میزان اعتبار این حدیث؟

71 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
میزان اعتبار این حدیث؟

سلام. در مورد میزان اعتبار حدیث زیر چقدره؟ آیا صحت و سندیت کافی داره؟

مختصر البصائر، ص: ۱۵۶ و ۱۵۷
وَ مِنْهُ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الطَّاهِرُ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا حَفْصٌ الْكُنَاسِيُّ «3»، قَالَ: سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ بُكَيْرٍ الْأَرَّجَانِيَّ «4»، قَالَ: قَالَ لِيَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ص: «أَخْبِرْنِي عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص كَانَ عَامّاً لِلنَّاسِ؟ أَ لَيْسَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ
وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ «5» لِأَهْلِ الشَّرْقِ وَ الْغَرْبِ، وَ أَهْلِ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، هَلْ بَلَّغَ رِسَالَتَهُ إِلَيْهِمْ كُلِّهِمْ؟». قُلْتُ: لَا أَدْرِي، فَقَالَ: «يَا ابْنَ بُكَيْرٍ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمْ يَخْرُجْ مِنَ الْمَدِينَةِ فَكَيْفَ بَلَّغَ أَهْلَ الشَّرْقِ وَ الْغَرْبِ؟» قُلْتُ: لَا أَدْرِي، قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَمَرَ جَبْرَئِيلَ ع فَاقْتَلَعَ الْأَرْضَ بِرِيشَةٍ مِنْ جَنَاحِهِ وَ نَصَبَهَا لِمُحَمَّدٍ ص فَكَانَتْ بَيْنَ يَدَيْهِ مِثْلَ رَاحَتِهِ فِي كَفِّهِ، يَنْظُرُ إِلَى أَهْلِ الشَّرْقِ وَ الْغَرْبِ، وَ يُخَاطِبُ كُلَّ قَوْمٍ بِأَلْسِنَتِهِمْ، وَ يَدْعُوهُمْ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى نُبُوَّتِهِ بِنَفْسِهِ، فَمَا بَقِيَتْ قَرْيَةٌ وَ لَا مَدِينَةٌ إِلَّا دَعَاهُمُ النَّبِيُّ ص بِنَفْسِهِ»

با نام و یاد دوست

[CENTER]


[/CENTER]


کارشناس بحث: استاد پیام

[=&amp]روایتی که شما نقل نموده ایددر کتاب بصائر الدّرجات که از نخستین کتاب‌های روایی ماست و در عصر امامان(ع) تدوین شده، بابی دارد با عنوان «باب فی ان رسول الله(ص) کان یقرء ویکتب بکل لسان.»[/]نقل شده است.این روایت در کتب روایی وتفسیر معتبر شیعه نیز نقل شده ،مانند:
في تفسير على بن إبراهيم حدثنا على بن جعفر قال: حدثني محمد بن عبد الله الطائي قال: حدثنا محمد بن أبي عمير قال: حدثنا حفص الكناني قال: سمعت عبد الله بن بكير الرجالي قال: قال لي الصادق جعفر بن محمد صلوات الله عليهما: أخبرنى عن الرسول صلى الله عليه و آله كان عاما للناس أليس قد قال الله عز و جل في محكم كتابه:
- وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ لأهل الشرق و الغرب و أهل السماء و الأرض من الجن و الانس هل بلغ رسالته إليهم كلهم؟ قلت: لا أدرى، قال: يا ابن بكير ان رسول الله صلى الله عليه و آله لم يخرج من المدينة فكيف أبلغ أهل الشرق و الغرب؟ قلت: لا أدرى، قال: ان الله تعالى أمر جبرئيل عليه السلام فاقتلع الأرض بريشة من جناحه و نصبها لرسول الله صلى الله عليه و آله، فكانت بين يديه مثل راحة في كفه ينظر الى أهل الشرق و الغرب، و يخاطب كل قوم بألسنتهم، و يدعوهم الى الله عز و جل و الى نبوته بنفسه، فما بقيت قرية و لا مدينة الا و دعاهم النبي صلى الله عليه و آله بنفسه.

تفسير نور الثقلين، ج‏4، ص: 336

سلام

اعتبار يك حديث يا خبر به دو عامل بسته است اول رجال دوم متن ، حتي ممكن است رجال يك خبر صحيح باشند اما متني ركيك و قبيح داشته باشد (=حديث ضعيف) وبعكس ممكن است رجال خبري ضعيف باشند اما اين خبر بواسطه شواهد و متابعات و قرائت ، تصحيح شود (=حديث صحيح)

اين خبر اگر چه در كتاب بصائر الدرجات آمده ولي اين طريقش ضعيف است بواسطه ضعف عبدالله بن بكير الأرجاني كه بقول علامه حلي رحمه الله مرتفع القول بوده است و متن خبر هم دليل غلو وي است .

علىّ بن ابراهيم قمى رحمه الله در كتاب «تفسير» از حفص كنانى نقل مى ‏كند كه گفت: از عبداللَّه بن بكر شنيدم كه مى‏ گفت: امام صادق عليه السلام به من فرمود: آيا اين طور نيست كه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم رسالتش عامّ بود و همگان را فرا مى ‏گرفت و خداوند تبارك و تعالى دركتاب محكم خود فرموده است: «وَما أرْسَلْناكَ إلّا كافَّةً لِلناس»

«ترا نفرستاديم مگر براى تمام مردمان»، يعنى براى اهل مشرق و مغرب و براى اهل آسمان و زمين‏ اعمّ از آدميان و پريان.
سئوال اين است كه آيا آن حضرت رسالت خود را به همه آنها ابلاغ كرد و چگونه اين كار را كرد؟ گفتم: نمى‏ دانم.
فرمود: اى پسر بكر ؛ پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم از مدينه خارج نشد پس چگونه به اهل شرق و غرب پيغامش را رسانيد؟ گفتم: نمى ‏دانم. فرمود:


خداوند تبارك و تعالى جبرئيل را فرمان داد بسبب پرى از بال خود زمين را كَند و آن را براى محمّد صلى الله عليه وآله وسلم نصب كرد، با اين كار زمين در مقابل آن حضرت مثل كف دست در ميان ‏دستش بود، و توسّط آن به اهل شرق و غرب نگاه كرد و هر طايفه اى را با زبان خودشان ‏مخاطب ساخت و آنها را به سوى خدا و نبوّت خويش دعوت نمود، لذا شهرى و روستائى‏ نماند مگر آنكه پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم خودش آنها را دعوت كرد.

خیر البریه;728830 نوشت:
اين خبر اگر چه در كتاب بصائر الدرجات آمده ولي اين طريقش ضعيف است بواسطه ضعف عبدالله بن بكير الأرجاني كه بقول علامه حلي رحمه الله مرتفع القول بوده است و متن خبر هم دليل غلو وي است .

روایات این باب منحصر دراین روایت نیست ودرصورت غلو دانستن آن باید گروهی از روایات ذکر شده در بصائر الدرجات را رد کرد.

http://www.askdin.com/thread51084-6.html این روایت ومباحث مرتبط با آن قبلا در این آدرس انجمن مورد بحث قرار گرفته.

پیام;729031 نوشت:
روایات این باب منحصر دراین روایت نیست ودرصورت غلو دانستن آن باید گروهی از روایات ذکر شده در بصائر الدرجات را رد کرد.

وقتی نقل کننده روایت، مرتفع القول باشه آیا روایت ضعیف نیست؟

پیام;729036 نوشت:
آیا نبوت به سرخ پوستها (پس از واقعه بعثت) هم رسیده است؟ این روایت و مباحث مرتبط با آن قبلا در این آدرس انجمن مورد بحث قرار گرفته.

تاپیک مورد اشاره در مورد بررسی روایت مذکور نیست و در میانه بحث اشاره ای هم به این روایت شده و مباحث مرتبط با این روایت در تاپیک مذکور مورد بحث قرار نگرفته.


پیام;729031 نوشت:
روایات این باب منحصر دراین روایت نیست ودرصورت غلو دانستن آن باید گروهی از روایات ذکر شده در بصائر الدرجات را رد کرد.

با سلام

كدام روايات شاهد ومويد اين روايت هستند ؟!

divoone1985;729129 نوشت:
تاپیک مورد اشاره در مورد بررسی روایت مذکور نیست و در میانه بحث اشاره ای هم به این روایت شده و مباحث مرتبط با این روایت در تاپیک مذکور مورد بحث قرار نگرفته.

سلام" بنده هم عرض کردم این روایت با مباحث مرتبط (برای مطالعه بیشتر پیشنهاد شد) نه عین این سوال.

خیر البریه;729284 نوشت:
كدام روايات شاهد ومويد اين روايت هستند ؟!

روایات متعدد ذکر شده در تفاسیر نام برده شده(نوالثقلین وتفسیر قمی) در اولین پست ،در تفسیر آیات وارد شده در روایت مورد بحث در ضمن در همان پست اشاره شد[=&amp](روایتی که شما نقل نموده ایددر کتاب بصائر الدّرجات که از نخستین کتاب‌های روایی ماست و در عصر امامان(ع) تدوین شده، بابی دارد با عنوان «باب فی ان رسول الله(ص) کان یقرء ویکتب بکل لسان.»[/]نقل شده است.این روایت در کتب روایی وتفسیر معتبر شیعه نیز نقل شده ) این مباحث دسته ای از روایات در این بحث می باشد .

موضوع قفل شده است