استهلال ماه شوال و عيد فطر

تب‌های اولیه

20 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
استهلال ماه شوال و عيد فطر

لا حول و لا قوة الا بالله

چند سوال در مورد استهلال ماه شوال و عيد فطر داشتم ، چون همه تاپيكهاي مربوطه قفل شده بودند ناچار شدم تاپيك جديد ايجاد كنم
همونطور كه مستحضر هستيد امسال در بين برخي از مراجع در اعلام رويت هلال ماه شوال و روز عيد فطر اختلاف بود و بالطبع برخي از مقلدان برخي مراجع روز يكشنبه رو روزه داشتند

سوال من اين هست كه چطور ميشه در يك كشور دو روز مختلف رو به عنوان عيد اعلام كنند
اگر يكشنبه عيد بود با توجه به اينكه روزه در روز عيد فطر حرام هست مقلدان مراجعي كه اين روز رو عيد نميدونستند مرتكب فعل حرام شدند و اگر دو شنبه عيد بود مقلداني كه يكشنبه روزه نگرفتند دچار گناه شدند و بايد كفاره بدهند
از طرف ديگر تمام مراجع بر اين عقيده هستند كه با شهادت دو نفر عادل مبني بر رويت هلال ماه به حلول ماه شوال پي برده ميشود
با توجه به عدالت مراجع آيا وقتي اكثر مراجع به رويت ماه اذعان ميكنند اون دسته از مراجع ديگر نميتوانند همان روز رو به عنوان عيد اعلام كنند ؟


کارشناس بحث : نور

كبوتر حرم;260526 نوشت:
لا حول و لا قوة الا بالله چند سوال در مورد استهلال ماه شوال و عيد فطر داشتم ، چون همه تاپيكهاي مربوطه قفل شده بودند ناچار شدم تاپيك جديد ايجاد كنم همونطور كه مستحضر هستيد امسال در بين برخي از مراجع در اعلام رويت هلال ماه شوال و روز عيد فطر اختلاف بود و بالطبع برخي از مقلدان برخي مراجع روز يكشنبه رو روزه داشتند سوال من اين هست كه چطور ميشه در يك كشور دو روز مختلف رو به عنوان عيد اعلام كنند اگر يكشنبه عيد بود با توجه به اينكه روزه در روز عيد فطر حرام هست مقلدان مراجعي كه اين روز رو عيد نميدونستند مرتكب فعل حرام شدند و اگر دو شنبه عيد بود مقلداني كه يكشنبه روزه نگرفتند دچار گناه شدند و بايد كفاره بدهند از طرف ديگر تمام مراجع بر اين عقيده هستند كه با شهادت دو نفر عادل مبني بر رويت هلال ماه به حلول ماه شوال پي برده ميشود با توجه به عدالت مراجع آيا وقتي اكثر مراجع به رويت ماه اذعان ميكنند اون دسته از مراجع ديگر نميتوانند همان روز رو به عنوان عيد اعلام كنند ؟

با سلام و احترام خدمت شما کاربر بزرگوار

برای دریافت پاسخ تاپیک های زیر را مطالعه نمایید اگر ابهامی باقی ماند در خدمتتان هستیم:
http://www.askdin.com/thread21855.html
http://www.askdin.com/thread13754.html

همواره به سلامت باشید.

لا حول و لا قوة الا بالله

ممنون
من تاپیک اول رو خونده بودم ولی به جوابی نرسیده بودم
در مورد تاپیک دوم هم این نکته رو باید بگم که

نقل قول:
به فتوای بعضی از مراجع مانند آیات عظام: خویی، تبریزی، سیستانی و فاضل لنکرانی اگر در عراق یا عربستان ماه دیده شود، برای تمام کشورهای اسلامی خاورمیانه حجت است و برای ایران نیز اثبات می‌شود.
نقل قول:


اتفاقاً جناب مکارم و سیستانی از کسانی بودند که اعلام کردند عید روز دوشنبه هست
و همچنین
نقل قول:
دو شاهد عادل از نمایندگان آنها در شهرهای مختلف ماه را ببینند یا افرادی که به نظر آنها معتبر و عادل هستند، می‌گویند ماه را دیده‌ایم. این موجب می‌شود که آنها روز عید فطر و اوّل ماه را اعلام کنند.
نقل قول:


وفتی چند نفر از مراجع اعلام میکنند که هلال ماه رویت شد نمیشه بقیه مراجع هم تایید میکردند
پاسخ سوال اصلی بنده هم موند

نقل قول:

اگر يكشنبه عيد بود با توجه به اينكه روزه در روز عيد فطر حرام هست مقلدان مراجعي كه اين روز رو عيد نميدونستند مرتكب فعل حرام شدند و اگر دو شنبه عيد بود مقلداني كه يكشنبه روزه نگرفتند دچار گناه شدند و بايد كفاره بدهند

سلام
عرض ادب و احترام
سوال دقیقا اینجاست که مراجعی که معتقد هستند با شهادت دو نفر عادل عید اثبات میشه چرا وقتی بیش از دو مرجع اعلام عید می کنند ایشان عید اعلام نمی کنند
در واقع این شبهه ایجاد میشود که اون مراجع دیگر را به عنوان عادل قبول ندارند
جمع بین این دو حکم چگونه است یا باید حکم اول یعنی شهادت دو عادل را منکر بشیم یا باید عادل بودن مراجع دیگر که رهبری هم جزوش است منکر بشویم
لطفا توضیح دهید جواب این شبهه چیست
با تشکر

مـهـدی;260709 نوشت:
جمع بین این دو حکم چگونه است یا باید حکم اول یعنی شهادت دو عادل را منکر بشیم یا باید عادل بودن مراجع دیگر که رهبری هم جزوش است منکر بشویم لطفا توضیح دهید جواب این شبهه چیست

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

در ان موضوع هم ذکر شد

این یک موضوع فقهی است (استهلال ماه)

و با یک استدلال من به این نتیجه رسیدم که حاکم شرع قرار است حکم دهد و تاتیید استهلال کند

خب برای ایشان لازم نیست حکم دو عادل حتما کافی باشد

مثلا برای ایشان استهلال ماه از مراجع مورد وثوق خودشان تنها مورد اعتماد و یقین اور است و بعد اعلام می کنند!

:Gol:

كبوتر حرم;260706 نوشت:
وفتی چند نفر از مراجع اعلام میکنند که هلال ماه رویت شد نمیشه بقیه مراجع هم تایید میکردند پاسخ سوال اصلی بنده هم موند

هرکس وظیفه دارد در این مسئله به یقین خود ش عمل کند در همان موضوع هم جناب پارسا اشاره شد

یعنی اگر شما یقین داشتی که یکشنبه عیده روزه بر شما حرام بود

اگر نه روزه باید می گرفتی مگر در زمان دارای دلیل شرعی

اما گاهی مراجع در موضوع نیز وارد می شوند که منجر به صدور حکم می شود کخ حکم صادر شد لازم الاجرا است

[="Tahoma"][="Green"]

- بخش 1: راه های شرعی ثابت شدن اول ماه قمری:

اول ماه قمری از چند راه اثبات می شود:

1) آنكه خود انسان ماه را ببيند.

2) دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم. (ولي اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند، يا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل اين كه بگويند داخل دايره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نمي شود. اما اگر در تشخيص بعضي خصوصيات اختلاف داشته باشند، مثل آن كه يكي بگويد ماه بلند بود و ديگري بگويد نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت مي شود.)

3) عده اي (كه از گفته آنان يقين پيدا مي شود) بگويند ماه را ديده ايم. و همچنين است هر چيزي كه به واسطه آن يقين پيدا شود.

4) سي روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت مي شود، و سي روز از اول رمضان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه شوال ثابت مي شود.

5) حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است.*

http://www.askdin.com/post259884-2.html


* در راه پنجم فتاوا تا حدی متفاوت هست که تفصیل آن در پست های بعدی می آید.

اما فعلا به طور خلاصه:

آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی معتقدند با حکم حاکم اوّل ماه ثابت نمی شود. (مگر آنکه از حکم حاکم برای او اطمینان حاصل شود.) (1)


به این نکته آخر هم توجه کنید

و در ادامه گفتند

- بخش 2: مساله اثبات اول ماه، جزء موضوعات شرعی هست:

مساله رویت ماه، از موضوعات شرعی هست نه احکام شرعی. (تفاوت بین موضوع و حکم، در پست بعدی می آید.)

لذا اگر مکلف در مورد موضوعات یقین داشت، باید به یقین خودش عمل کند نه چیز دیگر.

در مورد بحث رویت ماه، یقین فقط در چهار راه از پنج راهی که در پست قبلی عرض شد، پیش می آید.

http://www.askdin.com/post259886-3.html

این پستم جواب داده شده

http://www.askdin.com/post259906-5.html

[/]

[="Navy"]سلام 1چیزی بگم ببخشید جناب کبوتر حرم شاید به موضوع ربطی نداشته باشه
:Ghamgin:
گفتید مثل اینکه آقای مکارم 2شنبه عید اعلام کرده بعد ما مقلد ایشونیم ولی وقتی تو تلویزیون گفت :geryeh: دیگه انقد جو گیر شدیم گفتیم عیده دیگه الان یعنی 2شنبه عید بوده و ما نمازی که خوندیم چی میشه پس
ای بابا اسمون اسمونه
دیگه تو عراق ماه دیده نمیشه حالا به هر دلیلی مثلا موقعیت جغرافیایی بعد تو ایران که ماه دیده میشه خوب عیده دیگه چه کار داریم تو عراق کسی چیزی ندیده
و اینکه مگه حکم اصلی رو رهبری نمیده تا اونجایی که فهمیدم از این مسئله تقلید، رهبری روی برخی حکما ارجهیت داره غیر اینه ؟ این قضیه عید جزش نیس یعنی:Gig:[/]

z.a.h.r.a;260727 نوشت:
و اینکه مگه حکم اصلی رو رهبری نمیده تا اونجایی که فهمیدم از این مسئله تقلید، رهبری روی برخی حکما ارجهیت داره غیر اینه ؟ این قضیه عید جزش نیس یعنی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

حکم مرجع اینجا ملاک نیست مگر برای شما یقین اور باشد!(مگر در مورد موضوع حکم صادر کرده باشند)

اگر شما مثلا رهبر و مرجع دیگه رو که می دونید عادله قبول داشته باشید و براتون یقین اور باشه(پستشو توی موضوع قبل گذاشتم برید سخن استادو دوباره بخونید)

برای شما حجت است

5 راه گفته شده به ترتیب که اخریش حاکم شرعه
که تازه سیستانی و وحید خراسانی هم قبول نداره راه پنجمو!

:ok:

اگرم اشتباه فهمیدیم اثار زیاد مطلب گفتن است :Ghamgin:

با سلام و عرض ادب و تشکر از مشارکت تمام کاربران بزرگوار

باوجودی که استاد پارسای بزرگوار تمام مطالب لازم را مطرح کردند و جای شک و شبهه ای در این مساله باقی نمی گذارد اما به جهت تاکید و درخواست دوستان نکات زیر یادآوری می شود:

1. مساله رویت هلال، تشخیص موضوع است و هر مکلفی خودش باید در این مساله یقین حاصل نماید که گاه این یقین با گفته مراجع حاصل می شود بنابراین اگر مقلدین هرمرجعی حتی از گفته مرجع دیگر یقین شخصی به اول ماه نمودند(البته با درنظرگرفتن ملاک مرجع خودشان مثل چشم مسلح و...)،حجت خواهد بود.

2.تفاوت در اعلان عید توسط مراجع بزرگوار تقلید،به دلیل عادل ندانستن مراجع دیگر و نشانگر اختلاف بین مراجع نیست،زیرا درجایی که خود مرجع،ماه را دیده باشد به گفته او به عنوا ن یک عادل استناد می شود نه درجایی که آن مرجع بزرگوار از راههای دیگر به یقین رسیده باشد(یعنی خودش ماه را ندیده باشد که در این صورت،این یقین فقط برای خود آن بزرگوار الزام آور هست.)
وهمچنین مسئله این است که در عین یقین به عدالت دیگری،می داند که ایشان از طریقی علم حاصل کرده است که برای او یقین آور نیست دقیقا مثل دو پزشکی که به علم و دیانت یکدیگر اعتقاد کامل دارند اما در عین حال می دانند تشخیص یکی از آنها بر اساس نتیجه آزمایشگاهی بوده که مورد قبول پزشک دیگر نیست در این صورت اگر یکی سخن دیگری را قبول نکند ، قطعا رد عدالت و دیانت دیگری نخواهد بود .

3.
ملاک مراجع بزرگوار در یقین به رویت هلال متفاوت است به عنوان مثال، برخی از مراجع رویت با چشم غیرمسلح را معیار می دانند و برخی چشم مسلح را هم کافی می دانند.

4.در نهایت هم توجه عزیزان را به پاسخ آیت‌الله مکارم درباره اختلاف فتاوا در رویت هلال‌ماه جلب میکنم:
http://www.jahannews.com/vdciuuarut1a5w2.cbct.html

ان شاالله همگی عاقبت به خیر باشیم.

باسلام.
من مقلد آیت الله وحید هستم. طبق فتوای آیت الله صافی با چشم غیر مسلح باید ماه دیده بشه که مطابق نظر مرجعمه.چون آیت الله صافی یکشنبه رو عید اعلام کرد من هم همون یکشنبه رو بنا بر عدالت آیت الله صافی برا خودم عید در نظر گرفتم.
البته من یکشنبه رفتم چهار فرسخی(به دوستان شکاک توصیه میکنم تو عید فطرای مشکوک اینکارو بکنن!)
حالا به نظرتون با این استدلال یکشنبه عید من بوده؟

هست هستی;260775 نوشت:
من مقلد آیت الله وحید هستم. طبق فتوای آیت الله صافی با چشم غیر مسلح باید ماه دیده بشه که مطابق نظر مرجعمه.چون آیت الله صافی یکشنبه رو عید اعلام کرد من هم همون یکشنبه رو بنا بر عدالت آیت الله صافی برا خودم عید در نظر گرفتم. البته من یکشنبه رفتم چهار فرسخی(به دوستان شکاک توصیه میکنم تو عید فطرای مشکوک اینکارو بکنن!) حالا به نظرتون با این استدلال یکشنبه عید من بوده؟

با سلام و احترام

اگر با گفته ایشان یقین به اول ماه نمودید،برایتان حجت بوده است و باید افطار می کردید.

همواره به سلامت باشید.

[="Tahoma"][="DarkOrange"]لا حول و لا قوة الا بالله

جناب نور بنده متاسفانه هنوز به جواب نرسيدم
بنده تمام اين مطالب رو خوندم
آيت الله مكارم روز يكشنبه رو عيد اعلام نكردند پس حداقل خودشان روزه بودند چون اگر نميگرفتند روزه خوري محسوب ميشد
مقام معظم رهبري روز يكشنبه را عيد اعلام كردند پس قطعاً روزه نبودند چون روزه در عيد فطر حرام است
يكي از اين دو مراجع كار اشتباهي كردند چون امكان نداره در يك كشور دو روز عيد باشه يا آقاي مكارم روزه حرام گرفتند و يا حضرت آقا روزه خواري كردند
تكليف چيست
[/]

كبوتر حرم;260835 نوشت:
جناب نور بنده متاسفانه هنوز به جواب نرسيدم بنده تمام اين مطالب رو خوندم آيت الله مكارم روز يكشنبه رو عيد اعلام نكردند پس حداقل خودشان روزه بودند چون اگر نميگرفتند روزه خوري محسوب ميشد مقام معظم رهبري روز يكشنبه را عيد اعلام كردند پس قطعاً روزه نبودند چون روزه در عيد فطر حرام است يكي از اين دو مراجع كار اشتباهي كردند چون امكان نداره در يك كشور دو روز عيد باشه يا آقاي مكارم روزه حرام گرفتند و يا حضرت آقا روزه خواري كردند تكليف چيست

با سلام و تشکر از شما

هیچ یک از دو بزرگوار مرتکب فعل حرام و گناه نشده اند زیرا هردو مطابق با یقینشان عمل کرده اند و همان برای آنها در روز قیامت حجت خواهد بود.

موفق و موید باشید.

لا حول و لا قوة الا بالله

جناب نور بنده خدای نکرده قصد اذیت کردن ندارم و بابت تکرار سوالم معدرت خواهی میکنم ولی بنده متاسفانه قانع نشدم

نقل قول:
به فتوای بعضی از مراجع مانند آیات عظام: خویی، تبریزی، سیستانی و فاضل لنکرانی اگر در عراق یا عربستان ماه دیده شود، برای تمام کشورهای اسلامی خاورمیانه حجت است و برای ایران نیز اثبات می‌شود.

بزگوار این پست رو خودتان در تاپیکی که معرفی کردید نوشته بودید
یا در تایپ این فتوا اشتباه رخ داده و یا مراجع حرف خودشون رو قبول ندارند
طبق این فتوا با توجه به اعلام رویت ماه در عربستان در کل کشورهای خاور میانه باید عید اعلام میشد در حالی که این دو بزرگوار دوشنبه را عید میدونستند
نقل قول:
شهاد دو عادل باید به رویت ماه باشه یعنی دو نفر بیان نزد خود مرجع شاهدت بدن که ماه را دیدیدم نه اینکه خود با واسطه بهشون ثابت شده باشه شاهدت رهبری و دیگر مراجع چون خودشون شاهد نبودن و به وسیله گزاراشات بهشون ثابت شده برای ایشان حجت نمیشود

مهدی جان من این حرفت رو متوجه شدم ولی یک سوال
وقتی مقام معظم رهبری چند نفر رو به عنوان عادل قبول دارند پس حتماً عدالت دارند و این عدالت برای مراجع دیگر هم صدق میکنه
وقتی یک عادل به عادل دیگری رویت ماه را گزارش میدهد سخن عادل دوم هم سند هست چون عدالت او هم ثابت شده
مثل این میمونه که ما احکامی را که جناب نور در این سایت قرار میدهند رو قبول نکنیم و بگیم خود مرجع شخصاً پاسخگو باشند چون جناب نور به درجه اجتهاد نرسیدند

یک مسئله دیگه
دفتر مقام معطم رهبری بخشی داره به اسم ستاد استهلال ماه که از بیت المالی حقوقی برای رویت ماه دریافت میکنند
چه لزومی داره بقیه مراجع هم برای این کار با هزینه بیت المال افرادی رو انتخاب کنند
از طرف دیگه در شرایطی که دشمن از همه طرف بدنبال بهانه ای برای تخریب تشیع هست چرا خودمون اون هم بدست مراجع این بهانه را بدست اونها بدیم
بعد از تعطیلات که به محل کارم رفتم همکارانم با نیش و کنایه پرسیدند بالاخره علماتون به یک نتیجه جامع رسیدن یا نه
ما میبینیم که وقتی رهبر چند روز بعد از زلزله به مناطق زلزله زده میرن دشمنان میگند چرا دیر رفتند در حالیکه اولاً لزومی نداشت رهبراولین نفر بره و ثانیاً در فاجعه بم که به مراتب بدتر هم بود هم رهبر با چند روز تاخیر به بم سفر کردند ولی کسی چیزی نگفت
میبینیم که در حال حاضر حساسیت روی مسائل کشور به شدت زیاد هست چرا باید خودمون به دستشون آتو بدیم ؟

كبوتر حرم;261188 نوشت:
جناب نور بنده خدای نکرده قصد اذیت کردن ندارم و بابت تکرار سوالم معدرت خواهی میکنم ولی بنده متاسفانه قانع نشدم

با سلام و احترام مجدد خدمت شما کاربر بزرگوار

اصلا مشکلی نیست ما از پیگیری شما خرسند خواهیم شد و تا جایی که مربوط به مباحث فقهی و شرعی می شود،با شما همراهی خواهیم کرد.

كبوتر حرم;261188 نوشت:
به فتوای بعضی از مراجع مانند آیات عظام: خویی، تبریزی، سیستانی و فاضل لنکرانی اگر در عراق یا عربستان ماه دیده شود، برای تمام کشورهای اسلامی خاورمیانه حجت است و برای ایران نیز اثبات می‌شود. بزگوار این پست رو خودتان در تاپیکی که معرفی کردید نوشته بودید یا در تایپ این فتوا اشتباه رخ داده و یا مراجع حرف خودشون رو قبول ندارند طبق این فتوا با توجه به اعلام رویت ماه در عربستان در کل کشورهای خاور میانه باید عید اعلام میشد در حالی که این دو بزرگوار دوشنبه را عید میدونستند

آنچه بیان شد صحیح است ولی بحث در این است که برای این بزرگواران اثبات اول ماه نشده است تا تعمیم به سایر نقاط بدهند،بله اگر خودشان یقین به اول ماه می نمودند،برای اثبات در سایر مناطق هم کفایت می کرد.

كبوتر حرم;261188 نوشت:
مهدی جان من این حرفت رو متوجه شدم ولی یک سوال وقتی مقام معظم رهبری چند نفر رو به عنوان عادل قبول دارند پس حتماً عدالت دارند و این عدالت برای مراجع دیگر هم صدق میکنه وقتی یک عادل به عادل دیگری رویت ماه را گزارش میدهد سخن عادل دوم هم سند هست چون عدالت او هم ثابت شده مثل این میمونه که ما احکامی را که جناب نور در این سایت قرار میدهند رو قبول نکنیم و بگیم خود مرجع شخصاً پاسخگو باشند چون جناب نور به درجه اجتهاد نرسیدند

این که دو نفر عادل شهادت دهند یک بحث فقهی است و ملاکش این است که مرجع از شهادت دو عادل که مستقیم رویت هلال داشته اند،یقین برایش حاصل شود و شهادت باواسطه کفایت نمی کند و البته این امر منافاتی با قبول نداشتن یقین مرجع دیگر یا عادل ندانستن او نیست بلکه ملاک فقهی چنین است.

كبوتر حرم;261190 نوشت:
یک مسئله دیگه دفتر مقام معطم رهبری بخشی داره به اسم ستاد استهلال ماه که از بیت المالی حقوقی برای رویت ماه دریافت میکنند چه لزومی داره بقیه مراجع هم برای این کار با هزینه بیت المال افرادی رو انتخاب کنند از طرف دیگه در شرایطی که دشمن از همه طرف بدنبال بهانه ای برای تخریب تشیع هست چرا خودمون اون هم بدست مراجع این بهانه را بدست اونها بدیم بعد از تعطیلات که به محل کارم رفتم همکارانم با نیش و کنایه پرسیدند بالاخره علماتون به یک نتیجه جامع رسیدن یا نه ما میبینیم که وقتی رهبر چند روز بعد از زلزله به مناطق زلزله زده میرن دشمنان میگند چرا دیر رفتند در حالیکه اولاً لزومی نداشت رهبراولین نفر بره و ثانیاً در فاجعه بم که به مراتب بدتر هم بود هم رهبر با چند روز تاخیر به بم سفر کردند ولی کسی چیزی نگفت میبینیم که در حال حاضر حساسیت روی مسائل کشور به شدت زیاد هست چرا باید خودمون به دستشون آتو بدیم ؟

قطعا مراجع بزرگوار تقلید بیش از دیگران نسبت به اموال بیت المال اهتمام دارند و در افعال مقام معظم رهبری هم مصالحی وجود دارد و یقینا توجه و نگرانی های ایشان نسبت به کارشکنی ها و توطئه های دشمنان بیشتر از دیگران است که از حیطه قضاوت ما خارج است.

نقل قول:

سوال من اين هست كه چطور ميشه در يك كشور دو روز مختلف رو به عنوان عيد اعلام كنند
اگر يكشنبه عيد بود با توجه به اينكه روزه در روز عيد فطر حرام هست مقلدان مراجعي كه اين روز رو عيد نميدونستند مرتكب فعل حرام شدند و اگر دو شنبه عيد بود مقلداني كه يكشنبه روزه نگرفتند دچار گناه شدند و بايد كفاره بدهند

با سلام

خدمت بزرگوارتان عرض کنم که دریک کشور بزرگ مثل ایران که تفاوت افقها از مشرق ومغرب و شمال وجنوبش از یک ساعت نیز بیشتر است ، اختلاف در رویت هلال امری کاملا بدیهی است بنابراین به تشخیص مکلف که یقین کند باید عمل بنماید .

البته که بهتر است برای حفظ وحدت و انسجام ملی همه مراجع با ولی امر موافق شوند .

نکته دیگر هم این قبیل امور باطنی دارد که درک حقیقت اعیاد ولیالی و ... توفیقی است نه محاسباتی .

[="Tahoma"][="DarkOrange"]لا حول و لا قوة الا بالله

نور;261219 نوشت:

آنچه بیان شد صحیح است ولی بحث در این است که برای این بزرگواران اثبات اول ماه نشده است تا تعمیم به سایر نقاط بدهند،بله اگر خودشان یقین به اول ماه می نمودند،برای اثبات در سایر مناطق هم کفایت می کرد.

اگر قرار بود مراجع خودشون ماه رو رويت كرده و بعد از اون به ساير كشورها تعميم بدهند لزومي نداشت كه بگن اگر در عربستان رويت شد براي كشور ما هم صدق ميكنه
اينكه بايد براي ايشان يقين حاصل بشه تا اعلام كنند فرق ميكنه با اين حرفي كه شما در اون تاپيك گفتيد
در عربستان ماه رويت شد حالا ايشون به هر دليلي ماه رو رويت نكردند كه ممكنه از بدي آب و هوا باشه ، تكليف چي ميشه
نور;261219 نوشت:
این که دو نفر عادل شهادت دهند یک بحث فقهی است و ملاکش این است که مرجع از شهادت دو عادل که مستقیم رویت هلال داشته اند،یقین برایش حاصل شود و شهادت باواسطه کفایت نمی کند و البته این امر منافاتی با قبول نداشتن یقین مرجع دیگر یا عادل ندانستن او نیست بلکه ملاک فقهی چنین است.

اين حرفتون مثل اين ميمونه كه بگيم براي اثبات وجود پيامبر دو نفر شاهد عيني بياريم كه پيامبر رو ديده باشن
به هر حال اون مراجع هم از كساني كه ماه رو به عينه ديدند به حلول ماه پي ميبرند

خیر البریه;261396 نوشت:

خدمت بزرگوارتان عرض کنم که دریک کشور بزرگ مثل ایران که تفاوت افقها از مشرق ومغرب و شمال وجنوبش از یک ساعت نیز بیشتر است ، اختلاف در رویت هلال امری کاملا بدیهی است بنابراین به تشخیص مکلف که یقین کند باید عمل بنماید .

تفاوت نهايتاً دو ساعت هست نه يك روز
خیر البریه;261396 نوشت:

البته که بهتر است برای حفظ وحدت و انسجام ملی همه مراجع با ولی امر موافق شوند .

من هم همين رو ميگم
بخاطر همين اتفاق سخره عام و خاص شديم در حاليكه ميتونستيم نشيم
در همين سايت هم خيلي از مذهبي ها از اين تصميم ناراحت شدند
چرا خودمون داريم بهانه به دست دشمن ميديم ؟
[/]

بكي از دلايل تفاوت در اعلام عيد فطر استفتائات متفاوت مراجع مي باشد. آقاي خامنه اي رويت با تلسكوپ و وسايل نجومي را قبول دارد. اما ساير مراجع رويت ماه با تلسكوپ و وسايل نجومي را قبول ندارند و معتقدند با جشم غير مسلح بايد رويت صورت بگيرد.

كبوتر حرم;261417 نوشت:
اگر قرار بود مراجع خودشون ماه رو رويت كرده و بعد از اون به ساير كشورها تعميم بدهند لزومي نداشت كه بگن اگر در عربستان رويت شد براي كشور ما هم صدق ميكنه اينكه بايد براي ايشان يقين حاصل بشه تا اعلام كنند فرق ميكنه با اين حرفي كه شما در اون تاپيك گفتيد در عربستان ماه رويت شد حالا ايشون به هر دليلي ماه رو رويت نكردند كه ممكنه از بدي آب و هوا باشه ، تكليف چي ميشه


با تشکر از پیگیری شما

قبلا بیان شد که ملاک رویت ماه از نظر مراجع بزرگوار متفاوت است که این هم به دلیل مبانی فقهی این بزرگواران است:

نور;260773 نوشت:
ملاک مراجع بزرگوار در یقین به رویت هلال متفاوت است به عنوان مثال، برخی از مراجع رویت با چشم غیرمسلح را معیار می دانند و برخی چشم مسلح را هم کافی می دانند.

پس رویت هلال با چشم مسلح برای مرجع دیگر حجت نیست تا از این طریق به اطمینان برسد و حکم رویت هلال را در منطقه خودشان هم بپذیرند.

كبوتر حرم;261417 نوشت:
اين حرفتون مثل اين ميمونه كه بگيم براي اثبات وجود پيامبر دو نفر شاهد عيني بياريم كه پيامبر رو ديده باشن به هر حال اون مراجع هم از كساني كه ماه رو به عينه ديدند به حلول ماه پي ميبرند


مبای فقهی و کلامی بایکدیگر قابل قیاس نیستند چراکه مرجعی که با تفحص در منابع فقهی،حکم به دو شاهد عادل بی واسطه داده است با توجه به اجتهاد و استنباط ایشان از آیات و روایات است و نه فقط قیاس عقلی!

در پناه حضرت حق باشید.

جمع بندی تاپیک:

بسم الله الرحمن الرحیم

سوال :
چطور ميشود در يك كشور دو روز مختلف رو به عنوان عيد اعلام كنند
اگر يكشنبه عيد بود با توجه به اينكه روزه در روز عيد فطر حرام هست مقلدان مراجعي كه اين روز رو عيد نميدونستند مرتكب فعل حرام شدند و اگر دو شنبه عيد بود مقلداني كه يكشنبه روزه نگرفتند دچار گناه شدند و بايد كفاره بدهند
از طرف ديگر تمام مراجع بر اين عقيده هستند كه با شهادت دو نفر عادل مبني بر رويت هلال ماه به حلول ماه شوال پي برده ميشود
با توجه به عدالت مراجع آيا وقتي اكثر مراجع به رويت ماه اذعان ميكنند اون دسته از مراجع ديگر نميتوانند همان روز رو به عنوان عيد اعلام كنند ؟

پاسخ:

1. مساله رویت هلال، تشخیص موضوع است و هر مکلفی خودش باید در این مساله یقین حاصل نماید که گاه این یقین با گفته مراجع حاصل می شود بنابراین اگر مقلدین هرمرجعی حتی از گفته مرجع دیگر یقین شخصی به اول ماه نمودند(البته با درنظرگرفتن ملاک مرجع خودشان مثل چشم مسلح و...)،حجت خواهد بود.

2.تفاوت در اعلان عید توسط مراجع بزرگوار تقلید،به دلیل عادل ندانستن مراجع دیگر و نشانگر اختلاف بین مراجع نیست،زیرا درجایی که خود مرجع،ماه را دیده باشد به گفته او به عنوا ن یک عادل استناد می شود نه درجایی که آن مرجع بزرگوار از راههای دیگر به یقین رسیده باشد(یعنی خودش ماه را ندیده باشد که در این صورت،این یقین فقط برای خود آن بزرگوار الزام آور هست.)
وهمچنین مسئله این است که در عین یقین به عدالت دیگری،می داند که ایشان از طریقی علم حاصل کرده است که برای او یقین آور نیست دقیقا مثل دو پزشکی که به علم و دیانت یکدیگر اعتقاد کامل دارند اما در عین حال می دانند تشخیص یکی از آنها بر اساس نتیجه آزمایشگاهی بوده که مورد قبول پزشک دیگر نیست در این صورت اگر یکی سخن دیگری را قبول نکند ، قطعا رد عدالت و دیانت دیگری نخواهد بود .

3.
ملاک مراجع بزرگوار در یقین به رویت هلال متفاوت است به عنوان مثال، برخی از مراجع رویت با چشم غیرمسلح را معیار می دانند و برخی چشم مسلح را هم کافی می دانند.

4.در نهایت هم توجه عزیزان را به پاسخ آیت‌الله مکارم درباره اختلاف فتاوا در رویت هلال‌ماه جلب میکنم:
http://www.jahannews.com/vdciuuarut1a5w2.cbct.html

موضوع قفل شده است