آیا بانک ها ربوی هستند یا نه؟

تب‌های اولیه

58 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا بانک ها ربوی هستند یا نه؟

سلام

قبلا نقل قول هایی از بعضی مراجع بود که فعالیت بانک ها ربوی هست

الان هم گزارشی خوندم که حسابرسان رسمی هم میگن ربوی هست (http://alef.ir/vdcam0nea49nyi1.k5k4.html?347658)

یکی تکلیف ما رو روشن کنه با این وجود استفاده از بانک ها و وام گرفتن و سپرده گذاری از اون ها ربوی هست یا خیر!

من به قانون کار ندارم. در عمل بانک ها ربوی هستند یا خیر و وظیفه مکلف چیه؟

مرجع حضرت آقا

لطفا صاف و پوست کنده جواب بدهید! نپیچونید موضوع رو. یه بله یا خیر کار رو راه میندازه. نرید از نرم افزار پاسخ های تکراری رو کپی کنید
-------------------
میگن فساد جامعه رو برداشته!

خوب وقتی نون مردم رو حروم می کنید. وقتی همه مردم رو رباخور می کنید انتظار دیگه ای دارید؟

قبل انقلاب مردم متدین بانکداری رو ربوی میدونستند و اجتناب می کردند

الان متاسفانه اعتماد می کنند. اما متاسفانه خانه از پای بست ویران است!

برچسب: 

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد سجاد

Anoushiravan;798766 نوشت:
سلام

قبلا نقل قول هایی از بعضی مراجع بود که فعالیت بانک ها ربوی هست

الان هم گزارشی خوندم که حسابرسان رسمی هم میگن ربوی هست (http://alef.ir/vdcam0nea49nyi1.k5k4.html?347658)

یکی تکلیف ما رو روشن کنه با این وجود استفاده از بانک ها و وام گرفتن و سپرده گذاری از اون ها ربوی هست یا خیر!

من به قانون کار ندارم. در عمل بانک ها ربوی هستند یا خیر و وظیفه مکلف چیه؟

مرجع حضرت آقا

لطفا صاف و پوست کنده جواب بدهید! نپیچونید موضوع رو. یه بله یا خیر کار رو راه میندازه. نرید از نرم افزار پاسخ های تکراری رو کپی کنید
-------------------
میگن فساد جامعه رو برداشته!

خوب وقتی نون مردم رو حروم می کنید. وقتی همه مردم رو رباخور می کنید انتظار دیگه ای دارید؟

قبل انقلاب مردم متدین بانکداری رو ربوی میدونستند و اجتناب می کردند

الان متاسفانه اعتماد می کنند. اما متاسفانه خانه از پای بست ویران است!

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

نمی توان گفت همه وام ها و تسهیلات ربوی است چون این طور نیست!
نمی توان گفت هیچ وام و تسهیلاتی ربوی نیست چون این طور نیست!

بنابراین چاره ای نیست جز اینکه بگوییم تنها هر وامی که مطابق موازین شرعی آن پرداخت شود، ربوی نیست.

اگر وام یا تسهیلات خاصی مد نظرتان است شرایط کامل آن را تشریح کنید تا بر اساس آن پاسخ داده شود.

البته اگر شما همه وام ها و تسهیلات بانک ها و سپرده گذاری ها و .... را ربوی می دانید ، به یقین خود عمل کنید.

در پناه حضرت حق باشید

با سلام

البته شاید رقابت درگرفته میان بانک‎ها و موسسات اعتباری غیربانکی به منظور پرداخت سود بیشتر به سپرده گذاران و جذب سپرده بیشتر در بروز این انتقادات بی تاثیر نباشد؛ اما آیا واقعا نظام بانکی کشورمان ربوی است؟ اساسا احکام مترتب بر قراردادهای منعقد شده در این سیستم و نیز سپرده گذاران و گیرندگان تسهیلات چیست؟ برای پاسخ به این پرسش‎ها لازم است قدری ریشه‎ای تر در این خصوص بحث کنیم.قرارداد ربا در اسلام تعریف مشخصی دارد و جزو گناهان کبیره به شمار می‎رود تا جایی که در ردیف جنگ با خدا و پیامبر خدا شمرده شده است.
گناه ربا در میان فروع دین جزو بزرگ ترین گناهان است و این مساله همیشه در طول تاریخ مورد اتفاق نظر بوده است اما این که چه نوع معاملاتی ربوی محسوب می‎شود یک مساله بسیار دقیق است که گاهی اشتباهاتی در این خصوص رخ می‎دهد.بعضی افراد به دلیل ناآشنایی با فقه اسلامی معاملاتی را بی جهت به ربا تشبیه می‎کنند، کما این که برخی برعکس با اسم‎های مختلف سعی می‎کنند معاملات ربوی را حلال جلوه دهند.یکی از مواردی که از نظر دین اسلام امکان ربا در آن وجود دارد قرض است که نباید شرط سود در آن وجود داشته باشد. هرنوع شرط سود زیاد یا کم، ثابت یا متغیر در قرارداد قرض، ربا محسوب می‎شود اما اگرموضوع قرارداد، قرض نباشد و خرید و فروش، شرکت، مضاربه یا سایر قراردادها باشد شرط سود اشکالی ندارد و از نظر اسلام پذیرفته شده است.با وجود این برخی به اشتباه فکر می‎کنند هر نوع شرط سود در معامله رباست. در حالی که در اسلام هم معاملات با سود داریم و هم بدون سود.نکته دوم این که بعضی فکر می‎کنند بالا یا پایین بودن نرخ سود علامت ربوی بودن یا نبودن است. در حالی که در اسلام اگرفقط کل موضوع قرارداد قرض باشد، هر اندازه سود به معنای رباست اما اگر موضوع قرارداد شرکت یا مضاربه بود کم یا زیاد بودن سود آن ربا نیست، اما ممکن است اشکالات دیگری از نوع اجحاف بر آن مترتب باشد.
نکته سوم این که ربا در زمانی اتفاق می‎افتد که قرض دهنده شرط کند و قرض گیرنده بپردازد. اما اگر قرض دهنده شرطی نکرد و قرض گیرنده به عنوان تشکر زیاده از قرض دریافتی، پرداخت این نه تنها ربا نیست، بلکه براساس فقه اسلامی مستحب است. به این ترتیب در بیشتر موارد نیت واقعی دو طرف ربا بودن یا نبودن قرض را مشخص می‎کند. ما در بحث بانکداری دو نوع معامله داریم؛ یکی سپرده و دیگری تسهیلات بانکی. در بخش سپرده‎ها طبق قانون بانکداری بدون ربا دو نوع سپرده داریم؛ اول جاری و پس انداز و دوم سرمایه گذاری.

سجاد;800134 نوشت:

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

نمی توان گفت همه وام ها و تسهیلات ربوی است چون این طور نیست!
نمی توان گفت هیچ وام و تسهیلاتی ربوی نیست چون این طور نیست!

بنابراین چاره ای نیست جز اینکه بگوییم تنها هر وامی که مطابق موازین شرعی آن پرداخت شود، ربوی نیست.

اگر وام یا تسهیلات خاصی مد نظرتان است شرایط کامل آن را تشریح کنید تا بر اساس آن پاسخ داده شود.

البته اگر شما همه وام ها و تسهیلات بانک ها و سپرده گذاری ها و .... را ربوی می دانید ، به یقین خود عمل کنید.

در پناه حضرت حق باشید

با سلام

1. کارمندان بانک که موظف هستند کار مردم رو انجام دهند, اگر از مشتریان کسانی جریمه دیر کرد بیاورند و به کارمند بدهند تا کارشون رو انجام بدهد, آیا کارمند حق دارد که این پول رو بگیرد؟ اگر طبق قانون اشتباهی که وضع شده باشد و یا اینکه باید از دستور مدیر سرپیچی نکند, کارمند مجبور باشد بگیرد و چاره ای ندارد چطور؟

2. در رابطه با قسط های دیگر که مشتریان میاورند و کارمند شک دارد که این وام ربوی هست یا نه چطور؟ آیا می تواند بگیرد؟

مرجع: حضرت آیت الله خامنه ای

سجاد;800134 نوشت:
چاره ای نیست جز اینکه بگوییم تنها هر وامی که مطابق موازین شرعی آن پرداخت شود ، ربوی نیست
سلام برادر عزیز
ما را دیگر کمتر قابل میدانید برادر ؛ تشنهء شنیدن اشعار ناب شما هستم

تا جایی که من میدانم ، تمام وام ها اگر از موعد پرداخت آن بگذرد ، مشمول جریمه دیرکرد میشود
آیا جریمه دیرکرد ، مصداق ربوی بودن وام نیست؟

[="Tahoma"][="Black"]

*taha*;800163 نوشت:
با سلام

1. کارمندان بانک که موظف هستند کار مردم رو انجام دهند, اگر از مشتریان کسانی جریمه دیر کرد بیاورند و به کارمند بدهند تا کارشون رو انجام بدهد, آیا کارمند حق دارد که این پول رو بگیرد؟ اگر طبق قانون اشتباهی که وضع شده باشد و یا اینکه باید از دستور مدیر سرپیچی نکند, کارمند مجبور باشد بگیرد و چاره ای ندارد چطور؟

2. در رابطه با قسط های دیگر که مشتریان میاورند و کارمند شک دارد که این وام ربوی هست یا نه چطور؟ آیا می تواند بگیرد؟

مرجع: حضرت آیت الله خامنه ای

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

1. اگر گرفتن جریمه دیرکرد از نظر مرجعشان ، جایز نباشد ، موظف به رعایت هستند و اگر رعایت نکنند حقوقی که در قبال کار حرام می گیرند ، حلال نخواهد بود.

2. تا زمانی که یقین نداشته باشند که اقساط وام ربوی است ، گرفتن آن مانعی ندارد.

پی نوشت:
استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/]

[="Tahoma"][="Black"]

Reza-D;800360 نوشت:
سلام برادر عزیز
ما را دیگر کمتر قابل میدانید برادر ؛ تشنهء شنیدن اشعار ناب شما هستم

تا جایی که من میدانم ، تمام وام ها اگر از موعد پرداخت آن بگذرد ، مشمول جریمه دیرکرد میشود
آیا جریمه دیرکرد ، مصداق ربوی بودن وام نیست؟

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

شما لطف دارید دعا کنید توفیق باشه خدمت برسیم [SPOILER]کسی که تحویل نمی گیره برای چی بیایم آخه :ok:[/SPOILER]

از نظر غالب مراجع تقلید ، جریمه دیرکردی که گرفته می شود ، ربا و حرام می باشد.

در پناه حضرت حق باشید[/]

عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی

مراجع عظام با
توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه , در تعئین و تشخیص ربا و مصادیق آن در فقه توجه میکنند و آن را اصل قرار میدهند و مصداق آن را از احادیث استخراج میکنند یا خیر در فقه جدا از این مقولات بر مبنای مراودات و سود وجه سپرده در زمان پیامبر و ائمه علیهم السلام و بصورت کلی و بدون وارد شدن به جزئیات موجود حکم فقهی میدهند ؟

چون الان سود سپرده ایجاد تورم کرده و به اقتصاد جامعه آسیب رسانده ... , به این لحاظ عرض کردم.

سجاد;800781 نوشت:

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

1. اگر گرفتن جریمه دیرکرد از نظر مرجعشان ، جایز نباشد ، موظف به رعایت هستند و اگر رعایت نکنند حقوقی که در قبال کار حرام می گیرند ، حلال نخواهد بود.

پی نوشت:
استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

با سلام

احتمالا طبق نظر اکثر مراجع جایز نباشد و متاسفانه با رعایت نکردن بانک ها, ضررش رو کارمندان می بینند.

سجاد;800788 نوشت:
از نظر غالب مراجع تقلید ، جریمه دیرکردی که گرفته می شود ، ربا و حرام می باشد.

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

ولی اگر این جریمه ی دیرکرد در کار نباشد، بازهم کسی به موقع، اقساط وامش را خواهد پرداخت؟!
خداوند همه ی ما را هدایت گرداند.

سلام من توی بانک ملی یه سپرده دارم و سالانه 18 در صد سود میگیرم
مرجع ایه الله مکارم
این حلال هست یا نه؟

سلام

من کاری به حرام و حلال این وامها ندارم

اما یک سوال از ده نفر از کسانی که وامهای بیشتر از ده درصد از بانکها دریافت کرده اند و با اون هر کاری کرده اند ، مثلا کارخونه راه انداختند ، خونه خریدن و.... بپرسید ، ببینید ایا عاقبت به خیر شده اند؟ ایا خوشی در این پولها بوده؟ ایا این وامها باعث ارامش شده یا سلب ارامش؟

[="Tahoma"][="Black"]

فاتح;800824 نوشت:
عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی

مراجع عظام با
توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه , در تعئین و تشخیص ربا و مصادیق آن در فقه توجه میکنند و آن را اصل قرار میدهند و مصداق آن را از احادیث استخراج میکنند یا خیر در فقه جدا از این مقولات بر مبنای مراودات و سود وجه سپرده در زمان پیامبر و ائمه علیهم السلام و بصورت کلی و بدون وارد شدن به جزئیات موجود حکم فقهی میدهند ؟

چون الان سود سپرده ایجاد تورم کرده و به اقتصاد جامعه آسیب رسانده ... , به این لحاظ عرض کردم.

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

تشخیص موارد و مصادیق ربا با توجه به ادله شرعی (قرآن و احادیث) و قواعد فقهی صورت می گیرد و شرایط اقتصادی و اجتماعی به خودی خود در استنباط حکم شرعی تأثیری ندارد.

در پناه حضرت حق باشید[/]

[="Tahoma"][="Black"]

لبیک یا علی النقی;800838 نوشت:
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

ولی اگر این جریمه ی دیرکرد در کار نباشد، بازهم کسی به موقع، اقساط وامش را خواهد پرداخت؟!
خداوند همه ی ما را هدایت گرداند.

به نظر می رسد در بانک ها، راجع به استفاده از ابزارهای تشویقی مثل تعلق وام بیشتر در دوره های بعدی یا اقساط طولانی تر و یا تعداد ضامن کمتر و یا کم کردن از اقساط یا مبلغ آن اگر به موقع پرداخت شود و .... فکری نشده است چون متأسفانه اولین کاری که به ذهن بسیاری از ما می رسد، تنبیه است نه تشویق .

منکر این نیستم که ممکن است تنبیه مؤثر تر باشد اما تشویق هم بی تأثیر نیست!

همیشه سلامت و موفق باشید[/]

[="Tahoma"][="Black"]

زهراجاان;800845 نوشت:
سلام من توی بانک ملی یه سپرده دارم و سالانه 18 در صد سود میگیرم
مرجع ایه الله مکارم
این حلال هست یا نه؟

با عرض سلام و احترام

طبق نظر مرجع تقلیدتان هرگاه وکالت مطلقه به بانک بدهید که پولتان را طبق عقود شرعیّه به کار گیرد و سود حاصل را پس از کسر حق الزحمه خود ، به شما بدهد اشکالی ندارد و آگاهى به جزییات بعد از وکالت مطلقه لازم نیست.

پی نوشت:
استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی[/]

سجاد;800134 نوشت:
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

نمی توان گفت همه وام ها و تسهیلات ربوی است چون این طور نیست!
نمی توان گفت هیچ وام و تسهیلاتی ربوی نیست چون این طور نیست!

بنابراین چاره ای نیست جز اینکه بگوییم تنها هر وامی که مطابق موازین شرعی آن پرداخت شود، ربوی نیست.

اگر وام یا تسهیلات خاصی مد نظرتان است شرایط کامل آن را تشریح کنید تا بر اساس آن پاسخ داده شود.

البته اگر شما همه وام ها و تسهیلات بانک ها و سپرده گذاری ها و .... را ربوی می دانید ، به یقین خود عمل کنید.

در پناه حضرت حق باشید

سلام. سوالی مشابهی دارم. اگر جوابش رو بدید خیلی ممنون میشم.

فرض کنید ما 4 نفر دوستیم و هرکدام 5 میلیون تومن پول داریم.

3 با رضایت خودشان پولشان را در اختیار نفر چهارم میگذارند تا با آن به کار مشخصی (مثل فروش پوشاک) بپردازه.
این سه نفر با شرط اینکه بعد از یک سال 6 میلیون تومان ( یعنی یک میلیون تومان اضافه) از نفر چهارم بگیرند حاضر به پرداخت پول شده اند و هیچ تعهدی برای شرکت در کار ندارند.

1- آیا این پول اضافه رباست؟
3-اگر هست در چه شرایطی می تونه از ربا بودن خارج بشه!

مرجع : آیت الله خامنه ای

[="Tahoma"][="Black"]

koosha;801023 نوشت:
سلام. سوالی مشابهی دارم. اگر جوابش رو بدید خیلی ممنون میشم.

فرض کنید ما 4 نفر دوستیم و هرکدام 5 میلیون تومن پول داریم.

3 با رضایت خودشان پولشان را در اختیار نفر چهارم میگذارند تا با آن به کار مشخصی (مثل فروش پوشاک) بپردازه.
این سه نفر با شرط اینکه بعد از یک سال 6 میلیون تومان ( یعنی یک میلیون تومان اضافه) از نفر چهارم بگیرند حاضر به پرداخت پول شده اند و هیچ تعهدی برای شرکت در کار ندارند.

1- آیا این پول اضافه رباست؟
3-اگر هست در چه شرایطی می تونه از ربا بودن خارج بشه!

مرجع : آیت الله خامنه ای

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

در حالتی که بیان شده، ربا و حرام است.

اما اگر همه این افراد مثلا به نیت مشارکت در تجارت (فروش لباس) این پول ها را روی هم بگذارند و هر کدام به نسبت پولی که وسط گذاشتند، یک چهارم سود را در بازه زمانی تعیین شده ، بگیرند ، مانعی ندارد و شرعا حلال است.

همین طور سه نفری که کار نمی کنند می توانند با عقد مضاربه ، پول را در اختیار نفر چهارم قرار دهند و قرارداد کنند که مثلا هر کدام بیست در صد سود را داشته باشند ( از این طریق نفری که کار می کند دو برابر دیگران سود می برد تا جبران زحمات کارش بشود.)

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;801025 نوشت:
اما اگر همه این افراد مثلا به نیت مشارکت در تجارت (فروش لباس) این پول ها را روی هم بگذارند و هر کدام به نسبت پولی که وسط گذاشتند، یک چهارم سود را در بازه زمانی تعیین شده ، بگیرند ، مانعی ندارد و شرعا حلال است.

با سلام و احترام

ببخشید ، این سوالی که دوستمون مطرح کردند با وام بانک چه تفاوتی داره؟
بانک مثلا به من صد میلیون وام میده که با اون وام یک کارگاه تولیدی راه بندازم و با من شرط میکنه سر یکسال باید 130 میلیون به اون برگردونم... حالا دیگه بانک کاری نداره من بعد یکسال سود کردم ، ضرر کردم، چه مقدار سود کردم و... باید سی میلیون اضافه بر اصل پول به بانک برگردونم که اینکه همون سوال دوستمون هست ظاهرا ، که شما فرمودید ربا و حرام است.

[="Tahoma"][="Black"]

مولکول 68;801027 نوشت:
با سلام و احترام

ببخشید ، این سوالی که دوستمون مطرح کردند با وام بانک چه تفاوتی داره؟
بانک مثلا به من صد میلیون وام میده که با اون وام یک کارگاه تولیدی راه بندازم و با من شرط میکنه سر یکسال باید 130 میلیون به اون برگردونم... حالا دیگه بانک کاری نداره من بعد یکسال سود کردم ، ضرر کردم، چه مقدار سود کردم و... باید سی میلیون اضافه بر اصل پول به بانک برگردونم که اینکه همون سوال دوستمون هست ظاهرا ، که شما فرمودید ربا و حرام است.

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال خوب شما

اگر وام بانکی هم به این صورتی باشد که شما بیان کردید ، ربا و حرام بوده و با پاسخ قبلی تفاوت ندارد.

مشکل هم همینجاست که بانک ها بر چه اساسی عمل می کنند اگر بانک برای راه اندازی کارگاه تولیدی با شما وارد عقد شرعی مثل مشارکت ، مضاربه ، جعاله و مانند آن شود و درست اجرا کند سود دریافتی از شما برایش حلال خواهد بود اما اینکه صرفا پولی به شما بدهد که بعدا اضافه تر بگیرد ، قطعا رباست و تفاوتی بین شخص و بانک وجود ندارد.

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;801043 نوشت:
مشکل هم همینجاست که بانک ها بر چه اساسی عمل می کنند اگر بانک برای راه اندازی کارگاه تولیدی با شما وارد عقد شرعی مثل مشارکت ، مضاربه ، جعاله و مانند آن شود و درست اجرا کند سود دریافتی از شما برایش حلال خواهد بود اما اینکه صرفا پولی به شما بدهد که بعدا اضافه تر بگیرد ، قطعا رباست و تفاوتی بین شخص و بانک وجود ندارد.

با سلام مجدد و تشکر

جناب سجاد ، هم من، هم جنابعالی ، هم مراجع عظام تقلید ، داریم توی همین کشور زندگی میکنیم، مگر بانکها برای دادن وام و بازپس گیری اون غیر از این حالت عمل میکنند؟
من خیلی به احکام تخصصی مشارکت و مضاربه واقف نیستم ولی معمولا روال کار اینه که یک نفر سرمایه گذار ، پول به دست یک نفر عامل میده ، و بعد در انتها دوره ، اگر سودی حاصل شد ، به نحوی که در ابتدا شرط کرده اند ، درصد سود رو بین خودشون تقسیم میکنند....

ولی این چیزها رو ایا بانکها ملاک میگیرند...
بانکها در انتهای دوره یک درصد مشخص از اصل سرمایه بعلاوه اصل سرمایه رو طلب میکنند و دیگه اصلا کاری ندارند که اون بابایی که این وام رو گرفته ، کسب و کارش گرفته ، سود کرده ، ورشکست کرده و....
خیلی از کارخونه هایی که این چند سال اخیر ورشکست شده اند ، دقیقا بخاطر وامهای بانکی ورشکست شده اند ، کسب و کار به رکود رفته ، از طرفی باید وامها و سودها تسویه شوند ، کارخونه دار هم تولید و فروشی نداره و مجبوره کسب و کارش رو تعطیل کنه... حالا ایا شما بانکی رو در این کشور میشناسید که دراین حالت به تولید کننده ، مهلت بده؟ بره سود و زیان کارخونه رو کارشناسی کنه و بر اساس اون تصمیم گیری کنه؟ با بدهکار مدارا کنه؟

[="Tahoma"][="Black"]

مولکول 68;801045 نوشت:
با سلام مجدد و تشکر

جناب سجاد ، هم من، هم جنابعالی ، هم مراجع عظام تقلید ، داریم توی همین کشور زندگی میکنیم، مگر بانکها برای دادن وام و بازپس گیری اون غیر از این حالت عمل میکنند؟
من خیلی به احکام تخصصی مشارکت و مضاربه واقف نیستم ولی معمولا روال کار اینه که یک نفر سرمایه گذار ، پول به دست یک نفر عامل میده ، و بعد در انتها دوره ، اگر سودی حاصل شد ، به نحوی که در ابتدا شرط کرده اند ، درصد سود رو بین خودشون تقسیم میکنند....

عرض سلام و احترام مجدد

بله متأسفانه عملکرد بانک ها به صورتی است که بنده نمی توانم از آن تمجید کنم !

بحث ربا و وارد شدن آن پیچیدگی های خاص خودش را دارد و نمی توان به سادگی در مورد همه معاملات بانکی و وام ها و تسهیلات قضاوت داشت باید موردی و مصداقی مورد بررسی قرار گیرد.

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;801050 نوشت:
بله متأسفانه عملکرد بانک ها به صورتی است که بنده نمی توانم از آن تمجید کنم !

با تشکر از حوصله جنابعالی
چرا به موضوع به این مهمی با تساهل و تسامح رفتار میشه
چرا اونقدری که ما مثلا به بحث بی حجابی حساسیت داریم ، به بحث ربا و بانکداری ربوی حساسیت نداریم ؟ مگر در قران نیومده که ربا به منزله جنگ با خدا و رسول خدا هست؟
مگر حدیث نداریم اخرالزمان مردم یا اموالشون با ربا مخلوط هست یا گردی از ربا بر روی اون نشسته؟ ایا بانکداری فعلی ما سهمی بالایی در تحقق این حدیث ندارند؟
مگر ما نمیگیم که پول حرام حتی به اندازه لقمه ای در نسلهای بعد میتونه اثرگذار باشه؟ پس این اموال اغشته به ربا که خیلی از مردم هم ممکنه خیلی به این مسائل حساس نباشند و چون بحثی قانونی هست ، از بابت شرعی هم خیالشون راحت باشه ، این پولها و وامها ، چه نسلهایی در این جامعه تولید میکنه؟

سجاد;801019 نوشت:
تشخیص موارد و مصادیق ربا با توجه به ادله شرعی (قرآن و احادیث) و قواعد فقهی صورت می گیرد و شرایط اقتصادی و اجتماعی به خودی خود در استنباط حکم شرعی تأثیری ندارد.

عرض سلام و سپاس از پاسخ استاد گرامی

بنده منظور این بخش از فرمایش نشدم که فرمودید شرایط اقتصادی و اجتماعی به خودی خود در استنباط تاثیری ندارد .

آیا منظور این است که شرایط و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مدنظر قرار میگیرد ولی گزینه ای کلیدی و موثر محسوب نمیشود ؟
یا اینکه
در استنباط حکم گزینه ای بنام شرایط اقتصادی و اجتماعی موجود دخیل نیست و احکام مستقل از این مقوله صادر میشوند.

و بعد اینکه
آیا برای تشخیص حلال و حرام بودن سود بانکی
آیا نیاز به نظر فقهی هست که بتواند بنا بر فقه الاکبر مصادیق و حدود ثغور را تعئین بفرماید مراجعه کنیم یا خیر با انجام این حکم تکلیف بر مکلف کامل میشود ؟

سجاد;801025 نوشت:
عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

در حالتی که بیان شده، ربا و حرام است.

اما اگر همه این افراد مثلا به نیت مشارکت در تجارت (فروش لباس) این پول ها را روی هم بگذارند و هر کدام به نسبت پولی که وسط گذاشتند، یک چهارم سود را در بازه زمانی تعیین شده ، بگیرند ، مانعی ندارد و شرعا حلال است.

همین طور سه نفری که کار نمی کنند می توانند با عقد مضاربه ، پول را در اختیار نفر چهارم قرار دهند و قرارداد کنند که مثلا هر کدام بیست در صد سود را داشته باشند ( از این طریق نفری که کار می کند دو برابر دیگران سود می برد تا جبران زحمات کارش بشود.)

در پناه حضرت حق باشید

متشکرم از پاسختون. اما یک سوال برام بوجود اومد. من زیاد از کار بانک ها مللع نیستم ولی مگه بانک ها دقیقا همین کار رو نمی کنن؟
اونام بهت پول میدن مثلا با بهره ی 5 درصد یا پول میگرن با سود 5 درصد.
حالا واقعا هم معلوم نیست که اون پول چقدر سود داشته باشه، به هر حال اونا با اون 5 درصد سروکار دارن!

سجاد;801021 نوشت:
به نظر می رسد در بانک ها، راجع به استفاده از ابزارهای تشویقی مثل تعلق وام بیشتر در دوره های بعدی یا اقساط طولانی تر و یا تعداد ضامن کمتر و یا کم کردن از اقساط یا مبلغ آن اگر به موقع پرداخت شود و .... فکری نشده است چون متأسفانه اولین کاری که به ذهن بسیاری از ما می رسد، تنبیه است نه تشویق .
احسنت به شما

سجاد;801021 نوشت:
منکر این نیستم که ممکن است تنبیه مؤثر تر باشد
ولی به نظرم منکر باشید ، زیرا خدا در قرآن 226 بار کلامش را با بشارت به رحمان و رحیم بودن خود آغاز کرده
و در مقابل حتی یک سوره هم نداریم که فرموده باشد: بسم الجبار المنتقم!

سجاد;801021 نوشت:
اما تشویق هم بی تأثیر نیست
نه فقط بی تاثیر نیست ، بلکه تاثیرش بسیار ماندگارتر از تنبیه است

لبیک یا علی النقی;800838 نوشت:
ولی اگر این جریمه ی دیرکرد در کار نباشد، بازهم کسی به موقع، اقساط وامش را خواهد پرداخت؟!
جناب "لبیک"!! ، از شما بعید بود برادر
توجیه سکولاری برای عمل دینی؟!
میدانید با این استدلال ، اصل ربا را توجیه فرمودید؟

Reza-D;801158 نوشت:
جناب "لبیک"!! ، از شما بعید بود برادر
توجیه سکولاری برای عمل دینی؟!
میدانید با این استدلال ، اصل ربا را توجیه فرمودید؟

فقط سوال کردم!
کدام استدلال؟!
کدام توجیه؟!
سکولار یعنی چی اصلا!
کدام بعید!؟ کدام قریب؟!
من کجا ام!؟ اینجا کجاس؟!

Reza-D;801158 نوشت:
ولی به نظرم منکر باشید ، زیرا خدا در قرآن 226 بار کلامش را با بشارت به رحمان و رحیم بودن خود آغاز کرده
و در مقابل حتی یک سوره هم نداریم که فرموده باشد: بسم الجبار المنتقم!

اگرچه سخن شما صحیح است
اما به این سادگی ها نیست...

چرا که اگر دقت کرده باشید در نماز، قبل از اینکه بگویید "بسم الله الرحمن الرحیم"
می گویید "الله اکبر..."
و اگر تکبیر نگویید نمازتان باطل خواهد بود.
تکبیر گفتن برای این است که ترس از هیبت و عظمت الهی در جان ما بنشیند و سپس به رحیمیت و رحمانیت خدا توجه کنیم.

این هم نکته ای بود که یادآوری اش خالی از لطف نبود...
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

لبیک یا علی النقی;801168 نوشت:
فقط سوال کردم!
کدام استدلال؟!
کدام توجیه؟!
سکولار یعنی چی اصلا!
کدام بعید!؟ کدام قریب؟!
من کجا ام!؟ اینجا کجاس؟!
عاشقتم داداش :Gol: :Nishkhand:

خب پس جواب:

1 - روحانی یی سر منبر رفت و گفت هر کسی بچه اش روی فرش خانهشان کار خرابی کرد ، آن قسمت را باید ببرد و دور بیندازد!! بعد که به خانه برگشت ، دید چند قسمت از فرش خانهشان نیست! علت را از همسرش جویا شد ، همسرش پاسخ داد: مگر خودت روی منبر نگفتی؟! روحانی گفت: بابا من برای مردم گفتم نه برای خودمان
اگر از دید اسلامی به موضوع نگاه کنیم ، وام یا قرضی که به مؤمن داده میشود ، قرار نیست لزوماً سر موعد پس گرفته بشود. همانطور که خداوند در قرآن میفرماید به بدهکار فرصت بدهید تا دست و بالش باز بشود. خب ، حرمت امامزاده به متولی آن است. بانک ها به مردم مهلت نمیدهند و حتی با یک روز تاخیر جریمه اش را میگیرند ، دیگر از عوام چه انتظاری داریم که به دستور خدا عمل کنند

2 - قبول دارم بانک هم شرایط و حساب و کتاب خود را دارد ، خب می تواند از راه های دیگری اقدام کند. مثلاً بگوید اگر فلان قسط تا 3 ماه پرداخت نشد ، اول اخطار میدهیم و در صورت رفع نشدن مشکل ، حساب آن شخص بسته خواهد شد. و یا مواردی مانند این

3 - نکتهء بسیار مهم این است که اهرم هایی که در آیتم 2 عرض کردم همین الان هم وجود دارد. پس جریمه دیگر برای چه؟
خیر برادر اشتباه برداشت کرده اید ، جریمه به هیچ عنوان برای الزام به پرداخت نیست ، بلکه دقیقاً برای سود بیشتر بانک است. یعنی دقیقاً همان ربا

4 - این مورد به نوعی سوای از 3 مورد قبل است. دقت کرده اید که این همه دقت نظر و تعیین جریمه دیرکد و درخواست ضامن و چک و سند خانه و..... برای وام های با مبلغ پایین است؟ دلیلش این است که این وام ها سبیل خیلی ها را چرب نمیکند و لذا باید در لیست دقت نظر قرار بگیرد. اما وام های میلیاردی ، مثل ماست است. هلو برو تو گلو ، برای امثال شهرام جزایری ها و مهدی هاشمی ها و 3 میلیاردی ها!!! او! ببخشید ، منظورم این بود: ش ، ج - م ، هـ ، آخر این عزیزان حرمت دارند ، نباید هویتشان فاش شود :khandeh!:

لبیک یا علی النقی;801173 نوشت:
در نماز، قبل از اینکه بگویید "بسم الله الرحمن الرحیم"
می گویید "الله اکبر..."
و اگر تکبیر نگویید نمازتان باطل خواهد بود.
تکبیر گفتن برای این است که ترس از هیبت و عظمت الهی در جان ما بنشیند و سپس به رحیمیت و رحمانیت خدا توجه کنیم
این ترس ، با آن ترسی که موضوع گفتگوی ماست متفاوت است. خود شما هم فرمودید که ترس از هیبت خداوند است. تازه اگر بپذیریم که منظور ترس است که من همین معنا را هم نمی پذیرم و دلیلش را هم عرض خواهم کرد

الله و اکبر:

یعنی خداوند از تمام مهربانان بزرگتر است
یعنی خداوند از تمام پاداش دهندگان بزرگتر است و پاداشش عظیمتر است
یعنی خداوند از تمام مشکلات بزرگتر است و توکل به او کافی است
یعنی خداوند از تمام ظاغوت ها بزرگتر است ، پس به پشتوانه او میشود از هیچ چیز نترسید

برادر اینها که همگی مصداق امیدند :Nishkhand:
بله ، الله و اکبر معنای این را هم دارد که خداوند از همه چیز و همه کس بزرگتر است پس از او حساب ببرید. اما معانی که عرض کردم از لفظ الله و اکبر بیشتر قابل استخراج است تا معنای ترس آن. یا لااقل 50 - 50 است

خب حالا چه داریم؟

نمازی که ابتدای آن الله و اکبر است که خوف و رجای نسبت به خداوند بطور 50 - 50 در آن متصور است (با اغماض)
از طرفی قرآنی را داریم که 266 بار آغاز کلام خداوند با رحمت اوست

باز هم تغییری نکرد. همچنان رحمت الهی بر غضب او شدیداً پیشی دارد
اما برای قرص شدن قلب شما ، در پست بعد از کلام خود خداوند حرفم را اثبات میکنم

سجاد;801025 نوشت:
ما اگر همه این افراد مثلا به نیت مشارکت در تجارت (فروش لباس) این پول ها را روی هم بگذارند و هر کدام به نسبت پولی که وسط گذاشتند، یک چهارم سود را در بازه زمانی تعیین شده ، بگیرند ، مانعی ندارد و شرعا حلال است.

سجاد;801025 نوشت:
همین طور سه نفری که کار نمی کنند می توانند با عقد مضاربه ، پول را در اختیار نفر چهارم قرار دهند و قرارداد کنند که مثلا هر کدام بیست در صد سود را داشته باشند ( از این طریق نفری که کار می کند دو برابر دیگران سود می برد تا جبران زحمات کارش بشود.)

سلام و درود

راجع به سوال دوستمون می خواستم بدون اگر این 3 نفر پولهاشون رو به نفر 4 دادند که در کاری وارد کند و بگویند ماهی مثلا 200 تومن باید به ما بدهی . یا باید مثلا 40 درصد سود بما بدهی آیا اشکال دارد آیا این معامله را میشود بعنوان مضاربه حساب کرد.

اصلا یه راه حل کلی برای تشخیص معامله ربوی و غیر از آن چیست ؟ مخصوصا در همین گونه موارد که چند نفر می خواهند با هم پولی روی هم بگذارند و یک نفر کار کند . یا همگی می خواهند با پولهای متفاوتی کار کنند.

آیا تعیین سود از قبل در مضاربه یا قراردادهای دیگر اشکال دارد؟
ممنون و سپاس

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ضمن تبریک فرارسیدن مبعث نبی مکرم اسلام(ص) به موضوع بانکداری اسلامی اشاره کردند و گفتند: بانکداری از غرب برای ما آمده و ما اسم اسلامی را برای آن گذاشته ایم که متأسفانه نه محاسن بانکداری غربی را دارد؛ و نه اسلامی است.

ایشان اظهار داشتند: سود بانکی در کشورهای غربی بین ۴ تا ۶ درصد است؛ اما در بانکداری اسلامی تا ۲۸ درصد از مردم سود می گیرند و اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که تا ۳۵ درصد هم سود گرفته می شود؛ آن هم در قالب عقود شرعیه.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که بانکداری امروز ما با مشکلات بسیاری روبروست، ابراز داشتند: برخی خیال می کنند که مشکل بانکداری امروز ما فقط جریمه و دیرکرد است؛ ولی در اصل با مشکلات بسیاری روبروست؛ اما این بشارت را به شما بدهم که اخیرا گروهی از نمایندگان مجلس که اغلب آنان روحانی هستند به همراه جمعی از حقوق دانان نشست هایی را برگزار کرده و طرح جامع بانکداری اسلامی را در طی دو سال تهیه کرده اند که بسیار مناسب می باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: بنده این طرح را مطالعه کرده و با حضور اعضای این گروه، نکاتی را به آنان عرضه داشتیم که امیدوارم این طرح در عمر باقیمانده مجلس نهم، در مجلس ارائه و به تصویب برسد.

این مفسر قرآن کریم افزودند: این طرح نباید به مجلس آینده واگذار شود؛ چراکه ممکن است به درازا انجامیده و طولانی گردد.

معظم له تصریح کردند: مشکلات اقتصادی کشور بدون حل مشکلات نظام بانکداری سامان پیدا نخواهد کرد و باید برای رفع آن تلاش کرد.

ایشان بیان داشتند: امروز بخش بسیاری از مطالبات بانک ها از سرمایه داران است و متأسفانه تسهیلات کلان در اختیار آنان قرار داده شده و طبعا کارخانه های متوسط و ضعیف تر از دریافت تسهیلات جا مانده اند.

این مرجع تقلید با انتقاد از نحوه توزیع تسهیلات در بانک های کشور، اظهار داشتند: باید نظام بانکداری در اختیار توده مردم بوده و کار و اشتغال ایجاد نماید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: اگر سرمایه در اختیار افراد گردن کلفت قرار بگیرد، از میان آنان مفسدان اقتصادی و اختلاس گر بیرون خواهد آمد.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان ساختند: یکی از درآمدها بانک ها، حساب جاری مردم است که از این پول، به دیگران وام داده شده و سود ۲۵ تا ۳۰ درصدی گرفته می شود و درآمد آن در جیب بانک قرار می گیرد؛ در حالی که اصل پول برای مردم بوده است.

این استاد برجسته حوزه تأکید کردند: طرحی که این گروه برای بانکداری اسلامی به رشته تحریر درآورده، بسیار مناسب است و باید مسئولان بانکی و مجلسیان با همکاری و تعامل آن را به تصویب برسانند تا بتوان از مشکلات موجود کاست.

معظم له اظهار داشتند: این نوع از بانکداری مناسب ما نیست که هنوز نتوانستیم پس از ۳۷ سال از انقلاب اسلامی آن را اصلاح نماییم.

ایشان با اشاره به اینکه یکی از عوامل تورم، بانکداری ناسالم است، ابراز داشتند: اگر بانکداری سالم شود، تورم به مقدار زیادی افت کرده و پایین خواهد آمد.

این استاد برجسته حوزه در ادامه با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) ابراز داشتند: حضرت در این حدیث فرمودند: «أبغَضُ العِبادِ إلَى اللَّهِ مَن كانَ ثَوباهُ خَيراً مِن عَمَلِه: أن تَكونَ ثِيابُهُ ثِيابَ الأنبياءِ وَ عَمَلُهُ عَمَلَ الجَبّارِينَ/ منفورترين بندگان در پيش خدا كسى است كه جامه وى از كارش بهتر باشد، يعنى جامه او جامه پيمبران باشد و كار وى كار ستمگران».

این مرجع تقلید ادامه دادند: ما به شخصیت مورد نظر این روایت، منافق می گوییم؛ چراکه منافق کسی است که دو شخصیت داشته باشد؛ مؤمن و مسلمان در ظاهر و آلوده و بی ایمان در باطن.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: ما به عنوان یک روحانی نیز باید بسیار مراقب باشیم؛ چراکه لباس ما، لباس پیامبر(ص) است و اگر عمل ما خلاف این لباس باشد، صدمات بسیاری خواهد زد.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: ما به طلابی که ملبس به لباس روحانیت می شوند همیشه می گوییم که با این که لباس افتخار سربازی امام زمان (عج) نصیب شما شده؛ اما مسئولیت سنگینی نیز بر دوش شما گذاشته خواهد شد.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: روحانیون، مداحان، شیعیان و ... منتسب به اهل بیت(ع) هستند و باید کاری انجام دهند که افعال آنان به نام امامان معصوم(ع) نوشته نشود.

معظم له در پایان اظهار داشتند: روایت زیبای: «کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا» اشاره به همین مطلب مذکور دارد.

[="Tahoma"][="Black"]

مولکول 68;801055 نوشت:
با تشکر از حوصله جنابعالی
چرا به موضوع به این مهمی با تساهل و تسامح رفتار میشه
چرا اونقدری که ما مثلا به بحث بی حجابی حساسیت داریم ، به بحث ربا و بانکداری ربوی حساسیت نداریم ؟ مگر در قران نیومده که ربا به منزله جنگ با خدا و رسول خدا هست؟
مگر حدیث نداریم اخرالزمان مردم یا اموالشون با ربا مخلوط هست یا گردی از ربا بر روی اون نشسته؟ ایا بانکداری فعلی ما سهمی بالایی در تحقق این حدیث ندارند؟
مگر ما نمیگیم که پول حرام حتی به اندازه لقمه ای در نسلهای بعد میتونه اثرگذار باشه؟ پس این اموال اغشته به ربا که خیلی از مردم هم ممکنه خیلی به این مسائل حساس نباشند و چون بحثی قانونی هست ، از بابت شرعی هم خیالشون راحت باشه ، این پولها و وامها ، چه نسلهایی در این جامعه تولید میکنه؟

خواهش می کنم

صحبت های شما را قبول دارم و فقط می توانم بگویم که همه ما ممکن است در گسترش این مشکل مقصر بوده و نتوانسته باشیم وظیفه خود را در قبال آن انجام داده باشیم .

در پناه حضرت حق باشید[/]


فاتح;801097 نوشت:
عرض سلام و سپاس از پاسخ استاد گرامی

بنده منظور این بخش از فرمایش نشدم که فرمودید شرایط اقتصادی و اجتماعی به خودی خود در استنباط تاثیری ندارد .

آیا منظور این است که شرایط و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مدنظر قرار میگیرد ولی گزینه ای کلیدی و موثر محسوب نمیشود ؟
یا اینکه
در استنباط حکم گزینه ای بنام شرایط اقتصادی و اجتماعی موجود دخیل نیست و احکام مستقل از این مقوله صادر میشوند.

و بعد اینکه
آیا برای تشخیص حلال و حرام بودن سود بانکی
آیا نیاز به نظر فقهی هست که بتواند بنا بر فقه الاکبر مصادیق و حدود ثغور را تعئین بفرماید مراجعه کنیم یا خیر با انجام این حکم تکلیف بر مکلف کامل میشود ؟

با عرض سلام و احترام مجدد و تشکر از شما

منظور این است که فقیه در مقام استنباط حکم شرعی مانند حرمت ربا از منظر دین ، طبیعتا تنها به ادله دینی مانند قرآن و حدیث و کتب فقهی (برای فهم دقیق تر قرآن و حدیث) نگاه می کند و حکم شرعی و حدود و ثغور آن را از ادله برداشت می کند و مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه در زمان زندگی فقیه دخالتی در این مرحله ندارد.

بله این مسائل ممکن است در ادامه کار و روند تشخیص عرفی موضوع حکم شرعی دخالت داشته باشید مثل اینکه تزایدی که در ربای قرضی شرط می شود و در روایات ممنوع شده است، چه مواردی را شامل شود.

در پناه حضرت حق باشید

[="Tahoma"][="Black"]

koosha;801129 نوشت:
تشکرم از پاسختون. اما یک سوال برام بوجود اومد. من زیاد از کار بانک ها مللع نیستم ولی مگه بانک ها دقیقا همین کار رو نمی کنن؟
اونام بهت پول میدن مثلا با بهره ی 5 درصد یا پول میگرن با سود 5 درصد.
حالا واقعا هم معلوم نیست که اون پول چقدر سود داشته باشه، به هر حال اونا با اون 5 درصد سروکار دارن!

خواهش می کنم

اگر بانک ها در همه معاملات به صورت درستی که بیان شد، عمل کنند که حرفی نیست؛ مشکل این است که انسان می بیند که متأسفانه بعضا عمل نمی شود.[/]

[="Tahoma"][="Black"]

Reza-D;801158 نوشت:
ولی به نظرم منکر باشید ، زیرا خدا در قرآن 226 بار کلامش را با بشارت به رحمان و رحیم بودن خود آغاز کرده
و در مقابل حتی یک سوره هم نداریم که فرموده باشد: بسم الجبار المنتقم!

خیر معتقدم تنبیه مؤثر تر از تشویق است!

اینکه خداوند در قرآن چگونه عمل کرده است و کدام رویکرد غالب است، بحث مفصلی دارد که بهتر است به جهت تخصص کارشناسان قرآن و تقسیم وظایف در سایت از این بزرگواران پی گیری شود.

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;801022 نوشت:

با عرض سلام و احترام

طبق نظر مرجع تقلیدتان هرگاه وکالت مطلقه به بانک بدهید که پولتان را طبق عقود شرعیّه به کار گیرد و سود حاصل را پس از کسر حق الزحمه خود ، به شما بدهد اشکالی ندارد و آگاهى به جزییات بعد از وکالت مطلقه لازم نیست.

پی نوشت:
استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی

ممکنه نظر حضرت آقا در مورد همین سوال بفرمایید.

[="Tahoma"][="Black"]

ابراهیم ا;801261 نوشت:
سلام و درود

راجع به سوال دوستمون می خواستم بدون اگر این 3 نفر پولهاشون رو به نفر 4 دادند که در کاری وارد کند و بگویند ماهی مثلا 200 تومن باید به ما بدهی . یا باید مثلا 40 درصد سود بما بدهی آیا اشکال دارد آیا این معامله را میشود بعنوان مضاربه حساب کرد.

اصلا یه راه حل کلی برای تشخیص معامله ربوی و غیر از آن چیست ؟ مخصوصا در همین گونه موارد که چند نفر می خواهند با هم پولی روی هم بگذارند و یک نفر کار کند . یا همگی می خواهند با پولهای متفاوتی کار کنند.

آیا تعیین سود از قبل در مضاربه یا قراردادهای دیگر اشکال دارد؟
ممنون و سپاس

عرض سلام و احترام

لطفا نام مرجع تقلیدتان را بفرمایید تا پاسخ دقیق تر و مستند ارائه شود.

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;801043 نوشت:

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال خوب شما

اگر وام بانکی هم به این صورتی باشد که شما بیان کردید ، ربا و حرام بوده و با پاسخ قبلی تفاوت ندارد.

مشکل هم همینجاست که بانک ها بر چه اساسی عمل می کنند اگر بانک برای راه اندازی کارگاه تولیدی با شما وارد عقد شرعی مثل مشارکت ، مضاربه ، جعاله و مانند آن شود و درست اجرا کند سود دریافتی از شما برایش حلال خواهد بود اما اینکه صرفا پولی به شما بدهد که بعدا اضافه تر بگیرد ، قطعا رباست و تفاوتی بین شخص و بانک وجود ندارد.

در پناه حضرت حق باشید

با توجه به پاسخ شما و این حدیث از پیامبر بزرگوار اسلام که می فرمایند خداى عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.
آیا ما شامل شاهد به ربا و مورد لعن خداوند واقع نیستم؟

[="Tahoma"][="Black"]

منتظرنما;801852 نوشت:
ممکنه نظر حضرت آقا در مورد همین سوال بفرمایید.

طبق نظر حضرت آیت الله خامنه ای:

اگر آن مبلغ اضافى و سودى که بانک مى ‏دهد از درآمد حاصل از بکارگیرى سپرده به وکالت از سپرده ‏گذار در ضمن یکى از عقود شرعى صحیح باشد، ربا نیست بلکه سود معامله شرعى است و اشکال ندارد.

پی نوشت:
استفتائات بانکی سایت معظم له[/]

[="Tahoma"][="Black"]

منتظرنما;801855 نوشت:
با توجه به پاسخ شما و این حدیث از پیامبر بزرگوار اسلام که می فرمایند خداى عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.
آیا ما شامل شاهد به ربا و مورد لعن خداوند واقع نیستم؟

با تشکر از سؤال شما

به نظر می رسد که قدر متیقن از شاهد مورد لعنت آنجایی است که شخصی به عنوان شاهد قرارداد ربوی به نوعی این کار را تأیید کرده باشد.

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;801859 نوشت:

طبق نظر حضرت آیت الله خامنه ای:

اگر آن مبلغ اضافى و سودى که بانک مى ‏دهد از درآمد حاصل از بکارگیرى سپرده به وکالت از سپرده ‏گذار در ضمن یکى از عقود شرعى صحیح باشد، ربا نیست بلکه سود معامله شرعى است و اشکال ندارد.

پی نوشت:
استفتائات بانکی سایت معظم له

ببخشید کامل متوجه نشدم منظور اینه که اگه سود حاصل سرمایه گذاری باشه اشکالی ندارد؟!

سجاد;801859 نوشت:
اگر آن مبلغ اضافى و سودى که بانک مى ‏دهد از درآمد حاصل از بکارگیرى سپرده به وکالت از سپرده ‏گذار در ضمن یکى از عقود شرعى صحیح باشد

با سلام و احترام مجدد

آیا در تمام عقود شرعی ما حالتی داریم که مثلا علی به حسن مبلغ یک میلیون تومان پول بدهد که حسن با این مبلغ کار کند و حسن در قبال این سرمایه گذاری به علی قول دهد که هر ماه بطور ثابت و یا علی الحساب 50 هزار تومان سود دهد؟ ایا همین که مبلغ سود ماهانه را بصورت مبلغی ثابت از ابتدا شرط میکنند ، باعث ربا شدن و حرام شدن قرارداد نمیشود؟ اگر حرام میشود که تا جاییکه من اطلاع دارم ، بانکها چه در قبال وام و چه در قبال سپرده گذاری افراد ، سود ثابت میگیرند یا میدهند و من بانکی رو سراغ ندارم که سود رو بصورت شناور و بر اساس وضعیت بازاری که در اون سپرده گذاری شده تعیین کنند.

سجاد;801850 نوشت:
خواهش می کنم

اگر بانک ها در همه معاملات به صورت درستی که بیان شد، عمل کنند که حرفی نیست؛ مشکل این است که انسان می بیند که متأسفانه بعضا عمل نمی شود.

حالا که مشخصه که بانک ها دارن کار خلاف شرع انجام میدن، کی باید جلوی اونا رو بگیره؟

مگر نه اینکه ما جمهوری اسلامی هستیم؟
مراجع تقلید ما در صد سال اخیر در براندازی هر حکومتی که مخالف اسلام بود، دخیل بودند و همیشه حرفشون این بوده که این حکومت ها دشمن اسلامند که درسته!
حالا در حکومت اسلامی بانک ها به وضوح پول نزولی میدن و جیب مردم رو خالی می کنن، اما هییییچ کدوم از مراجع تقلید ما هییییچ اقدام عملی انجام نمیدن!

گناه در همه وقت و همه شرایط گناهه. همونطور که ربا، هم در حکومت ضد دین و حکومت دینی رباست.
من نمیدونم مراجع تقلید به خاطر چه جیزی با این قضیه بر خورد جدی نمی کنن اما خیلی دوست دارم دلیل واقعیش رو بدونم!:Gig:

سجاد;801021 نوشت:
متأسفانه اولین کاری که به ذهن بسیاری از ما می رسد، تنبیه است نه تشویق
سجاد;801851 نوشت:
معتقدم تنبیه مؤثر تر از تشویق است!
:Gig:

تنبیه در جایی تاکید بیشتری دارد که شخص بخواهد جامعه را به گند بکشد. برای مثال ، اگر در یک جامعه ، قاضی مرتکب خلاف بشود ، یا شخصی چاقو کشی کند ، اینجا چون جامعه و اصل دین در خطر میفتد ، اغماض جایز نیست و باید برخورد قاطع کرد که مصداق آن میشود همین بانک ها!! اما آنجا که جرم یا خطایی جنبه شخصی دارد ، تاکید دین بر مدارا کردن است ، که مصداق آن میشود ارباب رجوع! یعنی ما دقیقاً داریم برعکس عمل میکنیم. آنجا که باید با افراد برخورد شدید و جدی بشود و به قول شما تنبیه بیشتر باشد ، مدام چشم پوشی میشود. اما به مردم که میرسیم یادمان میاید که باید برخورد سلبی داشته باشیم! بله دقیقاً در برخی موارد باید انذار بیشتر از تبشیر باشد ، اما برای بانک ها ، نه برای مردم!!

ضمناً بنده حاضرم با هر کدام از کارشناسان سایت که بفرمائید در این باره بحث کنم که همیشه رحمت الهی بر غضبش چیرگی دارد
مگر آنکه بنده خود باعث شود خلافش پیش بیاید که آن هم اقل موارد را تشکیل میدهد

[="Tahoma"][="Black"]

منتظرنما;801861 نوشت:
ببخشید کامل متوجه نشدم منظور اینه که اگه سود حاصل سرمایه گذاری باشه اشکالی ندارد؟!

با تشکر از سؤال مجدد شما

بله اگر شما بانک را وکیل کنید که از سپرده شما برای تجارت ، ضمن عقود شرعی استفاده کند و از درآمد آن طبق قرار داد به شما بدهد ، مانعی ندارد .

در پناه حضرت حق باشید[/]

[="Tahoma"][="Black"]

مولکول 68;801862 نوشت:
با سلام و احترام مجدد

آیا در تمام عقود شرعی ما حالتی داریم که مثلا علی به حسن مبلغ یک میلیون تومان پول بدهد که حسن با این مبلغ کار کند و حسن در قبال این سرمایه گذاری به علی قول دهد که هر ماه بطور ثابت و یا علی الحساب 50 هزار تومان سود دهد؟ ایا همین که مبلغ سود ماهانه را بصورت مبلغی ثابت از ابتدا شرط میکنند ، باعث ربا شدن و حرام شدن قرارداد نمیشود؟ اگر حرام میشود که تا جاییکه من اطلاع دارم ، بانکها چه در قبال وام و چه در قبال سپرده گذاری افراد ، سود ثابت میگیرند یا میدهند و من بانکی رو سراغ ندارم که سود رو بصورت شناور و بر اساس وضعیت بازاری که در اون سپرده گذاری شده تعیین کنند.

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

بله متأسفانه حذف سود علی الحساب در بسیاری از سپرده های بانک ها ، شبهه ربا را تقویت می کند و با اینکه ما بر حسب وظیفه شرعی "حمل فعل مؤمن بر صحت" ، در پی تصحیح و توجیه عملکرد بانکها هستیم اما این عمومیت تعیین سود ثابت برای همه سپرده ها ، کار را بر ما ناممکن می کند.

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;802932 نوشت:

با تشکر از سؤال مجدد شما

بله اگر شما بانک را وکیل کنید که از سپرده شما برای تجارت ، ضمن عقود شرعی استفاده کند و از درآمد آن طبق قرار داد به شما بدهد ، مانعی ندارد .

در پناه حضرت حق باشید

خب اگه حاصل سرمایه گذاری باشه همون اندازه که ممکنه سود کنه احتمال داره ضرر کنه.
اما بانک ها فقط سود میدن!!! این یعنی که قطعا اون سود حاصل سرمایه گذاری نیست

سلام و عرض ادب
از سایت
http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=167#1935

س 1935: سپرده‏های دراز مدت که درصدی سود به آنها تعلّق می‌گیرد چه حکمی دارند؟

ج: سپرده‏گذاری نزد بانکها به قصد بکارگيری آن در يکی از معاملات حلال و همچنين سود حاصل از آن اشکال ندارد

در گواهی سپرده سرمایه گذاری ما آمده است: مبلغ ... به عنوان سپرده گذاری به شرح ذیل جهت استفاده در معاملات منطبق با عملیات بانکی بدون ربا دریافت گردید.
نوشته نرخ سود علی الحساب مثلا 20 درصد .یا جلوی نرخ سود علی الحساب چیزی ننوشته ولی عنوان سپرده را مثلا نوشته یکساله 3.
خلاصه اینکه وقتی سوال کنی به این سپرده ی من چقدر سود تعلق میگیره میگن فلان درصد.
حالا با این اوصاف این علی الحساب هست؟این که مشخص شده هست!!!یعنی اگر سود کمتری نصیبشان شد میایند از سودهایی که به مشتری پرداخت کرده اند کسر میکنند؟

با توجه به استفتائی که از سایت رهبری آوردم و این استفتاء که در زیر نقل میکنم که البته از آیت الله مکارم هست،الان این قرارداد ما حلال هست یا نه؟

سجاد;801022 نوشت:
طبق نظر مرجع تقلیدتان هرگاه وکالت مطلقه به بانک بدهید که پولتان را طبق عقود شرعیّه به کار گیرد و سود حاصل را پس از کسر حق الزحمه خود ، به شما بدهد اشکالی ندارد و آگاهى به جزییات بعد از وکالت مطلقه لازم نیست.

[SPOILER]این که"آگاهى به جزییات بعد از وکالت مطلقه لازم نیست"،یعنی لازم نیست من بدانم این که مینویسند علی الحساب ولی مشخص هست،چه طوری درست میشود؟شاید هم بانک بخواهد سود اضافه ای را که به من داده ولی در واقع این قدر سود نکرده، به من ببخشد!! الله اعلم.[/SPOILER]
مرجع: مقام معظم رهبری

یک سوال دیگر
در یک مدت زمان شش ماهه،قرارداد منعقد شده با بانک،24.5 درصد بوده است.پس از پایان این شش ماه،این قرارداد خودبخود تمدید شده است منتها این بار با سود 20 درصد.یعنی بدون اطلاع مشتری قرارداد بصورت سود 20 درصد تمدید شده است.این اشکال شرعی پیدا نمیکند؟ضمن اینکه تنها جمله ای که در متن قرارداد شش ماهه آمده است این است که مبلغ... جهت استفاده در معاملات بانکی بدون ربا دریافت کردید
سپاس

[="Tahoma"][="Black"]

منتظرنما;802963 نوشت:
خب اگه حاصل سرمایه گذاری باشه همون اندازه که ممکنه سود کنه احتمال داره ضرر کنه.
اما بانک ها فقط سود میدن!!! این یعنی که قطعا اون سود حاصل سرمایه گذاری نیست

با تشکر از شما

در سرمایه گذاری های عادی همین طور است که بیان کردید اما در مورد بانک ها :

اولا احتمال ضرر بانک ها (به جهت بهره گیری از امکانات بیشتر و حمایت های مالی دولت ها و ...) معمولا کم تر از سرمایه گذاری های شخصی است.

ثانیا به نظر می رسد بر حسب برخی از قراردادها ، ضررهای محتمل را بانک ضمن مصالحه می پذیرد و اگر به این قرارداد عمل شود، خسارت متوجه سرمایه گذار نخواهد شد.

در پناه حضرت حق باشید[/]

موضوع قفل شده است