آذر ماه جبهه ها

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آذر ماه جبهه ها

[h=1][/h] [h=3]دهه اول ماه[/h]


[/HR]
تقویم دفاع مقدس و مروری بر آنچه که در ماه آذر در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه های حق علیه باطل اتفاق افتاد.


[/HR]

1آذر
عملیات كوچك نصر9، توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران سال1366
عملیات نصر9 در اول آذر سال1366 با رمز مبارك یا مولای متقیان در منطقه عملیاتی حاج عمران توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف آزادسازی دامنه جنوبی ارتفاعات معروف به تپه شهدا به اجرا درآمد. دشمن به خاطر كوهستانی بودن منطقه نتوانست از امكانات زرهی خود استفاده كند و ناچار با به جای گذاشتن بیش از چهار هزار كشته و زخمی و یكصد اسیر، به عقب رانده شد پس از این عملیات، موقعیت رزمندگان با دفع پاتك‌های دشمن تثبیت گردید و با حضور بر ارتفاعات منطقه، بر قسمت وسیعی از خاك عراق مسلط گشتند. در ادامه این عملیات، با سركوب تحركات بعدی دشمن و تحمیل ضربات مجدد به آن‌ها، تعداد دیگری از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند و قدرت پاتك از دشمن سلب گردید. بدین ترتیب، تپه شهدا نیز از وجود دشمن بعث پاكسازی شد.
****
7آذر
آغاز عملیات بزرگ والفجر یك در منطقه فكه توسط ارتش و سپاه سال 1362

در روز6 آذر1359ش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همكاری نیروی هوایی ارتش، به پایانه‌های البكر و الامیه كه از بزرگترین مراكز صدور نفت خلیج‌فارس و شاهرگ حیات اقتصادی عراق به حساب می‌آمدند، حمله برد و دو سوم آنها را منهدم ساخت. دشمن بعثی برای جبران این شكست، در7 آذر59 با اعزام تعـدادی نیـرو ، سعـی در بازپس‌گیـری پایانه‌ها كرد و نبرد سختی درگرفت. سرانجام پس از ساعت‌ها جنگ نابرابر و بی‌امان، در حالی كه دلاورمردان نیروی دریایی، آخرین گلوله‌های خود را به سوی دشمن نشانه می‌رفتند، ناوچه پیكان پس از غرق كردن چندین فروند ناوچه دشمن مورد اصابت چند موشك قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خلیج‌فارس در دل آب‌های گرم و نیلگون آن جای گرفت.
***
8آذر
آغاز عملیات بزرگ «طریق‌القدس» و آزادسازی بستان سال 1360
عملیات بزرگ طریق‌القدس از تاریخ هشتم آذر1360 با رمز یاحسین در منطقه بستان به وسعت350 كیلومتر مربع، با هدف آزادسازی شهر بستان، قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب، انهدام نیروهای دشمن و رسیدن به مرزهای بین‌المللی آغاز شد و تا15 آذر به طول انجامید. نتایج عملیات بزرگ طریق‌القدس: تلفات نیروی انسانی دشمن: 546 نفر اسیر،3500 نفر كشته و زخمی؛ سایر نتایج: آزاد شدن 650 كیلومتر مربع از جمله شهر بستان؛ تجهیزات و امكانات: تانك و نفربر: 180 دستگاه انهدامی و170 دستگاه اغتنامی، خودرو: 200 دستگاه انهدامی و250 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 12فروند انهـدامی، هلیكـوپتر: 4 فـروند انهدامی، دستگاه مهندسی:150 دستگاه اغتنامی، توپ:9 قبضه اغتنامی.
عملیات بزرگ طریق‌القدس از تاریخ هشتم آذر1360 با رمز یاحسین در منطقه بستان به وسعت350 كیلومتر مربع، با هدف آزادسازی شهر بستان، قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب، انهدام نیروهای دشمن و رسیدن به مرزهای بین‌المللی آغاز شد و تا15 آذر به طول انجامید.

****
9آذر
انجام عملیات محدود«كانی سخت» در منطقه مهران توسط سپاه سال 1360
جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب كوچك تا سال1283ش(1904م) كه برای نخستین بار ناوهای جنگی انگلستان در ساحل آنها پهلو گرفته بود، جزیی از خاك ایران و تحت اداره بندرلنگه از توابع استان فارس بودند. در این سال، انگلستان این جزایر را به اشغال خود درآورد و ضمن پایین كشیدن پرچم ایران، مأمورین گمرك ایران را از آنجا اخراج نمود كه این عمل شدیداً مورد اعتراض دولت وقت ایران قرار گرفت. یك سال بعد، دولت انگلستان به علت ضعف حكومت مركزی، با یك اقدام موذیانه، پرچم امیرنشین شارجه را بر فراز جزایر مزبور به اهتزاز درآورد. در طول اشغال شصت و چهار ساله این جزایر از سال1283 تا 1347 دولت ایران حتی در بدترین شرایط سیاسی از اعتراض به اشغال آنها خودداری نكرد. پس از جنگ جهانی دوم كه قدرت انگلیسی‌ها در خلیج‌فارس كاهش یافت ، دولت انگلستان مراقبت از سه جزیره مزبور، را به شیخ‌نشین شارجه واگذار كردند و ساكنان جزایر، تابعیت شارجه گرفتند. در سال1350 دولت ایران به دنبال واگذاری بحرین و به رسمیت شناختن استقلال آن و صرف نظر كردن از حاكمیت خود در آن جزیره نفت‌خیز، درصدد برآمد به نحوی، حیثیت از دست رفته خود را جبران كند. از این رو، نیروی دریایی ایران، به یكباره در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب كوچك كه از قدیم‌الایام متعلق به ایران بود مستقر شدند و با سر و صدا، آن را توفیق بزرگ جنگی قلمداد نمــودنـد . ایـن عمــل بـا اعتــراض شیخ‌نشین‌های امارت متحده عربی مواجه گردید و آنان مدعی مالكیت جزایر شدند. هم‌چنین به دنبال این ماجرا، دولت وقت عراق روابط خود را با ایران قطع نمود و پارلمان كویت، قطع رابطه با ایران را مورد بررسی قرار داد. در بسیاری از كشورها علیه ایران تظاهراتی صورت گرفت و عراق به اخراج و آزار ایرانیان مقیم در آن كشور شدت بخشید. سرانجام بابت مالكیت یا تصرف غیرقانونی شیخ‌نشین شارجه، دولت ایران مبلغ قابل ملاحظه‌ای به شیوخ پرداخت نمود و اوضاع تا حدودی به آرامش گرایید.

برچسب: 

[h=1][/h] [h=3]دهه دوم ماه[/h]


[/HR] مروری بر آنچه که در ماه آذر در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه های حق علیه باطل اتفاق افتاد
[/HR]

12آذر
اعزام سپاه یكصدهزارنفری محمدرسول‌الله به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل ،سال 1365
در این روز، در حالی كه بیش از شش سال از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران می‌گذشت، ده‌ها هزار بسیجی داوطلب از سراسر كشور در قالب بیش از دویست گردان با نام سپاه یكصدهزارنفری محمد(ص) عازم جبهه‌های نور علیه ظلمت شدند. حضور این خیل عظیم مشتاقان جهاد و شهادت در صحنـه‌های نبـرد، بار دیگـر قدرت الهی ملت ایران را به نمایش گذاشت و این حركت حماسی بی‌سابقه، وحشتی متزلزل كننده در دل دشمنان اسلام انداخت. با اعزام بزرگ یكصدهزارنفری سپاه حضرت محمد(ص)، و نیز گروه كثیری از نیروهای آموزش دیده و اعزام مجدد در گردان‌های منظم، جهت حضور در جبهه‌ها، شور و شوقی مقدس ایران اسلامی را فرا گرفت.
****
15آذر
شهادت سرتیپ خلبان «احمد كشوری»، سال 1359
شهید احمد كشوری در تیرماه 1332ش در شمال به دنیا آمد. وی در سال1351 وارد هوانیروز شد و دوره‌های آموزش خلبانی با هلی‌كوپتر را با موفقیت به پایان رساند. او از سال‌های قبل از انقلاب فعالیت‌های ضدرژیم خود را آغاز كرده بود و در دوران نخست‌وزیری بختیار با همراهی دوستان خود، قصد انجام كودتا و ساقط كردن حكومت پهلوی را داشت كه با پیروزی انقلاب فعالیت‌های مختلفی در پاكسازی كردستان از لوث عناثر ضدانقلاب انجام داد. وی پس از آغاز جنگ، فرماندهی هوانیروز منطقه ایلام را به عهده گرفت و با دل و جان به انجام وظیفه پرداخت. این شهید بزرگوار سرانجام در15 آذر سال1359 در حالی كه از یك مأموریت بسیار مشكل، اما پیروز باز می‌گشت، در منطقه میمك در ایلام، مورد حمله مزدوران بعثی قرار گرفت. در این میان، در حالی كه هلی‌كوپترش در اثر اصابت راكت هواپیما، به شدت می‌سوخت، آن را تا موضع خودی هدایت كرد و آنگاه در خاك وطن سقوط كرد و به آرزوی دیرینه‌اش دست یافت و شربت شهادترا مردانه سركشید. پیكر پاك او را به تهران انتقال داده و در بهشت زهرا به خاك سپردند.

شهید احمد كشوری در تیرماه 1332ش در شمال به دنیا آمد. وی در سال1351 وارد هوانیروز شد و دوره‌های آموزش خلبانی با هلی‌كوپتر را با موفقیت به پایان رساند. او از سال‌های قبل از انقلاب فعالیت‌های ضدرژیم خود را آغاز كرده بود و در دوران نخست‌وزیری بختیار با همراهی دوستان خود، قصد انجام كودتا و ساقط كردن حكومت پهلوی را داشت كه با پیروزی انقلاب فعالیت‌های مختلفی در پاكسازی كردستان از لوث عناثر ضدانقلاب انجام داد. وی پس از آغاز جنگ، فرماندهی هوانیروز منطقه ایلام را به عهده گرفت و با دل و جان به انجام وظیفه پرداخت.

***
17آذر
اعتراف عراق به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ علیه ایران سال1381
پس از آن كه سال‌ها از پایان هشت سال دفاع مقدس گذشته و سازمان ملل، عراق را به عنوان آغازگر جنگ معرفی كرده بود، مقامات بلند پایه عراقی با اعتراف به استفاده بغداد از سلاح‌های شیمیایی در جریان جنگ هشت ساله با ایران ادعا كردند كه عراق مجبور به استفاده و به كارگیری این نوع تسلیحات شده است. این در حالی است كه ایران در طی جنگ بارها از حمـلات شیمیایی عراق به مردم ایران و رزمندگان اسلام خبر داده و خواستار رسیدگی به آن بود ولی با سكوت مجامع بین‌المللی مواجه می‌گردید. رژیم بعث عراق در حالی دست به بمباران‌های شیمیایی وسیع در جنگ می‌زد كه مجامع جهانی و معاهدات ژنو، استفاده از تسلیحات كشتار جمعی از جمله شیمیایی در جریان جنگ‌ها را منع كرده‌اند.
****