جمع بندی حد توان انسان

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حد توان انسان

سلام
لطفا کارشناس بحث اعتقادات جواب بدهد لطفا به طوری جواب بدید که جواب سوال برداشت شود در دفعه قبل خیلی کلی جواب داده بودید با تشکر
با توجه به تحقیقی که من کردم خدا از هر کس به اندازه ی توانش توقع دارد وهر کس اخرین تلاش اش را برای رضای خدا کند خداوند اخرین درجه را در ان دنیا به او میدهد حالا 2 سوال وجود داردهر کسی در این راه تلاش کند ولی گناهان بزرگ وکوچکی از او سر بزند وهر دفعه استغفار کند وحتی اگر گناه را تکرار کند باز استغفار کند خدا دیگر آن مقام که میخواهد را در ان دنیا به او نمیده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با توجه به این که احساس کند در این راه اخرین درجه تلاشش را کرده است

وسوال دوم این است که ایا در این راه انسان ترقی میکند وتوان واراده اش بالاتر میرود برای انجام ندادن گناه؟؟؟؟؟؟؟

برچسب: 

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد اویس

[="Georgia"][="Blue"]با عرض سلام و ادب خدمت دوست گرامی جناب سلیمی نبی
در ابتدا عرضم فکر می کنم در سوال شما یک تناقضی به چشم می خورد زیرا شما از یک طرف فرمودید:«شخص گناهان بزرگ وکوچکی از او سر بزند وهر دفعه استغفار کند وحتی اگر گناه را تکرار کند باز استغفار کند» و از طرف دیگر فرمودید:«با توجه به این که احساس کند در این راه اخرین درجه تلاشش را کرده است» این دو جمله با هم متناقض است زیرا کسی که در این راه اخرین درجه تلاشش را کرده باشد اصلا دچار گناهان بزرگ و کوچک و تکرار آنها و تکرار توبه و استغفار نمی شود. انجام گناهان کوچک و بزرگ نشانه آن است که شخص اخرین درجه تلاشش را در جهت حفظ و مصونیت خود از گناه نداشته است.
بر این اساس اگر کسی دچار گناهانی شود و توفیق توبه پیدا کند بعد از پذیرفته شدن توبه او عذاب و عقابی شامل حال او در اخرت نخواهد شد اما این بدان معنی نیست که حال او در اخرت به عینه مانند حال کسی است که اصلا گناه نکرده و عمری را در مجاهدت و ریاضت و طهارت نفسانی مشغول بوده و مشمول عطایای خاص الهی است. مسلما باید میان این دو نفر فرقهایی در بهره برداری از نعمتهای ابدی بهشتی باشد.
اما در مورد سوال دومتان باید بگویم انسان هرچقدر در مسیر سعادت نفسانی خود گام بردارد و مطابق دستور العمل انسان ساز قرآن کریم عمل نماید و ظاهر و باطنش را بر اساس میزان آیات و روایات و عقل هماهنگ نماید به همان وزان بر توان و قابلیت و استعدادش برای کشف و ادراک شهودی حقایق ملکوتی افزوده می گردد. زیرا یکی از خصوصیات عالم مجردات صعه یافتن و انبساط وجودی افرادی است که با ملکوت عالم حشر و نشر یافته اند.
[/]

موضوع قفل شده است