فضيلت مجرد ماندن در آخر الزمان

×

پیغام وضعیت

شما در حال مشاهده این موضوع می باشید

تب‌های اولیه

28 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فضيلت مجرد ماندن در آخر الزمان

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:


نقل قول:

با سلام
حديثي شنيدم از كه تشويق كرده است در آخر زمان مجرد باشيد چون گرفتاري هايي مانند خيانت ها و تشريفات و وابستگي هاي زياد و مشاجرات مانع دينداري است:
«عليكم بالعزوبت في اخر الزمان»
آيا اين حديث درست است؟ تفسير و تأويلش چيست؟

با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد پیام


البته روایت ذکر شده در منبع معتبری یافت نشد گرچه روایات دیگر بیان شده نیز که از جهت اعتبار ضعیف وغیر قابل استناد است مانند این روایت:

عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَیَأْتِیَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا یَسْلَمُ لِذِی دِینٍ دِینُهُ إِلَّا مَنْ یَفِرُّ مِنْ شَاهِقٍ إِلَى شَاهِقٍ وَ مِنْ جُحْرٍ إِلَى جُحْرٍ کَالثَّعْلَبِ بِأَشْبَالِهِ قَالُوا وَ مَتَى ذَلِکَ الزَّمَانُ قَالَ إِذَا لَمْ تُنَلِ الْمَعِیشَةُ إِلَّا بِمَعَاصِی اللَّهِ فَعِنْدَ ذَلِکَ حَلَّتِ الْعُزُوبَةُ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَرْتَنَا بِالتَّزْوِیجِ قَالَ بَلَى وَ لَکِنْ إِذَا کَانَ ذَلِکَ الزَّمَانُ فَهَلَاکُ الرَّجُلِ عَلَى یَدَیْ أَبَوَیْهِ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ أَبَوَانِ فَعَلَى یَدَیْ زَوْجَتِهِ وَ وَلَدِهِ فَإِنْ لَمْ تَکُنْ لَهُ زَوْجَةٌ وَ لَا وَلَدٌ فَعَلَى یَدَیْ قَرَابَتِهِ وَ جِیرَانِهِ قَالُوا وَ کَیْفَ ذَلِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ یُعَیِّرُونَهُ بِضِیقِ الْمَعِیشَةِ وَ یُکَلِّفُونَهُ مَا لَا یُطِیقُ حَتَّى یُورِدُوهُ مَوَارِدَ الْهَلَکَةِ
التحصین ابن‌فهدحلی ص30

از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده که فرمود:
قطعا زمانی بر مردم خواهد آمد که دین‌دار، دینش سالم نمی‌ماند مگر کسی که از بلندی به بلندی و از سوراخی به سوراخ دیگر فرار میکند بسان روباهی که از شیر درنده فرار میکند
اصحاب گفتند چه زمانیست آن زمان؟!فرمود: در آن زمان زندگی جز با معصیت نیست پس در آن زمان مجردماندن رواست اصحاب گفتند اما ای فرستاده خدا، شما ما را به ازدواج امر کردیدفرمود: بله اما در آن زمان، هلاکت یک مرد به دست والدینش است اگر والدینش فوت کرده بودند بدست زن و فرزندانش اگر زن و بچه‌ای نداشت، بدست فامیل‌ها و همسایگانش تنگی زندگی را عیب او میخوانند و برای همین سرزنشش میکنندو او را به آنچه طاقتش را ندارد مکلف میکنندتا در مواردی هلاکتش در آن است، او را وارد کنند.

سلام
مضمون روايت بدون اشكال به نظر مي رسد چون روايت به روشني حلال بودن عزوبت در آخر الزمان را در صورتي روا دانسته كه ازدواج و تشكيل خانواده موجب به هلاكت افتادن و انجام حرام به جهت برآورده كردن خواسته هاي معيشتي خانواده باشد نه به صورت مطلق.به عبارت ديگر مي توان گفت ازدواج چهار حالت مي تواند داشته باشد:
1. انجام ازدواج موجب انجام حرام براي تحصيل معيشت باشد و ترك ازدواج حرامي را در پي نداشته باشد. در اين صورت مسلم است كه ترك ازدواج لازم است چون ازدواج في نفسه واجب نيست و مستحب مؤكد است و اگر انجام آن موجب ارتكاب حرامي باشد قطعا جايز نيست.
2. ترك ازدواج براي شخص مستلزم ارتكاب معصيت و حرام باشد و انجام آن نيز مستلزم انجام حرام به جهت تحصيل معيشت و يا غير آن باشد در اين صورت بايد سنجيده شود انجام يا ترك ازدواج كدام يك مستلزم حرام بزرگتر و بيشتري مي شود همان را ترك كند.
3. ازدواج موجب ارتكاب حرام نشود و ترك آن موجب انجام حرام باشد در اين صورت قطعا ازدواج واجب مي شود.
4. ازدواج كردن و ترك آن هيچ كدام موجب آلوده شدن به گناه نباشد در اين صورت ازدواج مستحب مؤكد و سنت پيامبر مي باشد و انجام آن بهتر است.

روايت ياد شده از موارد فوق تنها ناظر به صورت اول است و اين حكم اختصاصي هم به آخر الزمان ندارد مگر اين كه در آخر الزمان موارد گرفتاري به حرام به جهت تحصيل مخارج خانواده نسبت به ديگر زمان ها به فرموده پيامبر اكرم(ص) بيشتر خواهد بود.
مقصود روايت ،توجه به اين نكته است كه دين داري در آخرالزمان مشكل تر است ومراقبت بر اينكه همسر گرفتن سبب بي ديني نشود،در هر صورت بايد ازدواج كرد ولي به خواسته هاي خلاف جامه عمل نپوشيد.

من مجردم لابد گمراه شدم :ok:

وقتی به خودی خود به مسئله نگاه کنیم همیشه سعادت در تاهل و ازدواج است

اما گاهی اوقات شرایط به گونه ای رقم میخورد که عزوبت راه نجات یا احتیاط است.
بزرگانی بوده اند که مجرد زندگی کردند یا زنشان را طلاق داده اند مثل شیخ بهلول گنابادی به خاطر مصالح مهم تر

یا اصلا سوال پیش می اید که در این دوره اخر الزمان

ایا بسیاری از مردان متاهل جهنمی خواهند شد؟

به همین دلیل است که اوضاع اخر الزمان فرق میکند

http://www.askdin.com/thread49747.html

توصیه به ازدواج از اصول مسلم دین اسلام است مانند این روایت:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:


اذا تزوج الرجل احرز نصف دینه.

کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.

مستدرک الوسائل، ج 14، ص 154.

سلام

ازدواج دائم و موقت دو نوع ازدواج شرعی بوده و به خودی خود کار ناپسندی نیست اما هر یک از این دو ازدواج ها می توانند اهداف غیر قابل قبولی داشته باشند.


ازدواج برای انسان از نظر فقهی به خودی خود منعی ندارد بلکه برخی فقهاء به جهت توصیه هایی که در روایات وجود دارد ، قائل به استحباب ازدواج نیز شده اند که می توان در بستر شرایط و ضوابط خود بدان عمل کرد.

اگر ازدواج را مستحب بدانیم هم ردیف دیگر مستحبات آن را قرار خواهیم داد یعنی عمل به آن مانند سایر مستحبات تنها یک توصیه و تابع شرایط خاص خود است اگر انفاق کردن یا به زیارت رفتن (به عنوان مشخصه شیعه) عملی نیکو و مستحب باشد بدین معنا نیست که برای همه و در همه جا و در هر شرایطی چنین است بلکه گاهی همین انفاق یا زیارتِ نیکو، نباید انجام گیرد و شرعا جایز نیست.

انجام عمل مستحب اگر بخواهد به واجبی صدمه بزند ، قطعا ناپسند است و نباید انجام شود و از طرف دیگر اگر یک عمل مستحب مانع انجام گناهی گردد ، انجام دادنش لازم می شود اما نباید در عمل به واجبات مهم تر خدشه ای وارد سازد.

هر حکم دینی اعم از واجب و مستحب و ... حکمی اولیه محسوب شده و ممکن است در شرایط خاصی تغییر کند و واجب یا مستحب به حرام و یا حرام و مکروه به واجب تبدیل گردد.


بسیاری از بزرگان ازدواج نکرده اند
به عنوان نمونه دو نفر از
مردان عبارتند از حضرت عیسی و حضرت یحیی و دو نفر از بانوان عبارتند از حضرت مریم و حضرت معصومه

مرحوم فيض كاشاني در المحجة‌البيضاء پس از برشمردن فوايد ازدواج، يكي از آفات آن را نيز بازداشتن انسان از عبادت معرفي مي‎كنند؛ زيرا ممكن است ازدواج، باعث غفلت انسان شده و يا كسب و كار براي خانواده باعث جمع آوري مال و دنيا دوستي بشود،
وی سپس مي‎گويد:
پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ اين توانايي را داشتند كه هم ازدواج كنند و هم از عبادت الهي غافل نشوند و اين به خاطر علوّ درجه حضرت رسول ـ صلي الله عليه و آله ـ مي‎باشد و كسي هم قابل مقايسه با ايشان نيست؛ ولي حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ احتياط كردند و براي آنكه دچار غفلت نشوند ازدواج را ترك كردند و يا شايد براي ايشان كسب روزي حلال و تأمين زندگي يك خانواده ممكن نبوده است و لذا اقدام به ازدواج نكرده‎اند و يا اين كه شايد حال معنوي ايشان به گونه‎اي بوده كه ازدواج مانع عبادت ايشان بوده است.

فيض كاشاني المحجة‌البيضاء في تهذيب الاحياء، ج 3، ص 79

یکتای بی همتا;771442 نوشت:

وی سپس مي‎گويد:
پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ اين توانايي را داشتند كه هم ازدواج كنند و هم از عبادت الهي غافل نشوند و اين به خاطر علوّ درجه حضرت رسول ـ صلي الله عليه و آله ـ مي‎باشد و كسي هم قابل مقايسه با ايشان نيست؛ ولي حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ احتياط كردند و براي آنكه دچار غفلت نشوند ازدواج را ترك كردند و يا شايد براي ايشان كسب روزي حلال و تأمين زندگي يك خانواده ممكن نبوده است و لذا اقدام به ازدواج نكرده‎اند و يا اين كه شايد حال معنوي ايشان به گونه‎اي بوده كه ازدواج مانع عبادت ايشان بوده است.

فيض كاشاني المحجة‌البيضاء في تهذيب الاحياء، ج 3، ص 79


در نهج البلاغه خطبة 160 نيز عبارتي آمده است كه به نوعي مؤيد سخن فوق مي‎باشد:
امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ در توصيف حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايند:
«...لم تكن له زوجة تفتنه و لا ولد يحزنه...»
يعني عيسي ـ عليه السّلام ـ نه همسري داشت كه او را فريفته خود سازد و نه فرزندی كه باعث حزن و اندوه او شود.


چنانچه در قرآن هم آمده است که
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ
محبّت امور مادی، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ اینها سرمایه زندگی پست (مادی) است؛ و سرانجام نیک (و زندگیِ والا و جاویدان)، نزد خداست.

یکتای بی همتا;771443 نوشت:

در نهج البلاغه خطبة 160 نيز عبارتي آمده است كه به نوعي مؤيد سخن فوق مي‎باشد:
امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ در توصيف حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايند:
«...لم تكن له زوجة تفتنه و لا ولد يحزنه...»
يعني عيسي ـ عليه السّلام ـ نه همسري داشت كه او را فريفته خود سازد و بفریبد و نه فرزندی كه باعث حزن و اندوه او شود.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (التغابن: ١٤)
ای کسانی که ایمان آورده‌اید!قطعا بعضی از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها برحذر باشید؛ و اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید، (خدا شما را می‌بخشد)؛ چرا که خداوند بخشنده و مهربان است!

بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَغْلَبُ الْأَعْدَاءِ لِلْمُؤْمِنِ زَوْجَةُ السَّوْء
امام صادق (ع): بيشتر دشمنان مردم مؤمن همسر بد است.
مکارم الاخلاق

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّ أَوَّلَ مَا عُصِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سِتٌّ حُبُّ الدُّنْيَا وَ حُبُّ الرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ الطَّعَامِ وَ حُبُّ النَّوْمِ وَ حُبُّ الرَّاحَةِ وَ حُبُّ النِّسَاء

رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: سر آغاز نافرمانى خداى عز و جل شش چيز است، 1- دوستى دنيا 2- دوستى رياست. 3- دوستى خوراك 4- دوستى خواب 5- دوستى استراحت 6- دوستى زنان.

الکافی

موضوع قفل شده است