4]. سايت انجمن گفتگوي ديني، انجمن مشاوره، كارشناس: نشاط: تاريخ:22/ 4/ 1395
[5]. جامع الاخبار، ص322.

موضوع قفل شده است