آیا در تعدد زوجات،رعایت عدالت، در محبت بین زنان شرط است؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا در تعدد زوجات،رعایت عدالت، در محبت بین زنان شرط است؟

[=&quot]بسم الله الرحمن الرحیم [/]

[=&quot]بعضی ازکنار هم گذاشتن آیه شریفه 3 نساء( [/][=&quot]وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا:[/][=&quot]و اگر مى‏ترسيد از اينكه به هنگام ازدواج با دختران يتيم رعايت عدالت در باره آنها نكنيد از ازدواج با آنان صرف نظر نمائيد و با زنان پاك ديگر ازدواج كنيد، دو يا سه يا چهار همسر، و اگر مى‏ترسيد عدالت را در باره همسران متعدد رعايت نكنيد تنها به يك همسر قناعت نمائيد و يا از زنانى كه مالك آنها هستيد استفاده كنيد. اين كار بهتر از ظلم و ستم، جلوگيرى مى‏كند.) و آیه 129 نساء(وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيما:[/][=&quot]و هرگز نمى‏توانيد از نظر محبت قلبى در ميان زنان، عدالت كنيد، هر چند كوشش نمائيد، ولى به كلى تمايل خود را متوجه يك طرف نسازيد كه ديگرى را به صورت بلا تكليف در آوريد، و اگر راه اصلاح و پرهيزگارى پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است)نتیجه میگیرند در تعدد زوجات عدالت در محبت شرط است و از طرفی اجرای عدالت ممکن نیست پس تعدد زوجات ممنوع است.[/]



[=&quot]اتفاقا از روايات اسلامى بر ميايد كه نخستين كسى كه اين ايراد را مطرح كرد ابن ابى العوجاء از ماديين معاصر امام صادق علیه السلام بود كه اين ايراد را با هشام بن حكم دانشمند مجاهد اسلامى در ميان گذاشت، او كه جوابى براى اين سؤال نيافته بود از شهر خود كه ظاهرا كوفه بود بسوى مدينه (براى يافتن پاسخ همين سؤال) حركت كرد، و به خدمت امام صادق علیه السلام رسيد، امام صادق [/][=&quot]علیه السلام[/][=&quot] از آمدن او در غير وقت حج و عمره به مدينه تعجب كرد، ولى او عرض كرد كه چنين سؤالى پيش آمده است، امام [/][=&quot]علیه السلام[/][=&quot] در پاسخ فرمود[/][=&quot]:[/]

[=&quot]منظور از عدالت در آيه سوم سوره نساء عدالت در نفقه (و رعايت حقوق همسرى و طرز رفتار و كردار) است و اما منظور از عدالت در آيه 129 كه امرى محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبى است (بنا بر اين تعدد زوجات با حفظ شرائط اسلامى نه ممنوع است و نه محال) هنگامى كه هشام از سفر، بازگشت، و اين پاسخ را در اختيار ابن ابى العوجاء گذاشت، او سوگند ياد كرد كه اين پاسخ از خود تو نيست .[/]

[=&quot]معلوم است كه اگر كلمه عدالت را در دو آيه به دو معنى تفسيرمى‏كنيم، به خاطر قرينه روشنى است كه در هر دو آيه وجود دارد، زيرا در ذيل آيه 129 صريحا مى‏گويد: تمام تمايل قلبى خود را متوجه به يك همسر نكنيد، و به اين ترتيب انتخاب دو همسر مجاز شمرده شده منتها به شرط اينكه عملا در باره يكى از آن دو ظلم نشود اگر چه از نظر تمايل قلبى نسبت به آنها تفاوت داشته باشد، و در آغاز آيه 3 همين سوره صريحا اجازه تعدد را نيز داده است.(برگرفته از تفسیر نمونه )
[/]

پس اگر عدالت رعایت نشه چه قلبی و چه مادی مرد عقوبت میشه؟

safir sabz;180669 نوشت:
پس اگر عدالت رعایت نشه چه قلبی و چه مادی مرد عقوبت میشه؟


با سلام و احترام

در رابطه با عدالت بین همسران مباحث بسیاری در تاپیک های مختلف بیان شده است که برای اطلاع از مسائل شرعی آن می توانید به تاپیک زیر(پست 763) مراجعه نمایید:

http://www.askdin.com/thread4893-77.html#post140361

اگر ابهامی ماند،در خدمتتان هستیم.

موفق و سربلند باشید.

safir sabz;180669 نوشت:
پس اگر عدالت رعایت نشه چه قلبی و چه مادی مرد عقوبت میشه؟

با سلام و احترام

تاپيك زير هم در اين مورد هست:
عدالت بین 4 زن !!!

در اولين پست روايتي از معصوم عليه السلام نقل شده كه عدالت در محبت ممكن نيست. ولي عدالت در امور ديگه يكسان هست، مگر در نفقه كه بنا بر موقعيت، شٱن و جايگاه هاي متفاوت همسران ميتونه كمي متفاوت باشه.

موفق باشيد

حالا (عدالت در محبت ممکن نیست) این مجوز را به مرد میدهد که با خیال راحت محبت را در حد همان حداقل که قرآن نشان داده نگه دارد واصلا سعی نکند که محبت را هم تا حد امکان مساوی کند؟
من فکر نمی کنم .یعنی پیامبری که توصیه کرده حتی در بین فرزندانتان در ابرز محبت مساوات را رعایت کنید در این مورد هم علاقمند به مساوات است.یعنی مستحب است اما واجب نیست.

موضوع قفل شده است